Saturday 8 February 2020

PERTARUNGAN ANTARA JAGUH SNIPER

Kredit Sabahan Fakta Menarik Dunia
*Vasily (Rusia) - Koenig (Jerman)
Pada bulan Oktober 1942 , pasukan Jerman telah berjaya menguasai 90% kota Stalingrad yang sudah menjadi puing akibat tembakan artileri kedua belah pihak .
Tidak pernah terjadi sebelumnya dalam sejarah, suatu pertempuran yang begitu didominasi oleh para jaguh sniper . Disini para handalan sniper kedua belah pihak saling berbalas tembakan, menggali terowongan, lari dan bersembunyi diantara puing-puing bangunan yang kini menjadi syurga bagi para sniper.
Di Jerman, perang ini dinamakan “Rattenkrieg” atau the “War of Rats” (Perang Tikus) . Vasily yang sebelumnya seorang gembala sederhana dari pegunungan Ural menjadi jaguh sniper Rusia di Stalingrad . Dalam 10 hari pertama ia berjaya menembak mati 40 tentera Jerman dan pada waktu rekodnya mulai mendekati 100 orang , ia digunakan oleh pasukan propaganda Rusia yang memerlukan kisah hero untuk diguna membangkitkan kembali semangat juang rakyatnya dan menjatuhkan moral tentara Jerman .
Bagi melawan propaganda Rusia ini, Armada Jerman menerbangkan khusus “Handalan Sniper” nya dari Berlin ke Stalingrad untuk mencabar Vasily .
Dari keterangan seorang tawanan Jerman, diketahui bahwa handalan sniper ini bernama Major Koenig, iaitu komandan tertinggi sekolah sniper Zossen .
Jerman memang sengaja membuat propaganda tandingan , bahawa Vasily sebentar lagi akan dibunuh oleh handalan sniper mereka (perang propaganda).
Maka bermula la perang terhebat diantara dua pakar sniper dari dua negara. Pesawat Jerman menjatuhkan beribu-ribu keping "Surat Cabaran Maut" dari Major Koenig yang ditujukan khas kepada Vasily di Stalingrad.
Pemimpin tertinggi Rusia berasa tercabar dengan surat cabaran dari Jerman ini, telah mengarahkan Vasily untuk menjejak dan membunuh Major Koenig. Segala kekuatan Armada ditujukan khas untuk membantu beliau mengesan kedudukan Major Koenig di Stalingrad.
Vasily dan Nikolay Kulikov (pengesan) diberi tugas khusus untuk mencari Major Koenig . Untuk menemukan dan membezakan Major Koenig dari para sniper Jerman lain yang beroperasi di kota Stalingrad ,Vasily harus mengetahui taktik, gaya menembak dan cara kamuflase sniper Jerman ini .
Walaupun berhari-hari sudah memerhati, mereka gagal menemukan dimana lokasi Major Koenig. Ini kerana kemungkinan besar dia sering berpindah tempat untuk mencari Vasily .
Saat yang dinantikan tiba apabila mereka mendapat berita malang atas kematian Morosov dan tercederanya Sheykin iaitu pakar sniper rusia yang telah banyak membunuh para sniper Jerman Dan telah disahkan bahawa Major Koenig la yang telah membunuh Morosov.
Peluang ini digunakan Vasily, Nikolay dan Commisar Danilov (seorang perwira politik dan propaganda) yang hendak menyaksikan langsung pertarungan bersejarah jaguh sniper kedua negara ini, segera bergegas menuju ke posisi dimana kedua sniper Rusia tertembak .
Setelah 3 hari tanpa tidur mengawasi lokasi tersebut , tiba-tiba Commisar Danilov berkata : "Nah, itu dia ! akan aku tunjukkan tempatnya padamu !" Tak sampai 1 saat Danilov yang dengan gopoh mengangkat sedikit tubuhnya dari parit persembunyiannya, dia langsung roboh dan terluka akibat tembakan Major Koenig. Major koenig sengaja menembak tanpa membunuhnya, suatu tembakan yang hanya dapat dilakukan oleh sniper yang sangat berpengalaman (jarak 450 m) .
Major Koenig sengaja mengumpan mereka dengan menggunakan topi Jerman yang digerakkan dari jauh dan Danilov pun tertipu . Tetapi dengan tembakan tadi, Vasily mendapat gambaran bahwa arah tembakan itu kira-kira dari depan posisi mereka . Disebelah kanan terdapat sebuah kereta kebal yang rosak, disebelah kiri ada bunker kecil dan diantaranya terbentang tanah lapang dimana terdapat puing-puing dan sekeling plat besi berkarat yang sudah lama tersadai disitu . Tapi dimanakah ia bersembunyi ?
kemudian Vasily berusaha keras membayangkan dirinya menjadi Major Koenig dan sampai pada kesimpulan bahawa yang diperlukannya adalah menggali sebuah lubang….
vasilly sudah mencurigai bahwa tempat bersembunyi Major Koenig adalah dibawah plat besi tersebut dan ini dapat dilakukan tanpa disedari oleh pihak Rusia pada malam hari.
Untuk memastikan dugaan ini, ia memasang sebuah sarung tangan pada sepotong papan dan perlahan-lahan menaikkannya, dan Major Koenig terpancing untuk menembak sarang tangan itu. Dari lubang peluru pada sarung tangan ini, diketahui pasti bahwa sniper jerman itu bersembunyi dibawah pelat besi. Yang kini jadi pertanyaan, bagaimana caranya mengumpan kepala Major Koenig ini keluar dan tidak ada gunanya mengumpan secara langsung.
Kini Vasily yakin akan sifat Major Koenig yang tak akan meninggalkan posisinya yang sangat strategik ini. Waktu malam tiba, Vasily dan Nikolay dengan hati-hati berpindah tempat dan waktu matahari terbit, Nikolay sengaja membuang tembakan sembarangan untuk menarik perhatian Major Koenig. Kemudian mereka menunggu sampai siang hari dimana sinar matahari menyinari posisi Major Koenig.
Waktu mereka melihat kilauan kecil dibawah plat besi tersebut, Vasily bertanya : "telescope kah itu "?. tanpa menjawab perlahan-lahan Nikolay menaikkan topinya dengan sebatang kayu dan topi itu bocor tertembak, dengan gaya seorang penembak profesional.
Nikolay langsung berpura-pura terkena tembakan sambil berteriak. Major Koenig yang menyangka bahawa dia berjaya menembak Vasily yang telah diburunya selama 4 hari itu terpedaya dan mengangkat sedikit kepalanya dari bawah plat besi tersebut. Dan peluang ini digunakan vasiliy sebaiknya dan Major Koenig langsung tersungkur oleh tembakan Vasily.
Kemenangan jaguh sniper Rusia, Vasily telah disambut dengan perayaan terbesar oleh armada rusia. Beliau ditabal sebagai hero negara dan menjati titik perubahan untuk menaikkan semangat juang para Askar Merah Rusia untuk mengusir tentera Nazi keluar dari bumi Stalingrad.
Kredit Sabahan Fakta Menarik Dunia
Copy and paste: 8 Februari 2020: 7.52 am

No comments: