Wednesday 12 February 2020

MAHARAJA ZHU YUANZHANG : (DINASTI MING)

Kredit : Roujin d'Umi
MAHARAJA HONGWU DAN PUISI SERATUS PUJIAN

Maharaja Hongwu
(Bahasa Cina : 洪武帝;
Wade-Giles : Hung-wu Ti;
21 Oktober, 1328 – 24 Jun, 1398), dikenali dengan pelbagai nama seperti nama asal Zhu Yuanzhang (Bahasa Cina: 朱元璋; Wade-Giles: Chu Yuan-chang) dan nama kuil Taizu dari Ming (Bahasa Cina: 明太祖) adalah pengasas dan maharaja pertama (1368-1398M) dari dinasti Ming di China. Nama era beliau, Hongwu, bermakna "Kuasa Besar Tentera".

Nama keluarga : Zhū (朱);
Nama lahir : Chóngbā (重八)[3];
Nama diberi : Xīng​zōng​ (興宗),
Kemudian : Yuánzhāng (元璋)[4];
Nama kehormat : Guóruì (國瑞);

Hóngwǔ (洪武):
23 Januari 1368 - 5 Februari 1399[5]

Pada pertengahan tahun 1300-an, kebuluran, wabak dan pemberontakkan petani merebak ke seluruh China, Zhu Yuanzhang menjadi pemimpin bagi tentera yang menakluk China, menamatkan Dinasti Yuan dan memaksa orang Mongol berundur ke padang rumput Mongolia.
Dengan penaklukan ibu kota Yuan Dadu (kini Beijing), beliau mendakwa mendapat Mandat dari Syurga dan mewujudkan dinasti Ming pada tahun 1368.
NOTA KAKI :
[1] Telah mengawal Nanjing sejak 1356, dijadikan sebagai Duke dari Wu (吳國公) oleh pemimpin pemberontak Han Lin'er (韓林兒) pada 1361, dan mula memerintah secara bersendirian apabila dia mengistiharkan sendiri sebagai Putera dari Wu (吳王) pada 4 Februari, 1364. Ditabalkan sebagai Maharaja pada 23 Januari, 1368, mewujudkan Dinasti Ming pada hari yang sama.

[2] Tsai, Shih-Shan Henry, Perpetual Happiness: The Ming Emperor Yongle, University of Washington Press, 2002.

[3] Nama diberikan kerabat sewaktu diputerakan dan dalam istana sahaja. 
This birth name, which means "double eight", was allegedly given to him because the combined age of his parents when he was born was 88 years.

[4] Was known as Zhu Xingzong when he became an adult, a name that was changed to Zhu Yuanzhang in 1352 when he started to become famous among the rebelled leaders.

[5] Zaman diasaskan semula secara rasminya pada 30 Julai 1402 apabila Maharaja Jianwen diguling kan lalu berpatah balik dari 4 tahun bertakhtanya Maharaja tersebut, lalu 1402 dianggap sebagai tahun ke-35 Hongwu. Zaman Hongwu berakhir pada 22 Januari 1403 lalu disambungi zaman Yongle.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

EMPEROR ZHU YUANZHANG :
(MING DYNASTY)

The Hongwu Emperor;
(21 October 1328 - 24 June 1398),
personal name Zhu Yuanzhang
(Chinese: 朱元璋; Wade-Giles:
Chu Yuan-chang), was the founding emperor of the Ming dynasty, reigned from 1368 to 1398. Died on 24 June 1398 (aged 69) at Jingshi, Ming dynasty (present-day Nanjing, Jiangsu).

Here is the famous written work of Hongwu Emperor, also known as Zhu Yuanzhang, the first emperor of the most advanced and illustrious Chinese Empire, the Ming Dynasty.
What many people may not know is that the Hongwu Emperor personally wrote a poem (puisi) by himself, in old Chinese calligraphic writing, a poem called the "Hundred-Word Eulogy", which was dedicated to Prophet Muhammad ﷺ.
It was about Islam, but it wasn't written in Arabic calligraphy.
He outlined the beauty and praises of Islam's Prophet ﷺ, written in Chinese calligraphy.
Copies of the Hundred-Word Eulogy are found in most mosques throughout China until today, still written in Chinese calligraphy.
English translation of the eulogy reads :-
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"Since the creation of the universe,
ALLAH had already appointed his great faith-preaching man,
From the West he was born,
And received the holy scripture,
And book made of 30 parts (Juz),
To guide all creations,
Master of all rulers,
Leader of the holy ones,
With support from the Heavens,
To protect his nation,
With five daily prayers,
Silently praying for peace,
His heart directed towards ALLAH,
Giving power to the poor,
Saving them from calamity,
Seeing through the Unseen,
Pulling the souls and the spirits away from all wrongdoings,
Mercy to the world,
Transversing the ancient, Majestic path,
vanquishing away all evil,
His religion, Qing Zhen
(the name for Islam in chinese especially at that time),
Which literally means Pure and True,
Muhammad (ﷺ),
The Noble Great One."

- A small thought from the Founder of IDRISSI International School.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Puisi “SERATUS PUJIAN”
Maharaja Zhu Yuanzhang bukan sahaja melayan Islam dengan baik, malah telah menulis satu eulogi, atau puisi peringatan, untuk Nabi Muhammad ﷺ yang berbunyi (diterjemah):
"Sejak terciptanya 'alam ini,
ALLAH telah mengangkat seorang Rasul Mulia menyampaikan Iman, Dari barat dia dilahirkan, Dan Baginda menerima Wahyu Agung, Buku yang mengandungi 30 bahagian, Untuk membimbing semua makhluk, Tuan kepada segala raja, Pemimpin semua yang suci, Dengan bimbingan dari 'Arasy, Untuk melindungi negaranya, Bersama dengan solat 5 waktu, Berdoa dalam sepi mengharap Rahmat (Keamanan), Hatinya lurus kerana Allah, Mengangkat martabat si miskin, Menyelamatkan mereka dari sengsara, Melihat ke dalam keghaiban,  Membimbing jiwa dan roh dari berbuat kebinasaan, Rahmat kepada sekalian alam, Menyelusuri rahsia silam, memadamkan segala kejahatan, Agamanya Qing Zhen (gelaran bagi agama Islam pada ketika itu), Yang bermakna Suci dan Benar, Muhammad (ﷺ), Yang Mulia lagi Terhebat".

Copy and paste:
12 Februari 2020 / 19Jamadil Akhir 1441H - 9.00 pm

No comments: