Saturday 29 February 2020

Hikmah Mengapa Solat Dijadikan Sebanyak Lima Waktu

Kredit: Ustaz Zulkarnain Dollah
FB Panduan Hidup Beragama

SUBUH menandakan permulaan waktu siang dan waktu permulaan bagi aktiviti mencari rezeki. Sebelum manusia memulakan aktiviti mencari rezeki hari tersebut manusia terlebih dahulu mengadap Allah. Subuh menandakan pembukaan bagi kerja-kerja menunaikan kewajipan dan tanggungjawab pada hari tersebut. Sebelum subuh, manusia tidur. Dlm waktu tidur itu sebarang kemungkinan malapetaka atau bencana boleh berlaku. Apabila manusia sedar dari tidur dan mendapati dirinya masih dlm keadaan sihat wal afiat, solat SUBUH ditunaikan bagi menunjukkan kesyukuran kpd ilahi di atas nikmat kesihatan dan keselamatan dari sebarang gangguan pada mlmnya sehingga masuk waktu pagi.
ZOHOR pula sbg tanda kesyukuran kpd ilahi setelah bekerja keras mencari rezeki mulai pagi hari hinggalah masuk waktu tengahari. Sejak subuh manusia keluar mencari rezeki kurniaan ilahi selama 6-7 jam, maka rezeki yg diperolehi sejak dari pagi tadi hinggalah tengahari disyukuri dgn ditunaikan solat ZOHOR.
ASAR pula sbg tanda kesyukuran di atas sempurnanya pencarian rezeki bermula dari pagi hinggalah ke waktu petang. Setelah zohor, manusia menyambung lagi urusan dan kerja hingga ke petang dlm mencari kurniaan ilahi, lalu sbg tanda kesyukuran di atas pencarian rezeki tersebut yg berjaya disempurnakan hingga waktu petang, solat ASAR ditunaikan.
MAGHRIB pula menandakan sempurnanya pencarian rezeki kurniaan ilahi spjg satu hari penuh, bermula dari awal pagi ke awal malam. Maghrib menandakan manusia telah memperoleh hasil rezeki yg dicari selama sehari penuh bagi hari tersebut. Solat MAGHRIB ditunaikan sbg menandakan kesyukuran di atas kurniaan rezeki pd hari tersebut sepenuhnya.
ISYAK pula sbg tanda kesyukuran di atas kurniaan kesihatan yg diberi spjg tempoh hari tersebut sehingga manusia berjaya menyempurnakan pencarian rezeki kurniaan ilahi mulai pagi hingga ke malam. Selepas maghrib, manusia mula berehat dari mencari rezeki utk hari itu, maka solat ISYAK ditunaikan sbg tanda kesyukuran di atas nikmat kesenangan dan kesihatan pada hari itu sehingga dpt menyempurnakan pencarian rezeki pada hari itu mulai dari awal pagi hinggalah berehat dari kepenatan mencari rezeki pada hari tersebut.
Copy and paste: 29 Februari 2020 / 5 Rejab 1441H : 4.36 am

No comments: