Saturday 15 February 2020

Pertempuran “Last-Stand” paling sengit dalam sejarah dunia!

Kredit: Pencinta Dunia Ketenteraan dan Pertahanan

1) 42 Askar Melayu vs 13,000 Askar Jepun (Battle of Pasir Panjang)
Pada 1942,Askar Melayu terdiri daripada “7th Platoon,1th battalion of C Company) bertempur dengan 13,000 askar Jepun diketuai oleh askar Jepun diketuai oleh Jeneral Mutaguchi Renya
“Aftermath” dari perang ini,800 askar Jepun mati selepas dihajar oleh 42 askar Melayu.
Gila tak gila Askar Melayu cuma ada “lewis-gattling gun”,”Carbine Rifle” dan bom tangan menghadapi Askar Jepun lengkap dengan pesawat tempur,kereta kebal dan artilleri dalam jumlah yang ramai.
2) 900 Askar Filipina vs 40,000 Askar (Battle of Yultong)
Pada 1951,Askar Filipina terdiri daripada “10th Batallion Combat Team” diketuai oleh Dionisio S.Ojeda dan Askar China terdiri daripada “44th Divisyen of People Volunteer Army” di Yeoncheon,Korea Selatan.
Tetapi Askar Filipina lengkap dengan kereta kebal M24 dan Artilleri serta dibantu oleh tentera “Allies” Amerika Syarikat seperti Turki dan Puerto Rico.
3) 21 Askar Sinkh vs 10,000 Askar Afghan (Battle of Saragrahi)
Kisah perang epik ini diabadikan dalam filem “Kesari” yang berlaku pada 1897 di Tirah,Pakistan.
Kata semangat mereka atau “War Cry” ialah "Bole So Nihal, Sat Sri Akal!"
Pasukan Sinkh diketuai oleh Havaldar Ishar Singh dari “36th Sikh Regiment of Bengal Infrantry” dan askar Afghan diketuai oleh Gul Badshah tapu mereka adalah orang gasar dan pemberontak.
Tetapi dalam perang ini askar Afghan hanya guna “Martini-Henry Rifles” dan memberontak tanpa taktikal yang sistematik dan terlatih seperti askar jepun.
Jadi kau boleh nilai betapa hebatnya anak melayu dalam medan pertempuran,habis peluru raifal,askar melayu sanggup pasang Bayonet pukul mundur tentera Jepun di Reformatory Road.
Walaupun serba kekurangan dari senjata,tapi jiwa merdeka tak pernah kurang sampai musuh gentar.
Kredit Amiruddin Speloney
Copy and paste: 15 Februari 2020 / 21 Jamadil Akhir 1441H : 7.16 pm

No comments: