Sunday 16 February 2020

KETIKA KITA SAKIT ALLAH TARIK 3 PERKARA....


1. Allah tarik keceriaan wajah kita.
2. Allah tarik selera makan kita.
3. Allah tarik dosa kita.

Apabila sudah sembuh, Allah hantar 2 perkara saja:
1. Allah mengembalikan keceriaan wajah kita.
2. Allah mengembalikan selera makan kita.

Tp Allah TDK mengembalikan dosa kita..
Allahu Akbar. ..

Betapa sayangnya Allah pada kita..
Kebanyakan manusia suka "Mengeluh" dlm menjalankan kehidupan ini.
Cobalah utk tdk mengeluh dgn takzirah ini..:
1. Ketika kita mengeluh: “ihhh , capeknya akuu."
ALLAH menjawab: (وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا)
“ Dan KAMI jadikan tidurmu utk istirahat (An Naba' : 9)

2. Ketika kita mengeluh: “Beratnya cobaan ini , tak sanggup rasanya aku.
" ALLAH menjawab :
(لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا)
“AKU tidak membebani seseorang, melainkan sesuai kesanggupannya".(Al Baqarah : 286)

3. Ketika kita mengeluh :
“Galaunya aku"

" ALLAH menjawab :
( أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ)
“Hanya dgn mengingatKU, hati akan menjadi tenang” (Ar Ra'd : 28)

4. Ketika kita mengeluh: “Apa yg aku buat ini semua sia sia.
" ALLAH menjawab :
(فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ)
"Siapa yang mengerjakan kebaikan sebesar biji zarah sekalipun, niscaya ia akan mendapatkan balasannya”
(Al Zalzalah 7)

5. Ketika kita mengeluh:
“tak ada seorangpun yg mau menolong aku."

ALLAH menjawab:
(وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ)
“ Berdoalah (mintalah) kepadaKU, niscaya Aku kabulkan” (Al Ghafir : 60)

6. Ketika kita mengeluh : “ Aku sangat sedih.”
ALLAH menjawab:
( لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ )
“Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya AKU bersama kamu " (At Taubah : 40)

Janganlah kita banyak mengeluh. Banyakkan bersabar dan teruskan kehidupan ini dengan taqwa dan tawakkal.
Semoga menjadi insan yang bertakwa.

Hadapi semua musibah dengan tenang, sabar, dan tawakkal.
Semoga berjaya.

Terdapat dua 2 jenis manusia :
1. Bila dia baca dan lihat ilmu ini dia abaikan.
2. Bila dia baca sesuatu yang bermanfaat lalu dia sebarkan.

*Insya Allah bermanfaat bagi kita semua....Aamiin*
Copy and paste: 16 Februari 2020 /22 Jamadil Akhir 1441H : 7.21 am


No comments: