Thursday 27 February 2020

Ekspedisi Uthmaniyyah ke Aceh


Ekspedisi Uthmaniyyah ke Aceh dimulai dari tahun 1565 ketika Empayar Uthmaniyyah berusaha untuk mendukung Kesultanan Aceh dalam memerangi Kekaisaran Portugis di Melaka. Ekspedisi itu mengikuti utusan yang dikirim oleh Sultan Alauddin Riayat Syah al-Kahhar (1539-71) kepada Suleiman The Magnificent pada tahun 1564, dan mungkin pada awal tahun 1562, meminta sokongan Uthmaniyyah terhadap Portugis.
🚩Hubungan Uthmaniyyah-Aceh
Persekutuan Uthmaniyyah -Aceh telah hampir sejak 1530-an. Tujuan Sultan Alauddin ingin membangunkan hubungan ini ialah untuk mengusir Kuasa Salib iaitu Portugis di Kota Melaka, dan memperluas kekuasaannya di kepulauan Sumatera yang lain, Menurut laporan yang ditulis oleh Laksamana Portugis Fernão Mendes Pinto, "Armada Laut Empayar Uthmaniyyah yang pertama kali tiba di Aceh seramai 300 Anggota Askar Uthmaniyah mereka terdiri Dari berbangsa Swahilis, Somalia dari Mogadishu (Hamba) dan berbagai negara kota, Sindhis dari Debal dan Thatta, Gujerat dari Surat, dan kira-kira 200 Pelaut Malabar Janjira datang untuk membantu rantau Batak dan Maritim Asia Tenggara pada tahun 1539"
Berikutan pada tahun 1562, kedutaan Kesultanan Aceh telah menerima bantuan Askar Uthmaniyah Dari Pihak Istanbul untuk membina kemampuannya dan membolehkannya menaklukkan Kesultanan Aru dan Johor pada tahun 1564.
Ekspedisi Uthmaniyyah
Rombongan Aceh dihantar oleh Sultan Alauddin Riayat Syah al-Kahhar ke Istanbul Pada 1564, Telah memberi maksud yang besar kepada Sublime Porte Uthmaniyyah, Rombongan Sultan Aceh menyembah barangan hadiah kepada Sultan Sulaiman dan memuji Kehebatan Empayar Uthmainyyah dan mengakui bahawa Penguasa Uthmaniyyah sebagai Khalifah seluruh Umat Islam Dan penjaga 3 Kota Suci nya yang sah
Selepas kematian Suleiman yang Agung pada tahun 1566, anaknya Selim II memerintahkan supaya kapalnya dikirim ke Aceh. Sejumlah Anggota pengawai tentera, tukang besi, jurutera dan pembuat meriam telah dimuatkan didalam kapal-kapal Uthmaniyyah, bersama dibawa dengan bekalan senjata, serbuk letupan dan peluru yang mencukupi. Satu armada mereka pertama mula belayar, terdiri daripada 15 galleon(Kapal layar) yang dilengkapi dengan artileri. Tetapi malang armada Laut Uthmaniyyah ini terpaksa digerakan untuk menghadapi pemberontakan di Yaman. Hanya dua kapal yang akhirnya tiba di perlabuhan aceh pada tahun 1566-67, setelah itu banyak lagi Kapal yang dikirimkan, Ekspedisi pelayaran yang pertama ini diketuai oleh Kurtoğlu Hızır Reis ke Bumi Aceh dan orang-orang aceh Mula berurusan perniagaan Dan membayar segala bantuan perang itu dengan mutiara, Dan kepingan syiling emas. Pada tahun 1568, Askar-askar Aceh mula mengepung Kota Melaka, walaupun Pasukan Uthmaniyyah sepertinya tidak terlibat secara langsung. Walau bagaimanapun, pihak Uthmaniyyah dapat membekalkan Peralatan perang dan peluru untuk kempen itu, tetapi tidak dapat memberi lebih banyak kerana kempen perang mereka terhadap Cyprus belum selesai dan keperluan Pihak uthmaniyyah sendiri menghadapi Pemberontakan di Aden.
Ketika Pasukan bantuan Uthmaniyah di bumi aceh, mereka mula mengajar orang-orang Aceh bagaimana untuk menempa meriam mereka sendiri, beberapa daripadanya mencapai ukuran yang besar dan panjang, Kisah Kehebatan pembuatan senjata senjata api seperti meriam telah tersebar di seluruh Kepulauan Asia Tenggara. Meriam yang terkenal dibuat dari Makassar, Mataram, Jawa, Minangkabau, Melaka dan Brunei. Ada kisah bahwa Kebanyakan meriam artileri yang dimiliki Raja-raja aceh yang gagal dibawa lari ketika perang telah ditawan oleh penjajah-penjajah Eropah; seperti lonceng beberapa gereja Belanda di Aceh dibuat dari senjata meriam Uthmaniyyah yang dicairkan. Menjelang awal kurun ke-17, Kesultanan Aceh telah memiliki kira-kira 1200 meriam gangsa bersaiz sederhana, dan sekitar 800 senjata lain seperti pistol berputar (swivel gun) dan arquebus.
🚩Kesannya
Kesan Ekspedisi ini menyebabkan peningkatan Hubungan antara Kesultanan Aceh dan Empayar Uthmaniyyah dalam bidang ketenteraan, komersil, budaya dan agama. Penguasa-penguasa Aceh kemudiannya meneruskan perhubungan baik dengan Empayar Uthmaniyyah, dan kapal-kapal Aceh telah dibenarkan untuk menerbangkan bendera Uthmaniyyah.
Hubungan antara Aceh dan Empayar Uthmaniyyah menjadi ancaman besar bagi Portugis dan menghalang mereka mendirikan kedudukan perdagangan monopoli di Lautan Hindi. Aceh adalah persaing komersial utama bagi Portugis, terutama semasa pemerintahan Iskandar Muda, ketika itu Kesultanan Aceh telah memiliki senjata yang lengkap dengan 1200 meriam dan 800 meriam kecik berpusing (swivel gun), Pistol macthlock dan Arquebus, api dendam perang Salib bangsa Eropah iaitu Portugis, telah membuatkan Pihak Portugis cuba memusnahkan paksi perdagangan antarabangsa Kesultanan Aceh-Uthmaniyyah-Venesia untuk kepentingan mereka sendiri Selain itu Pihak Portugis juga merancang untuk menubuhkan strategi untuk menyerang Laut Merah dan Aceh, tetapi gagal disebabkan kekurangan tenaga kerja di Lautan Hindi.
Apabila Aceh diserang oleh Belanda pada tahun 1873, memicu Perang Aceh (Perang sabil) , wilayah itu memohon perlindungan perjanjiannya sebelumnya dengan Empayar Uthmaniyyah sebagai salah satu ketergantungannya. Tuntutan itu ditolak oleh kuasa-kuasa Barat yang takut akan ditetapkan. Sekali lagi Aceh meminta bantuan tentera dari Uthmaniyyah, tetapi armada yang ditugaskan pada awalnya ditujukan untuk membantu digerakan ke Hadramaut untuk menghadapi pemberontakan Puak Syiah Zaidiyyah di sanaa, Yaman.
-Borhan Ibrahim

Copy and paste: 27 Februari 2020 / 3 Rejab 1441H : 8.31 am

No comments: