Saturday 6 January 2024

KD PANAH DAN LAUT CINA SELATAN

Posted by Hj Zulheimy Maamor
15 November 2021


Laut Cina Selatan pernah menjadi padang permainan kami suatu ketika dulu.....
KD PANAH (P42) kapal peronda TLDM jenis Patrol Craft Kris adalah dibawah Sekuadron ke 14 Kapal Ronda yang berpengkalan di Tg.Gelang Kuantan, Pahang.
Ketika bertugas di kapal ini sering melakukan rondaan EEZ (Exclusive Economic Zone) untuk mengawal pencerobohan nelayan asing terutama nelayan Thailand yang mengganggu nelayan tempatan. EEZ adalah suatu kawasan perairan negara yang melampaui sehingga 200 batu nautika drpd garis pangkal (Akta Zon Ekslusif Ekonomi 1984) .
Tugas mengawal pencerobohan nelayan asing di perairan Malaysia adalah tugas yang agak mencabar. Ada kalanya nelayan asing terutama dari Thailand cuba bertindak ganas apabila mereka dipintas. Pernah berlaku beberapa insiden yang tidak diingini akibat tindakan agresif sesetengah nelayan asing ini, malah pernah melibatkan nyawa anggota TLDM.

** Petikan dari posting saya di Facebook pada 17 Oktober 2021

MALAYSIA IN HISTORY
EXCLUSIVE ECONOMIC ZONE (EEZ)
14th Squadron Patrol Craft in the 80's
The transformation of Malaya to Malaysia in 1963 made the first difference to the role of the Royal Malaysian Navy.
On 25 April 1980, Malaysia declared its EEZ to the world. This decision doubled the responsibility of Nation's nautical area 598,450 sq km, coastline extending to 4490 km and a total of 1007 islands.
History has recorded that Malaysia is a Maritime nation, 90% of trade and natural resources are conveyed by sea.
The Royal Malaysian Navy have included the emplacement of the 14th Patrol Craft Squadron to Kuantan implemented in line with EEZ.
I was with KD Panah part of the 14th Patrol Craft Squadron based at Tg.Gelang, Kuantan in 1987.
Off-shore EEZ bases mark our frontiers out in the South China Sea, unprotected from the vagrancies of weather atrocious sea-condition, these territorial positions are guarded right round the clock by RMN personnel of 14th PC Squadron, whilst our citizens are safely tucked in the peace and security of their homes....
I am so proud to be part of the crew of the 14th PC Sqn ....





Antaranya ialah insiden KD Sri Sarawak dimana 3 anak kapal yang mengiringi Bot Pukat Tunda Thailand diserang , seorang anggota terjatuh dilaut dan terapung 29 jam di laut sebelum diselamatkan, 2 orang lagi dibawa ke Thailand, seorang dilepaskan kemudiannya dan seorang lagi anggota hilang tanpa dikesan sehingga kini..... namanya kini diabadikan di sebuah dewan di Pengkalan TLDM Tg Gelang (Dewan Al-Hilmi)...
KD Panah juga pernah mengalami peristiwa dimana sebuah bot nelayan Thai cuba merempuh kapal kami ketika diarahkan berhenti, namun tindakan pantas anak-anak kapal berjaya menahan bot tersebut.



Walaupun hanya bertugas selama 7 bulan di KD Panah, namun ia banyak meninggalkan kenangan yang cukup indah... antara yang tak boleh dilupakan ialah berhari raya di tengah laut. Nasib tak baik tahun itu KD Panah kena giliran meronda waktu Hari Raya Aidilfitri... Pada malam Raya.. Cook (tukang masak kapal) masak istimewa sikit.. nasi himpit dengan rendang dan sambal...kami bergotong royong membantu tukang masak kapal... dan malam itu CO bagi kami kebenaran untuk gunakan tembakan flare ke udara bagi memeriahkan malam raya di tengah laut yang gelap gelita... malam tu kami berhibur dengan cara tersendiri untuk melupakan sementara kesedihan masing-masing yang teringat keluarga di malam raya....
Sayup-Sayup lagu P.Ramlee bergema dimalam raya....
"Di Hari Raya..
Terkenang daku kepada si dia
Kampung ku indah nun jauh di sana
Ayah serta bondaku..."
Yang tak boleh dilupakan , pada pagi raya.. selepas solat...ketika bersauh di Pulau Perhentian... masing-masing termenung melayan perasaan... tak sepatah kata yang keluar dari mulut masing-masing..yang dah berkeluarga teringat anak bini , yang bujang terkenang ayah dan bonda di kampung.... namun itu adalah dugaan dan cabaran bagi anggota TLDM yang bertugas di kapal-kapal TLDM...


Update:
6 Januari 2024 : 11.32 pm


No comments: