SUMBER: HARAKAH DAILY
INILAH jawapan Fatris Bakaram (bekas Mufti Singapura) apabila ada orang ajukan pertanyaan;
Dia menjawab:
Maka, jika benar takut Allah semua langkah untuk mengelakkan diri dari terkena jangkitan perlu diambil.
Dia turut memberi nasihat:
Takut kepada Allah memerlukan kewarasan akal, bukan dengan membutakan mata hati atau membekukan otak yang dikurniakan tuhan.
Ada yang berkata begini, ‘Kenapa nak takut, virus itu juga makhluk Tuhan?’.
Beginilah:
Pergilah berenang di sungai penuh buaya, redha kerana buaya juga makhluk Tuhan; Pergi ke lautan penuh dengan jerung, redha kerana jerung juga makhluk Tuhan; Pergi masuk hutan penuh dengan ular, redha kerana ular ialah makhluk Tuhan; Pergilah ke zoo, masuk kandang singa, jangan takut dan redha, singa juga makhluk Tuhan.
Firman Allah (bermaksud):
”Jangan kamu campakkan diri kamu ke dalam kebinasaan.”
(al-Baqarah: 195)
Firman-Nya juga (bermaksud):
”Jangan kamu bunuh diri kamu, sesungguhnya Allah sangat kasih kepada kamu.”
(al-Nisa: 29)
Dalam erti kata lain, menyelamatkan diri dari kemusnahan adalah tuntutan Islam.
Dilarang menghampiri sebab-sebab yang membawa kemusnahan diri. Nabi S.A.W ketika berbicara mengenai Taun menyebut (bermaksud):
“Jika kamu mendengar Taun di sesuatu tempat, jangan kamu pergi kepadanya. Jika berlaku di sesuatu tempat sedangkan kamu berada di situ, jangan kamu keluar daripadanya.”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Hadis ini mengajar mengenai tindakan kuarantin agar penyakit atau wabak tidak tersebar. Hadis ini pernah dibaca oleh ‘Abd al-Rahman bin ‘Auf kepada Khalifah ‘Umar bin al-Khattab ketika beliau bercadang pergi ke Syam semasa wabak Taun sedang merebak di sana pada zaman pemerintahnya. Mendengar Hadis ini, Amirul Mukminin ‘Umar al-Khattab membatalkan hasratnya.
(Lihat: Ibn Kathir, al-Bidayah wa al-Nihayah, 3/5, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah).
Jika terkena juga penyakit, Islam menyuruh pula penganutnya untuk berubat. Sabda Nabi S.A.W:
“Bagi setiap penyakit ada ubatnya. Apabila betul ubatnya, maka sembuhlah dengan izin Allah.”
(Riwayat Muslim)
Kata Al-Imam Nawawi (meninggal 676H): “Hadis ini memberi isyarat disunatkan mengubat penyakit. Inilah mazhab ashab kita (aliran mazhab al-Syafie), kebanyakan Salaf dan keseluruhan Khalaf. Kata al-Qadi ‘Iyadh: Dalam Hadis-hadis ini terkandung beberapa ilmu-ilmu agama dan dunia; benarnya ilmu perubatan, diharuskan berubat secara keseluruhannya. Hadis-hadis ini juga menolak golongan sufi yang melampau yang membantah berubat dan berkata: “Kesemuanya dengan qada dan qadar Allah, tidak memerlukan kita berubat”.
Semoga ada manfaat buat kita semua. Aameen
KHAIRUL ANUAR YAZID – HARAKAHDAILY 16/11/2020
Sumber asal: https://www.facebook.com/1520735290/posts/10224031137395833/
Copy and paste: 22 November 2020 @ 7 Rabiulakhir 1442H: 9.47 pm
No comments:
Post a Comment