Thursday 10 December 2020

DAKWAH MELALUI MEDIA - JAWAPAN YANG SUNGGUH LUAR BIASA

Dari FB Cahaya Sunnah

Seorang bertanya kepada ustadz
"Ustadz..ustadz ! kenapa keluar dakwah 3 hari-40hari-4 bulan?
Ini kan zaman sudah canggih. Dakwahkan boleh melalui sms, telefon, whatsapp, Televisyen, Radio kan boleh?......"
Ustadz ini sambil tersenyum menjawab.
“... Zaman yang terbaik adalah zamannya Rasulullah dan para sahabat. Andaikan dakwah boleh melalui alat-alat itu lebih baik, pasti semua yang kamu sebutkan tadi Allah SWT hantarkan di zaman para sahabat, kerana itu zaman terbaik. Zaman yg diredhai Allah.
Adakah kita tahu? Rasulullah SAW telah di tawari oleh orang-orang kafir harta, tahta, dan wanita untuk berhenti berdakwah. Tapi Rasulullah SAW menolaknya. Padahal kalau di fikir-fikir, seandainya Rasulullah SAW menerima semua itu kan boleh sangat mudah untuk berdakwah.
Kalau Rasulullah SAW sudah jadi raja, orang kaya, kan tinggal memerintah kepada mereka untuk semuanya agar masuk islam. Tapi kenapa Rasulullah SAW menolak itu semua?
Karena bukan dakwah seperti itu yang dikehendaki oleh Allah SWT.
Hari ini kita sering tertipu. Iblis itu pintar nak. Dia merayu kita untuk melakukan sesuatu yang kelihatannya baik padahal tidak.
Dakwah melalui alat-alat tersebut kelihatannya baik tapi bukan dakwah seperti itu yang Allah SWT kehendaki. Bukan berarti kita tidak boleh berdakwah melalui alat-alat tersebut. Tetapi yang kita inginkan adalah dakwah yang mendatangkan keredhoan Allah SWT.
Bermujahadah - Jumpa Umat - Korbankan harta, diri dan waktu - Dengan kasih sayang. Inilah Dakwah yang mendatangkan keredhoan Allah, seperti yang di contohkan oleh 124.000 nabi dan Rasul dan 124.000 para sahabat r.hum.
Semoga ALLAH SWT fahamkan kita mengenai Agama ini.
-cahayasunnah-
Copy and paste:
10/12/2020 : 24 Rabiulakhir 1442H: 11.14 am

 


No comments: