Tuesday 31 March 2020

YAP AH LOY


Yap Ah Loy (juga dikenali sebagai Yap Tet Loy dan Yap Mao Lan)(14 Mac 1837 - 15 April 1885) merupakan Kapitan Cina ketiga dan orang yang banyak menyumbang kepada perkembangan Kuala Lumpur dari sebuah pusat perlombongan kepada ibu kota Malaysia. Hari ini sempena memperingati beliau, sebuah jalan diabadikan sebagai Jalan Yap Ah Loy di tengah-tengah kawasan Chinatown di Kuala Lumpur.

Beliau dilahirkan di Wilayah Guangdong di selatan Negara China. Ibubapanya menetap di kampung Tan Shui di daerah Kwai Yap. Beliau juga merupakan keturunan Hakka. Yap Ah Loy meninggalkan China melalui Macau untuk ke Malaya pada 1854 pada umur 17 tahun dan mendapati Malaya sangat berbeza dari China. Malaya pada ketika itu dikenali sebagai negara emas dan bijih timah. Beliau pada mulanya tinggal di Durian Tunggal dan kemudiannya menumpang di rumah pak ciknya di Kesang.
Pada mulanya, dia gagal menyara diri dan telah membuat keputusan untuk kembali ke China. Ketika kapalnya berlabuh di tengah perjalanan, kerana terdesak kerana tak ingin kembali dengan tangan kosong, dia telah mencuba nasib di meja judi. nasib tak menyebelahinya dan dia kehilangan semua duit yang dia ada. kerana terlalu malu untuk balik setelah gagal, dia mengambil keputusan untuk mencuba lagi sekali lalu beliau pun ke Lukut.
Di Lukut, Yap Ah Loy berkerja sebagai tukang masak dan kemudiannya penternak ****. Kemudiannya dia berpindah ke Sungai Ujung. Dia bernasib baik dapat tinggal dengan Liu Ngim Kong, ketua panglima atau orang kanan kepada Kapitan Shin. 1860, berlakunya perang Sungai Ujung dimana Kapitan Shin telah terbunuh. Yap Ah Loy sendiri hampir mati akibat perang itu. Kapitan Yap Ah Shak kemudiannya memberi kata putus untuk melantik Yap Ah Loy sebagai kapitan Sungai Ujong.
Dalam enam atau tujuh tahun, Yap Ah Loy bertukar menjadi seorang yang tegas dan lebih arif dalam perniagaan. Dia ketika itu sangat berbeza dari dirinya ketika mula tiba di Malaya. Yap Ah Loy pergi ke Kuala Lumpur atas permintaan Ngim Kong yang ketika itu telah menjadi orang kanan Kapitan Hiu Siew. Ngim Kong dan Ah Loy sangat rapat. Apabila Ngim kong menjadi kapitan kedua Kuala Lumpur, dia memilih Ah Loy untuk menjadi pemangkunya.
[sunting]Senarai Kapitan Cina Kuala Lumpur

1858-1861: Kapitan Hiu Siew
1862-1868: Kapitan Liu Ngim Kong
1868-1885: Kapitan Yap Ah Loy
1885-1889: Kapitan Yap Ah Shak
1889-1902: Kapitan Yap Kwan Seng
Selepas kematian Yap Kwan-Seng pada 1902, gelaran Kapitan Cina telah dihapuskan.



Yap Ah Loy bukan pengasas Kuala Lumpur, kata pakar




BANGI, 19 Julai ― Yap Ah Loy bukan pengasas Kuala Lumpur seperti digambarkan dalam beberapa tulisan sehingga tanggapan itu diterima ramai.

Dua pakar sejarah termasuk Tan Sri Dr Khoo Kay Kim semalam sepakat menyatakan kapitan terkenal itu bukan pengasas atau pembuka ibu kota.

Yap, sebagai kapitan ketiga, membangunkan semula Kuala Lumpur selepas perang saudara susulan konflik pembesar Selangor, lapor Harian Metro.

“Kesimpulan itu dibuat berdasarkan beberapa fakta sejarah yang begitu nyata.

Jika Yap Ah Loy membuka Kuala Lumpur sedangkan dia dilantik sebagai kapitan ketiga, bagaimana taraf dua lagi kapitan sebelumnya?

“Melihat daripada fakta itu saja jelas bercanggahan maklumat,” kata pengarah Institut Alam dan Tamadun Melayu (Atma) profesor Dr Supyan Hussin.

“Yap Ah Loy dipersetujui individu yang bertanggungjawab membangunkan semula Kuala Lumpur atas restu sultan ketika itu dan Britain.”

Selain Khoo, pengerusi Majlis Warisan Kebangsaan Datuk Ar Hajeedar Abdul Majid juga terlibat dalam diskusi “Apakah Kuala Lumpur Dibuka oleh Yap Ah Loy?”.

Beliau berkata sejarah negara sekarang banyak mengambil pandangan Barat sejak di bangku sekolah lagi sehingga ramai beranggapan Kuala Lumpur dibuka oleh Yap.

“[...] saya bersama profesor Khoo membuat kesimpulan bahawa Yap Ah Loy bertanggungjawab membangunkan Kuala Lumpur, bukan membukanya,” kata Hajeedar.



Sumber: Carigold Forum
Copy and paste: 31 March 2020 / 7 Syaaban 1441H: 10.36 pm

No comments: