Sastera Arab pun sebenarnya hebat sebaris dengan sastera fantasis yang lain. Seorang pelancong Yahudi akhir abad ke-9 mengisahkan tentang suku kanibal yang dengan sabar menggemukkan korbannya sebelum memakannya; salah satu nakhoda kapal Parsi awal abad ke-10 di Lautan Hindi juga berkata tentang suku kanibal (yang memiliki ekor) dan beragam makhluk laut, termasuk kura kura sebesar pulau, puteri duyung, dan ular pemakan gajah. Seorang penulis abad ke-15 menceritakan sebuah pulau bernama WaqWaq, di mana pokok dipenuhi perempuan seperti buah.
LATAR BELAKANG
Ibn Fadlan atau nama sebenarnya Ahmad ibn Fadlan ibn al-Abbas ibn Rasid ibn Hammad yang dilahirkan pada 877 M di Baghdad, Iraq. Beliau adalah seorang yang pengembara, terkenal dengan kisah beliau mewakili Kerajaan Abbasiyah untuk bertemu Viking Volga, yang dikira antara yang bengis dan memonopoli utara Asia Tengah ketika itu.
Cerita tersebut diabadikan dalam sebuah naskah yang ditemukan di kota ziarah Mashdad di Iran Timur pada 1923. Awal manuskip itu menyampaikan maklumat singkat tentang penulisnya:
Ini adalah kisah Ahmad bin Fadlan bin al Abbas bin Rashid bin Hammad, seorang hamba Muhammad bin Sulayman, dan utusan (yang dikirim oleh khalifah) al Muqtadir kepada Raja Saqaliba. Buku ini mencatat apa yang dilihatnya di tanah suku Turk Khazar, Rus, Saqaliba, Bashgrid dan bangsa lainnya, bersama dengan berbagai istiadat dan cara hidup, raja raja mereka dan banyak hal terkait lainnya.
PERMULAAN PERJALANAN
Ibn Fadlan tidak boleh terus berjalan memasuki kerajaan orang lain. Beliau terpaksa mengambil jalan yang jauh pula kerana antara Laut Hitam dan Laut Kaspia telah dihalang oleh bangsa Khazar (suku Turk dalam sebuah konfederasi yang lemah). Pada 21 Jun 921, dia berangkat dari Baghdad, mengikuti Jalan Khurasan, jalan kecil yang menghubungkan Baghdad dan Iraq dengan dataran tinggi Iran dan daerah di baliknya, menuju Iran timur dan Asia Tengah., serta salah satu dari sekian banyak jalan yang membentuk Jalur Sutera, yang menghubungkan pasar dan produk Tiongkok dengan Asia Tengah, India, Iran, Hilal Subur, Laut Tengah Timur dan Eropah.
Ibn Fadlan tidaklah seorang diri kerana di setiap tempat yang beliau berhenti, akan ada yang mengikutnya bersama. Di Iran Timur, beliau melaporkan rombongannya terdiri dari sekitar 3000 haiwan dan 5000 orang. Berjalan kaki, menunggang binatang, dan perahu, berhenti dan berehat beberapa kali dalam menempuh jarak sekitar 2500 KM dari Baghdad ke Bukhara (di Uzbekistan moden), melalui Iraq, dataran tinggi Iran dan Iran timur.
SAMPAI DI BUKHARA
BERTEMU SUKU TURK OGHUZ
SAMPAI KE WILAYAH VOLGA
Pada 11 atau 12 Mei 922, tidak pasti tarikh tepatnya kerana banyak percanggahan. Ibn Fadlan telah sampai ke istana “Raja Saqaliba”, istilah yang secara etimologis terkait dengan suku “Slav” dan “slaves” (budak), menggambarkan bangsa Bulghar dari Wilayah Volga yang baru (tapi secara kasar) saja masuk Islam. Dengan itu, Ibn Fadlan memulakan salam dan menyampaikan hasrat Khalifah untuk membentuk sekutu bersama Wilayah Volga.
Sebenarnya, kedatangan Ibn Fadlan bukan saja sebagai utusan, tapi kali ini beliau datang untuk melihat sendiri cara hidup bangsa Bulghar yang baru saja masuk Islam. Disebabkan mereka masih baru, banyak perkara yang masih belum mereka tahu. Kehadiran beliau ini memberi sinar Islam yang baharu buat bangsa Bulghar untuk memahami Islam dengan lebih dalam. Ibn Fadlan sempat untuk mengajar mereka sebelum meninggalkan mereka untuk meneruskan perjalanan.
BERJUMPA SUKU RUS
Ketika bertemu dengan bangsa Rus, Ibn Fadlan diperkenalkan dengan cara pemakanan mereka. Boleh dikatakan apa yang mereka lakukan agak menjijikkan. Kerana sebelum pemakaman, akan ada seorang hamba perempuan yang diperkosa dalam keadaan mabuk, menemani mayat dan dibakar sekali dalam api yang marak. Jijik pada maksud Ibn Fadlan adalah kerana apa lagi yang teruk selain mengorbankan manusia?
Orang suku Rus pernah berkata kepada Ibn Fadlan, “Kalian orang Arab adalah orang yang bodoh!” Jadi beliau berkata, “Mengapa begitu?” dan dia menjawab seperti ini, Kerana kalian dengan sengaja memasukkan orang orang yang paling dekat dan paling disayangi serta orang orang yang paling dihormati ke dalam perut bumi sehingga dimakan oleh hama dan cacing. Selain itu, kami mengkremasi (alunan ketika upacara kematian) sehingga mereka masuk ke syurga.
Saat mendengar penjelasan itu, Ibn Fadlan tidak memberikan terus penilaian kerana beliau utusan yang diplomatik, dia cuba untuk tidak berkomentar tetapi membetulkan catatannya. Begitulah catatan seorang utusan yang berani menempuh perjalanan berliku hanya untuk agama dan Khalifah sebagai pemimpin. Moga ada lagi generasi kita yang macam ini, niat perjuangan demi agama dan tidak berkira walaupun dihantar ke tempat yang kita tidak suka.
RUJUKAN:
1. Commercial Relations Between Arabs and Slavs (9th-11th centuries), A. Nazmi (Warsaw, 1998)
2. T.Mackintosh-Smith dan J. E. Montgomery, ed. Dan terj., Mission to the Volga: Ahmad ibn Fadlan, in Two Arabic Travel Books (New York, 2014)
3. Ibn Fadlan, Ibn Fadlan’s Journey to Russia, terj. R. Frye (Princeton, 2005)
4. Ibn Fadlan, Ibn Fadlan and The Land of Darkness: Arab Travellers in the Far North, terj. P. Lundedan C. Stone (London, 2012)
Copy and paste:
12/2/2025 @ 11 Ramadan 1446H: 12.16 p.m
No comments:
Post a Comment