Monday 20 May 2019

MUAMMAR GADDAFI :SUPREME LEADER DI Libya.. RAKYAT KUFFUR NIKMAT.

Gambar di atas menunjukkan Almarhum Muammar Gaddafi mengimamkan solat jemaah bersama rakyatnya. Memang selalu jugalah Muammar Gaddafi menjadi Imam.
Di kiri bawah, gambar ketika Muammar Gaddafi baru sahaja ditangkap oleh rakyatnya sendiri yang mengerumuni untuk menyeksa beliau.Dan terakhir di sebelah kanan bawah, gambar kegembiraan anak muda Libya meraikan kematian Muammar Gaddafi disisi mayatnya.
SIAPA MUAMMAR GADDAFI?
Dilahirkan dari keluarga miskin dalam khemah di padang pasir luar kawasan bandar dalam kalangan suku nomad badwi yang tidak terkenal, Muammar Gaddafi membesar sebagai penternak kambing dan unta. Oleh kerana masyarakat sekeliling yang buta huruf dan tidak merekod sebarang maklumat, maka tahun kelahiran beliau tidak dapat dipastikan secara tepat.
Dibesarkan dalam hiruk-pikuk perang dunia kedua, Libya ketika itu dicengkam oleh kuasa Italy (sekutu Nazi). Bapanya telah dibunuh oleh tentera Italy. Setelah perang dunia tamat dengan kekalahan kuasa paksi (Jerman-Itali), maka pihak pemenang iaitu British dan Perancis berebut untuk memiliki wilayah Libya ini.
Namun, PBB melarang hal tersebut sebaliknya memberikan kemerdekaan kepada Libya dibawah pentadbiran monarki mutlak yang perlu tunduk kepada telunjuk barat. Libya dipimpin oleh Raja Idris Qadasallahu Sirruhu iaitu seorang Ulama Sunni berketurunan Nabi Muhammad SAW dari jalur Saiyidina Hassan.
Muammar Gaddafi dibesarkan dalam suasana penuh ciri2 keislaman. Oleh kerana kesempitan hidup, Muammar Gaddafi hanya tidur di masjid semasa zaman persekolahan. Beliau sering dibuli kerana status latar belakangnya seorang Arab Badwi. Namun, beliau tetap berbangga dengan identiti asalnya itu dan mengajak rakan-rakan badwi lain agar usah berasa malu dengan status mereka.
Ketika sekolah menengah, beliau menjadi seorang yang terkenal dan guru-gurunya ramai berasal dari Mesir. Ketika ini, beliau mendapat banyak maklumat tentang perubahan politik negara Arab.
Pelbagai isu di timur tengah diketahuinya. Perang Arab-Israel, Revolusi Mesir, Krisis Terusan Suez dan pembentukan Republik Arab Bersatu oleh Mesir dan Syria. Muammar Gaddafi amat mengidolakan Gemal Abdel Nasir pemimpin masyhur Dunia Arab dari Mesir itu. Walaupun Mesir berada dalam benua Afrika secara geografi, tetapi mereka Arab secara budaya.
Muammar Gaddafi terpengaruh dengan idea-idea Gemal Abdel Nasir yang anti penjajah barat, anti zionis, pro Nasionalis-Sosialis. Ketika itu juga,Muammar Gaddafi mula belajar cara untuk melancarkan revolusi dan kudeta yang memerlukan tenaga rakyat dan tentera. Beliau yang masih muda ini mula memimpin demontrasi serta menyebarkan poster-poster mengkritik pentadbiran monarki.
Beliau banyak membaca sejarah Revolusi Perancis, teori-teori politik dari Michel Aflaq (Syria), Abraham Lincoln (US), Sun Yat-sen (China) dan Mustafa Kemal Ataturk (Turki). Beliau yang amat berminat dengan subjek sejarah melanjutkan pelajaran dalam bidang itu di universiti. Namun kemudiannya beliau menamatkan pengajian untuk menyertai dunia ketenteraan.Ini kerana baginya,hanya melalui ketenteraan misi politiknya akan berjaya.
Beliau bersama beberapa rakan setia mula mewujudkan “gerakan bawah tanah” berinspirasikan ideologi Gemal Abdel Nasir. Mereka menjelajah ke seluruh Libya untuk menyebarkan pemikiran ini. Muammar Gaddafi juga turut mengumpul pemuda cerdik-pandai dari seluruh Libya bagi membina rangkaian kerja.
Walaupun pihak kerajaan ketika itu menyedari gerak kerja mereka, namun kerajaan tidak mengambil sebarang tindakan.Bagi mereka, gerakan Muammar Gaddafi dan rakan-rakannya hanyalah ancaman kecil.
IMPAK KEKALAHAN 6 HARI DENGAN ZIONIS
Selepas kekalahan Mesir dalam perang 6 hari melawan Israel, pendokong nasionalis seluruh negara Arab makin membenci kerajaan-kerajaan yang tunduk dengan telunjuk barat yg sememangnya pro Israel. Oleh itu, telah wujud huru-hara di Libya bagi melawan kerajaan yg merancang mengadakan rampasan kuasa secara kudeta.
Muammar Gaddafi menghidu peluang terbaik ini apabila Raja Libya telah pergi ke luar negara untuk mendapatkan rawatan penyakitnya. Muammar Gaddafi dengan pantas menguasai beberapa lokasi penting dan strategik seperti lapangan terbang, stesen radio, balai polis dan pejabat kerajaan.
Beliau dan rakan-rakannya melakukan hal ini serentak di kota-kota besar Libya. Mereka juga telah menangkap putera mahkota Libya dan mendesak agar melepaskan jawatannya.
Kemudian dengan serta merta, Muammar Gaddafi mengumumkan kejatuhan kerajaan Monarki dan mengangkat dirinya sebagai pemimpin baharu Libya yg di umumkan melalui stesen radio. Revolusi tanpa penumpahan darah ini dikenali sebagai Revolusi Putih atau Revolusi 1 September.
MENSTRUKTUR SEMULA KERAJAAN LIBYA
Gaddafi dan rakan-rakannya telah mengisi jawatan-jawatan penting kerajaan. Mereka membuat pembaharuan dalam ekonomi dan sosial termasuk menegakkan hukum syariah dan memperkenalkan dasar pertanian yang mapan.
Arak dan kelab malam diharamkan. Pakaian tradisional Libya diutamakan. Bahasa Arab menjadi bahasa utama komunikasi dan papan tanda di jalanan.Kaum wanita Libya juga diberikan pendidikan yang sepatutnya.
Muammar Gaddafi juga telah menguruskan telaga minyak Libya dengan baik sehingga membuahkan pertumbuhan ekonomi yang sejahtera.Kekayaan hasil petroleum digunakan untuk membina perumahan sebagai inisiatif utama kerajaan.
Program Bantuan Kebajikan Rakyat seluruh Libya diperkenalkan. Pendidikan dan kesihatan rakyat dijaga dengan baik sekali. Sektor awam membuka peluang pekerjaan. Status Muammar Gaddafi sebagai seorang badwi dipuja-puja dan disebut sebagai pengganti “Umar Mukhtar” pada ketika itu.
POLISI ANTI BARAT GADDAFI
Muammar Gaddafi enggan tunduk kepada mana-mana kuasa dunia sama ada Blok Amerika mahupun Blok Soviet Union. Beliau terkenal dengan teori politik ciptaan dirinya sendiri iaitu “Third International Theory”.
Muammar Gaddafi lantang mengkritik Barat terutama Amerika yang sentiasa memihak Israel dalam konflik Palestin-Israel. Selain Gemal Abdel Nasir, Muammar Gaddafi sebenarnya turut meminati gaya Yaser Arafat pemimpin Fattah di Palestin. Namun,beliau menganggap Yaser Arafat terlampau berlembut dalam menyelesaikan krisis di Palestin.
Gaddafi berpendapat Palestin perlu lebih keras melawan Israel. Oleh itu, Muammar Gaddafi telah membiayai gerakan bersenjata bagi melindungi kepentingan rakyat Palestin. Di sebabkan itu, Gaddafi telah dilabel sebagai pencipta teroris oleh Barat.
Bagi tujuan memperkuatkan kedudukan kerajaan Libya untuk menghadapi ancaman antarabangsa, Muammar Gaddafi mahu memperkukuhkan ekonomi negara dengan memonopoli sumber petroleum. Hal ini menimbulkan kemarahan taikun-taikun (saudagar tempatan). Mereka merancang untuk menggulingkan Muammar Gaddafi dengan menyerang bangunan tentera.
Namun rancangan mereka untuk gulingkan Muammar Gaddafi tidak berjaya kerana maklumat yg terdedah. Mereka melarikan diri ke Mesir dan meminta berlindungan Presiden Mesir ketika itu, Anwar Sadat.
Ekoran daripada pelan rampasan kuasa yg gagal itu,Muammar Gaddafi mula 'membersihkan' kerajaannya dengan menghapuskan para penentang sehingga beliau digelar diktator.Suara-suara kebencian terhadap Muammar Gaddafi semakin jelas kedengaran.Para pelajar universiti yang anti Muammar Gaddafi bergaduh dengan pelajar pro Muammar Gaddafi.
Lantaran itu Gaddafi telah memperkenalkan beberapa langkah tegas bagi mengekang golongan pelajar sehingga beliau semakin dibenci oleh para pelajar. Para agamawan Ikhwanul Muslimin turut mengecam Muammar Gaddafi sebagai Marxism dan Tidak Islamik, Tidak Sunnah. (Mu dok Isley! Bukey Sunnoh!)
Bahkan ada seorang ulama terkenal memfatwakan bahawa Muammar Gaddafi halal darahnya untuk dibunuh (malas nak cerita). Beberapa tindakan yg di ambil Muammar Gaddafi untuk mengekang golongan yg menentangnya menjadikan rakyat semakin marah! Kemarahan ini semakin memuncak apabila wujudnya gelombang ARAB SPRING.
Ya... Arab Spring kesukaan anak muda. Puak-puak Islamis mula main peranan. Bahkan sehingga ke tahap gerakan militan.
Berkecamuklah Libya dengan perang saudara. Militan itu perang dengan militan ini. Teroris itu perang dengan teroris ini. Kacau-bilau, haru-biru, hagemaru. NATO pun mula masuk mainkan peranan. Pejuang demokrasi katanya... Desakan rakyat semakin kuat.
NATO membantu gerakan militan ini bagi menjatuhkan kerajaan atas alasan suara rakyat. Muammar Gaddafi telah menjadi sasaran nombor 1 sehingga memaksanya berlindung menyelamatkan diri.
Keadaan yg semakin mendesak telah memaksa Muammar Gaddafi bersetuju untuk meletakkan jawatan dan ingin membincangkan perihal peralihan kuasa secara aman. Namun anak muda yang tegar membangkang tetap tidak berpuas hati. Mereka tetap memburu Muammar Gaddafi.
PENGAKHIRAN HAYAT GADDAFI
Dan akhirnya puak pemberontak menemui Gaddafi yg bersembunyi dalam paip saliran. Mereka segera menariknya keluar sambil menjerit “Muammar!, Muammar!”. Muammar Gaddafi ditembak di kaki dan belakang badan untuk melemahkannya.
Seterusnya mereka membawa Muammar Gaddafi berarak menaiki kereta militan. Mereka berhuha-huha, beryale-yale gembira. Mereka bertakbir, “AllahuAkbar!, AllahuAkbar!”.
Muammar Gaddafi cedera parah berlumuran darah. Beliau keseorangan ketika mana para militan mengerumuninya. Mereka merakam aksi-aksi terakhir Muammar Gaddafi. Videonya boleh lihat di Youtube. Muammar Gaddafi merayu;
“Jangan tembak saya... Allah larang perbuatan ini... Tidakkah kamu tahu beza perbuatan benar dan salah?”.

Namun, pemuda-pemuda itu tidak mengambil kisah. Mereka terus memukul, menyeksanya. Akhir sekali, “Dammm!!!”... peluru dilepaskan ke kepala tanpa diketahui siapa pelakunya hingga menyebabkan kematian Muammar Gaddafi.
Kesan luka besar seperti torehan bayonet juga ada di bawah perut beliau. Mayatnya dipamerkan buat beberapa hari dihadapan orang awam.Tamatlah riwayat Muammar Gaddafi.
Namun, Libya masih belum bangkit. Para teroris dan militan masih mengucar kacirkan Libya. Masing-masing berebut kuasa. Kuasa Barat yang mengaku pejuang demokrasi pulang ke negara masing-masing.Kata mereka,"Pemimpin Arab dah dijatuhkan oleh rakyatnya sendiri, jadi bukan salah kita...”
Rakyat Libya sedang merempat penuh kehinaan. Tiada lagi kesenangan seperti zaman Muammar Gaddafi. Dulu, Libya tiada hutang dengan Bank Dunia, percuma kos perubatan, pendidikan percuma, percuma elektrik, pinjaman tanpa faedah, subsidi untuk pengantin membeli rumah pertama, ibu mendapat duit apabila melahirkan bayi, kereta separuh harga dan lain-lain.
Tapi rakyat tak mahu itu semua.Tak nak bersyukur.Walau apa pun jasa kebaikan, kalau dah benci tu, tetap benci. Kini tiada lagi. Amanlah di kau di sana wahai Libya.
Syabas anak muda. Rakyat Memilih...
NOTA: Artikel ini telah saya olah dan edit kembali tanpa mengubah maksud ayat artikel asal.Boleh follow beliau di:

Ziefenz Zee
Copy and paste from Facebook
20 May 2019: 8.47 pm

No comments: