Tuesday 21 May 2019

Fahaman Pluralisme Agama

Maksud
Pluralisme agama ialah satu fahaman yang menyatakan bahawa semua agama adalah sama.Ia adalah satu bentuk tolenrasi agama dimana agama apa-apa pun dalam pandangan fahaman ini hanyalah merupakan jalan yang berbeza untuk menuju titik kebenaran yang sama (different way of the same truth).Kerana itu,tidak boleh ada 'Dakwaan kebenaran' (claim of truth) dari agama mana-mana bahawa agama mereka lah yang paling benar dan juga tidak boleh ada dakwaan bahawa keselamatan sebenar ( true salvation) dari seksa neraka hanya diperoleh apibila memeluk agama tertentu sahaja.
Menurut fahaman ini,agama yang ada hanyalah jalan yang berbeza menuju titik kebenaran yang sama maka semua agama pasti akan menghantar ahli/pemeluknya menuju syurga.
Dari idea pluralisme inilah maka lahir perbagai gagasan.Sebagai usaha ke arah mewujubkan tolenrasi beragama seperti dialog antara agama,doa,perayaan sebagainya bersama.

Ciri-Ciri Pluralisme Agama
1.Mempunyai satu gerakan yang terancang yang berlindung di bawah gerakan-gerakan seperti global ethics, human rights dan interfaith dialogue atau dialogue of faith dan civilizational dialogue.
2.Mempunyai jaringan luas hampir di seluruh dunia termasuklah Malaysia dan telah lama berakar umbi di Indonesia.
3.Ideologi dan fahaman pluralisme agama merupakan suatu serangan mental dan penjajahan pemikiran yang berbahaya terhadap Islam serta penganutnya. Ia dilakukan secara halus untuk mengelirukan pemikiran umat Islam atas nama rasional, toleransi dan perpaduan.
4.Mempunyai elemen-elemen fahaman Islam Liberal, sekularisme, rasionalisme, penolakan terhadap autoriti keagamaan,kelemahan dalam perbahasan mengenai hakikat kebenaran sesuatu agama dan sentiasa cuba menyamakan ajaran-ajaran agama yang berbagai.
5.Mempromosi nilai-nilai barat dengan berselindung di sebalik slogan dan penekanan kepada terminologi universal values, good values, shared-values, positive values, noble values dan istilah-istilah yang sering didengari.
6.Menanamkan bibit kekeliruan dan ketidakpastian dengan menggunakan moto yang kelihatan baik seperti “One God Different Ways”, “Unity in Diversity”, dan seangkatanya.
7.Memisahkan nilai agama dengan menyatakan nilai sejagat atau universal mengatasi kebaikan nilai agama dan ini menidakkan peranan agama dalam kehidupan seseorang.
8.Apabila fahaman ini menyatakan nilai-nilai yang diterima majoriti itu adalah suatu kebaikan, maka ia sebenarnya menolak autoriti agama, kesahihan agama dan keabsahan agama.
9.Memperjuangkan kebebasan mengeluarkan pendapat dalam beragama kononnya setiap orang berhak untuk memberikan pandangan walaupun pandangan itu sebenarnya bertentangan dengan agama atau pandangan itu boleh menyakitkan hati penganut-penganut agama lain.
10.Metodologi yang digunakan mereka iaitu relativisme iaitu dengan menyatakan bahawa kebenaran adalah relatif dan tidak boleh didakwa mana-mana pihak yang bertujuan memberi kebebasan yang mutlak dalam mengeluarkan pendapat dalam agama masing-masing. Jika kebenaran adalah relatif, maka agama juga bermakna bukanlah sesuatu yang benar dan tidak mutlak.
11.Pluralisme agama lebih cenderung meletakkan akal melebihi agama kerana akal dianggap sebagai berautonomi dan mampu memikirkan segala-galanya....
Copy and paste: FB Eschatology Nusantara Al-Fitan
21/5/2019: 2.04 am

No comments: