Thursday 2 May 2019

KEPADA ORANG PATANI DI MALAYSIA

-AKU ANAK MELAYU PATANI
Kata orang aku sudah senang di Malaysia.Aku telah menetap di Malaysia setelah ibu bapa aku berpindah ke sini. Aku anak Teluban atau Selindung Bayu ( bukan Sai Buri yang Siam beri nama). Sebenarnya aku tidak senang. Aku menangis dalam ketawa memikirkan Agama, Bangsa, Bahasa dan Tanah Tumpah Darah Ku dijajah. Anak negeri pula sudah lupa asal-usul. Tidak ada jati diri!!!! Telah lupa sejarah.Mengaku dirinya Siam.Bila jijak kaki saja di Malay........mengaku diri, kita ore Siae............... menangis datuk nenek dalam kubur bila mendengar.
Sekali sekala aku balik melihat tanah tumpah darah aku, aku menangis betapa bangsa ku semakin terhakis. Orang melayu yang tidak berpelajaran dan berpelajaran peringkat menengah Siam begitu berbangga dengan ungkapan "rao khon Thai"(kita orang Siam) dan selalu mengaku " Thai rao"(Siam kita). Orang kampung yang tak bersekolah pula selalu kata "negeri siae kito".
Sedarlah bangsa ku kita bukan orang Siam. Bukan Siam kita.Bukan negeri Siam!!! Tapi negeri kita Patani.Kita bangsa Melayu.Bangsa Siam telah membunuh datuk nenek kita.Orang Melayu zaman dahulu mengalir darah, berbuih nanah kerana melawan Siam. Kita senang-senang mengaku kita ini Siam.Cuba ingat cerita orang tua-tua kita.Pahlawan Melayu ketingnya dicucuk dengan rotan baramai di bawa ke Bangkok. Dijadikan hamba abdi dan dipaksa sembah berhala. Mereka ini mati dengan terseksa.Menangis keluar air mata darah.Mati mereka seperti bangkai haiwan, dibakar,dibuang ke sungai dan dikambus seperti ayam itik.
Kalaulah mereka dapat dihidupkan kembali sudah tentu mereka akan tuntut bela dengan melawan Siam sekali lagi dan insyallah kita akan berjaya.Tapi adakah mereka boleh dihidupkan kembali.Sudah tentu tidak. Kita yang masih hidup inilah sepatutnya berjuang dan sambung perjuangan mereka. Tapi bangsa Melayu sekarang sudah jadi penakut, pengecut dan hati tikus.Tepuklah dada kamu dan laung kepada Siam "aku anak Melayu Patani".Di negeri Patani yang lain sebutlah "aku anak Menara"(bukan Narathiwat)!!!! "Aku anak Nibung" (bukan Yala)!!!! "Aku anak Setul"(bukan Sattun)!!!! Aku Anak Senggora (bukan Songkhla)!!!!
Hai orang Melayu........sedarlah bangsa kitalah yang paling besar di Asia Tenggara.Kita adalah Melayu Raya. Siam hanya sekadar Siam sahaja.Bahasa dia paling tidak laku di Dunia.Bahasa Siam adalah setaraf dengan Bahasa Burma, Laos, Kemboja dan Bahasa Orang Asli di Malaysia. Bahasa Melayu adalah salah satu Bahasa yang terbesar di DUNIA!!!!! Bahasa yang diguna oleh beratus-ratus juta manusia. Di Indonesia, Malaysia, Brunai, Singapura, Selatan Philipina, setengah kawasan di Afrika Selatan,s etengah kawasan di Sri Lanka dan setengah kawasan di Kemboja. Beratus juta manusia berbahasa Melayu bukan seperti Bahasa Siam.Kuno,jakun dan darat.
Sungguh memalukan.........wahai bangsa ku dengan memuja bahasa Siam kononnya dianggap bila pandai bercakap Siam dikatakan ada standard(hilir). Sebab itulah pelayan-pelayan kedai makan dan restoran di Malaysia yang mari balik sana suka bercakap Siam dan menyanyi lagu-lagu Siam. Aku tersa sungguh malu begitu bodohnya bangsa ku.Bangsa ku sudah lupa Bangsa Melayu Patani adalah bangsa Agung.
Marilah kita bersama2 tak kata dimana tempat pun dimana orang Melayu ada disitulah kita bercakap bahasa Melayu sesama sendiri
Copy and paste: FB Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara)
2/5/2019 : 8.55 pm

No comments: