Sunday 31 May 2020

KARAMAH, MA’UNAH, IRHAS, MUKJIZAT, IHANAH, ISTIDRAJ DAN SIHIR

Kredit: ZUL SEGAMAT

Karamah
Ia adalah kejadian yang luar biasa yang diberikan Allah kepada hambaNya yang soleh dan solehah. Orang soleh yang tinggi ketaatannya kepada Allah digelar wali (wakil Allah). Contohnya kejadian wali Allah berjalan atas air atau kebal senjata.
Ma’unah
Ia adalah kemampuan yang luar biasa yang diberikan Allah kepada seorang Islam (yang bukan wali) untuk mengatasi suatu kesulitan. Dengan kata lain, ia terjadi pada orang biasa berkat pertolongan Allah. Umpamanya ada seseorang yang selamat dari amukan api ketika terjadi kebakaran besar, padahal ia terkurung di dalamnya. Hal ini menurut akal mustahil terjadi, kerana biasanya orang yang tekurung api pasti akan terbakar. Contoh lainnya orang yang terjatuh daripada tingkat 20 sebuah bangunan tetapi tidak mengalami sebarang kecederaan. Namun kalau dia cuba sekali lagi kemungkinan besar dia akan mati.
Irhas
Ia adalah kebolehan atau kejadian yang istimewa yang terjadi pada diri seseorang calon Rasul atau Nabi. Contohnya kejadian yang dialami oleh Nabi Muhammad SAW, ketika berada di dalam perjalanan untuk berniaga ke negeri Syam selalu diikuti dan dipayungi oleh awan. Hal ini merupakan keistimewaan sebelum baginda menjadi Rasul.
Mukjizat
Kejadian atau kebolehan istimewa yang terjadi kepada Rasul2 dan Nabi2.
Ihanah
Ia ialah kebolehan atau perkara istimewa pada seseorang yang mengaku nabi atau wali tetapi berlawanan dengan apa yang dia kehendaki. Seperti pekara yang berlaku pada Musailamatul-kazzab yang mengaku nabi, bahawa dia telah meludah ke dalam telaga yang masin airnya dengen tujuan menjadikan tawar air itu tetapi apa yang terjadi sebaliknya iaitu air itu bertambah masin.
Istidraj
Ia ialah kebolehan atau pekara yang luar biasa kelihatan seperti kejadian istimewa yang berlaku pada orang kafir atau fasik.
Sihir
Ia adalah perkara2 atau kejadian2 luar biasa yang diizinkan Allah bagi pengamal2 ilmu sihir. Mempelajari ilmu sihir adalah secara umumnya diharamkan pada sekelian orang islam melainkan anda seorang Qadi atau Hakim yang bersandarkan syariat Islam. Seorang Qadi dibenarkan mempelajari ilmu sihir supaya dia dapat membeza sihir yang membunuh dan sihir yang tidak membunuh. Ada juga pendapat yang mengatakan boleh orang Islam belajar ilmu sihir tetapi haram mengamalkannya. Tujuannya ialah supaya dapat mengenal dan menangani pengamal2 ilmu sihir.
Copy and paste: 31 May 2020 / 9 Syawal 1441H: 11.16 pm

No comments: