Friday 22 May 2020

Perlukah Malaysia Bantu Rohingya?

Kredit : FB Revolusi Melayu Baru

Memandangkan akhir-akhir ini telah tular pelbagai sentimen buruk yang ada pada orang pelarian Rohingya di dalam Malaysia. Ada di antara mereka yang tidak menjaga adab dan suka berbuat kotor. Malah ada yang menipu untuk mendapatkan simpati dan bantuan. Juga saya sendiri (penulis) terkejut kerana menyaksikan mereka orang rohingya yang menekan butang-butang rumah bukan untuk menjual barang tetapi untuk meraih simpati dan meminta bantuan dari orang awam sambil menunjukkan kad pelarian PBB mereka.
Manakan tidak, sifat-sifat ini yang telah disaksikan oleh rakyat Malaysia sendiri akhirnya kantoi dek kepantasan berita di laman sosial. Sikap buruk ramai orang Rohingya (bukan semua) di dalam Malaysia ini akhirnya membuatkan rakyat kurang senang dan akhirnya berkempen untuk tolak pelarian Rohingya dari Malaysia.
Jadi adakah ini kaedah terbaik bagi menangani masalah ini?
1. Berkasih sayanglah sesama Muslim.
لاَ يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ، حَتَّى يُحِبَّ لِأَخِيهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ
“Tidak beriman (sempurna iman) seseorang itu sehingga dia kasih kepada saudaranya sebagaimana dia kasih kepada dirinya sendiri.”
[Riwayat al-Bukhari (13)]

Hadis ini ialah sebab utama kenapa kita sebagai Muslim tetap juga perlu membantu saudara kita Rohingya. Mereka ialah saudara seiman kita dan maka tetap juga lah perlu membantu mereka apatah lagi apabila konflik yang berlaku di Myanmar bukan sahaja melibatkan kaum, malah seruan kebencian juga telah dihalakan kepada Islam seluruhnya sebagaimana yang dilaungkan oleh sami-sami mereka.
Hatta mereka sedang memusuhi Rohingya dengan sentimen Islam. Kononnya Rohingya ialah Muslim maka perlu dibunuh. Sentimen ni sebenarnya sedang mencabar umat Islam seluruhnya.
2. Walaupun begitu, rujuk lah kita kepada Al-Quran sebagaimana dalil,
إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ “Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan suatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri.”
[Surah Ar-Ra’d:11]

Ini menunjukkan walaupun mereka dibantu oleh Malaysia atau mana-mana negara Islam lain sekalipun, keadaan konflik ini tidak akan selesai selagi mereka tidak mengubah diri mereka sendiri. Oleh itu, beberapa candangan telah difikirkan dan akan disenaraikan di dalam artikel ini.

CANDANGAN UNTUK ORANG ROHINGYA
1. Kekuatan akidah perlu diperkuatkan. Diri mereka perlu kuat pegangan dengan Islam. Agar apa sahaja pejuangan mereka selepas ini akan menjadi perjuangan Islam dan bukan perjuangan untuk kaum mereka semata-mata. Fahami erti syahid agar mereka tidak akan lari dari perang.

2. Orang-orang Rohingya itu sendiri perlu bertahan dan membina kekuatan daripada dalam samada dari segi politik mahupun dari segi ketenteraan (Jika mampu) . Mereka perlu mengumpulkan orang-orang mereka yang sangat ramai itu (sehingga Bangladesh terpaksa buatkan pulau khas untuk pelarian Rohingya) dan membentuk kesatuan bagi mengalahkan musuh Islam tersebut.
Tidak ada gunanya lagi mereka lari ke negara orang kemudian berasa aman padahal tanah mereka sendiri sedang tergadai sambil tersenyum sementara Islam 'kalah' di Myanmar. Mereka perlu bangkit daripada isu ini. Jika mereka benar berjuang kerana Allah, maka percayalah Allah bersama mereka.
Tidak kah mereka mengambil ibrah daripada peristiwa Rasulullah dikeluarkan dari Mekah ke Madinah? Lalu Allah menurunkan ayat,
إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا
Jikalau tidak menolongnya (Muhammad), maka sesungguhnya Allah telah menolongnya, ketika orang-orang kafir (musyrikin Mekah) mengeluarkannya (dari Mekah) sedang dia salah seseorang dari dua orang ketika keduanya berada dalam gua, di waktu dia berkata kepada temannya: “Janganlah berduka cita, sesungguhya Allah bersama kita”.
[Surau At-Taubah 40]

Tidakkah diambil pengajaran bahawa keluarnya Muslimin dari Mekah ke Madinah, bagi membina kekuatan untuk kembali mengambil Mekah. Sehingga berlaku beberapa sesi peperangan antara Muslimin dengan Musyrikin. Sehinggalah Fathul Mekah.
Maka mahu atau tidak, orang Rohingya perlu berusaha untuk mengubah diri mereka sendiri. Kemerdekaan sesuatu tanah itu bukan hanya dengan lari dan bergambar sambil makan dengan VVIP. Tetapi kemerdekaan ini berjaya selepas segmen-segmen darah pejuang yang gugur. Selepas segmen-segmen berpecah kepala dalam politik. Sehinggalah merdeka tanah ini bukan hanya dengan titisan peluh pertempuran, tetapi juga dengan titisan darah pertempuran. Kemerdekaan ini tidak akan dikecapi hanya dengan titisan peluh pelarian lalu tak pulang. Bukan juga dengan titisan tangis ketakutan.
Bukan syarat untuk menjadi pelarian. Walaupun Rohingya kekal di Myanmar, percayalah Allah bersama kalian, dan jika di luar, bina kekuatan.
وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ
Dan Dia bersama kamu di mana saja kamu berada.
[Surah Al-Hadid: 4]

3. Orang-orang Rohingya di luar daripada Myanmar perlu membuat kesatuan sesama mereka dan membentuk tenaga. Berganding bahu dalam mendapatkan balik tanah mereka di Myanmar. Rohingya di luar daripada Myanmar agak bebas. Maka mereka boleh fikirkan kaedah-kaedah untuk mendapatkan kan kembali tanah mereka. Sepatutnya ini yang lebih mereka fikirkan daripada mereka sibuk meminta hak itu dan hak ini di dalam negara orang. Mereka perlu kembali berusaha untuk pulang ke rumah mereka.

CANDANGAN UNTUK KERAJAAN MALAYSIA
Disebabkan kegusaran rakyat Malaysia kepada Rohingya yang datang memenuhi Malaysia ini, maka banyak lah candangan-candangan seperti di bawah muncul.

1. Kita perlu juga bantu mereka. Kerana dalil di atas tadi bahawa mereka ialah Muslim. Maka sangat perlu juga untuk membantu mereka sekadarnya.
2. Jelaskan kepada mereka bahawa Malaysia ialah negara berdaulat yang mempunyai rakyatnya tersendiri dan mereka (Rohingya) adalah bukan rakyat Malaysia.
3. Had kan keizinan NGO untuk memberikan bantuan kepada pelarian. Maksudnya, hanya membenarkan beberapa NGO sahaja di setiap negeri untuk memberikan bantuan kepada pelarian. Hal ini kerana sekarang pun ramai di antara mereka sebenarnya boleh bekerja di dalam negara, jadi sebenarnya bukan lah mereka itu tak cukup makan. Malah sampai pula berita kepada saya bahawa mereka menipu untuk mendapatkan lagi bantuan daripada NGO lain kononnya belum pernah mendapat bantuan. Sedangkan rakyat Malaysia sendiri ramai asnaf yang dilepas pandang.
4. Hadkan penerimaan pelarian. Kita tidak mahu Malaysia menjadi tempat lambakan warga asing sebagaimana yang telah kita lihat dek PATI di Kuala Lumpur.
5. Tidak memberikan sebarang hak pemilikan tanah kepada pelarian. Hal ini bagi mengekang lambakan hak milik asing di dalam negara.
6. Meneliti semula hak warganegara untuk anak pelarian yang lahir di Malaysia.
7. Tidak menafikan hak pelarian untuk mendapatkan perubatan dan pendidikan di Malaysia. Namun mereka ialah setaraf dengan bukan warganegara.
dan candangan seterusnya mungkin para pembaca juga boleh kemukakan. Jika ada, boleh luahkan di bahagian komen supaya admin boleh baca nanti.
Candangan-candangan ini muncul kerana gusarnya warganegara Malaysia dengan kedudukannya jika pelarian seperti Rohingya ini selalu diberi muka. Bukan lah tidak kasih kepada saudara kami, namun kerisauan setelah melihat telatah mereka telah mengaburkan sifat 'kesian' rakyat Malaysia.
Adapun begitu kami tidak bersetuju pula jika Malaysia berhenti membantu orang Rohingya. Kerana mereka juga saudara kita. Namun bantuan Malaysia kepada mereka perlu dibatas-bataskan agar kedudukan rakyat Malaysia akan kekal aman dan makmur.
Kesimpulan:
- Kita mestilah berkasih sayang sesama Muslim.
- Rohingya perlu mengubah diri mereka sendiri.
- Rakyat Malaysia tidak mahu kedudukannya tergugat.

Wallahualam
[Revolusi Melayu Baru]


Copy and paste: 22 May 2020 / 29 Ramadan 1441H : 3.57 am

No comments: