Sunday 6 October 2019

BERHENTILAH MENYEBUT SEJARAH UGAMA NENEK MOYANG MELAYU DAN JAWI NUSANTARA SEBAGAI HINDU :

Roujin d' Umi
FB Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara)

Tiada kena mengena pun ugama HANIFF nenek moyang Melayu JAWI Nusantara dengan ugama "Hindu Kasta" benua India (Hindu) ataupun ugama Buddha.
KELUARKAN LAH DIRI KITA DARI BELENGGU PENJAJAHAN ILMU; ACUAN PENDIDIKAN BARAT; ACUAN PENJAJAHAN POLITIK & SEJARAH; MINDA, HATI DAN JIWA ...

[1] Sir Monier Monier-Williams :
Menurut Sir Monier Williams, leksikografer Sanskrit (Sanskerta) dan "linguist", tidak ada kata bahkan tiada akarkata "Hindu" dan "India" dalam bahasa Sanskrit.
[2] Stephen Knapp : Dalam catatan beberapa peneliti, seperti Stephen Knapp, istilah Hindu (arabi: al-Hind) belum terdapat di dalam mana-mana kitab suci yang di akui oleh penganut-penganut yang dikatakan "Hindu" itu.

Mungkinkah British telah terjumpa Hadis Rasulullah ﷺ ini dan menggunakan kalimat "arabi : al-Hind" untuk merujuk kepada agama bangsa India; HINDU ?
Apakah MOTIF merujuk ugama nenek moyang Melayu sebagai HINDU ?
Adakah agama Hindu itu merujuk kepada ugama berikut?
[1] agama Syiwa-Veda;
[2] agama Syiwa-Brahma;
[3] agama Syiwa-Buddha;
[4] agama Syiwa-Hindu Kasta India.

PETUNJUK ZAMAN : PERANG INDIA
عَنْ ثَوْبَانَ مَوْلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
( عِصَابَتَانِ مِنْ أُمَّتِي أَحْرَزَهُمَا اللَّهُ مِنْ النَّارِ : عِصَابَةٌ تَغْزُو الْهِنْدَ ، وَعِصَابَةٌ تَكُونُ مَعَ عِيسَى بْنِ مَرْيَمَ عَلَيْهِمَا السَّلَام )

العصابة : الجماعة . أحرزهما : وقاهما.
رواه النسائي (رقم/3175)،
والإمام أحمد في "المسند" (37/81) طبعة مؤسسة الرسالة، وحسنه محققو هذه الطبعة،
وصححه الألباني في "السلسلة الصحيحة"
(رقم/1934)

[1] Daripada Thauban r.a. meriwayatkan bahawa Raulullah ﷺ bersabda,

"Terdapat dua golongan dari umatku yang Allah telah mengharamkan mereka dari api neraka. Satu golongan yang berperang menentang al-Hind (India), dan satu golongan lagi yang berperang bersama-sama Nabi Isa a.s. putera Maryam (menentang Dajjal dan pengikutnya)".

[HR. Ahmad no. 22396,An-Nasaie no. 3175, dari Tsauban.
Disahihkan Syeikh al-Albani dan dihasankan oleh Syeikh al-Arnauth.]

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه قَالَ :
( وَعَدَنَا رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَزْوَةَ الْهِنْدِ ، فَإِنِ اسْتُشْهِدْتُ كُنْتُ مِنْ خَيْرِ الشُّهَدَاءِ ، وَإِنْ رَجَعْتُ فَأَنَا أَبُو هُرَيْرَةَ الْمُحَرَّرُ )

[2] Dari Abu Hurairah r.a. berkata,
"Telah bersabda Rasulullah ﷺ, 'Umat ini di janjikan Ghazwat al Hind'; Jika aku (Hazrat Abu Hurarirah r.a.) menjumpainya dan mendapat syahid, aku merupakan sebaik-baik syuhada, jika aku dapat kembali, maka aku "Abu Hurairah" akan bebas dari api neraka".
Peperangan dengan India dikenali sebagai "Ghazwat-al-Hind". Hal ini meriwayatkan peperangan dimana kaum Muslimin akan menakluk India dan menegakkan Islam di benua tersebut.
Peperangan di India ini diriwayatkan dalam beberapa hadis. Walaupun terdapat beberapa pendapat tentang khabar dalam riwayat tersebut dimana setengahnya berpendapat bahawa kejadian tersebut telah berlaku semasa penaklukannya oleh Khalifah Umayyah yang diketuai oleh panglima Muhammad bin Qasim.
Setengah pendapat yang lain mengatakan penaklukan tersebut akan berlaku ketika saat akhir zaman. Walau bagaimanapun kita kita tidak ada masalah menerima kedua-dua pendapat tersebut kerana India kini dikuasai oleh Hindu Zionis yang menindas umat Islam di samping itu juga cuba menjatuhkan negara umat Islam Pakistan dan Kashmir.
Oleh itu pertikaian yang semakin meruncing antara Pakistan dan India ketika ini menandakan peperangan yang hampir terjadi ini merupakan peperangan yang akhirnya membawa kemenangan kepada umat Islam seluruhnya yang selama ini ditindas oleh kaum kafirin.
Ghazwatul-el-Hind seperti diriwayatkan didalam hadis merupakan peperangan umat Islam yang paling penting di akhir zaman kerana pasukan tentera yang menakluk India itu merupakan pasukan yang sama juga yang akan bersama-sama dengan Nabi Isa a.s. dalam peperangan dengan Dajjal.
BENARKAH AL-HIND MERUJUK KEPADA BENUA INDIA.
Di zaman para sahabat r.a. al-Hind merujuk kepada "at-Turk"; kawasan di sekitar Turkmenistan sekarang, tetapi bukan Turkey sekarang. (Rujuk peta)
Rasulullah ﷺ menjanjikan bahwa pasukan jihad yang memerangi al-Hind tidak akan disentuh oleh api neraka.
Beliau bersabda,
عِصَابَتَانِ مِنْ أُمَّتِي أَحْرَزَهُمَا اللَّهُ مِنْ النَّارِ عِصَابَةٌ تَغْزُو الْهِنْدَ وَعِصَابَةٌ تَكُونُ مَعَ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ عَلَيْهِمَا السَّلَام
“Ada dua kelompok dari umatku di mana Allah akan menyelamatkan mereka dari api neraka; kelompok yang memerangi al-Hind dan kelompok yang berperang bersama Nabi Isa ‘Alaihissalam.”
[HR. An-Nasa`i]

Dalam riwayat Ishaq bin Rahawaih disebutkan, ketika mendengar hadits keutamaan mujahidin yang memerangi India, Abu Hurairah r.a. berkata;
“Jika aku bisa bergabung dalam jihad itu, aku akan menjual semua milik ku, baru dan lama, lalu bergabung. Kemudian Allah memberi kita kemenangan. Setelah itu kita akan bebas bergabung dan bertemu Masih (Isa) bin Maryam di Syam”.
Makna yang eksplisit dari ungkapan Abu Hurairah di atas menunjukkan, bahwa perang melawan al-Hind hampir bersamaan dengan kedatangan Isa bin Maryam a.s.
Hadits lain yang menegaskan bahwa peperangan ini akan terjadi menjelang kiamat;
“Dari Abu Hurairah r.a., Rasulullah ﷺ bercerita tentang al-Hind, diantara isi yang beliau sabdakan,
“Sekelompok pasukan dari kalian akan memerangi India, Allah memenangkan mereka, sehingga mereka mengikat raja India dengan rantai. Allah akan mengampuni dosa-dosa mereka (anggota pasukan itu). Ketika mereka akan kembali mereka akan bertemu dengan ‘Isa bin Maryam di Syam“
[HR. Na’im bin Hammad Kitabul Fitan pp.252-253.]
[Juga lihat Musnad Ishaq bin Rahwiya Hadis 477, Kanzul Amal hadits 39719]
Hadits diatas menunjukkan kedekatan antara perang melawan al-Hind dengan muncul ‘Isa a.s. Jelas sudah bahwa peperangan yang dimaksud adalah perang akhir zaman.
Sumber :
[1] Sir Monier Monier-Williams;  (12 Nov 1819 - 11 Apr 1899); was the second Boden Professor of Sanskrit at the Oxford University, England. He studied, documented and taught Asian languages, especially Sanskrit, Persian and Hindustani.
[2] Stephen Knapp (aka Sri Nandanandana Dasa) The main purpose of Stephen's work is to offer simple yet accurate ways and explanations to comprehend the lofty insights found within the spiritual philosophy and Vedic (Veda) culture of India.

Among his books:
(1) The Secret Teachings of the Vedas, The Eastern Answers to the Mysteries of Life, is an in- depth introduction to the Vedic philosophy and the topmost spiritual knowledge available to humanity.
(2) The Vedic Prophecies: "A New Look into the Future", Newly Updated & Expanded as of March 2011 with much additional material.
This provides a look at what the major Puranas predict will happen in the future, some of which is already happening.
[3] Petunjukzaman.blogspot dot com; Rabu; 16 Januari 2013.
[4] Majalah An-Najah Edisi 70

Copy and paste: 6 Oktober 2019 : 4.53 pm

No comments: