Wednesday 11 December 2019

Misteri China - Terracotta Army ( 8 keajaiban dunia ) selepas 7 keajaiban

Oleh Winda A
#Cikwin

Tentara Terracotta dianggap sebagai penemuan terbesar abad ke-20, dan terkenal di seluruh dunia. Tetapi adakah anda tahu siapa yang membinanya dan berapa lama ia perlu selesai? Sejak penemuan Tentera Terracotta, lebih daripada 8,000 askar, 130 kereta, dan 670 orang kuda telah ditemui.
Fakta 8 Paling Hebat tentang Tentera Terracotta
1. Ia adalah salah satu penemuan arkeologi terulung pada abad ke-20.
Tentera Terracotta adalah sebahagian daripada kompleks makam kekaisaran kuno terbesar di dunia, makam Qin Shi Huang. Sekitar 8,000 patung-patung bersaiz yang berbeza telah ditemui. Ia adalah penemuan terbesar seumpamanya.
Patung-patung itu tingginya 175-190 cm. Setiap orang berbeza dengan gerak isyarat dan ekspresi muka, ada juga yang menunjukkan warna. Ia mendedahkan banyak teknologi, tentera, kesenian, kebudayaan, dan ketenteraan Qin Empire.
2. Ia digambarkan sebagai "Kedelapan Dunia Keajaiban".
Pada bulan September 1987, Tentera Terracotta dipuji sebagai Wonder of the World oleh bekas Presiden Perancis Jacques Chirac.
Beliau berkata: "Terdapat Tujuh Keajaiban di dunia, dan penemuan Tentara Terracotta, mungkin kita katakan, adalah keajaiban kelapan dunia. Tiada siapa yang tidak melihat piramid itu & boleh mendakwa telah melawat Mesir, dan sekarang saya akan mengatakan bahawa tiada seorang pun yang tidak melihat tentera-tentera terracotta ini boleh mendakwa telah melawat China. "
3. Ia dibina lebih dari 2,200 tahun lalu.
Tentara Terracotta diciptakan oleh maharaja pertama China, Qin Shi Huang, yang memulakan pembinaan tentera pada 246 SM
Ia adalah tentera akhirat untuk Maharaja Qin. Adalah dipercayai bahawa objek seperti patung dapat dihidupkan di akhirat.
Beribu-ribu tahun kemudian, tentera masih berdiri dan mempamerkan tahap ketukangan dan kesenian yang luar biasa dari 2,200 tahun yang lalu.
4. Muzium Tentera Terracotta terdiri daripada tiga peti besi.
Pada masa ini, muzium ini terdiri daripada tiga lubang dan dewan pameran: Vault One, Vault Two, Vault Three, dan Dewan Pameran Kereta Api Gangsa.
Vault 1: Ia adalah yang terbesar dan paling menarik (kira-kira 230 x 60 m) - saiz hangar pesawat. Terdapat lebih daripada 6,000 tokoh terracotta askar dan kuda, tetapi kurang daripada 2,000 dipamerkan.
Vault 2: Ia adalah kemuncak peti besi (kira-kira 96 ​​x 84 m) dan mengungkap misteri pelbagai tentera purba. Ia mempunyai unit paling tentera dengan pemanah, kereta kuda, pasukan campuran, dan pasukan berkuda
Vault 3: Ia adalah yang paling kecil, tetapi sangat penting (21 x 17 m). Terdapat hanya 68 tokoh terracotta, dan semuanya adalah pegawai. Ia mewakili pos arahan.
Dewan Pameran Kereta Api Gangsa: Ia mengandungi artifak tembaga kuno yang terbesar dan paling rumit di dunia. Setiap pengangkutan mempunyai kira-kira 3,400 bahagian dan 1,234 kg. Terdapat 1,720 buah perhiasan emas dan perak, berat 7 kg, pada setiap kereta.
5. Ia bukan hanya askar.
Sejak penemuan Tentera Terracotta, lebih daripada 8,000 askar, 130 kereta, dan 670 orang kuda telah ditemui.
Pemuzik Terracotta, akrobat, dan gundik juga didapati di lubang-lubang baru-baru ini dan juga beberapa burung, seperti unggas air, kren, dan itik. Adalah dipercayai bahawa Maharaja Qin mahukan perkhidmatan dan rawatan besar yang sama untuk kehidupan akhiratnya.
6. Lebih 700,000 pekerja mengambil masa 40 tahun untuk menyelesaikan patung-patung itu.
Pembinaan Terracotta Warriors bermula pada 246 SM, ketika Qin Shi Huang menguasai tahta Qin Negeri, dan berakhir pada tahun 206 SM, 4 tahun setelah kematian Qin, ketika Dinasti Han dimulai.
Lebih 700,000 buruh bekerja sepanjang masa selama kira-kira 40 tahun untuk menyelesaikan tentera terakota dan kompleks makam.
7. Ia ditemui oleh petani tempatan.
Tentara Terracotta masih tidak tersentuh di bawah tanah selama lebih dari 2,200 tahun dan dijumpai secara kebetulan oleh petani tempatan sambil menggali sumur pada tahun 1974 di Xi'an.
Penemuan ini mendorong ahli arkeologi Cina untuk menyiasat, mendedahkan tapak arkeologi terbesar di China.
8. Hebatnya, tidak ada dua angka yang sama.
Jika bilangan besar pahlawan teragotta tidak mengejutkan anda, anda harus melihat dengan teliti mereka. Anda akan kagum pada ketukangan yang halus dan terkejut mendapati tiada dua angka yang sama.
Setiap pahlawan mempunyai ciri-ciri wajah yang unik. Infanteri, pemanah, jeneral, dan pasukan berkuda adalah berbeza dalam ekspresi, pakaian, dan gaya rambut mereka.
Maklumat tambahan mengenai Tentera Darat Terracotta
Tentera Terracotta (dalam bahasa Cina, secara harfiah: "patung-patung pengebumian-askar-askar") adalah koleksi patung terakota yang menggambarkan tentera Qin Shi Huang, Kaisar pertama China. Ia adalah bentuk seni pengebumian yang dikebumikan dengan maharaja pada 210-209 SM dan tujuannya adalah untuk melindungi maharaja di akhiratnya.
Angka-angka itu, yang berasal dari kira-kira akhir abad ketiga BCE, ditemui pada tahun 1974 oleh petani tempatan di Daerah Lintong, Xi'an, wilayah Shaanxi. Angka-angka berbeza dalam ketinggian mengikut peranan mereka, dengan yang tertinggi sebagai jeneral. Angka itu termasuk pahlawan, kereta kuda dan kuda. Anggaran dari tahun 2007 ialah tiga lubang yang mengandungi Tentera Terracotta yang memegang lebih daripada 8,000 askar, 130 kereta dengan 520 kuda dan 150 kuda berkuda, sebahagian besarnya yang terkubur di lubang berhampiran makam Qin Shi Huang. Tokoh bukan tentera terakota lain ditemui di lubang lain, termasuk pegawai, akrobat, ahli kuat dan pemuzik.
Pembinaan makam itu digambarkan oleh sejarawan Sima Qian (145-90 SM) dalam karya paling terkenalnya Shiji, ditulis satu abad setelah selesai makam. Bekerja di makam bermula pada 246 BCE tidak lama selepas Maharaja Qin (berusia 13 tahun) naik takhta, dan projek itu akhirnya melibatkan 700,000 pekerja. Geographer Li Daoyuan, menulis enam abad selepas kematian Kaisar Pertama, yang direkodkan di Shui Jing Zhu bahawa Gunung Li adalah lokasi yang disukai kerana geologi yang mengagumkan, "terkenal dengan lombong jednya, bahagian utaranya kaya dengan emas, dan bahagian selatannya kaya dengan jed cantik; Maharaja Pertama, kaya dengan reputasi baiknya, oleh itu memilih untuk dikuburkan di sana ". Sima Qian menulis bahawa Maharaja Pertama dikebumikan dengan istana, menara, pegawai, artifak berharga dan objek yang menakjubkan. Mengikut akaun ini, 100 aliran sungai disimulasikan menggunakan merkuri, dan di atasnya siling dihiasi dengan badan-badan surgawi di bawah yang merupakan ciri-ciri tanah itu. Beberapa terjemahan ayat ini merujuk kepada "model" atau "tiruan;" bagaimanapun, kata-kata itu tidak digunakan dalam teks asal, yang tidak menyebutkan tentera terracotta.
Copy and paste : FB Winda A
11/12/2019: 2.44 pm


No comments: