Friday 20 December 2019

Gunung Mulu National Park

Welcome to Borneo
Malaysia's Gunung Mulu national park: revisiting one of the most ...
Gunung Mulu National Park ๐Ÿž
Taman Negara Gunung Mulu mempunyai salah satu sistem gua yang paling menarik di dunia. Hutan belantara yang dipelihara dengan penuh dengan gua-gua yang banyak untuk diterokai, melintasi jalan-jalan dan hidupan liar untuk diperhatikan, keindahan persekitaran taman yang eksotik.

Gunung Mulu didominasi oleh tiga pergunungan - Gunung Mulu (2,376 m), Gunung Pinnacles(1,750 m) dan Gunung Benarat - Taman Nasional Gunung Mulu adalah taman nasional terbesar Sarawak, seluas 52,865 hektar hutan hujan primer. Banyak tarikan terkenal di Mulu terletak di bawah tanah yang tersembunyi jauh di bawah permukaan bukit-bukit berhutan, adalah laluan gua yang memutar dan mengalir melalui gunung. Gunung Mulu adalah rumah kepada sistem gua yang paling luas di Borneo. Beribu-ribu gua-gua telah diukir oleh hakisan semula jadi dari batu kapur yang mendasarinya, termasuk Terowong terbesar yang pernah ditemui, cukup untuk memuatkan 40 buah pesawat Boeing 747.
Gunung Mulu Disenaraikan sebagai tapak UNESCO pada bulan November 2000 kerana landskap yang dramatik dan kepentingan biologinya, Terdapat 27 species kelawar dan beribu-ribu burung walid, dengan serangga asing yang tidak terhitung banyaknya. Hutan hujan tropika di sekitar mempunyai koleksi eksotik lebih daripada 20,000 haiwan dan 3,500 spesies tumbuhan, terdapat juga 170 jenis species orkid liar.
Juga mempunyai gua terbesar di dunia iaitu Gua Rusa, serta gua terpanjang di Asia Tenggara, Gua Clearwater, Mulu masih belum diterokai sepenuhnya, hanya dengan 30-40% daripada bahagian bawah tanahnya yang telah dikaji.
Copy and paste: Facebook (Winda A)
20/12/2019: 3.11 pm

No comments: