Thursday 26 December 2019

KOTA MELAKA PURBA

Oleh Nur Islam

Kota Melaka Purba Itu Sebuah Pulau Buatan Terbesar Didunia Dikelilingi Sungai Melaka, Sungai Leleh Dan Sistem Terusan
Jika kita lihat semua peta lama Kota Melaka ketika era penjajahan Portugis dan Belanda. Kita akan dapat lihat bahawa Kota Melaka itu merupakan sebuah pulau yang dikelilingi oleh Sungai Melaka, Sungai Leleh dan sistem terusan. Sebenarnya kedudukan Kota Melaka lama yang kelilingi oleh Sungai Melaka, Sungai Leleh dan sistem terusan ini bukan lah dibina setelah penaklukan penjajah Portugis yang diketuai oleh Alfonso de Albuquerque pada 1511.
Kedudukan Kota Melaka yang dibina atas pulau buatan dikelilingi Sungai Melaka, Sungai Leleh dan sistem ini telah dibina sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi iaitu Sultan Megat Iskandar Shah (1414 hingga 1424 masihi). Dimana ketika era pemerintahan beliau sistem pertahanan Kota Melaka telah diperkukuh.
Dimana dinding Kota Melaka telah dibina dari batu dan empat menara peninjau telah dibina pada Kota Melaka yang baru tersebut. Untuk pengetahuan anda semua Kota Melaka purba telah dibina di antara pertemuan antara Sungai Melaka dan Sungai Leleh. Di sekelilingi Kota Melaka juga dibina sistem terusan. Sistem terusan ini juga bukan hanya berfungsi sebagai sistem pengairan untuk kegunaan sumber minuman dan pertanian. Malah distem terusan ini juga bertindak sebagai tujuan pertahanan.
Dimana kedudukan Kota Melaka lama yang terletak di antara pertembungan Sungai Melaka dan Sungai Leleh . Kemudian dibina sistem terusan yang seterusnya menjadikan Kota Melaka menjadi sebuah pulau buatan terbesar di dunia pada masa tersebut. Malah kedudukan ini menjadikannya ianya strategik dari segi pertahanan.
Pekara ini diperkukuhkan dengan gelaran Kota Melaka dahulu digelar "Venice of the East". Dimana ianya cukup mengambarkan Kota Melaka dikelilingi oleh sungai-sungai atau sistem terusan. Malah ini diperkukuhkan lagi melalui catitan lama Cina mengenai sebuah jambatan yang mempunyai dua puluh pavillion bagi tujuan perdagangan menghubungan dari utara dan selatan Melaka pada masa tersebut.
Selain itu, Kota Melaka lama juga diketahui memiliki sistem kincir air bagi tujuan pengairan pertanian dan sumber minuman. Sistem kincir air ini diletakkan bagi mengairi air dari sungai ke sistem terusan buatan pada masa tersebut. Dalam catitan pihak penjajah Portugis yang menakluk Kota Melaka pada 1511 juga ada mencatitkan bahawa terdapatnya jambatan di Kota Melaka sebagai penghubung ini jelas menunjukkan Kota Melaka purba dahulu adalah kota yang dibina di atas pulau buatan yang dikelilingi oleh Sungai Melaka, Sungai Leleh dan sistem terusan.
Malah diketahui oleh kita bahawa orang Melayu adalah bangsa pertama yang telah membina pulau buatan pertama di dunia melalui kerajaan Srivijaya yang telah membina Pulau Cempaka dan Pulau Nangka yang telah saya ulas dalam artikel sebelum ini. Malah Sultan Melaka yang pertama iaitu Parameswara atau nama Islamnya Sultan Iskandar Shah (1344 hingga 1414) adalah pewaris dari keturunan raja Srivijaya. Tidak mustahil ilmu membina pulau buatan yang dikelilingi sungai atau sistem terusan ini diwarisi oleh beliau dan Sultan Melska yang seterusnya.
Penjajah Portugis yang membina Kota A Famosa pada 1511 sebaik Kota Melaka berjaya ditawan. Seperti yang kita ketahui, kota A Famosa ini dibina di atas kedudukan asal Kota Melaka Kesultanan Melayu Melaka dengan membina temboh Kota Melaka yang dibuat dari batu laterit dan nengantikannya dengan dinding kota yang baru.

Melalui pendedahan ini, dapat kita ketahui bahawa orang Melayu zaman dahulu telah mempunyai pengetahuan untuk membina kota yang strategik di kawasan pulau buatan yang dikelilingi sungai dan sistem terusan. Malah kerajaan Srivijaya adalah bukti kehebatan peradaban orang Melayu adalah pembina pulau buatan pertama di dunia sebelum Pulau Tenochtitlan dibina oleh tamadun orang Aztec pada tahun 1325 masihi.

Copy and paste: 26/12/2019: 8.43 am

No comments: