Thursday 26 December 2019

Rahsia Di Sebalik Kepingan Besi Hitam Sungai Batu


Rahsia Di Sebalik Kepingan Besi Hitam Sungai Batu, Peta Purba Cladius Ptolemy, Maleu-Kolon, Coconagara, Lebuh Raya Purba Yang Menghubungkan Kawasan Pantai Barat (Kedah) Dan Pantai Timur (Patani) Serta Sejarah Asal Usul Nama Sungai Petani Dan Banjaran Titiwangsa.
Di dalam keratan akhbar Berita Harian bertarikh 7 Ogos 2017. Menyatakan bahawa satu kumpulan ekspedisi telah menemui sebuah lebuh raya atau laluan purba orang Melayu zaman Langkasuka yang menghubungkan wilayah Sungai Batu, Kedah dengan wilayah Patani. Malah laluan ini adalah laluan pintas untuk menghubungkan antara dua kawasan tersebut yang pada masa tersebut adalah merupakan wilayah kerajaan Langkasuka iaitu kerajaan Melayu purba yang wujud antara abad ke-2 hingga 15 masihi.
Malah dalam artikel saya sebelum ini pernah mengangkat maklumat mengenai laluan purba tersebut. Kewujudan laluan purba tersebut adalah sebagai fungsi untuk menghubungkan kawasan industri pengeluaran besi dunia pada masa tersebut iaitu Sungai Batu, Kedah dengan pusat pentadbiran kerajaan Langkasuka yang mengawal pengeluaran industri besi dunia pada masa tersebut.
Malah nama Sungai Patani di Kedah juga mendapat nama akibat aktiviti laluan perdagangan dan pentadbiran antara wilayah Kedah dan Patani pada masa tersebut. Malah laluan tersebut juga lah yang menjadi laluan utama penghubung antara kawasan pantai barat dan pantai timur pada masa tersebut.
Malah menurut kenyataan Pengarah Muzium Warisan Melayu Universiti Putra Malaysia (UPM) iaitu Dr Muhammad Pauzi Abdul Latif mengatakan bahawa laluan tersebut juga merupakan laluan selamat bagi mengelakkan aktiviti lanun yang mensasarkan barang dagangan pedagang terutamanya kepingan besi hitam Sungai Batu yang menjadi produk begitu beharga pada masa tersebut kerama kualitinya cukup berlualiti tinggi. Malah kepingan besi hitam Sungai Batu tersebut ibarat mata wang pada masa tersebut.
Malah melalui aktiviti tersebut juga nama Banjaran Titiwangsa juga mendapat namanya dimana apabila barang dagangan sampai di sungai yang terletak di hujung banjaran Titiwangsa maka barangan dagangan tersebut akan ditarik menggunakan gajah untuk dibawa banjaran tersebut. Dimana laluan melalui kawasan banjaran tersebut ibarat menjadi titi atau jambatan. Malah perkataan wangsa adalah bermaksud bangsa dan dan laluan itu menjadi titi bangsa Melayu Langkasuka pada masa tersebut sehinggalah banjaran tersebut dipanggil banjaran Titiwangsa dan kekal hingga kini.
Kemasyuran aktiviti perdagangan besi dan emas di Tanah Melayu yang sebenarnya telah bermula pada sebelum masihi lagi. Malah ianya wujud sebelum kewujudan kerajaan Langkasuka lagi. Kemasyuran tersebut telah tersebar hingga ke luar negara. Malah kemasyurannya telah sampai sehingga ke Greek. Manakan tidak ahli geografi, matematik dan astronomi terkenal dunia iaitu Cladius Ptolemy yang kemudian telah melakar peta dunia purba dan memasukkan peta Tanah Melayu atau dikenali sebagai Golden Chersones atau Semenanjung Emas.
Malah dalam peta Ptolemy tersebut terdapatnya perkataan Maleu-Kolon merujuk kepada orang Melayu. Malah di dalam peta Ptolemy ini juga disebut nama tempat coconagara atau kerajaan Gangga Negara yang terletak di pantai barat semanjung emas tersebut. Hal ini adalah bertepatan dengan kedudukan kerajaan Gangga Negara yang terletak di daerah Bruas, Perak yang merupakan negeri yang terletak di pantai barat Semananjung Tanah Melayu.
Penemuan ini menjadi hujah yang jelas menolak dakwaan jahat sesetengah pihak yang berkepentingan mengatakan bahawa orang Melayu adalah pendatang di Semenanjung Tanah Melayu ini. Fakta ini juga adalah bukti bahawa tamadun Sungai Batu, Lembah Bujang dan Gangga Negara adalah peradaban milik orang Melayu dan bukan milik bangsa lain seperti yang didakwa sesetengah pihak.
Copy and paste: 26/12/2018: 8.38 am

No comments: