Wednesday 11 December 2019

Halocline - Di mana Air Tawar dan Air Masin Bertemu Dipanggil "Halocline"

Apakah Halalline?
Di mana Air Tawar dan Air Garam Bertemu dipanggil Halocline. A Haloklin ditakrifkan sebagai, tahap di mana jumlah garam terlarut yang cukup untuk dapat dilihat. fenomena ini terdapat di dalam gua di Yucatan.
Apakah maksud Halocline?
Perkataan itu berasal dari bahasa Yunani. Halo bererti garam, dan Cline bermaksud cerun atau pengijazahan. Di sinilah air tawar yang lebih tinggi, yang telah jatuh sebagai hujan, memenuhi air garam yang lebih rendah, yang datang dari laut.
Apakah perbezaan antara thermocline dan Halocline?
Istilah termoklin adalah perubahan suhu, sedangkan Halocline adalah perubahan dalam salinitas, pada tahap air. Terdapat perubahan suhu dalam haloklin. Di cenotes, di Mexico, suhu naik satu atau dua ketika turun ke lapisan air garam.
Apakah Zon Campuran?
Apabila garam dan air tawar bercampur ia dipanggil zon pencampuran. Kadang-kadang dalam sistem gua, dapat dilihat dua Haloclines pada tahap yang berbeza.Jadi ada paras air tawar yang lebih tinggi. Kemudian air payau di Zon Pencampuran, seterusnya air garam di tingkat bawah.
Apakah tempat di mana Air Tawar memenuhi Air Garam?
Garam menjadikan air menjadi lebih padat dan begitu lentur apabila ia berlalu dari satu ke yang lain. Apabila ia tidak terganggu kita dapat melihat gelombang naik dan jatuh disebabkan oleh sedikit air yang lebih cepat mengalir. Ia kelihatan seperti permukaan yang lain ke dalam air. Adalah lebih baik untuk menyalakan cahaya lampu ke seluruh lapisan untuk melihatnya dengan lebih baik.Pembiasan ini berfungsi dengan lebih baik.
Apabila kita menyelam melalui itu air garam dan air tawar bercampur-campur bersama-sama dan semuanya menjadi sangat kabur. Ini berbeza dengan zon campuran kerana ia belum bercampur sepenuhnya. Cahaya dipisahkan secara besar-besaran dan kesannya seperti mirage di padang pasir yang kadang-kadang mencabar dalam sebuah gua.
Untuk mendapatkan kesan visual yang terbaik, kita meletakkan diri kita dengan mata kita hanya pada Halocline. Air garam lebih panas sehingga kita mempunyai badan yang hangat tetapi kepala akan terasa sejuk. Ia kelihatan hebat, menakjubkan. Kata-kata tidak dapat menggambarkan keindahan sepenuhnya. Penyelam akan merasa bangkit dan jatuh perlahan-lahan dengan setiap nafas, perlahan-lahan mendorong diri untuk melalui lapisan yang lebih segar dan bersih. Akan terlihat sinar mendatar yang tertumpu pada cahaya.
Adakah Cenotes Segar atau Garam Air?
Ia bergantung pada berapa mendalam dan sejauh mana dekat dengan laut mereka. Cenote cetek di pedalaman mungkin akan menjadi air tawar, tetapi semakin mendalam anda turun ke dalam gua semakin tinggi peluang menghadapi air garam, lebih dekat ke laut anda mendapatkan lebih banyak zon pencampuran sehingga terdapat lebih banyak peluang air payau
#Cikwin🥀🌷🌹💐
Copy and paste: 11/12/2019: 2.50 pm

No comments: