Thursday 26 December 2019

KENDERAAN PURBA TERBESAR DUNIA


Kenderaan Purba Terbesar Di Dunia Yang Pernah Direkodkan Dalam Sejarah Peradaban Manusia Iaitu Istana Bergerak Kesultanan Melayu Melaka
Di dalam buku Historia do descobrimento e conquisto India pelos Portuguese yang diterbitkan antara tahun 1551 hingga 1554 masihi oleh Fernao Lopes de Castanheda (1500 hingga 1559 masihi) dan buku The Commentarie of Alfonso Dalboquerque yang diterbitkan pada 1557 masihi. Di dalam kedua-dua buku ini telah mencatitkan semasa kempen pihak penjajah Portugis menakluk Kota Melaka pada 1511.
Tentera penjajah Portugis yang diketuai oleh Alfonso de Albuqurque telah berjaya menemui binaan sebuah kenderaan istana bergerak yang sangat besar dibuat dari kayu balak yang keras. Menurut catitan Alfonso de Albuquerque kenderaan istana bergerak tersebut juga turut dihiasi perhiasan bertahtakan emas.
Menurutnya catitan pihak penjajah Portugis lagi. Kenderaan istana bergerak tersebut mempunyai 30 buah roda yang amat besar. Dimana sebiji roda istana bergerak tersebut adalah amat besar saiznya. Kenderaan istana bergerak tersebut telah dibina oleh Sultan Melayu Melaka pada masa tersebut iaitu Sultan Mahmud Shah bagi menyambut kedatangan menantu beliau iaitu Sultan Pahang. Untuk menarik kenderaan istana bergerak ini, ianya memerlukan banyak ekor gajah bagi mengerakkannya.
Pihak tentera Portugis yang diketuai oleh Alfonso de Albuquerque kemudian telah memusnahkan kenderaan istana bergerak milik Sultan Mahmud Shah itu kemudiannya dengan cara membakar hingga hangus tidak bersisa. Tindakan tersebut dilakukan oleh penjajah Portugis, setelah mereka berjaya menawan Kota Melaka sepenuhnya.
Jika melihat gambaran kenderaan istana bergerak melalui catitan oleh pihak penjajah Portugis sendiri. Kenderaan istana bergerak Sultan Mahmud Shah ini adalah amat besar sekali. Bagi mengerakkan kenderaan yang amat besar seperti istana bergerak ini. Sudah pasti ianya juga memerlukan sebuah jalan raya yang besar, luas, rata dan baik.
Ini jelas menunjukkan Kerajaan Empayar Kesultanan Melayu Melaka pada masa tersebut telah memiliki kemudahan jalan raya atau lebuh raya yang amat baik sekali pada masa tersebut. Ditambah lagi kenderaan istana bergerak dibina untuk menyambut kedatangan menantu beliau iaitu Sultan Pahang. Sudah pastinya terdapat laluan raya atau lebuh raya yang besar dan baik untuk menghubungkan negeri Melaka dan Pahang pada masa tersebut.
Copy and paste: 26/12/2019: 8.31 am

1 comment:

#JMBELOG said...

TERIMA KASIH ATAS PERKONGSIAN