Oleh : Bonda Tun Suzana
Zulkarnain merupakan sebuah figura agung dalam lipatan sejarah dan keagamaan. Namanya, yang dalam bahasa Arab bermakna "yang memiliki dua tanduk," sering kali diinterpretasikan sebagai simbol kekuasaan dan pengaruh yang mengagumkan. Dalam konteks Al-Quran, Zulkarnain disebut dalam Surah Al-Kahf (18:83-98) sebagai seorang pemimpin yang melakukan perjalanan epik, menjelajah ke seluruh penjuru dunia, menakluk wilayah yang luas, serta menjalin hubungan dengan pelbagai bangsa.
Zulkarnain sebagai Cyrus the Great
Sebahagian ulama terdahulu mengaitkan Zulkarnain dengan Cyrus the Great, raja Persia yang dikenali dengan kebijaksanaannya serta keadilan yang menjadi tunjang pemerintahannya. Dalam tafsiran ini, Zulkarnain digambarkan bukan hanya sebagai seorang penguasa yang berkuasa, tetapi juga sebagai pemimpin yang adil dan bertanggungjawab terhadap rakyatnya. Cyrus dikenang kerana pendekatannya yang unik dalam memerintah, dengan mengiktiraf hak dan kebebasan rakyat yang ditaklukkannya, menjadikannya simbol keadilan dalam kepimpinan.
Zulkarnain di Zaman Nabi Ibrahim
Dalam beberapa kitab tafsir, Ishaq Ibn Bishr mengisahkan Zulkarnain sebagai seorang raja yang muncul selepas Namrud, seorang Muslim yang soleh, yang mengembara ke timur dan barat. Dikatakan bahawa Zulkarnain memiliki umur yang panjang, dianugerahkan kemenangan ke atas musuh-musuhnya, dan menguasai harta mereka dengan kebijaksanaan dan keadilan. Dalam riwayat lain, Ibn 'Abbas menggambarkan Zulkarnain sebagai seorang raja yang baik, dengan Al-Khadir sebagai menteri dan pemimpin tenteranya. Zulkarnain juga dikatakan memeluk Islam di tangan Nabi Ibrahim (as) dan pernah bertawaf di sekitar Ka'bah bersama Nabi Ibrahim dan Isma'il, yang menunjukkan komitmen mendalamnya terhadap ajaran Islam serta hubungannya yang erat dengan para nabi.
Zulkarnain sebagai Iskandar Agung
Pandangan paling popular dalam kalangan sejarawan dan ahli tafsir, serta kerajaan-kerajaan Melayu dahulu, adalah bahawa Zulkarnain merujuk kepada Iskandar Agung, raja Macedonia yang masyhur dengan penaklukannya yang meluas. Pendapat ini disokong oleh fakta sejarah yang menunjukkan bahawa Iskandar mempunyai pengaruh yang mendalam dan mengembara secara megah ke arah timur dan barat. Dalam sumber-sumber Isariliyat, seperti "Pseudo-Callisthenes," terdapat pelbagai kisah dan tambahan mengenai kehidupan Iskandar, termasuk interaksinya dengan tokoh Yahudi. Dalam versi ini, dikatakan beliau menganut agama tauhid dan menyembah Allah, termasuk lawatannya ke lokasi-lokasi penting Yahudi seperti Haikal di Jerusalem. Kisah mengenai Iskandar juga sering muncul dalam sastera Yahudi lain, termasuk dalam "Buku Pertama Maccabees".
Di dalam Hikayat Iskandar versi Israiliyyat, dikatakan bahawa Iskandar Zulkarnain telah memeluk agama yahudi (zaman itu sebelum zaman Nasrani dan islam), telah berkhatan dan membuat penyembelihan di haikal Nabi Sulaiman, hal ini disahkan oleh cendekiawan Yahudi Josephus Flavius di "Antiquities of the Jews".
Iskandar Agung dilahirkan di Macedonia pada tahun 356 SM. Pada usia dua puluh lima tahun, beliau menewaskan tentera Parsi dan membina empayar yang luas dari Yunani hingga Mesir dan melangkaui Sungai Indus, sebelum meninggal dunia pada usia 32 tahun di Babylon pada tahun 323 SM. Pameran di Perpustakaan British bertajuk Iskandar Agung: Pembentukan Mitos (21 Oktober 2022 - 19 Februari 2023) bukan sahaja menyoroti figura sejarah ini, tetapi juga bagaimana pelbagai budaya telah mengadaptasi dan membentuk semula legasinya. Iskandar muncul dalam mitos dan legenda dalam pelbagai bahasa, termasuk Yunani, Ibrani, Syriac, Koptik, Arab, dan Parsi, di mana beliau dikenali sebagai Iskandar Dhu al-Qarnayn, "yang Bertanduk Dua." Prototip Parsi inilah yang memperkenalkan beliau ke dalam dunia Melayu sebagai Iskandar Zulkarnain, nenek moyang legenda raja-raja Melayu.
Hikayat Iskandar Zulkarnain
Hikayat Iskandar Zulkarnain, yang mungkin diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu pada awal abad ke-15 daripada parafrasa Arab sumber Parsi, dapat dikesan kembali kepada Hikayat Iskandar Yunani yang dikaitkan dengan Pseudo-Callisthenes. Adaptasi ini mungkin berlaku di Pasai, Sumatra Utara, kerajaan Melayu pertama yang menerima Islam pada abad ke-13. Terdapat dua versi hikayat ini: versi Sumatran yang lebih ringkas berakhir dengan perkahwinan Iskandar dengan puteri Raja Tibus dari Damsyik, manakala versi lebih panjang dari Semenanjung Melayu melanjutkan naratif hingga kematian Iskandar.
Dalam hikayat ini, Iskandar Zulkarnain, yang ditemani oleh Nabi Khidir dan para ilmuwan Yunani, memimpin ekspedisi megah ke seluruh dunia, menakluk wilayah seperti Iran, Mesir, Andalusia, Ethiopia, Syria, dan India. Seperti yang dinyatakan oleh Vladimir Braginsky, dunia Islam yang digambarkan dalam Hikayat Iskandar Zulkarnain memperluas horizon dunia yang diketahui oleh orang Melayu, membuka tempat mereka dalam jalinan kemanusiaan yang lebih luas.
Pengaruh Iskandar tidak terhad kepada hikayat sahaja, tetapi juga muncul dalam karya sastera Melayu lain seperti Hikayat Amir Hamzah, di mana dia dirayakan kerana mengislamkan ramai orang dan mendirikan mercu tanda yang membimbing Amir Hamzah dalam perjalanannya. Iskandar Zulkarnain digambarkan sebagai penakluk, negarawan, dan pemimpin yang bijaksana dalam Taj al-Salatin (Mahkota Raja), "cermin untuk raja-raja," yang ditulis pada tahun 1603 di Aceh, serta dalam Bustan al-Salatin, sebuah sejarah universal yang dikompilasi oleh Nuruddin al-Raniri pada awal abad ke-17.
Kemunculan Iskandar paling ketara dalam Sulalat al-Salatin atau Sejarah Melayu, di mana dia diperkenalkan sebagai tokoh utama dalam naratif: “menurut yang empunya ceritera, pada suatu masa, Raja Iskandar, anak Raja Darab, Rum bangsanya, dari negeri Macedonia, yang bertanduk dua, berangkat untuk melihat di mana matahari terbit dan mengembara sehingga dia sampai ke sempadan India.” Setelah menewaskan Raja Kida Hindi, Iskandar berkahwin dengan puterinya dalam sebuah majlis yang dikendalikan oleh Nabi Khidir. Perkahwinan ini juga dirayakan dalam epik Parsi abad ke-11, Shahnamah oleh Firdawsi, di mana raja-raja Melayu dikatakan menelusuri keturunan mereka daripada Raja Iskandar Zulkarnain. Tiga putera dari Iskandar muncul di Gunung Siguntang di Palembang, dengan yang tertua menjadi raja Minangkabau, yang kedua menjadi raja Tanjung Pura, dan yang ketiga mendirikan kerajaan sultan Melaka. Sejak itu, nama Iskandar Zulkarnain sering dipilih sebagai nama raja-raja Melayu, dengan Iskandar Muda menjadi salah satu raja yang paling terkenal di Aceh pada awal abad ke-17.
Copy and paste:
16/11/2024 : 11.32 p.m
No comments:
Post a Comment