KEUTAMAAN MENGERJAKAN SOLAT DHUHA
Ianya Amalan Berbentuk Sedekah
Bagi setiap anggota sendi serta ruas-ruas tulang
perlu mengeluarkan sedekah bagi menunjukkan ketaatan kita kepada Allah
Subhanahu wa Ta’ala. Justeru itu solat Dhuha adalah amalan yang dapat
menunaikan tanggung jawab tersebut. Daripada Abu Dzarr radhiallahu’ anh,
daripada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, baginda bersabda:
يُصْبِحُ عَلَى كُلِّ سُلاَمَى مِنْ أَحَدِكُمْ صَدَقَةٌ
فَكُلُّ تَسْبِيحَةٍ صَدَقَةٌ وَكُلُّ تَحْمِيدَةٍ صَدَقَةٌ
وَكُلُّ تَهْلِيلَةٍ صَدَقَةٌ وَكُلُّ تَكْبِيرَةٍ
صَدَقَةٌ وَأَمْرٌ بِالْمَعْرُوفِ صَدَقَةٌ وَنَهْيٌ عَنْ الْمُنْكَرِ صَدَقَةٌ
وَيُجْزِئُ مِنْ ذَلِكَ رَكْعَتَانِ يَرْكَعُهُمَا
مِنْ الضُّحَى.
Maksudnya:
Bagi tiap-tiap ruas dari anggota tubuh salah
seorang di antara kalian harus dikeluarkan sedekahnya setiap pagi hari. Setiap
tasbih (Subhaanallah) adalah sedekah, setiap tahmid (Alhamdulillah) adalah
sedekah, setiap tahlil (Laa Ilaaha Illallah) adalah sedekah, setiap takbir
(Allahu Akbar) adalah sedekah, menyuruh untuk berbuat baik juga sedekah, dan
mencegah kemungkaran juga sedekah. Dan semua itu boleh diganti dengan dua
rakaat solat Dhuha. - Hadis riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab
Sholaatul Musaafiriin wa Qashruha, no: 720.
Allah Memberi Rezeki Yang Cukup Sepanjang Siang
Hari
Bagi mereka yang mengerjakan solat Dhuha Allah
Subhanahu wa Ta’ala sentiasa mencukupkan segala keperluan seseorang sepanjang
siang hari. Daripada Nu’aim bin Hammar, dia berkata: Saya pernah mendengar
Rasulullahshallallahu ‘alaihi wasallam bersabda Allah Azza Wa Jalla berfirman:
يَا ابْنَ آدَمَ لاَ تُعْجِزْنِي مِنْ أَرْبَعِ رَكَعَاتٍ
فِي أَوَّلِ نَهَارِكَ أَكْفِكَ آخِرَهُ.
Maksudnya:
Wahai anak Adam, janganlah engkau sampai
tertinggal untuk mengerjakan solat empat rakaat pada permulaan siang (waktu
Dhuha), nescaya Aku akan memberi kecukupan kepadamu sampai akhir siang. - Hadis
riwayat Imam Abu Dawud dalam Sunannya, Kitab al-Sholaah, no: 1097.
Mendapat Pahala Sebagaimana Mengerjakan Haji Dan
Umrah
Bagi mereka yang mengerjakan solat Subuh secara
berjemaah lalu tetap berada dalam masjid dengan berzikir kepada Allah dan
mengerjakan solat Dhuha pada awal terbitnya matahari maka dia mendapat pahala
seperti mengerjakan haji dan umrah. Daripada Anas radhiallahu’ anh, dia
berkata: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallambersabda:
مَنْ صَلَّى الْغَدَاةَ فِي جَمَاعَةٍ ثُمَّ قَعَدَ
يَذْكُرُ اللَّهَ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ
ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ كَانَتْ لَهُ كَأَجْرِ حَجَّةٍ
وَعُمْرَةٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
تَامَّةٍ تَامَّةٍ تَامَّةٍ.
Maksudnya:
Barangsiapa mengerjakan solat Subuh secara
berjemaah lalu sesudah itu dia tetap duduk (di masjid) untuk berzikir kepada
Allah sehingga matahari terbit (dan meninggi), kemudian solat (Dhuha) dua
rakaat maka dia akan mendapat pahala sebagaimana pahala haji dan umrah. Dia
berkata (Anas), Rasulullah bersabda: Yang sempurna, Yang Sempurna, Yang
Sempurna. – Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi dalam Sunannya, Kitab al-Jumu’ah,
no: 535.
Ia Solat Bagi Orang Yang Bertaubat
Solat Dhuha adalah termasuk bagi solat untuk
orang-orang yang bertaubat (Sholat Awwabin). Daripada Zaid bin Arqam
bahawasanya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam keluar menuju tempat Ahli
Quba’ yang ketika itu mereka sedang mengerjakan solat Dhuha. Baginda lalu
bersabda:
صَلاَةُ الأَوَّابِينَ حِينَ تَرْمَضُ الْفِصَالُ.
Maksudnya:
Solat Awwabin (orang-orang yang taubat)
dilakukan pada saat teriknya matahari. - Hadis riwayat Imam Muslim dalam
Shahihnya, Kitab Sholaatul Musaafiriin wa Qashruhaa, no: 748.
TATACARA PERLAKSANAAN SOLAT DHUHA
Waktu Mengerjakan Solat Dhuha
Waktu untuk mengerjakan solat Dhuha adalah
sewaktu matahari mulai naik iaitu sebaik sahaja berakhirnya waktu yang
diharamkan solat setelah solat Subuh (12 minit setelah matahari terbit atau
untuk lebih berhati-hati laksanakannya setelah 15 minit) sehingga sebelum
matahari condong atau tergelincir ketika tengahari (10 minit sebelum masuk
waktu Zuhur atau untuk lebih berhati-hati laksanakannya sebelum 15 minit).
Menurut Syaikh al-‘Utsaimin di dalam Asy-Syarhul Mumti’:
Jika demikian, waktu solat Dhuha dimulai setelah
keluar dari waktu larangan solat pada awal siang hari (pagi hari) sampai adanya
larangan saat tengah hari.
Namun demikian waktu yang afdal adalah pada saat
matahari panas terik. Demikian adalah dalil-dalil tentang waktu mengerjakan
solat Dhuha:
Daripada Anas radhiallahu’ anh, dia berkata:
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
مَنْ صَلَّى الْغَدَاةَ فِي جَمَاعَةٍ ثُمَّ قَعَدَ
يَذْكُرُ اللَّهَ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ
ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ كَانَتْ لَهُ كَأَجْرِ حَجَّةٍ
وَعُمْرَةٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
تَامَّةٍ تَامَّةٍ تَامَّةٍ.
Maksudnya:
Barangsiapa mengerjakan solat Subuh secara
berjemaah lalu sesudah itu dia tetap duduk (di masjid) untuk berzikir kepada
Allah sehingga matahari terbit (dan meninggi), kemudian solat (Dhuha) dua
rakaat…– Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi dalam Sunannya, Kitab al-Jumu’ah, no:
535.
Sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam:
صَلاَةُ الأَوَّابِينَ حِينَ تَرْمَضُ الْفِصَالُ.
Maksudnya:
Solat Awwabin (orang-orang yang taubat)
dilakukan pada saat teriknya matahari. - Hadis riwayat Imam Muslim dalam
Shahihnya, Kitab Sholaatul Musaafiriin wa Qashruha, no: 748.
Jumlah Rakaat Solat Dhuha
Jumlah rakaat solat Dhuha paling minimal adalah
dua rakaat dan ia boleh dikerjakan tanpa batasan jumlah rakaat yang tertentu.
Sebelum ini penulis telah memaparkan hadis-hadis berkaitan solat Dhuha yang
dilaksanakan dengan dua dan empat rakaat. Berikut adalah dalil yang menunjukkan
ianya juga boleh dikerjakan dengan sebanyak enam, lapan dan dua belas rakaat.
Daripada Anas bin Malik radhiallahu’ anh
bahawasanya Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam pernah mengerjakan solat Dhuha
sebanyak enam rakaat – Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi dalam kitab al-Syamaail,
Bab Sholat al-Dhuha, no: 273.
أُمِّ هَانِئٍ فَإِنَّهَا قَالَتْ إِنَّ النَّبِيَّ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَخَلَ بَيْتَهَا يَوْمَ فَتْحِ مَكَّةَ
فَاغْتَسَلَ وَصَلَّى ثَمَانِيَ رَكَعَاتٍ.
Maksudnya:
Daripada Ummu Hani’, dia berkata: Pada masa
pembebasan kota Makkah, dia bertemu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam
ketika baginda berada di atas tempat tertinggi di Makkah. Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam beranjak menuju tempat mandinya lalu Fathimah
memasang tabir untuk baginda. Selanjutnya Fathimah mengambilkan kain dan
menyelimutkannnya kepada baginda. Setelah itu baginda mengerjakan solat Dhuha
sebanyak lapan rakaat – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab
al-Tahajjud, no: 1176.
Di dalam Fathul Baari al-Hafidz Ibnu Hajar
rahimahullah telah membawa sebuah riwayat seperti dibawah:
وَعِنْد اَلطَّبَرَانِيّ مِنْ حَدِيثِ أَبِي اَلدَّرْدَاءِ
مَرْفُوعًا مَنْ صَلَّى اَلضُّحَى رَكْعَتَيْنِ لَمْ يُكْتَبْ مِنْ اَلْغَافِلِينَ
,
وَمَنْ صَلَّى أَرْبَعًا كُتِبَ مِنْ اَلتَّائِبِينَ
, وَمَنْ صَلَّى سِتًّا كُفِيَ ذَلِكَ اَلْيَوْمَ ,
وَمَنْ صَلَّى ثَمَانِيًا كُتِبَ مِنْ اَلْعَابِدِينَ
, وَمَنْ صَلَّى ثِنْتَيْ عَشْرَة بَنَى اَللَّهُ لَهُ بَيْتًا فِي اَلْجَنَّةِ
Maksudnya:
Dalam riwayat al-Thabarani daripada hadis Abu
Darda’ secara marfu’ disebutkan: Barangsiapa solat Dhuha dua rakaat, maka tidak
ditulis sebagai orang-orang lalai, barangsiapa solat Dhuha empat rakaat maka
ditulis sebagai orang-orang yang bertaubat, barangsiapa solat Dhuha enam rakaat,
maka dicukupkan untuknya pada hari itu, barangsiapa solat Dhuha lapan rakaat,
maka ditulis dalam golongan ahli Ibadah, dan barangsiapa solat Dhuha dua belas
rakaat maka dibangunkan untuknya rumah di syurga. – rujuk Fathul Baari, jilid
6, ms. 349 ketika al-Hafidz mensyarah hadis Shahih al-Bukhari no: 1176. Namun
status hadis ini diperselisihkan olah para ulamak hadis. Musa bin Ya’qub
al-Zami’i yang terdapat dalam sanad hadis ini telah didha’ifkan oleh Ibnu
al-Madini namun dinilai tsiqah pula oleh Ibnu Ma’in dan Ibnu Hibban. Al-Hafidz
sendiri berkata sanad hadis ini lemah namun diperkuatkan oleh hadis Abu Dzar
yang diriwayatkan oleh al-Bazzar hanya sahaja sanadnya juga lemah dan apa yang
lebih tepat hadis ini dha’if. Wallahu’alam.
Berkaitan dengan dalil yang menunjukkan jumlah
rakaat solat Dhuha ini tidak ada batasan yang tertentu adalah:
مُعَاذَةُ أَنَّهَا سَأَلَتْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهَا:
كَمْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ يُصَلِّي صَلاَةَ الضُّحَى؟
قَالَتْ: أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ وَيَزِيدُ مَا شَاءَ.
Maksudnya:
Daripada Mu’adzah, dia berkata: Aku bertanya
kepada ‘Aisyah: Berapa rakaat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam
mengerjakan solat Dhuha?
Dia menjawab: Sebanyak empat rakaat lalu baginda
menambahnya lagi menurut yang dia kehendaki. - Hadis riwayat Imam Muslim dalam
Shahihnya, Kitab Sholaatil Musaafiriin wa Qashruhaa, no: 719.
Ringkasan Tatacara Mengerjakan Solat Dhuha
Rakaat Pertama
1) Berniat di dalam hati untuk mengerjakan solat
Dhuha
2) Takbiratul Ihram
3) Doa Iftitah
4) Membaca surah al-Fatihah
5) Membaca Surah al-Qur’an
6) Rukuk
7) Iktidal
8) Sujud
9) Duduk antara dua sujud
10) Sujud kali kedua
11) Bangun untuk rakaat kedua
Rakaat Kedua
1) Ulang seperti rakaat pada pertama dari nombor
(4) hingga (10)
2) Duduk untuk tahiyyat akhir
3) Memberi salam ke kanan dan ke kiri
28/9/2012 – 9.45 AM