Tuesday, 12 August 2025

EVOLUSI MELAYU: DARI KAPAK BATU KE DNA GLOBAL

Oleh Sharifah Faizurah Albukhari
PUSAKA NUSANTARA OFFICIAL ORI (PNOO)
12 Ogos 2025 
Bila kita sebut “Melayu tulen”, yang mana satu? Proto? Deutro? Jati? Atau Moden? Siapa Melayu asli? Dari mana mereka datang? Bukan sekadar cerita lama, ini sejarah ribuan tahun yang terus mempengaruhi identiti kita pada hari ini dan seterusnya.
1️⃣
MELAYU PROTO (2500 SM – 1500 SM)
Siapa: Penduduk awal Nusantara, pemburu-pengumpul, perintis pertanian primitif.
Masyarakat pemburu-pengumpul dan perintis pertanian primitif di pesisir Semenanjung Malaysia, Sumatera, dan Borneo.
Lokasi: Pesisir barat, utara Dan timur Semenanjung Malaysia (Kedah Tua/Sungai Mas), Utara & barat Sumatera (Bukit Kerang), Pesisir barat Borneo (Kalimantan) Pesisir selatan Thailand (Patani).
SEA : Budaya megalitik mula berkembang di Jawa dan Sumatera. Migrasi awal manusia moden dan perkembangan teknologi batu dan tembikar kasar.
Dunia: Zaman Gangsa Awal di China (budaya Yangshao dan Longshan). Zaman Neolitik dan awal Zaman Gangsa di Eropah.
2️⃣
MELAYU DEUTRO (1500 SM – 500 M)
Siapa: Gelombang migrasi kedua dari Yunnan/Taiwan, membawa bahasa Austronesia, teknologi pertanian maju dan besi.
Pertanian semakin maju, perdagangan maritim berkembang di kepulauan Melayu, budaya Proto mulai berasimilasi
Lokasi:Semenanjung Malaysia (pantai barat , utara & timur), Sumatera (pantai timur & utara), Kalimantan (Borneo) pesisir, Kepulauan Riau, Pulau Bangka & Belitung
SEA: Empayar Funan di Lembah Mekong muncul sebagai pusat perdagangan dan budaya.
Budaya Dongson bermula (sekitar 1000 SM – 100 M) dengan teknologi gangsa dan muzik gangsa.
Dunia: Dinasti Han di China (206 SM – 220 M), pengembangan teknologi dan perdagangan Jalur Sutera. Empayar Maurya dan Gupta di India, kemajuan dalam agama dan seni.
Kerajaan Rom dan Greek di Eropah berkembang.
Awal zaman Kristen dan agama-agama lain mula tersebar.
3️⃣
MELAYU JATI/KLASIK (500 M – 1500 M)
Siapa: Keturunan Melayu Deutro yang mengekalkan adat, bahasa Melayu klasik, dan mula terima Islam sebagai agama dan asas budaya . Zaman penyebaran Islam, pembentukan kerajaan maritim Melayu klasik, penulisan sejarah Melayu klasik.
Lokasi: Melaka, Johor, Negeri Sembilan, Terengganu, Pahang, Kelantan, Perak, Selangor (Semenanjung Malaysia), Palembang, Jambi (Sumatera), Kepulauan Riau, Pesisir Kalimantan
Patani (Selatan Thailand).
SEA: Kemunculan Empayar Srivijaya (abad ke-7 – 13 M) di Sumatera, kuasa maritim utama.
Kerajaan Melayu Melaka (abad ke-15) berkembang pesat sebagai pusat perdagangan Islam dan budaya. Penyebaran agama Islam dan pengukuhan adat serta bahasa Melayu.
Kerajaan Khmer di Kemboja mencapai puncak kemasyhuran (Angkor Wat).
Dunia: Zaman Pertengahan di Eropah, perkembangan feudal dan gereja.
Dinasti Tang dan Song di China, kemajuan dalam sains dan teknologi.
Kerajaan Islam berkembang di Timur Tengah dan Afrika Utara.
Dinasti Tang/Song China
Penjelajahan awal dan perdagangan global mula muncul.
4️⃣
MELAYU MODEN / HIBRID (1500 M – Kini)
Siapa: Melayu yang terbuka kepada budaya asing (Cina, India, Arab Barat) melalui perdagangan dan penjajahan.
Lokasi: Bandar besar Nusantara, Komuniti Melayu di Singapura, Filipina Selatan, kawasan urban lain.
SEA: Penjajahan Portugis, Belanda, British dan Sepanyol bermula (abad ke-16).
Pengaruh budaya asing (Cina, India, Eropah) masuk melalui perdagangan dan penjajahan.
Perubahan sosial dan politik, kemunculan negara bangsa moden.
Globalisasi, urbanisasi, dan perkembangan ekonomi moden di rantau ini.
Dunia: Era Penjelajahan dan Revolusi Industri di Eropah.
Perang Dunia, kemerdekaan negara-negara dan pembentukan organisasi antarabangsa.
Era teknologi maklumat, digitalisasi, dan globalisasi.
Perubahan iklim dan cabaran dunia moden.
DNA MELAYU: KOMUNITI GENETIK YANG DINAMIK - Melayu Jati dan Moden adalah hasil campuran genetik Melayu Proto, Deutro, dan campuran India, Cina, Arab, Barat dan sebagainya dari zaman dahulu hingga kini.
Ini membuktikan Melayu bukan satu bangsa “tunggal tanpa campuran”. Mereka adalah hasil gabungan ribuan tahun migrasi, interaksi budaya, dan sejarah yang berlapis-lapis. Identiti Melayu adalah cerita hidup yang akan terus berkembang.
Sumber:
  1. Bellwood, Peter. The Austronesian Dispersal and the Origin of Languages (2005)
  2. Andaya, Barbara Watson & Leonard Y. Andaya. A History of Malaysia (2001)
  3. Wang Gungwu. The Nanhai Trade (1968)
  4. Zakaria, Kamal. The Archaeology of Southeast Asia (2011)
  5. Pawestri, K. & Kusuma, P. Mitochondrial DNA Analysis of Indonesian and Malaysian Populations (2009)
  6. Abdul Rahman Zakaria. Srivijaya: History, Religion & Language of an Early Malay Polity (2012)
  7. Reid, A. (2015). A History of Southeast Asia
  8. Hudjashov, G. et al. (2017). Genetic landscape of Austronesian expansions
  9. Oppenheimer, S. (2011). Eden in the East

Copy and paste:
12 Ogos 2025: 11.22 p.m

François Valentijn: Pastor, Penulis dan “Food Blogger” Zaman VOC

Oleh: Sharifah Faizurah Albukhari
PUSAKA NUSANTARA OFFICIAL ORI (PNOO)
8 Ogos 2025

Awal abad ke-18.
Di pelabuhan Melaka, bau rempah, kopi dan kapur barus memenuhi udara. Kapal-kapal Syarikat Hindia Timur Belanda (VOC) berlabuh, membawa rempah dari Maluku, kain dari tanah Hindustan, porselin dari Zhongguo yang pulang dengan pelbagai cerita.
Salah seorang yang mencatat cerita itu ialah François Valentijn (1666–1727), seorang pastor Calvinis Belanda, penulis, dan pengembara yang pernah bertugas di Ambon, Batavia, dan sempat singgah ke Melaka. Beliau bukan sekadar menulis peta dan sejarah, tetapi juga memerhati budaya dan warisan kulinari orang tempatan.
Dalam karya besar beliau Oud en Nieuw Oost-Indiën (1724–1726), ada satu gambaran manisan kukus yang seperti Kuih Talam Tepung Beras yang ada hari ini.
Valentijn menyebut tentang "rijsttaart" kek beras yang dikukus dalam bekas leper dengan santan di atasnya (gestoomd in schalen met kokosmelk). Beliau tidak menulis “talam beras gula melaka/beras pandan”, mungkin kerana itu bukan istilah dalam bahasa beliau atau nama yang digunakan oleh oramg tempatan ketika itu. Tetapi deskripsi itu jelas: lapisan bawah dari tepung beras yang manis, lapisan atas putih dari campuran perahan santan kelapa.
Bayangkan pandangan seorang Belanda di dapur Nusantara ketika itu. Di atas dapur kayu, talam tembaga berisi adunan tepung beras bercampur gula merah pekat dari nira kelapa sedang dikukus atau perahan pati hijau pandan. Lapisan bawahnya berwarna perang keemasan, harum seperti karamel tropika atau hijau yang menyegarkan. Lapisan atasnya putih bersih, santan pekat yang diberi sedikit garam, rahsia rasa seimbang antara manis dan lemak.
Bagi Valentijn, ia mungkin sekadar kek kukus yang pelik dari timur. Bagi orang kita, inilah talam tepung beras, kuih yang menjadi identiti rasa Nusantara. Ia bukti bahawa sejak 300 tahun lalu, masyarakat kita sudah menguasai seni kontras rasa dan tekstur. Lembut tetapi padat, manis tetapi ada lemak masin, sederhana dari segi rupa tetapi mewah dari segi rasa.
Catatan Valentijn ini penting kerana ia rekod asing terawal yang menggambarkan kuih dua lapisan beras dan santan di Nusantara.
Ia mengesahkan bahawa pada awal 1700-an, makanan seperti talam tepung beras bukan sekadar wujud, tetapi sudah menjadi sebahagian daripada budaya harian di pelabuhan Melayu.
Hari ini, kuih talam ini masih setia di meja kenduri, pasar pagi, dan gerai tepi jalan.
Bezanya, kita mungkin memotongnya dengan pisau keluli moden, bukan pisau buluh; mengukusnya dalam kukusan elektrik, bukan dapur kayu. Tetapi setiap kali kita makan lapisan "bawah manis dan lapisan atas lemak masin itu, kita sedang menyambung rasa yang pernah mengembara jauh dari dapur Nusantara ke mata seorang pengembara Belanda, lebih 300 tahun yang lalu.

Copy and paste:
12 Ogos 2025: 9.08 p.m

Top 5 Bahasa Austronesia dengan Jumlah Penutur Terbesar!

Oleh: Sharifah Faizurah Albukhari
PUSAKA NUSANTARA OFFICIAL ORI (PNOO)
8 Ogos 2025

1. Bahasa Melayu/Indonesia dengan lebih 200 juta penutur!
Bahasa rasmi di Malaysia, Indonesia, Brunei.
Ini adalah bahasa Austronesia paling besar dan menjadi “jantung” komunikasi di Asia Tenggara.
2. Bahasa Jawa iaitu sekitar 80-90 juta penutur! Bahasa warisan budaya Pulau Jawa yang kaya dan hidup, salah satu bahasa Austronesia terbesar selepas Bahasa Melayu/Indonesia.
3. Tagalog (Filipina) dengan 25-30 juta penutur!
Bahasa utama Filipina dan asas bagi bahasa rasmi Filipina yang digunakan di seluruh negara.
4. Cebuano dengan 20-25 juta penutur!
Bahasa popular di tengah dan selatan Filipina, antara bahasa Austronesia utama selain Tagalog.
5. Malagasy dengan 18-25 juta penutur!
Bahasa Austronesia yang paling jauh dari Asia Tenggara, digunakan di Madagascar, menunjukkan betapa luasnya penyebaran rumpun ini.
Bonus! Info Bahasa Austronesia Lain
Minangkabau (Sumatera Barat) sekitar 6-7 juta penutur
Iban (Sarawak, Malaysia) sekitar 1 juta penutur
Maori (New Zealand) dengan 100-150 ribu penutur, simbol kebanggaan budaya Polynesia
Hawaiian yang hampir pupus, tapi usaha pemulihan sedang giat dijalankan
Menarik bukan? Dari Nusantara ke Pasifik, bahasa Austronesia menyatukan jutaan manusia dengan akar sejarah yang sama.

Tahukah anda?
Walau kita bercakap dalam Bahasa Melayu, Jawa, Tagalog, Iban, atau Bugis, kita sebenarnya bercakap dalam bahasa “adik-beradik” yang lahir dari satu rumpun purba iaitu Austronesia.
Jejaknya ada pada perkataan sehari-hari seperti mata, tangan, api…dan sebagainya, sama walau ribuan kilometer terpisah.
Ini bukan kebetulan, ini bukti bahawa bangsa-bangsa Asia Tenggara pernah bersatu dalam satu sejarah migrasi besar ribuan tahun dulu. Warisan bahasa ini bukan sekadar bunyi, ia adalah DNA dalam budaya dan warisan kita.
Bahasa Austronesia ialah salah satu rumpun bahasa terbesar di dunia, dengan lebih 1,200 bahasa dari Madagascar hingga Pulau Paskah. Di Asia Tenggara, warisan ini jelas dalam bahasa dan dialek seperti Melayu, Jawa, Tagalog, Bugis, Banjar, Iban, Kadazan-Dusun dan banyak lagi.
Ciri utamanya termasuk:
Kosa kata asas serumpun, seperti perkataan untuk tubuh manusia dan unsur alam. Struktur tatabahasa yang hampir serupa, termasuk penggunaan imbuhan. Jejak migrasi dan perdagangan purba yang menghubungkan masyarakat serantau. Pewarisan budaya melalui bahasa, seperti peribahasa dan pantun, yang masih hidup hingga kini.
Mengkaji warisan Austronesia membantu kita faham asal-usul identiti dan hubungan sejarah bangsa-bangsa Asia Tenggara. Ini bukan sekadar bahasa, ia cerita dan bukti tentang siapa kita dan bagaimana kita saling "bersaudara" sejak ribuan tahun silam lamanya

Copy and paste:
12 Ogos 2025: 8.58 p.m



PULUT KUNING - SIMBOL BUDAYA DAN HUBUNGAN POLITIK DALAM TRADISI MELAYU-NUSANTARA

Oleh : Sharifah Faizurah Albukhari
PUSAKA NUSANTARA OFFICIAL ORI (PNOO)
8 Ogos 2025

1. Pengenalan
Pulut kuning merupakan sejenis makanan tradisional yang diperbuat daripada beras pulut yang dimasak bersama santan dan kunyit, memberikan warna kuning cerah yang melambangkan kemuliaan dan keberkatan. Di Nusantara, terutamanya dalam masyarakat Melayu, pulut kuning bukan sekadar hidangan, tetapi membawa makna simbolik yang mendalam dalam konteks sosial dan politik.
2. Makna Simbolik Pulut Kuning
Warna Kuning: Dalam kebudayaan Melayu, warna kuning dianggap warna diraja dan lambang kemuliaan, kekayaan, dan keberkatan. Warna ini sering dikaitkan dengan kesultanan dan golongan bangsawan serta warna mewakili ritual sakral. Oleh itu, penggunaan pulut kuning dalam pelbagai acara rasmi bukan sahaja berfungsi sebagai hidangan, tetapi juga simbol status dan penghormatan.
Pulut (beras pulut): Tekstur pulut yang melekit melambangkan kesatuan dan keutuhan hubungan antara pihak yang terlibat, sesuai untuk menggambarkan semangat perpaduan dalam konteks diplomasi dan perhubungan sosial.
Santan: Kehadiran santan menambahkan unsur kemewahan dan keistimewaan kepada hidangan, melambangkan kehormatan yang ingin disampaikan kepada tetamu atau pihak lain.
3. Pulut Kuning dalam Upacara Diplomasi dan Adat
Pulut kuning digunakan dalam pelbagai upacara yang berhubung dengan diplomasi tradisional Melayu dan adat istiadat kerajaan, antaranya:
Majlis Pemeteraian Perjanjian: Dalam sejarah Melayu, perjanjian antara kerajaan atau ketua-ketua sering disertai dengan jamuan rasmi. Pulut kuning diberikan sebagai simbol keikhlasan dan harapan kepada hubungan yang harmoni dan kekal.
Pemberian Hadiah: Dalam tradisi Melayu, makanan istimewa seperti pulut kuning disampaikan sebagai sebahagian daripada hadiah rasmi kepada tetamu kehormat atau wakil diplomatik, menunjukkan penghormatan dan niat baik.
Adat Persembahan: Pulut kuning sering menjadi sebahagian daripada persembahan dalam upacara perkahwinan diraja, pelantikan, dan sambutan rasmi yang melibatkan hubungan antarabangsa atau persahabatan antara ketua-ketua masyarakat.
4. Catatan Sejarah dan Literatur
Dalam Hikayat Melayu, terdapat rujukan kepada penggunaan makanan berwarna kuning dalam upacara rasmi dan adat diraja. Sebagai contoh, penggunaan nasi kuning atau pulut kuning disebut sebagai lambang kesucian dan kebesaran.
Kitab Undang-Undang Melaka dan dokumen adat lain turut mencatat penggunaan makanan tertentu sebagai simbol dalam perhubungan politik dan sosial.
Catatan oleh pengembara dan penjajah Eropah pada abad ke-16 hingga ke-18, seperti yang direkodkan oleh François Valentijn dan Antonio Pigafetta, meskipun tidak secara spesifik menyebut pulut kuning, menyatakan bahawa makanan tradisional Melayu sering menjadi sebahagian daripada upacara rasmi dan diplomasi.
5. Fungsi Diplomatik Pulut Kuning
Membangun Kepercayaan: Melalui pemberian pulut kuning dalam upacara rasmi, pihak yang memberi menunjukkan kepercayaan dan komitmen dalam hubungan bilateral.
Menyampaikan Status dan Kekuasaan: Sebagai makanan yang berwarna kuning (warna diraja), ia menandakan status tinggi pengirim dan menegaskan kedudukan sosial pihak yang terlibat.
Mengukuhkan Identiti Budaya: Pulut kuning turut menjadi simbol identiti budaya Melayu yang dipertahankan dalam hubungan antarabangsa dan dalam konteks politik tempatan.
6. Kesimpulan
Pulut kuning bukan sekadar hidangan tradisional yang enak dan kaya rasa, tetapi juga sebuah medium budaya dan politik yang memainkan peranan penting dalam sistem diplomasi Melayu-Nusantara. Ia menunjukkan bagaimana makanan boleh menjadi simbol hubungan sosial yang lebih luas dan bagaimana adat istiadat kulinari menguatkan ikatan antara komuniti dan kerajaan.
Sumber:
Andaya, Barbara Watson, The Kingdom of Johor, 1971.
Hooker, Virginia Matheson, A Short History of Malaysia, 2003.
Harper, T.N., The End of Empire and the Making of Malaya, 1999.
Reid, Anthony, Southeast Asia in the Age of Commerce, Vol. 2, 1993.
Hikayat Melayu, manuskrip tradisional (pelbagai versi).
Kitab Undang-Undang Melaka dan koleksi dokumen adat Melayu klasik.

Copy and paste:
12 Ogos 2025: 8.52 p.m