Tuesday, 26 April 2022

Bayaran Zakat Fitrah Secara Atas Talian Tanpa Akad – Apa Statusnya?


Sebelum ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri telah bersetuju bahawa kaedah bayaran dalam talian bagi zakat fitrah yang diperkenalkan oleh Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) adalah untuk meringankan beban umat Islam.

Melihat kepada keadaan semasa dan juga kebolehadaptasi kita terhadap norma baru yang ditekankan kerajaan, kita perlu menjaga diri dan mengamalkan penjarakan sosial bagi mengelak daripada jangkitan wabak COVID-19 ini.

Kurangkan berada di tempat awam tanpa sebab yang mendesak. Ini merupakan salah satu usaha untuk memastikan keselamatan dan kesihatan diri terjaga.

Oleh yang demikian, bayaran zakat fitrah secara atas talian merupakan salah satu cara yang diperkenalkan kerajaan untuk memudahkan proses pembayaran terutamanya ketika berada dalam Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) ini.

Namun, apabila melihat kepada caranya, tiada akad yang dilakukan seperti kebiasaan kita membayar zakat secara terus di tempat bayaran zakat.

Jadi, apakah status bayaran zakat yang dilakukan itu?

Apa Itu Ijab Qabul

Ijab dan qabul adalah suatu perbuatan untuk menunjukkan suatu keredaan dalam berakad antara dua orang atau lebih.

Lafaz ijab sendiri merupakan lafaz yang dinyatakan dalam ungkapan penyerahan. Lafaz qabul pula merujuk kepada ungkapan penerimaan.

Setelah ijab diucapkan oleh pembayar zakat dan diterima melalui lafaz qabul, ia biasanya akan diakhiri dengan bersalaman antara pembayar zakat dan penerima atau amil zakat.

Lafaz yang biasa disebut ialah – “Saya berzakat fitrah sebanyak … (jumlah bayaran) yang wajib bagi diri saya pada tahun ini kerana Allah Ta’ala.”

Kemudian, ia akan disambut oleh penerima atau amil zakat dengan ungkapan – “Saya terima zakatnya sebanyak … (jumlah diterima) yang wajib bagi diri tuan tahun ini kerana Allah Ta’ala.”

Namun, berbalik kepada persoalan di atas, iaitu bayaran zakat secara atas talian – hukumnya adalah sah. Bayaran zakat tanpa ijab dan qabul serta bersalaman antara penerima dan pembayar adalah sah.

Hal ini adalah melihat kepada pendapat Mazhab Imam Syafi’e yang menyebut – “wajib berniat di dalam hati dan tidak disyaratkan dengan kata-kata.” (Al-Fiqh Al-Islami wa Adillatuhu, 3/1811)

Menurut Dr. Wahbah Zuhaili, syarat-syarat sah pemberian zakat itu ialah dengan sekadar berniat di hati. Ia cukup untuk menjadikan kewajipannya tertunai. (Al-Fiqh Al-Islami wa Adillatuhu, 3/1796)

Tambah Ketua Pegawai Eksekutif Zakat Melaka, Abdul Halim Ismail berkata – Menunaikan zakat secara atas talian, ia adalah sah kerana niat sudah berlaku ketika itu dan pemindahan pegangan harta, iaitu wang juga sudah berlaku.

Kesimpulan

Tuntasnya, pembayaran zakat secara atas talian tanpa ijab dan qabul serta bersalaman adalah sah kerana sudah memenuhi syarat sah bayaran zakat, iaitu niat dan pindahan harta.

Wallahu a’alam.

Rujukan:
Mufti Wilayah

Copy and paste: 26 April 2022 > 24 Ramadan 1443H: 8.45 am

Monday, 25 April 2022

Perlu Atau Tidak Berwudhu’ Untuk Menyentuh Dan Membaca Tafsir Al-Quran?

SUMBER: ISLAM ITU INDAH

Sebelum menyentuh dan membaca al-Quran, kita dikehendaki untuk berwuduk terlebih dahulu sebagai kaedah bersuci.

Bagaimana pula jika kita hendak membaca tafsir al-Quran, adakah kita juga diwajibkan berwuduk sebelum menyentuhnya?

Perlukah berwuduk sebelum sentuh tafsir al-Quran?

Pendapat mazhab Maliki dan Hanbali
Menurut pendapat Imam Ibn Qudamah dalam kitabnya Al-Mughni, dibolehkan untuk menyentuh kitab-kitab tafsir al-Quran, fiqh atau risalah lain walaupun padanya terdapat ayat-ayat al-Quran.

Ini adalah berdasarkan dalil bahawa Rasulullah SAW pernah mengutuskan surat kepada Maharaja Rom yang turut mengandungi ayat al-Quran pada surat tersebut.

Ia turut terkandung dalam kitab Syarah Mukhtasar Khalil karangan Imam al-Kharasyi al-Maliki juga. Dinyatakan bahawa dibolehkan untuk memegang tafsir al-Quran walaupun dalam keadaan berhadas.

Pendapat mazhab Syafie
Menurut pendapat daripada mazhab Syafie pula, diharamkan bagi orang Islam untuk menyentuh tafsir sekiranya jumah ayat Al-Quran didalamnya adalah lebih banyak daripada tafsirnya.

Namun, sekiranya jumlah tafsirnya lebih banyak berbanding ayat Al-Quran, maka dibolehkan untuk menyentuh dan memegang kitab tafsir tersebut tanpa wuduk.

Imam Nawawi ada menyatakan perkara ini dalam kitabnya iaitu Al-Majmu’. Menurut Imam Nawawi, sekiranya kitab tafsir itu mengandungi jumlah ayat Al-Quran yang lebih banyak berbanding tafsirnya, maka diharamkan untuk menyentuhnya tanpa wuduk.

Pendapat ini juga telah dinyatakan oleh Imam al-Mawardi dan al-Ruyani. Namun sekiranya jumlah tafsirnya lebih banyak, maka ia tidak mengapa kerana ia tidak dianggap sebagai mushaf al-Quran.

Pendapat jumhur ulama mengenai hal ini
Majoriti atau jumhur ulama menyatakan bahawa, dibenarkan untuk umat Islam menyentuh, memegang atau membawa kitab tafsir al-Quran walaupun bukan dalam keadaan berwuduk.

Walaupun terdapat ayat-ayat al-Quran di dalamnya, ia turut dibolehkan. Ini kerana, tafsir al-Quran bermaksud makna-makna mengenai ayat al-Quran, dan bukannya ayat al-Quran itu sendiri. Maka, hukum berkaitan mushaf al-Quran tidak terpakai ke atasnya.

Menurut portal Mufti Wilayah Persekutuan, sesuai dengan pandangan yang sahih daripada mazhab Syafie, kandungan tafsir tersebut juga mestilah melebihi kandungan ayat al-Quran.

Adalah lebih baik jika mempunyai wuduk

Kaedah terbaik yang boleh diamalkan di sini adalah dengan mengambil wuduk terlebih dahulu sebelum menyentuh tafsir al-Quran.

Jika kita berwuduk sebelum mengulang kaji tafsir Al-Quran, ia akan menunjukkan bahawa diri kita lebih bersedia untuk membaca al-Quran.

Copy and paste: 25 April 2022 > 23 Ramadan 1443H: 10.29 am

Thursday, 21 April 2022

Doa Bertemu Malam Lailatul Qadar Serta Amalan Untuk Dilakukan Di 10 Malam Terakhir Ramadan


Menginjak ke 10 malam terakhir Ramadan, rata-rata umat Islam pastinya akan berkejar-kejar dan meningkatkan amalan ibadah bagi bertemu malam yang penuh keberkatan, iaitu malam Lailatul Qadar.

Apakah yang dimaksudkan dengan malam Lailatul Qadar? Lailatuq Qadar merupakan merupakan satu malam yang sangat istimewa di bulan Ramadan.

Surah al-Qadr ayat 1 – 3 menyebut:

“Sesungguhnya kami telah menurunkannya (al-Quran) pada malam kemuliaan. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik daripada seribu bulan.”

Daripada Aishah RA, bahawa Rasulullah SAW beriktikaf di masjid dalam sepuluh hari yang terakhir daripada bulan Ramadhan kemudian Baginda bersabda : Carilah Lailatul Qadar dalam sepuluh malam yang terakhir daripada bulan Ramadhan.
(Hadith Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Para Ulama bersependapat bahawa Lailatul Qadar akan berlaku di dalam malam-malam sepuluh yang terakhir di bulan Ramadan, dan ini bersandarkan kepada banyak hadith Rasulullah SAW.

Ada juga pendapat ulama yang mengatakan bahawa Lailatul Qadar akan berlaku pada malam-malam yang ganjil daripada sepuluh malam ini iaitu pada malam 21, 23, 25, 27 dan 29.

Namun untuk berlakunya malam Lailatul Qadar itu, hanya Allah sahaja yang mengetahui bila masanya dan kepada siapa dalam kalangan hamba-hambaNya yang dikehendaki.

Ini merupakan doa yang dianjurkan untuk dibaca ketika malam al-Qadr:


Dan maksudnya:

Ya Allah, sesungguhnya Engkau Zat Yang Maha Pemaaf dan Pemurah maka maafkanlah diriku”

Manakala antara doa yang boleh diamalkan untuk bertemu malam Lailatul Qadar di sepanjang Ramadan pula adalah:



Maksudnya:

Ya Allah, rezekikan kami Lailatul Qadar pada tahun ini dan juga pada setiap tahun. Dan bantulah kami untuk menghidupkan dan membangunkan malamnya dengan RahmatMu, Wahai yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Mulianya malam Lailatul Qadar ini sehingga melebihi daripada 1,000 bulan. Setiap amalan yang kita lakukan akan diberi pahala 1,000 kali ganda.

Justeru bagi mendapatkan malam yang penuh istimewa ini, setiap umat Islam perlulah melakukan amalan dan ibadah dengan bersungguh-sungguh.

Antara amalan-amalan yang boleh dilakukan adalah:

1. Menghidupkan malam dengan mengerjakan ibadah solat serta membaca Al-Quran

Daripada Abu Hurairoh sesungguhnya Rasulullah SAW telah berkata yang bermaksud:

“Sesiapa yang bangun malam Lailatul Qadar dengan penuh keimanan dan perhitungan (muhasabah diri), akan diampunkan dosa-dosanya yang lalu.”

2. Beriktikaf dengan melakukan perbuatan-perbuatan yang mendekatkan diri kepada Allah seperti solat, zikir, membaca al-Quran dan sebagainya

Baginda Rasulullah akan beriktikaf ketika mana masuk 10 malam yang terakhir.

3. Perbanyakkan doa dan minta keampunan dari Allah

Aishah pernah bertanya baginda Rasulullah apa yang perlu dikatakan pada malam Lailatul Qadar, maka kata Baginda: “Katakanlah, Ya Allah sesungguhnya Engkau Maha Pengampun lagi Engkau Maha Mulia dan suka kepada pengampunan maka ampunilah aku.

4. Banyakkan sedekah

Sekiranya sedekah yang dilakukan itu bertepatan dengan malam Lailatul Qadar maka amalan sedekah itu juga akan dilipatgandakan lebih baik dari 1,000 bulan.

Sumber: says.com

Copy and paste: 21 April 2022 > 19 Ramadan 1443H: 4.01 pm

Wednesday, 20 April 2022

Kenapa Surah Al-Fatihah Berada Di Awal Al-Quran


Ada beberapa dalil yang menyebut bahawa ayat pertama yang diturunkan ialah Al-Iqra’ yang menyebut mengenai anjuran membaca.

Namun, pernahkah anda terfikir, mengapa surah Al-Fatihah berada pada awal Al-Quran? Mengapa bukan surah Al-Iqra’ sendiri?

Pertama sekali kita perlu faham bahawa proses pengumpulan Al-Quran berlaku pada tiga zaman, iaitu zaman Rasulullah, zaman Abu Bakar dan pada zaman Uthman.

Resam Usmani yang kita gunakan hari ini adalah berdasarkan pengumpulan Al-Quran pada zaman saidina Uthman.

Perkara kedua yang perlu kita ambil perhatian ialah penyusunannya bersifat tauqifi.

Penyusunan tauqifi ialah arahannya jelas daripada syarak. Ertinya, ia adalah wahyu yang diterima oleh Baginda SAW secara terus.

Penyusunan Al-Fatihah

Berikutan dengan penyusunan surah ini, ulama berpendapat bahawa ia adalah berdasarkan penyusunan tauqifi, iaitu wahyu yang diterima oleh Rasulullah SAW.

Syeikh Al-Kirmanis menyebut – “Susun atur surah-surah ini adalah berdasarkan ketetapan Allah. Sebagaimana yang termaktub di Luh Mahfuz dalam tertib ini. Dalam menentukan perkara ini, Rasulullah SAW dikunjungi Jibril setiap tahun untuk menyemak bacaan Al-Quran yang terkumpul. Dan Jibril telah melakukannya dua kali pada tahun kewafatan Nabi.”

Justeru, ulama bersetuju bahawa penetapan surah di dalam Al-Quran adalah berdasarkan wahyu yang telah diturunkan kepada Rasulullah SAW.

Keistimewaan Surah Al-Fatihah

Bagaimanapun, apa yang menyebabkan istimewanya surah Al-Fatihah sehingga ia boleh berada pada susunan pertama dan sebagai pembuka kepada Al-Quran?

Melihat kepada hal ini, kita melihat bahawa isi kandungan AL-Fatihah sendiri mempunyai maksud yang sangat unik dan menyeluruh.

Susunan ayatnya sangat tertib dimulai dengan puji-pujian kepada Allah, kemudian pengakuan terhadap kekuasaanNya serta menunjukkan tentang sikap kita terhadap kehidupan ini.

Bahkan, ia juga merupakan salah satu bentuk doa yang sentiasa dibaca oleh umat Islam dalam setiap rakaat solat.

Keseluruhannya, surah ini meliputi semua perkara berkaitan aspek kehidupan kita di dunia ini. Disebabkan itu, ia berada di awal surah dan menjadi rukun kepada solat. Istimewanya surah ini juga sebagai panduan dan pelengkap kepada umat Islam.

Sumber: tzkrh.com

Copy and paste: 20 April 2022 > 18 Ramadan 1443H: 9.47 am

Tuesday, 19 April 2022

Asal Usul Melayu

Prof. Madya Dr. Zafarina Zainuddin
Persoalan tentang siapakah Melayu dan dari manakah asal usulnya sering kali menjadi perdebatan ramai. Ada yang berpendapat bahawa bangsa Melayu itu sendiri tidak wujud. Melayu dikatakan terlahir daripada perkahwinan campur antara “penduduk tempatan” dengan saudagar-saudagar Cina, India, Arab dan Siam yang singgah di Semenanjung Tanah Melayu untuk berdagang semasa zaman kemahsyuran empayar-empayar di Tanah Melayu. Spekulasi tentang siapakah “penduduk tempatan” inilah yang kerap kali menjadi bahan perdebatan antara ahli akademik, pakar sejarah, ahli politik dan tidak terkecuali para keyboard warriors di laman-laman sosial.
Melayu sebenarnya bukanlah satu bangsa yang hanya wujud di Malaysia tetapi orang Melayu telah wujud sekian lama di Kepulauan Melayu (Malay Archipelago). Kepulauan yang terletak di antara Lautan India dan Lautan Pasifik ini mengunjur sejauh 4,000 batu dari timur ke barat dan 1,300 batu dari utara ke selatan dan merupakan kepulauan yang terbesar di dunia.
Kepulauan Melayu dibentuk oleh beribu-ribu buah pulau kecil dan pulau-pulau besar seperti Borneo, Sumatera, Jawa, Sulawesi, Filipina dan termasuk juga Semenanjung Malaysia. Sebelum berlakunya banjir besar yang menenggelamkan Pentas Sunda dan tamadunnya lebih kurang 10,000 tahun yang lalu, kumpulan pulau yang terletak di atas Pentas Sunda dipercayai bersambung sebagai satu tanah besar yang memudahkan pergerakan dan interaksi manusia di atasnya.
Akibat daripada kejadian banjir besar ini, sebahagian penduduk di Pentas Sunda terpaksa berhijrah dan mereka ini dipercayai telah memulakan penempatan baharu di Asia Timur dan Kepulauan Pasifik .
Teori Out of Taiwan oleh Peter Bellwood menyatakan bahawa penutur bahasa Austronesia telah berhijrah keluar dari Taiwan dan bergerak ke arah Asia Tenggara sekitar 10,000 tahun dahulu dan membawa bersama mereka teknologi penanaman padi. Memandangkan bahasa Melayu merupakan salah satu cabang bahasa Austronesia, maka orang Melayu juga dianggap sebagai berasal dari Taiwan.
Kepercayaan bahawa orang Melayu berasal dari Yunnan atau selatan negara China juga dipercayai timbul daripada pemahaman bahawa penduduk terawal di Asia Tenggara adalah berasal daripada kumpulan manusia yang bergerak keluar dari selatan China ke Taiwan dan seterusnya ke Asia Tenggara (arah pergerakan utara ke selatan).
Populasi lebih awal
Walau bagaimanapun,kepercayaan yang bertapak sekian lama ini telah berjaya digugat apabila bukti daripada kajian DNA menunjukkan pergerakan manusia di Asia dan Asia Tenggara adalah sebaliknya. Kajian menggunakan Single Nucleotide Polymorphisms (SNPs) yang telah diterbitkan dalam majalah Science yang bertajuk, Mapping Human Genetic Diversity in Asia pada tahun 2009 menunjukkan bahawa Asia Tenggara adalah lokasi terawal kemasukan manusia dari Afrika ke Asia.
Dalam kajian ini, sebanyak 50 peratus haplotype yang ditemui (kumpulan SNPs pada satu kromosom yang diwariskan bersama-sama dipanggil haplotype) dalam populasi Asia Timur hanya terdapat dalam populasi di Asia Tenggara. Ini menunjukkan bahawa Asia Tenggara merupakan sumber utama bagi takungan genetik populasi di Asia Timur seperti China dan Taiwan. Bukti ini seterusnya menyokong bahawa pergerakan manusia di Asia adalah dari arah selatan ke utara.
Analisis filogenetik menggunakan penanda SNPs telah meletakkan Orang Asli Semang dan orang Melayu pada cabang yang lebih awal berbanding populasi di Asia Timur yang secara langsung menunjukkan bahawa Orang Asli Semang dan Melayu adalah satu populasi yang lebih “awal” berbanding populasi di China dan Taiwan.
Selain bukti daripada kajian menggunakan SNPs, penjujukan penuh DNA mitokondria juga telah membuktikan bahawa Orang Asli di Semenanjung Malaysia (Semang) adalah berasal daripada kumpulan manusia moden terawal yang bergerak keluar dari benua Afrika. Pergerakan ini berlaku lebih kurang 60,000 – 75,000 tahun dahulu melalui jalan darat di sepanjang pesisir pantai melalui India ke Asia Tenggara dan seterusnya ke Australasia (Tajuk penerbitan: Single, rapid coastal settlement of Asia revealed by analysis of complete mitochondrial genome; Science 2005).
Pada zaman ini, kemungkinan besar laluan ke arah utara terhalang oleh cuaca yang ekstrem, bentuk muka bumi yang berbukit bukau dan kawasan gurun. Laluan pantai yang lebih landai dan cuaca yang kurang ekstrem mungkin antara faktor kenapa kumpulan manusia yang bergerak ke arah selatan berjaya tiba di Asia Tenggara.
Kajian serupa yang dilakukan ke atas 10 sub-etnik Melayu (Kelantan, Bugis, Banjar, Jawa, Acheh, Minang, Mendeleng, Rawa, Champa dan Pattani) menggunakan DNA mitokondria menunjukkan sejumlah orang Melayu juga mempunyai DNA mitokondria yang berusia hampir 60,000 tahun (Nur Haslindawaty Abd Rashid, tesis PhD, 2013) dan turut berkongsi haplogroup (kumpulan DNA mitokondria) yang sama dengan Orang Asli.
Penemuan ini membuktikan bahawa orang Melayu juga berasal daripada kumpulan manusia yang bergerak keluar dari Afrika lebih kurang 60,000-75,000 tahun dahulu yang kemudiannya menjadi penghuni terawal di Kepulauan Melayu. Kajian menggunakan pelbagai jenis penanda DNA telah membuktikan bahawa kesemua sub-etnik Melayu mempunyai persamaan genetik yang sangat tinggi (Edinur et al, 2009; NurWaliyuddin et al., 2014).
Penemuan ini telah mengukuhkan lagi kepercayaan tentang asal usul dan hubung kait antara populasi awal di Kepulauan Melayu. Kesemua sub-etnik Melayu ini ternyata berasal dari susur galur yang sama dan berkongsi keturunan yang sama. Namun demikian, pada hari ini, mereka telah dipisahkan oleh sempadan geografi dan politik dan hasilnya mereka terlihat sebagai populasi yang berbeza.
Pemisahan ini walau bagaimapun tidak dapat menafikan hubungan mereka yang telah dibuktikan secara genetik, sama seperti hakikat kewujudan mereka di Kepulauan Melayu sejak 60,000 tahun dahulu. Mungkin bagi sesetengah pihak, pengetahuan tentang sejarah dan asal usul sesuatu bangsa tidak penting. Kenapa kita perlu bersusah payah memahami kejadian yang berlaku beribu-ribu tahun dahulu?
Adakah perjalanan dan pengalaman yang dilalui oleh nenek moyang kita masih relevan untuk dipelajari? Harus diingat, pandangan kita tentang sejarah sebenarnya membentuk pandangan kita tentang masa hadapan. Gagal menghayati sejarah bermakna kita gagal menghargai dan menghormati usaha keras nenek moyang kita, sedangkan hasil darinya kita nikmati hari ini.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

It would be interesting to have Prof Madya Dr Zafarina give a talk on her DNA research at Raudhah City.
Her article below will give you some relevant insights on Malay DNA history. 5 minute read - worthy supplement to your intellect.
To share some perspective - ancient man are estimated to be 3.6 million yrs old. Modern humans - Nabi Adam AS & Hawa, are estimated to be 200,000 yrs old.
The earliest Malay DNA is estimated to be 60,000 yrs old. One of the earlier tribes to leave Africa and traveled to South East Asia.
The Yunan’s DNA is younger than us, as tribes travel up north from south, some 10,000 yrs later. Whilst other tribes continue to travel south to Australia & NZ, marked by the Maori as our distant cousins.
A major flood circa 10,000 yrs ago has turned the Sunda Plateau into thousands of islands as we see today. And along the changes in geography, the Malays has adapted as great seamen or sailors. We are the only tribe that calls our homeland “TanahAirku”. Perhaps it’s time to reunite the clan and retake our position as the elder tribe in Asia.

Syaraff Al Sadat

Copy and paste : 19 April 2022 > 17 Ramadan 1443H: 5.21 pm

Doa Qunut Selepas Witir Bermula 15 Atau 16 Ramadan?

Sumber: TZKRH.COM

Kita sudah memasuki separuh bulan Ramadan. Rata-rata orang sedang berusaha untuk mempertingkatkan amalan di bulan Ramadan agar masa yang berbaki ini tidak disia-siakan begitu sahaja.

Antara ibadah yang sering dilakukan apabila masuknya pertengahan Ramadan ini ialah membaca doa Qunut dalam solat Witir pada rakaat yang terakhir.

Namun, yang menjadi tanda tanya ialah, adakah ia dilakukan bermula pada malam ke-15 puasa ataupun pada malam ke-16?

Dalam mazhab Imam Syafi’e, disunatkan bagi mereka yang melakukan solat Witir untuk membaca doa Qunut Witir pada separuh yang terakhir dari bulan Ramadan, iaitu bermula pada malam yang ke-16 Ramadan(al-Muktamad, 1/309)

Imam Ibn Rajab Al-Hanbali berkata – “Oleh kerana itu (wallahu a’alam) Ubai ibn Ka’ab dahulu membaca doa Qunut dalam solat Witir pada malam-malam separuh yang terakhir (dari bulan Ramadan) kerana diharapkan padanya berlaku malam Al-Qadar.” (Latha’if Al-Ma’arif, Ibn Rajab, 1/176)

Terdapat juga sebuah hadis yang telah diriwayatkan oleh Hasan bin Ali RA melalui Jami’ Tirmizi dan juga Sunan Abu Daud:

Maksud: “Rasulullah SAW telah mengajarku beberapa perkataan untuk aku sebut di dalam Witir: “Ya Allah ya tuhan kami! Kurniakanlah petunjuk kepadaku petunjuk di kalangan mereka yang mendapat petunjukMu.” (Hadis Riwayat Tirmizi, No. 464)

Untuk bacaan doa Qunut, ia adalah sama seperti bacaan doa Qunut yang dibaca ketika di dalam solat Subuh.

Disunatkan juga kepada anda jika ingin memanjangkan Qunut dengan membaca Qunut Umar bin Khattab yang panjang dengan menambah bacaannya yang bermaksud:

“Ya Allah ya tuhan kami, kami memohon pertolongan kepadaMu. Kami memohon ampun kepadaMu dan kami tidak mengkufuriMu. Kami beriman denganMu dan kami membenci sesiapa yang menderhakaiMu. Ya Allah ya tuhan kami! Hanya kepadaMu kami sembah dan hanya untukMu kami bersolat dan bersujud.”

Kesimpulannya, bacaan doa Qunut dalam witir merupakan sunnah yang Baginda dan para sahabat telah amalkan. Ia adalah salah satu cara untuk mendapatkan malam Qadar.

Ia juga mula dibaca pada pertengahan bulan Ramadan, iaitu pada malam ke-16 Ramadan. Jadi, sama ada anda solat Tarawih secara bersendirian atau mengimami orang lain, disunatkan untuk membaca doa Qunut pada rakaat terakhir Witir.

Semoga dengan usaha ini dapat memandu kita ke arah Lailatul Qadar.

Copy and paste: 19 April 2022 > 17 Ramadan 1443H: 4.55 pm

Sunday, 17 April 2022

Bagaimana Puasa Kita?

DR AHMAD SANUSI > BERSAMA MENUJU ALLAH

1. Dalam surah al-Baqarah, Allah mengingatkan kita bahawa tujuan difardukan berpuasa supaya manusia itu mencapai kedudukan taqwa. Firman Allah:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.
2. Setelah masuk fasa kedua daripada Ramadan ini, bagaimana pencapaian puasa kita? Apakah kita telah mula menghampiri sifat taqwa? Dalam perkara ini Umar Abdul Aziz mengingatkan kita tentang definisi taqwa. Kata beliau:
ليس تقوى الله بصيام النهار، ولا بقيام الليل، والتخليطِ فيما بَيْنَ ذلك، ولكن تقوى اللهِ تركُ ما حرَّم الله، وأداءُ ما افترضَ الله
Takwa itu bukan sekadar puasa disiang hari dan mendirikian qiamullail atau menggabungkan kedua amalan tersebut, tetapi taqwa itu adalah meninggalkan perkara yang diharamkan oleh Allah dan menunaikan perkara yang difardukan.
3. Jelas disini bahawa asas kepada taqwa adalah meninggalkan perkara yang haram dan melakukan perkara yang diwajibkan. Bererti tidak guna kita berpuasa sekiranya kita masih tidak solat. Malah rugilah puasa kita sekiranya kita masih lagi merokok.
4. al-Imam Ibn al-Qayyim pula menjelaskan bahawa taqwa itu mempunyai tiga peringkat. Kata beliau:
التقوى ثلاثُ مَرَاتب: حِمْيَةُ القلب والجوارح عَنِ الآثام والمحرمات، ثم الحمية عن المكروهات، ثم الحمية عن الفُضُول وما لا يعني
“Taqwa itu ada tiga peringkat: (Pertama) memelihara hati dan anggota badan dari segala dosa dan perkara yang diharamkan. (Kedua) menjaga diri kita dari segala perkara yang makruh (perkara yang tidak mencapai haram tetapi tidak disukai Allah). (dan yang ketiga) meninggalkan perkara yang berlebihan dan apa-apa yang tidak bermanfaat buat diri kita.
5. Sehingga kini, dimanakah level taqwa yang telah kita hampiri. Apakah kita telah meninggalkan segala perkara yang dilarang oleh Allah? Atau apakah kita telah berjaya menjauhkan diri kita dari perkara yang sia-sia?
6. Dapatkan buku 40 Hadis Puasa dan Ramadan di sini:
Semoga Allah membimbing kita.
Dr. Ahmad Sanusi Azmi

Copy and paste :
17 April 2022 > 15 Ramadan 1443H: 2.40 am



Thursday, 14 April 2022

How surah duha can change our lives:

Posted by : Imran Ahmed > FB Spiritual Journey to Islam
14/4/2022



Surah duha was revealed when Prophet Muhammad (peace be upon him) was depressed due to no revelation for 6 months.
This surah has power to relieve depression and sadness and find peace and hope.
Ayah by ayah it says..
Wad duhaa— By the morning brightness
This is the first thing you need to hear when you’re depressed: Wake up, look at the sunshine! Everything in life is not doom and gloom– you just have to look up!
Wal laili iza sajaa— And [by] the night when it covers with darkness,
Why is this aayah immediately talking about darkness? As a reminder to us that the night is meant to cover and give us comfort and rest.
Generally when we’re depressed, we tend to get into a very bad sleep pattern by staying up at night and sleeping all day, thereby worsening our state of mind. This aayah reminds us to use the night as a comfort to ease our distress.
Ma wad da’aka rabbuka wa ma qalaa— Your Lord has not taken leave of you, [O Muhammad], nor has He detested [you].
This is a very powerful verse from Allah telling us that He doesn’t hate us and hasn’t forgotten us– reminding the depressed person that He is always by his or her side!
Walal-aakhiratu khairul laka minal-oola— And the Hereafter is better for you than the first [life].
Many times when we’re depressed we think: Is this all my life is going to be? Is it never going to get better?
This aayah serves as a perfect answer to those questions, reminding us that life in this world is temporary and that Aakhira is certainly a better, more permanent place for us than this world could ever be.
This makes us look forward to attaining our place in Jannah and helps us look at any problems in our lives as temporary tests of our faith from Allah.
Wa la sawfa y’uteeka rabbuka fatarda— And your Lord is going to give you, and you will be satisfied.
A promise from Allah that very soon he will give us a massive reward (Jannah) and we will be happy! Subhanallah!
Isn’t this the best thing to hear when you’re depressed and fed up with this worldly life and the problems you’re facing?
Alam ya jidka yateeman fa aawaa – Did He not find you an orphan and give [you] refuge?
From this verse onwards, Allah gives us reason to believe His declarations and promises in the first half of the surah.
Now many of us may think: how would this aayah about orphans relate to the majority of us? Think about it– weren’t there many times in your life when you were sick or lonely and felt like you had nobody who cared about you? Who was the only one by your side at that time? Allah! It was He who took care of you and guided you out of that stage in life.
Wa wa jadaka daal lan fahada— And He found you lost and guided [you].
How many of us, despite being born Muslims, have found ourselves misguided and straying away from Islam in the past? It was Allah who gave us that hidaya and brought us back to the straight path and to Him and made us practicing Muslims. Alhamdulillah!
Wa wa jadaka ‘aa-ilan fa aghnaa— And He found you poor and made [you] self-sufficient.
Many of us have probably gone through many periods in our lives when we have been short of money and wealth. Now when we look back we realize that it was only Allah who gave us that rizq in some form and got us through those tough financial times.
When a person is depressed, giving him or her examples of how Allah has helped them in the past will strengthen their conviction and belief in the promises Allah makes in this surah for their future.
Fa am mal yateema fala taqhar — So as for the orphan, do not oppress [him].
This aayah is the ultimate antidote to depression!
Depressed people are mostly consumed with their situation and feel that nobody could possibly be in a worse situation.
This aayah reminds us to look at people who are in far worse situations than ourselves when we’re feeling hopeless and depressed— Look at the orphans, who have no family or loved ones and nobody to care for them. We have families and parents who love us, a roof over our heads and food on the table and we still think we’re in a bad situation? Subhanallah!
Wa am mas saa-ila fala tanhar— And as for the petitioner, do not repel [him].
Another example is of the beggar – to once again remind us of the many material blessings that Allah has given us that we take for granted – food, clothing and shelter. How many of us have ever gone to sleep hungry? How many of us don’t have clothes to wear? Or don’t have a home to go to?
These examples of the orphan and the beggar are ones we should constantly remind ourselves of to be thankful for the numerous blessings Allah has given us, get over our depression and feel connected to Allah again, out of gratitude.
Wa amma bi ne’mati rabbika fahad dith – But as for the favor of your Lord, report [it].
This final aayah is about maintaining that renewed faith and bond with Allah – by pondering, glorifying and talking about the blessings of Allah! Either in terms of halaqas, discussions with family and friends or even da’wah! Dhikr, reading quran and listening to lectures are also great ways to keep the remembrance of Allah close to your heart!
Via Mursal Ahmed
Copy and paste:
14 April 2022 > 12 Ramadan 1443H: 5.14 am


Tuesday, 12 April 2022

Ayam Berkokok Ketika Tengah Malam Tanda Ia Melihat Malaikat? Ini Penjelasan Hadis

SUMBER: ISLAM ITU INDAH

 

BUNYI haiwan ternakan termasuk kokokan ayam jantan mungkin sering didengari oleh mereka yang tinggal  pinggir kota atau di desa.

Ia sebati dalam masyarakat kita  hingga wujud mitos mengatakan ayam berkokok menunjukkan sudah tiba waktu untuk bangun dari tidur.

Pun begitu, tahukah korang bahawa sekiranya ayam jantan berkokok pada waktu malam itu menandakan ia sedang melihat malaikat.

Perkara berkenaan adalah sahih dan dikongsi bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri pada laman Facebook rasmi beliau.

Menurutnya, ayam jantan berkokok disebabkan haiwan itu melihat malaikat adalah benar sebagaimana Rasulullah SAW menyebutnya di dalam hadis yang sahih.

Berikut penerangan beliau:

إِذَا سَمِعْتُمْ صِيَاحَ الدِّيَكَةِ فَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ، فَإِنَّهَا رَأَتْ مَلَكًا، وَإِذَا سَمِعْتُمْ نَهِيقَ الحِمَارِ فَتَعَوَّذُوا بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ، فَإِنَّهُ رَأَى شَيْطَانًا

Maksudnya: “Jika kamu mendengar ayam berkokok maka mohonlah kepada ALLAH SWT akan kurniaan-Nya, kerana ia (ayam) melihat malaikat. Dan apabila kamu mendengar bunyi (suara) keldai maka mohon perlindunganlah kepada ALLAH SWT daripada Syaitan, kerana ia (keldai) sedang melihat syaitan”.

[Riwayat al-Bukhari, (3058), Muslim (4908), Abu Dawud, (4438) dan al-Tirmizi, (3381)]

Manakala menurut riwayat Imam Ahmad, terdapat tambahan lafaz iaitu ‘pada malam hari’,

إِذَا سَمِعْتُمْ صِيَاحَ الدِّيَكَةِ مِنَ اللَّيْلِ، فَإِنَّمَا رَأَتْ مَلَكًا، فَسَلُوا اللهَ مِنْ فَضْلِهِ

Maksudnya: Apabila kamu mendengar ayam berkokok di malam hari, sesungguhnya ia melihat Malaikat. Oleh itu, mintalah kepada ALLAH akan kurniaan-Nya.

[Riwayat Ahmad (8064) Syeikh Syuaib al-Arnout di dalam Takhrij al-Musnad (8764) menyatakan hadith ini sahih berdasarkan syarat al-Bukhari]

Justeru katanya, kita digalakkan untuk berdoa kepada Allah SWT ketika kehadiran malaikat dengan harapan moga-moga Malaikat mengaminkan doa kita.

“Rasulullah SAW menjadikan bunyi kokok ayam jantan, sebagai tanda kebaikan, iaitu datangnya Malaikat dan kita dianjurkan berdoa.

“Hal ini menunjukkan keistimewaan ayam jantan,” katanya.

Zulkifli turut mengulas, ayam jantan juga memiliki keistimewaan yang tidak dimiliki binatang lain. Ia dikatakan mengetahui perubahan waktu pada malam hari.

“Dia berkokok di waktu yang tepat dan tidak pernah ketinggalan. Dia berkokok sebelum subuh dan selepas subuh, ia tidak pernah tersalah waktu.

“Sama ada pada malamnya yang panjang atau yang singkat. Oleh sebab itu, sebahagian ulama’ Syafi’iyah memfatwakan untuk berpegang bahawa ayam jantan mujarab dalam menentukan waktu,”ujarnya.

Justeru, menurut Zulkifli, kita dianjurkan untuk berdoa ketika ayam berkokok mengharapkan ucapan amin dari malaikat untuk doa yang dititipkan.

Copy and paste: 12 April 2022 > 10 Ramadan 1443H: 11.55 am

Kenapa Iblis Tidak Mendapat Pengampunan Allah. Di Bulan Yang Mulia Ini, Insaflah, Taubatlah

SUMBER: ISLAM ITU INDAH

 

MANUSIA tidak dapat lari daripada melakukan kesilapan. Demi membetulkan segala khilaf, taubat adalah kunci utama untuk kembali ke jalan yang benar. Biarpun sebesar manapun dosa yang telah dilakukan, nescaya ALLAH SWT akan mengampunkannya.

Meskipun manusia lain memandang kita sebagai pendosa, namun ALLAH melihat perkara sebaliknya. Hal tersebut sudah dinyatakan dalam Surah Az-Zumar, ayat 53 hingga 54.

ALLAH SWT berfirman: “Katakanlah. Hai hamba-hambaku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat ALLAH. Sesungguhnya ALLAH mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya DIALAH YANG MAHA PENGAMPUN LAGI MAHA PENYAYANG dan kembalilah sebelum datang azab kepadamu, kemudian kamu tidak lagi dapat ditolong.”

Bagi orang yang berdosa, janganlah malu untuk datang kepada ALLAH meminta ampun. Sesungguhnya ALLAH MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG.

Pintu taubat sentiasa terbuka buat sesiapa sahaja, namun mengapa ALLAH tidak mengampuni iblis?

Menurut Abu Al-Lais As-Samarqandi dalam kitabnya, Tanbih Al-Ghafilin menjelaskan, terdapat kesalahan iblis yang membuatkan taubat ‘mereka’ tidak boleh diterima.

Pertama: Iblis laknatullah tidak mahu mengakui kesalahannya.

Kedua: Iblis tidak menyesal atas dosa-dosa yang dilakukan

Ketiga: Iblis tidak mahu segera bertaubat

Kempat: Berputus asa daripada rahmat ALLAH

Kesalahan iblis yang tidak mahu bersujud kepada Nabi Adam padahal itu adalah perintah ALLAH kepada semua malaikat.

Namun, disebabkan angkuh, sombong dan merasa diri lebih baik berbanding Nabi Adam, maka iblis menolak perintah ALLAH.

ALLAH berfirman dalam Surah Al-A’raf, ayat 12“Apakah yang menghalangimu (sehingga) kamu tidak bersujud (kepada Adam) ketika aku menyuruhmu? Iblis menjawab: Aku lebih baik daripadanya. Engkau ciptakan aku daripada api, sedangkan dia engkau ciptakan daripada tanah.”

Hal tersebut lantas membuatkan iblis sebagai makhluk yang dimurkai dan diusir dari syurga.

Biarpun sering bergelumang dengan dosa, iblis pernah menyatakan hasratnya untuk bertabat kepada Nabi Musa. Perkhabaran itu diterima dengan penuh gembira sehinggakan Nabi Musa segera mengambil wuduk dan solat.

Dikisahkan Ibnu Umar bahawa iblis mendatangi Nabi Musa lalu berkata:“Wahai Musa, engkau dipilih ALLAH dengan risalahnya, aku ini makhluk ALLAH juga, aku ingin bertaubat, kerana itu mohonlah syafaat agar ALLAH mengampuniku.”

Nabi Musa kemudiannya menyampaikan niat iblis, lalu ALLAH berfirman:“Wahai Musa aku penuhi permintaanmu, tapi katakan kepada iblis agar dia bersujud pada kuburan Adam terlebih dahulu.”

Mendengarkan syarat tersebut iblis lalu berkata:“Dulu ketika Adam masih hidup, aku tidak mahu bersujud kepadanya. Mana mungkin aku harus bersujud kepadanya setelah dia mati.”

Masih disebabkan keangkuhan dan kesombonganya membuatkan iblis pun sekali lagi gagal mendapat pengampunan ALLAH.

Kegagalan itu mengakibatkan iblis menerima balasan menjadi isi neraka pada hari pembalasan kelak.

Oleh itu, sebagai manusia, kembalilah bertaubat ke jalan ALLAH. Biar sebesar mana dosa yang dilakukan, selagi tidak syirik kepada SANG PENCIPTA, selagi itu pintu taubat ALLAH sentiasa terbuka.

Copy and paste: 12 April 2022 > 10 Ramadan 1443H: 11.47 am