Saturday, 30 October 2021

18 BUKIT PIRAMID DI TANAH MELAYU?

OLEH: IZZUDDIN AL JITRAWIY

PADA 10 Disember 2007, akhbar New Straits Times melaporkan penemuan tujuh bukit yang berkemungkinan berasal daripada piramid yang dibina di Tasik Chini, Pahang hampir 1,000 tahun lalu. 
Laporan berkenaan dengan pantas mencetuskan rasa terkejut di kalangan rakyat Malaysia yang tidak menyangka binaan misteri piramid turut wujud dalam alam Melayu pada zaman dulu kala. 
Mengikut laporan akhbar berkenaan, piramid itu berkemungkinan dibina Kerajaan Khmer kuno yang berpusat di Kemboja serta memerintah dari tahun 802 hingga 1432 serta meluaskan jajahan takluknya sehingga Tasik Chini sepanjang tempoh itu. Mengikut teori, ratusan tahun selepas empayar itu berakhir, piramid itu ditinggalkan sehingga ditimbus tanah dan ditumbuhi pohon menyebabkan ia berubah menjadi bukit yang dipenuhi belantara. Tapak kota sekitar piramid pula dipercayai tenggelam dalam Tasik Chini. 
Sejak laporan akhbar itu diterbitkan, dipercayai tiada kajian lanjutan dilakukan tetapi pendedahan itu sememangnya mencambahkan lagi enigma dan teka-teki mengenai misteri binaan piramid yang sudah ribuan tahun membingungkan minda penyelidik di seluruh dunia. Sebelum ini, bangunan berbentuk piramid dijumpai dalam banyak tamadun purba seluruh dunia sejak ribuan tahun lalu antaranya di Mesir, Mexico, Peru, Iraq dan China sehingga menimbulkan persoalan mengenai fungsinya yang merentasi benua dan budaya tamadun berbeza. Malah, proses pembinaannya juga amat misteri. 
Dengan tanggapan kemampuan sains dan teknologi di dunia baru berkembang beberapa ratus tahun kebelakangan ini, pasti sukar mengandaikan bagaimana bangunan amat besar itu mampu dibina pada ribuan tahun lalu. Bayangkan, untuk membina bangunan raksasa pada masa kini, manusia memerlukan pakar kaji bumi, jurutera, arkitek dan pelbagai jentera yang dibina berasaskan teknologi bagi mengangkat bahan berat dan menyudahkan binaan. 
Justeru, adakah terdapat pakar dalam bidang fizik, kejuruteraan, binaan dan jentera hebat pada ribuan tahun lalu yang digunakan untuk membina piramid? Pembinaan piramid ternyata amat rumit dan piramid di Mesir misalnya dibangun menggunakan anggaran kira-kira dua juta batu dengan berat setiap satu antara dua tan hingga 15 tan. Walaupun proses pembinaan piramid amat sukar, suatu yang aneh ialah bangunan itu dibina dengan banyaknya iaitu terdapat 138 piramid di Mesir, sekali gus membayangkan pentingnya piramid dibina dalam kepercayaan Mesir kuno, kira-kira 3,000 tahun lalu. 
Lebih aneh ialah piramid turut ditemui dalam banyak kota tamadun besar di seluruh dunia menyebabkan fungsi dan kepentingan pembinaannya menjadi satu enigma yang amat membingungkan. Misteri yang terdapat pada piramid tidak saja mengenai proses binaannya tetapi juga 'kuasa' yang didakwa terdapat di dalamnya. Piramid kononnya menghasilkan kuasa hebat sehinggakan sampah dan bangkai dalam bangunan itu tidak busuk sebaliknya hanya mengering selain mampu meningkatkan tahap kesihatan manusia. 
Menerusi surah Saba, ayat ke-13, Allah SWT berfirman: "Golongan jin membuat untuk Nabi Sulaiman apa yang dikehendakinya dari bangunan yang tinggi dan patung-patung dan piring-piring yang besarnya seperti kolam dan periuk yang tetap berada di atas tungku." Kekuatan pengikut Nabi Sulaiman pula tertera dalam surah an-Naml, ayat ke-38 hingga ke-40 seperti kisah baginda memerintahkan supaya pengikutnya membawa istana Ratu Balqis ke tempatnya. "Nabi Sulaiman berkata pula (kepada golongan bijak pandainya): "Wahai pegawai-pegawaiku! Siapakah antara kamu yang dapat membawa kepadaku singgahsana (milik Ratu Balqis) sebelum mereka datang menghadap aku dalam keadaan berserah diri memeluk Islam? "Berkatalah Ifrit dari golongan jin: Aku akan membawakan kepadamu sebelum engkau bangun dari tempat dudukmu, dan sesungguhnya aku amatlah kuat lagi gagah serta amanah. 
Berkata pula seorang yang mempunyai ilmu pengetahuan dari kitab Allah: "Aku akan membawakan kepadamu dalam sekelip mata." Justeru mungkinkah penerangan dari al-Quran itu turut memiliki hubung kait dengan proses pembinaan piramid? Berikutan kita tidak dapat bergerak ke masa lampau, maka proses pembinaan piramid itu akan kekal menjadi misteri.

SHOW LESS
C&P: 30/10/2021  > 24 RABIULAWAL 1443H: 10.43 PM


Warkah Wasiat Raja Haji Fisabilillah pada semua bangsa Melayu

SUMBER: KELAB RAJA

Warkah Wasiat Raja Haji Fisabilillah pada semua bangsa Melayu
SEGALA puji bagi Allah dan selawat salam ke atas Nabi serta keluarganya sekalian. Ke hadrat umat Melayu di seluruh dunia. Wa ba’du, maka inilah warkah daripada Raja Haji yang fakir lagi hina di depan Allah taala. Demi malaikat yang menjadi saksi, demi pena yang melarikkan wacana dan demi lembaran yang menjadi wahana.

Ketahuilah olehmu wahai umat Melayu, peperangan ini bukanlah peperangan orang-orang Bugis. Tetapi ini adalah peperangan untuk mengembalikan maruah dan kehormatan sekalian diri orang-orang Melayu yang telah dipijak-pijak oleh penjajah Belanda laknatullah. Akan tetapi Belanda itu telah mencanangkan bahawa aku dan sekalian orang Bugis tidak berpuas hati dengan pengagihan hasil rampasan tembakau dari Kapal Betsy kepunyaan Perancis yang menceroboh Selat Melaka itu. Adapun kita adalah orang-orang Melayu yang beriman kepada Allah Taala juga menyakini bahawa peristiwa itu hanyalah asbab yang telah menyatukan orang-orang Melayu dari Teluk Ketapang, Selangor, Rembau dan dari Batang Tiga untuk menghambat Belanda keluar dari Punggor, Duyung, Pernu, Semabok, Ujung Pasir, Bunga Raya, Bandar Hilir, Bukit Cina, Tanjung Keling dan Tengkera sebelum kita berkubu di Teluk Ketapang. Orang Serani, Cina dan India turut bergabung dengan kita dalam peperangan ini. Kini Gabenor Belanda menjadi seperti tikus dikejar naga berkubu di Kota Melaka. Ke hilir kena kutuk sultan, ke mudik kena kutuk raja.

Yakni dengan kata lain, peperangan ini adalah untuk mengembalikan tanah, udara, air dan laut yang telah dirampas oleh penjajah kepada orang-orang Melayu yang sudah beratus tahun membina kehidupan, membina kota dan pelabuhan di tanah air ini. Jikalau terdapat satu pun kampung, daerah, kota dan pelabuhan yang terbakar dan ditawan oleh penjajah, maka seluruh orang Melayu di seluruh kampung, daerah, kota dan pelabuhan wajiblah bangun menentang dan menghalau mereka. Sesungguhnya orang-orang Melayu itu bersaudara dan kita tidak akan kalah dalam mana-mana peperangan pun, jika kita bersatu padu di jalan Allah.

Syahadan untuk kita bersatu di jalan Allah bukanlah suatu perkara yang mudah. Ia bagai mengepal pasir yang kering. Syaitan adalah musuh yang nyata sama ada yang terang-terang terlihat pada mata kasar mahupun yang berselindung di sebalik hati manusia. Terbukti kebenaran wahyu sejak kakiku berjejak di Terengganu, Pahang, Johor, Selangor, Kedah, Langkat, Inderagiri, Jambi, Bangka, Pontianak, Mempawah dan negeri-negeri Melayu yang lain.

Telah bersungguh-sungguh aku membantu meleraikan persengketaan yang berlaku sesama sendiri dan mematahkan muslihat penjajah laknatullah. Mana dapat dibuat damai, maka damailah yang kumeterai. Mana yang berkehendakkan peperangan, maka peperanganlah yang kupimpin kerana sudah dua ratus tahun lebih kita masih dijajah bahana berebutkan kuasa yang tidak habis-habisnya, saling berhasad dengki dan bersubahat dengan musuh. Yang ruginya rakyat jelata. Tanah diambil, hasil diperas dan tubuh diperhamba.

Maka pada hari ini, tanggal 19 Rejab 1198 Hijrah bersamaan dengan 17 Jun 1784, di Tanjung Palas Teluk Ketapang inilah warkah yang tertulis. Warkah ini kutulis di atas sejadah, mengadap kiblat dalam keadaan berwuduk setelah selesai solat dan doa panjang untuk sekalian umat Melayu. Al-Quran di sebelah kananku. Kitab Dalilul Khairat di sebelah kiriku. Badik pusaka di pinggangku.

Sungguhpun demikian, aku amat menyedari bahawa terdapat di kalangan armada perang Melayu yang aku satukan dan pimpin ini terdapat golongan Melayu yang menjadi musuh dalam selimut. Berwajah Melayu berhati Belanda. Usahlah ditanya bagaimana aku mengetahuinya kerana tahu di angin turun naiknya. Apabila Allah mengkehendaki terjadi sesuatu perkara, maka tiadalah siapapun yang dapat mengelakkannya.

Biarkan sahaja mereka menyelinap ke dalam kubu kami dan mengepung aku. Syak fasik, yakin salih; batulah yang jadi juadah! Nah, wahai si munafik! Aku sesekali tidak pernah takut kepada kalian. Marilah kita berdepan sebagai seorang lelaki Melayu yang sejati! Engkau kendonglah panji perjuanganmu. Aku junjung panji perjuanganku! Nyawa kita di tangan Allah. Matiku di medan perang ini, tandanya sentiasalah aku hidup di sisi Allah Taala. Matimu di medan perang ini, tandanya celakalah engkau di akhirat kelak.

Seyogia, ketahuilah saudaraku. Walau apapun yang terjadi kepadaku janganlah dimungkirkan kafiat jalanku ini kerana ia akan hanya mengulangi kekhilafan malaikat apabila Allah menyatakan kehendak-Nya mahu menciptakan manusia untuk dijadikan khalifah di atas muka bumi yang akan ada di kalangan manusia saling menumpahkan darah.

Janganlah kita lupa pengakuan azali kita di depan Allah. Janganlah kita melupai ilmu yang Allah ajarkan secara langsung daripada sisi-Nya kepada kita. Kerana dengan itulah kita, manusia ini, dibangga-banggakan Allah di hadapan para malaikat-Nya, kata Allah ‘Sudah kunyatakan bahawa aku lebih mengetahui daripada apa yang kamu tahu.’

Allah Maha Besar!
Andai aku mati di medan perang ini akan berlanjutan fitnah demi fitnah yang tidak habis-habis, menghujani orang-orang Melayu di sepanjang sejarah akan datang. Manusia Melayu munafik, pengkhianat, pendengki dan petualang akan sentiasa muncul di kalangan kalian sebagai semut hitam yang melata di atas batu hitam pada waktu malam, tanpa bulan dan bintang.

Akan ada di kalangan kalian, Melayulah juga ia, yang akan menyambung lidah Belanda menuduh aku berjuang dan berperang kerana mabukkan harta dan kuasa. Sesungguhnya moyang poyangku para Opu Daeng Lima Bersaudara bukanlah mahu disanjung-sanjung dan dimegah-megah. Memadailah kukatakan apa yang kami inginkan ialah bangsa kita umat Melayu ini hidup bermaruah dan mempunyai kehormatan diri.

Maka Maha Adillah Allah Taala sebagaimana terdapat golongan yang munafik dan petualang bangsa, akan ada golongan di kalangan umat Melayu sesudah kami ini yang akan menyambung perjuangan kami. Mereka menyambut panji perjuangan kami dengan penuh harga diri. Dalam hati merekalah aku hidup dan menjadi cita-cita mereka pula mati kerana berjuang. Semangat mereka menyerupai kami, walaupun bilangan mereka tidaklah seramai golongan munafik dan petualang.

Mereka berani mati sehinggalah si petualang bangkit daripada sujud tatkala imam dan jemaah masih bersujud, lalu ditancamkan pisau di belakang antara mereka. Maka sesekali tidak mengundang gundah kerana apabila sudah datang janji Allah, maka syahidah dia. Jika yang ditikam itu masih terus hidup, maka dia akan menjadi saksi kepetualangan si munafik tersebut, lalu mudahlah dicam dan diberkas seketika itu juga. Maha Besar Allah Yang Awal dan Yang Akhir.

Ketahuilah wahai saudaraku. Bahawasanya umat Melayu tidak akan sesekali ghaib daripada muka bumi ini yang Allah telah takdirkan gunung, dataran, sungai, kuala, selat dan lautan untuknya. Semuanya akan diwariskan Allah kepada raja yang adil lagi saksama dan pembesar yang mukmin dan mukminat untuk memerintah. Maka Allah mengurniakan rahmat dan berkat daripada tujuh petala langit dan tujuh petala bumi dan semua penduduk bumi dan langit mendoakan kesejahteraan bagi segenap isi negeri.

Sesungguhnya akan tibalah pada hari dan zaman itu orang-orang Melayu semuanya akan bersatu dan sanggup mati di jalan Allah. Mereka bersedia berperang dengan musuh daripada belahan dunia mana sekalipun. Kota-kota mereka terbina daripada peradaban ilmu yang dihiasi dengan mutiara kebijaksanaan. Ulama dan cendikiawan diterima sebagai penasihat ulil amri. Para ahli sufi terbebas daripada fitnah ajaran sesat dan batil. Rakyatnya cukup makan dan untung berniaga, tanpa ada penindasan dan perampasan. Kaum-kaum lain mendapat naungan dan jaminan keadilan sehingga taat dan setia mereka tidak berbelah bahagi lagi. Zaman makmur itu akan tiba juga apabila hak-hak Allah dipenuhi. Hak-hak rakyat dilaksanakan. Peraturan-peraturan mereka ditimbang dengan syariat dan disukat dengan adat.

Syahadan, ketahuilah olehmu wahai saudaraku. Ingatlah bahawa ranting yang akan melenting, dahan yang akan mencucuk dan duri yang akan mengait. Justeru tetapkanlah waspada sebagai pengawal di pintu gerbang zaman makmur. Bulan terang paksa baik: payang ke laut, baluk pun ke laut juga. Runtuhnya zaman makmur kerajaan Melayu sebelum ini adalah kerana raja dan pembesarnya sudah ada biduk, tetapi serempu pula. Lalu timbullah perebutan, hasad, iri hati dan sengketa. Kalau rakyatnya pula suka menuntut piutang lapuk. Ditelan kemewahan dilambung mabuk. Ada juga yang menjadi seperti itik bertaji. Tandanya, keris tersisip di dinding, pedang tajam dalam sarungnya sahaja.

Musuh yang nyata disetiakawankan. Manakala sesama sendiri sanggup ‘berjuang’ hingga memancung leher. Kesudahan mereka adalah dengan suul khatimah kerana lekat pada ingatan mereka akan harta dan kuasa yang terlepas daripada tangan. Dipamerkan pula tempatnya di neraka jahanam, wa nauzubillah. Itulah jihad di jalan syaitan adanya. Benarlah, ujian-ujian daripada Allah turun bersama-sama zaman makmur.

Maka jika kita alpa dan lalai diri dengan melakukan kegiatan dan perbuatan yang dilarang Allah, maka tunggulah bala bencana daripada tujuh petala bumi dan tujuh petala langit bertali arus menimpa umat Melayu itu. Ya Allah menitis pula air mataku. Ketahuilah bahawa aku tidak pernah menitiskan air mata sebagai seorang lelaki Melayu berhati kecut. Tetapi air mataku ini mengalir apabila memikirkan anak cucu cicit yang terkemudian hari. Apalah pula ujian dan balanya; apalah pula sengketanya; apalah pula pengkhianatannya; apalah pula penyelewengannya dan apalah pula kesudahannya.

Segala ribut badai perasaanku menyatu bersama ingatan terhadap junjungan nabi kita ketika saat-saat sakaratulmaut menjelang, telah terucap di mulutnya yang mulia ‘umatku, umatku, umatku!’ Aduhai Nabi kekasih Allah! Ingatlah pada zaman manapun kalian berada sentiasalah berselawat ke atas nabi dan beramal dengan sunnah-sunnahnya kerana itulah penyelamat agung penyedar daripada alpa dan lalai, pengikis sifat munafik dan menghidupkan jiwa.
Ya Allah limpahkan selawat dan salam ke atas Muhammad pada awalnya
Ya Allah limpahkan selawat dan salam ke atas Muhammad. pada akhirnya.
Ya Allah limpahkan selawat dan salam ke atas Muhammad pada setiap ketika.

Tatkala sampai di baris ini, aku sedang melihat berpuluh kapal perang armada Belanda pimpinan Peter van Braam dari Betawi itu, sudahpun tiba di pantai. Demi Allah, yang hidup dan matiku hanyalah di tangan-Nya, sedikitpun aku tidak berasa gentar, apatah lagi untuk berundur walau seinci pun ke belakang kerana kuyakini Allah sentiasalah ada bersamaku dengan panji janji-Nya dan panji kebenaran-Nya. Biarlah luka di dada jangan luka di belakang.

Rencana si munafik itu sampailah ke kemuncaknya apabila mereka dapat masuk menyelinap ke dalam kubuku, merampas pemurasku yang disandarkan ke dinding, maka ketika itu sampailah ilham daripada Allah kepadaku. Bahawa aku kini hanya ada sebilah badik tersisip di pinggang dan hijap yang terangkat antara aku dengan Tuhanku. Seraya langsung aku memanjatkan doa, “Ya Allah sesungguhnya aku telah dizalimi dan dikhianati. Aku bentangkan ke hadrat-Mu seluruh pengharapan-Mu dengan segala fakir dan hina diriku, Engkau jadikanlah warkahku ini terhijab daripada pandangan mata setiap munafik dan musuh-musuhku serta Engkau peliharakanlah warkahku ini hingga sampai ke hujung zaman agar dapat dibaca dan ditilik oleh anak cucu cicit kami pada kemudian hari.

“Ya Allah. Tidak sampai hati mahu kupinta celaka untuk segolongan Melayu yang bersubahat dengan penjajah itu. Ya Allah jadikanlah anak cucu cicit kami di kemudian hari berjuang dan berperang dengan lebih berani dan gagah di jalan-Mu. Ya Allah tempat aku juga di sisi kekasih-Mu, Rasulullah yang aku rindui dan cintai segenap hatiku sekiranya aku gugur di jalan-Mu Ya Allah. Sungguh Engkau Maha Mengabulkan doa.”

Tatkala itu munafik-munafik itu mahu menangkap aku yang masih bertimpuh di atas sejadah. Namun demikian dengan kuasa Allah Taala segala sendi pada tubuh mereka, terkunci kaku seperti patung adanya. Maka bingkaslah aku daripada duduk lalu aku pandang satu persatu wajah-wajah Melayu munafik itu. Benarlah, peluru perak pemecah kubu yang kuat. Sungguh kawat yang dibentuk, ikan ditebat yang diadang. Tiada gunanya lagi kata-kata kerana perut tidak bertelinga. Sesudah itu berjalanlah aku menuju ke muka kubu dan tersergamlah kapal perang penjajah laknatullah itu pada pandanganku. Inilah Raja Haji yang kalian cari-cari. Syarak yang mengata, adat yang memaksa. Dengan badik di tangan kanan dan Dalilul Khairat di tangan kiri, lidahku berwiridkan selawat.

Bammm!!!

Bunyi bedilan sebuah meriam daripada salah sebuah kapal Belanda yang muncungnya dihala ke batang tubuhku, bergema ke udara. Ah! Sungguh beruntung pengkhianat itu kerana dapat menyaksikan lagi kuasa Allah apabila peluru lela rentaka meletup di dalam lubangnya sendiri, lalu terpelantinglah askar Belanda berselerak di atas kapal dan sebahagiannya pula jatuh ke dalam laut. Beranak pinaklah pula bunga-bunga api membakar kapal perang itu. Panglima Perang Belanda Peter van Braam nyatalah amatlah terkejut adanya. Bertambah maraklah lagi semangat jihad yang menjulang-julang dalam dada pejuang-pejuang Melayu. Bertambah amuklah mereka hingga berkecamuk barisan penembak pasukan askar Belanda itu.

Lantas bertafakurlah aku apabila melihat keadaan itu. Aku berserah sepenuhnya kepada Allah untuk menetapkan apa jua keputusan-Nya. Beberapa ketika kemudian dapatlah aku ilham daripada-Nya seraya aku bermohon, “Ya Allah aku berserah kepada-Mu seluruh jiwa dan ragaku. Aku rela syahid Ya Allah di jalan-Mu, daripada kehormatanku dan kehormatan umat Melayu ini dipijak-pijak oleh penjajah laknat ini setelah ditipudayakan oleh petualang daripada bangsa kami sendiri.” Arakian Panglima Perang Belanda itu sendiri segera menyalakan sumbu ubat bedil merim lela rentaka yang muncungnya dihalakan tepat ke dadaku.
Bammm!!!

Maka sampailah janji Allah. Mencurahlah darah daripada dadaku.
Jasadku rebah ke tanah. Tiada Tuhan Melainkan Allah. Maka terpinga-pingalah para munafik dan petualang apabila melihat askar penjajah memijak-mijak batang tubuhku, membakar al-Quran dan Dalilul Khairat. Badikku pula dilemparkan ke dalam laut. Pecahlah kapi, putuslah suai. Datanglah masyghulku, tetapi seketika itu juga difahamkan Allah kepadaku bahawa itulah tanda-tanda doaku yang telah dimakbulkan Allah.

GLOSARI:
• Ke hilir kena kutuk sultan, ke mudik kena kutuk raja = Orang yang serba salah kerana melanggar perjanjian.
• Bagai mengepal pasir yang kering = Kesukaran menyatukan perbezaan pandangan tahu di angin turun naiknya, tahu tentang alamat tentang peristiwa yang bakal terjadi.
• Syak fasik, yakin salih; batulah yang jadi juadah = Yakin maksud tercapai.
• Ranting yang akan melenting, dahan yang akan mencucuk dan duri yang akan mengait = Halangan dan rintangan dalam sesuatu usaha.
• Bulan terang paksa baik: payang ke laut, baluk pun ke laut juga = Dalam zaman kemakmuran semua orang berlumba-lumba mencari keuntungan.
• Sudah ada biduk, tetapi serempu pula = Berebut kuasa.
• Menuntut piutang lapuk = Melakukan sesuatu yang sia-sia.
• Itik bertaji = Sangat penakut tetapi sombong.
• Keris tersisip di dinding, pedang tajam dalam sarungnya = Perbuatan yang pandir.
• Biarlah luka di dada jangan luka di belakang = Biar alah kerana melawan jangan alah kerana melarikan diri.
• Peluru perak pemecah kubu yang kuat = Kerana duit semuanya dibongkarkan
• Sungguh kawat yang dibentuk, ikan ditebat yang diadang = Tipu muslihat yang tersembunyi demi mencari keuntungan diri.
• Perut tidak bertelinga = Nasihat yang tidak akan diturutkan
• Syarak yang mengata, adat yang memaksa = Syarak dan adat tidak dapat dipisahkan
• Pecahlah kapi, putuslah suai = Sesuatu yang tidak dapat dibaiki lagi (sejarah) dan menanggung malu teramat sangat.

C&P : 30/10/2021 / 24 RABIULAWAL 1443H: 9.54 PM

DNA Melayu Ditemui Wujud 58,000 Tahun Lalu Namun Terpecah Susur Galurnya!

SUMBER: DEMI MALAIU


Terdapat satu kajian bahawa DNA Melayu sudah wujud sekitar 58,000 tahun lalu dari satu lokasi yang sama iaitu dipercayai benua Sunda.

Namun disebabkan Zaman Ais berakhir kira-kira 10,000 tahun lalu, dunia mengalami banjir besar dan menenggelamkan banyak benua.

Yang terjejas, termasuklah benua Sunda dan ekoran peristiwa itu, banyak orang-orang Melayu asal berhijrah ke kawasan yang lebih tinggi.

Zaman berlalu dan segala-galanya berubah kerana faktor geografi, ekonomi dan juga politik sehinggalah tinggal nama Tanah Melayu sahaja.

Sedangkan saudara seMelayu kita ada di kepulauan lain dengan nama suku tertentu seperti Melayu Pattani, Melayu Maori dan pelbagai lagi.

Mengambil kes di Tanah Melayu, semenjak Zaman Kesultanan Melayu Melaka menerima aktiviti ekonomi dan perdagangan secara aktif, evolusi Melayu itu berlaku.

Misalnya menerusi perkahwinan campur penduduk tempatan dengan warga pedagang termasuklah warga penjajah atas dasar cinta merentasi bangsa.

Namun demikian, betapa kuatnya budaya Melayu ini adalah walaupun zaman merentasi ribuan atau ratusan tahun lalu namun masih ada adat yang dikekalkan.

Walau bagaimanapun, kejadian mengenai asal usul DNA Melayu yang berusia ribuan tahun ini sering bertembung dengan soalan berkait dengan akidah yang melibatkan Nabi Adam AS.

Rata-rata umat Islam percaya adalah Nabi Adam adalah manusia pertama yang dicipta namun dari segi kronologi usia membawa ilmu dan cara hidup, ia kekal misteri.

Sehinggakan ada yang berpendapat, memang benar Nabi Adam AS dicipta sebagai manusia pertama tetapi sebagai manusia pertama yang diangkat martabatnya sebagai khalifah.

Zuriat daripada Adam dan Hawalah yang melahirkan susur galur para Anbiya sebagai khalifah untuk membantu manusia yang sudah diciptakan mengenal Allah SWT.

Namun pada pendapat lain pula, ada yang bertegas memang tiada manusia yang dicipta sebelum Adam dan segala kajian yang dibuat adalah mitos biar pun tercatat sebagai bukti saintifik.

Walau bagaimanapun, perdebatan dan persoalannya cuma kekal begitu sehingga ke hari ini dan diharap pada masa depan adanya pengkaji yang merungkaikan persoalan yang ingin mencari jawapan!

Apa-apa pun, jangan lupa tonton Perbincangan Rakyat Demi Melayu di Facebook Page : Demi Malaiu

Copy and paste: 
30 Oktober 2021 / 24 Rabiulawal 1443H: 9.35 pm

DALAM MEMORI PEJUANG NEGARA

~ Artikel salinan : #WindaA
17 November 2019

Kenapa Kerajaan Islam Melayu dahulu tumbang?
"Orang Melayu ini seperti Buah Manggis", kata Pahlawan Mat Kilau (1969).
Jika dilihat Sejarah Kerajaan Islam Melayu dari Zaman Kesultanan Kedah Tua, Kerajaan Melayu Melaka, Kerajaan Acheh, Johor-Riau-Lingga-Pahang atau Kerajaan Mataram di Jawa sekali pun, Kerajaan tersebut tumbang bukanlah disebabkan Kekuatan Armada Tentera Penjajah ...
Kerajaan tersebut tumbang kerana "Senjata Makan Tuan" iaitu Budaya Menikam dari Belakang yang masih diamalkan orang Melayu sehingga kini.
Budaya "Api dalam Sekam" yang menular dalam Pemerintahan Melayu akhirnya menjadi "Musuh Dalam Selimut" yang masih sukar dibendung.

Lihat sahaja kekalahan Dol Said di Naning pada tahun 1831.
[Rujuk Kisah Perang Naning 1 & 2]
Dol Said Dikhianati Oleh Pengikutnya Yang Berpaling Tadah Kepada Penjajah Setelah Diberi Ganjaran Beberapa Keping Wang Emas.
Dol Said bukanlah calang-calang orangnya, bukan sahaja hebat dari segi Kepahlawanannya bertarung dengan Musuh ... tetapi juga ketinggian Ilmu Kerohanian Agamanya.
Beliau tewas bukanlah disebabkan Penjajah atau Musuh itu lebih hebat ketika berperang, tetapi tewas disebabkan wujudnya orang-orang yang seBangsa dan seAgama yang menjadi "Talam Dua Muka" dan sanggup berpaling tadah terhadap perjuangan mereka sendiri.
Demikian juga masalah yang dihadapi oleh Dato` Bahaman Orang Kaya Semantan, Mat Kilau dan Tok Gajah Imam Rasu yang pernah di serang Penjajah di Tembeling hingga dikatakan terpaksa berundur ke sempadan Siam.
Mereka berundur bukan kerana takut pada Penjajah tetapi berundur kerana tidak mahu lebih ramai rakan-rakan yang menjadi korban akibat pengkhianatan Orang Melayu itu sendiri.
Mat Kilau dikhianati segelintir Orang Melayu yang memberitahu Penjajah pegerakan dan tempat persembunyian Mat Kilau di Tembeling, Jerantut dan tempat persembunyiannya di beberapa Kubu penting hingga beliau terpaksa berlindung dengan Tok Ku Paloh di Terengganu.
Semasa kemunculan Mat Kilau pada tahun 1969, beliau pernah ditanya oleh beberapa kenalan termasuk dari Guru Silat kami sendiri yang pernah berjumpa dan berhadapan dengannya.
Antara Soalan yang ditanyakan kepada Allahyarham Mat Kilau semasa hayatnya, adalah tentang Perjuangan Melayu menentang Penjajah. 
Mat Kilau menjawab, "Orang Melayu ini seperti Buah Manggis, Di luarnya Hitam, Di Dalamnya Putih".
Bermaksud, "Orang Melayu ini semangatnya hanya meluap-luap, semangatnya pada Zahirnya sahaja. Sedangkan Batinnya masih Lembut".
Katanya lagi, "Buah Manggis juga bergetah, Sama seperti Buah Bacang, Sayangnya Buah Manggis tidak BerBisa seperti Buah Bacang yang kalau ia disentuh boleh menyebab kan kulit menjadi kudis".
Ia bermaksud luahan hati Allahyarham Mat Kilau ketika itu, yang kecewa dengan Bangsa Melayu di zamannya yang mudah ditakutkan atau tidak berani melawan apabila terancam, hanya segelintir dari mereka sahaja yang sanggup berjuang hingga sanggup meninggalkan keluarga, harta benda, pangkat kekayaan dan gelaran serta kampung halaman untuk berjuang menentang Penjajah.
Allahyarham Mat Kilau semasa hayatnya juga menjawab Orang Melayu juga ibarat, "Buntut Buah Manggis. Kalau Buah Bunganya Kembang Lima, Maka Isinya juga Lima, Kalau Bunganya Kembang Enam, Isinya juga Enam".
Maksudnya, Orang Melayu di zamannya tidak dapat Menahan dan Menyimpan Rahsia-rahsia penting mengenai Strategi Perjuangan Sulit mereka.
Inilah sebabnya Bangsa Melayu di zamannya, "Gagal Menentang Penjajah".
Kesimpulannya, jatuhnya Kerajaan Islam Melayu itu sendiri atas Faktor:
~ Kezaliman Diri Mereka Sendiri;
~ Budaya Rasuah; Dapat Ganjaran Wang Emas, Pangkat dan Harta dan Gelaran Dari Penjajah;
~ Fitnah Budaya Dengki Sesama Sendiri;
~ Pengkhianatan; Tikam Belakang, Rebut Jawatan Pembesar.
Kesemuanya itu disebabkan Lemahnya Akidah mereka untuk memperjuangkan Pengorbanan Harta Benda, Nyawa dan Negara.
Bukan sahaja di Tanah Melayu sendiri tetapi juga di Era atau Zaman Khulafa Al Rasyidin, Umaiyah, Abbasiyah hingga Uthmaniah juga terkena Penyakit yang sama.
Persoalannya Wujudkah lagi "Budaya Talam Dua Muka" oleh Bangsa Melayu di zaman Moden ini?
Jawapannya, Ya ! Ia masih tetap wujud ! 
"Islam Melayu, Melayu Islam" 
"Jihadul BilNafsi Jihadul Bimal"
Wabillah billahi, Wassalaamu `alaikum.
Nukilanku #AzemanMan
Editor :
~~~~
Perbuatan KHIANAT bukanlah masalah bangsa Melayu sahaja.
Ia adalah masalah sejagat yang dihadapi oleh semua bangsa di dunia.
PENGKHIANAT tidak pernah di simpan oleh mana-mana pihak yang bersengketa.
PENGKHIANAT LAZIMNYA DIBUNUH SELEPAS MATLAMAT PENJAJAH TERCAPAI.
Copy and paste:
30/10/2021 : 23 Rabiulawal 1443H: 8.40 am

Thursday, 28 October 2021

SRIWIJAYA DAN KERAJAAN CHOLA

Kredit : Zaddam Zahir & FB ALAM MELAYU MERINDU

Hubungan Empayar Melayu Srivijaya dengam Kerajaan Chola selatan India adalah sebuah hubungan yang agak kompleks. Adakalanya hubungan kedua kerajaan ini renggang sehingga membawa peperangan dan pada masa lain pula baik bagaikan saudara. Sebelum kita pergi lebih jauh saya ingin membawa anda ke selatan India bagi memperkenalkan kerajaan India yang pada suatu masa dahulu pernah menyerang Nusantara.
Kerajaan Chola adalah sebuah kerajaan kaum Dravidia yang terdapat di kawasan lembangan sungai Kaveri di selatan benua kecil India. Sejak beberapa abad lamanya kerajaan Chola berada dibawah kekuasaan kerajaan-kerajaan india selatan yang lain yang lebih kuat iaitu kerajaan Pallava, namun demikian setelah kerajaan Pallava mengalami kemunduran akibat serangan daripada musuhnya seperti Padyas dan Chalukya, Kerajaan Chola mula bangkit sedikit demi sedikit untuk keluar dari kongkongan Pallava. Sekitar penghujung kurun ke 9 masihi kerajaan Chola telah cukup kuat untuk memerdekakan dirinya. Pada kurun ke 10 kerajaan ini telah menyerang kerajaan Pallava lama dan pada masa yang sama Rajaraja 1 diangkat menjadi raja kerajaan baru. Chola juga telah berjaya menawan Padya yang sekarang ini terdapat dalam kawasan orang-orang Tamil di Tamil Nadu dan Andhra Pradesh.
Walaupun kerajaan Chola adalah sebuah kerajaan yang kuat namun kekuatan ekonominya bukanlah berasakan kepada perdagangan ataupun cukai. Kekuatan ekonomi kerajaan Chola hampir sepenuhnya bergantung kepada pendapatan melalui Kuil-Kuil dan penjarahan terhadap kerajaan lain yang kalah atau dalam erti kata lain harta rampasan serta ufti dari kerajaan naungannya. Oleh kerana itulah kerajaan Chola cenderung untuk mengadakan kempen untuk menyerang kerajaan-kerajaan lain yang lebih lemah dan kerajaan yang menjadi mangsanya adalah seperti Sri Lanka, Padyas dan Chalukyas. Selagi Chola masih mempunyai sumber harta rampasan yang banyak di Benua India yang diperolehi setelah menyerang jiran-jiranya maka negeri-negeri di Asia Tenggara masih bernasib baik, hal ini ditambah lagi dengan jarak yang amat jauh tidak memungkinkan Chola menyerang.
Disebabkan faktor ini juga, pada peringkat awalnya hubungan dinasti Rajaraja dengan Kerajaan Srivijaya boleh dikatakan agak baik. Bukti hubungan baik ini adalah apabila Raja-raja telah menghadiahkan tapak perkampungan bagi pembinaan kuil Buddha di Nagapatnam yang di biayai oleh maharaja Srivijaya Culamanimarvadeva. Inskripsi yang menyatakan tentang perkara ini dikenali sebagai Inskripsi Tanjor dan ianya ditulis dalam bahasa sasnkrit dan Tamil. Inskripsi ini menjelaskan bahawa Maharaja Srivijaya Culamanimarvadeva maharaja Kedah dan Srivijaya ingin membina wat di tempat tersebut dan Rajaraja menyediakan atau menghadiahkan tapaknya.
Namun demikian hubungan baik diantara kedua kerajaan besar ini tidak mampu bertahan lama. Hal ini adalah disebabkan oleh polisi kerajaan Chola itu sendiri yang sumber ekonominya bergantung hampir sepenuhnya kepada penjarahan dan harta rampasan perang. Setelah hampir seluruh selatan India dan pantai timur India sehingga ke sungai Ganges di utara diserang dan dijarah harta bendanya oleh kerajaan Chola, mereka mula mencari sumber baru yang dapat menjamin kelansungan kerajaan mereka. Rajendara Chola yakni pengganti kepada Rajaraja mula mensasarkan asia tenggara sebagai target yang seterusnya. Khabar berita daripada para pedangan Arab dan Tamil mengenai kekayaan kerajaan Srivijaya telah menambahkan lagi minat beliau untuk menjarah Empayar Melayu tersebut. Tambahan lagi pada masa tersebut banyak persatuan-persatuan perniagaan dan perdaganngan yang menjadi pelobi di Istana Chola mendesak Rajendra untuk menguasai perdagangan antarabangsa di laluan selat Melaka yang menjadi nadi kekayaan Srivijaya. Tindakan para pelobi ini salin tidak tumpah sepertimana peranan yang dimainkan oleh CFR atau Counsel for Foreign relation di Amerika pada hari ini. Tanpa sokongan daripada ketua-ketua persatuan perdagangan yang kaya raya ini dan bantuan keewangan mereka kerajaan Chola akan hilang salah satu daripada sumber pendapatannya. Hal ini ditambah lagi dengan tindakan Suryavarman yang memohon bantuan ketenteraan untuk mengukuhkan kekuasaannya yang baru sahaja menguasai Kemboja dan inginkan kebebasan mutlak daripada hagemoni Srivijaya.
Bagi menyerang sebuah kerajaan yang sangat jauh dari India Kerajaan Chola memerlukan armada yang besar. Armada tersebut telah bersdia untuk berlepas pada tahun 1025 masihi, dan dibawah pimpinan Rajendra Chola sendiri mereka telah menjarah pantai-pantai Sumatera dan Semenanjung Tanah Melayu. Kejayaan besar dan hasil rampasan yang terbanyak diperolehi pasukan Chola adalah dalam penjarahan terhadap Palembang dan Kedah. Menurut inskripsi tanjore, selain Kedah dan Palembang kawasan lain seperti Langkasuka, Jambi ,Panai,Panduranga,Lamuri,Takkola, Tambralinga,Pegu,Tenaseerim,Nicobar dan banyak lagi telah dijarah dan dimusnahkan. Suka untuk saya menyatakan disini bahawa dalam inskripsi ini juga ada menyatakan keadaan perlawanan dan pertahanan negeri-negeri yang diserang oleh Chola, dan sebahagian besar daripada kerajaan-kerajaan Melayu yang diserang tersebut memberikan perlawanan yang amat sengit. Kita juga dapat mengetahui strategi pertahanan kerajaan Melayu dalam inskripsi tersebut. Dikatakan bahawa Kerajaan Malayur atau Jambi membina kota pertahanan yang kukuh diatas sebuah bukit, manakala Kedah mempunyai banyak puntu-puntu kota yang diperbuat daripada logam berharga. Negeri-negeri yang diserang ini kebanyakannya mempunyai binaan dari batu bata. Namun kita tidak dapat melihatnya pada hari ini berkemungkinan besar kerana telah dimusnahkan dalam peperangan atau dihakis air bah ataupun sebenarnya masih tersembunyi di dalam tanah dan sedang menunggu untuk dicari gali.
Mungkin anda tertanya-tanya mengapa kerajaan Srivijaya yang begitau hebat dan kuat tersebut boleh jatuh dengan mudah. Sarjana-sarjana sejarah berpendapat bahawa serangan yang dilakukan oleh Chola adalah serangan mengejut yang tidak disangka-sangka oleh Maharaja Srivijaya dan sekutu-sekutunya. Tambahan lagi mereka berpendapat serangan ini di rancang dengan amat teliti. Tentera Chola juga dikatakan menyerang Srivijaya dari selat sunda dan bukan masuk melalui selat Melaka. Hal ini menambahkan lagi faktor yang menyebabkan kekalahan Srivijaya kerana tentera Srivijaya kurang aktif di selat sunda dan sudah tentu mereka tidak menyangka Chola akan menyerang dari bawah ke atas dan bukan atas kebawah. Ironinya keadaan ini adalah hampir sama dengan apa yang berlaku ketika perang dunia kedua yakni semasa penyerangan Jepun ke atas Tanah Melayu. Pihak British menyangkan Jepun akan menyerang dari bawah iaitu dari Singapura dan oleh kerana itu kekuatan ketenteraan British dipusatkan di Bahagian selatan Tanah Melayu. Namun jangkaan British ini meleset dan Jepun telah menyerang Tanah Melayu dari Utara iaitu bermula dari Kelantan dan turun kebawah. Jepun dengan mudah dapat menawan seluruh Tanah Melayu dalam masa yang singkat sahaja dan ianya hampir sama seperti apa yang berlaku dalam serangan Chola. Perkara ini mengingatkan saya dengan kata-kata History May Repeat Itself Atau Sejarah Mungkin Berulang.
Dalam serangan ini maharaja Srivijaya bernama Samgramavijayatuggavarman berjaya ditawan, dan sebahagian besar kota-kota miliknya dimusnahkan begitu sahaja setelah dijarah kesmua hartanya. Untuk beberapa lama kerajaan Srivijaya berada dalam keadaan tidak stabil dan goyah , namun demikian menurut catatan Cina seorang Maharaja baru bernama Sri Deva telah naik takhta dan meneruskan aktiviti perdangangan yang tergendala sebelum ini dan menghantar utusan ke china seperti biasa. Satu daripada kesan besar yang disebbakan oleh serangan Chola selain daripada kemusnahan harta benda ialah Srivijaya terpaksa berdamai dengan musuh-mush lamanya terutama dengan Raja-raja Jawa. Perdamaian antara kerajaan Srivijaya dengan kerajaan Jawa dibolehkan dengan sebab terdapatnya ahli keluarga Maharaja Srivijaya yang telah ditawan Chola dapat melarikan diri ke Pulau Jawa.
Walaupun secara politiknya tidak banyak yang berubah di keseluruhan wilayah Srivijaya namun demikian dari sudut ekonominya terdapat perubahan drastik. Kebanyakan aktiviti perdangangan dan perniagaan antarabangsa pada masa itu telah dikuasai persatuan-persatuan dagang Tamil dari Chola. Nampaknya rancangan dan lobian yang dilakukan oleh mereka berjaya mencapai matlamatnya. Kita dapat lihat disini patternya, sejak dari zaman klasik lagi golongan pemodal elit memainkan peranan yang besar dalam dasar sesebuah kerajaan itu. Jika pedagang Tamil adalah pemodal elit yang menghasut Rajendra Chola menjarah Srivijaya pada zaman tersebut maka pada zaman ini Pemodal Elit Antarabangsa Yahudi pula menghasut dan melobi kerajaan Amerika Syarikat untuk menyerang Iraq, Iran, Afganistan dan mungkin tak lama lagi Negara-negara Islam yang lain pula. Inilah bukti bahawa sejarah itu bukan semata-mata ‘ilmu orang dah mati’ tetapi ianya adalah ilmu yang boleh diaplikasikan untuk menghalang niat jahat musuh, jika kita tahu menggunakannya.
Serangan ini turut memberi kesan terhadap politik Istana Srivijaya. Maharaja Srivijaya yang baru dikatakan masih tidak mampu untuk mengembalikan kegemilangan Srivijaya seperti sediakala. Oleh kerana itu hubungan yang baik dengan Chola diteruskan. Dalam pada itu beberpa buah negeri naungan Srivijaya berusaha untuk membebaskan diri, salah satunya adalah Kedah. Namun Kedah berjaya dikuasai semula dengan bantuan daripada kerajaan Chola. Malahan kerajaan Chola telah meletakkan ramai pembesar dan penditanya sebagai pegawai di dalam Istana Srivijaya. Salah seorang daripada pembesar Srivijaya yang paling kanan ialah seorang putera Chola dan hal ini disahkan oleh catatan china apabila putera Chola tersebut yang bernama Divakara dihantar sebagai duta Srivijaya untuk menghadap Maharaja China. Penglibatan ramai bangsawan Chola dalam politik Srivijaya pada suatu masa dikatakan telah mengelirukan pedagang China Ma Tuoan Lin dalam catatannya yang menganggap Chola adalah berada dibawah kekuasaan Srivijaya.
Menurut pendapat sarjana-sarjana tempatan dan India yang melakukan kajian terhadap Kerajaan Chola, mereka menyatakan bahawa tentera Chola sangat digeruni oleh tentera-tentera kerajaan lain. Hal ini kerana tentera Chola adalah dikatakan sangat kejam dalam peperangan. Mereka bukan sahaja membunuh lelaki malahan wanita, kanak-kanak dan para pendita Brahmin. Mereka juga gemar memusnahkan hampir keseluruh binaan kota-kota yang dijarah mereka dan membakarnya hangus. Pada pendapat saya tindakan mereka ini adalah tindakan vandalism yang amat teruk dan kejam dan hanya dilakukan oleh bangsa-bangsa gasar yang tidak bertamadun. Sebenarnya legasi daripada sifat gangsterisme dan vandelisme ini dapat kita lihat dalam masyarakat Tamil yang mendiami Negara kita pada hari ini yang sebahagian besarnya berasal daripada wilayah selatan India yang pada suatu ketika dahulu adalah wilayah kekuasaan Chola. Adakah sikap samseng mereka yang suka membuat kekacauuan dan tetak-menetak ini berasal dari leluhur mereka dari zaman Chola?
Wallah hu a’lam.
Copy and paste:
28 Oktober 2021 / 21 Rabiulawal 1443H: 12.30 pm

CANDI BOROBUDUR BUKAN CANDI BUDDHA :

[Artikel ini ditulis oleh warga Indonesia, kemungkinannya orang Jawa sendiri. Ambe edit sahaja di mana perlu untuk mudah difahami oleh bangsa Melayu Malaysia]
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Kapan dan siapa "Misionaris/Pendakwah" Hindu/Buddha yang terlahir di India masa Pra-Islam masuk ke Nusantara, sehingga situs situs di Nusantara disebut berdasar pada salah satu ajaran India ...?
Bahwa benar Hindu/Buddha berasal dari India dan tidak benar situs situs di Nusantara Indonesia berdasar Hindu/Buddha ... sejatinya yang tergambar di situs situs itulah "Ajaran" yang mendasari lahirnya "Hindu", "Buddha" dan "Jaina" di India.
Fahami ini :
"Hinduisme", adalah peleburan atau sintesis dari berbagai tradisi dan kebudayaan di India, sintesis muncul sekitar tahun 500-200 SM di India, dengan asas yang
beragam dan tanpa tokoh pendiri tumbuh berdampingan dengan Buddhism hingga Abad Ke-8, dari India Utara "Sintesis Hindu" ini tersebar ke selatan.
Akhir Abad Ke-18 "Hindu" menjadi istilah padanan oleh Inggeris bagi "orang India" yang bukan Muslim, bukan Sikh, bukan Jaina, bukan Kristen, bukan juga Buddha, mencakup berbagai penganut, pelaksana berbagai kepercayaan tradisional yang berbeda-beda.
Artinya ... Istilah "Hindu" itu sebagai antonim terhadap keyakinan lain ... kemudian kata "Hindu" dengan tambahan akhiran "-isme" ditambahkan sekitar tahun 1830-an untuk merujuk pada "Kebudayaan dan Agama". Istilah tersebut diterima oleh orang India sendiri dalam hal membangun "jatidiri bangsa" (yang bersifat nasionalis seperti di Indonesia dan Malaya) untuk menentang Kolonialisme.
"Hindu" sebagai tempat berhimpunnya aneka tradisi yang koheren dan independen, didukung oleh "Sanskritisasi" Abad Ke-19 di bawah dominansi Kolonialisme Barat serta Indologi, mulai saat ini istilah "Hinduisme" dipakai secara meluas ...
Singkatnya, di India sebelum Abad Ke-9 M, lahir satu "Ajaran" formal bernama "Hindu" diakui di India, juga untuk membedakan daripada dua agama yang lahir Abad Ke-5 SM Buddha, Jaina juga bukan Islam dengan berbasis pada "Veda" ...
Pangkal dari "Hinduisme" adalah "Brahmanisme" ajaran "Weda Kuno" atau berbasis "Vedic" yang di bawa kaum Saka/Cakya/Çaka/Aryān ... artinya pemahaman "Hinduisme" ini di bawa oleh pendatang. Bangsa asli India bernama "Dravida".
Asal-usul Agama di lndia dimulai masuknya Bangsa Arya/Cakya/Saka yang membawa perubahan yang sangat besar dalam tata kehidupan masyarakat India sejak 3102 SM sampai 1300 SM.
Bahwa Arya bukanlah penghuni pertama India dan peradaban Harappa "Dravida" adanya lebih awal sebelum kedatangan mereka. Ini berarti bahwa "Bangsa Arya" atau "Budaya Veda" bukanlah sumber tunggal awal peradaban di India, bahwa sumbernya berasal dari tempat lain.
Perubahan tersebut terjadi karena Bangsa "Arya" melakukan integrasi kebudayaan dengan Bangsa asli India, "Dravida" dan selanjutnya integrasi ini melahirkan 3 agama India. Bangsa Arya setelahnya mulai menulis kitab-kitab suci Weda. Kitab suci ini dituliskan dalam 4 bagian seperti, Reg Weda; Sama Weda; Yayur Weda; dan Atharwa Weda.

Kaum pendatang inilah manusia yang berasal dari Nusantara, nenek moyang leluhur kita kaum Saka/Cakya/Çaka/Aryān. Literasi kata ini terekam sempurna di Borobudur, dengan kata "Maheçãkhya".
Teks kalimat "Mahabharata Udyoga Parva : 108" dapat ditafsirkan bahkan di simpulkan bahwa "Timur" ini awal mula "Ajaran" sebelum dibukukan menjadi kitab bernama "Veda", lokasi yang di tunjuk sebagai "Timur" ... Di sinilah Sang Pencipta alam semesta menurunkan "Veda" ...
Artinya literasi kata "Timur" pada kutipan di atas adalah Asia Tenggara ... Kepulauan Melayu dan Nusantara Indonesia ... Di sinilah ajaran "Dharmic Original" berawal, berasal dan dipelajari jauh sebelum adanya ajaran yang terlahir di India.
Jadi, pangkal dari "Hinduisme" adalah "Brahmanisme" ajaran Weda Kuno atau berbasis "Vedic" yang dibawa kaum Saka/Cakya/Çaka/Aryān.
Literasi teks kata Çãkyã tertera di "relief dasar Borobudur", kini tidak dapat dilihat karena ditutup ...bukan karena alasan teknis mau runtuh ... dan setelahnya di publikasikan kononnya ada relief "Porno" ...
Çaka adalah kaum leluhur Nusantara, tertulis pada relief dasar Vhwãnã Çakã Phãlã/Borobudur dengan teks literasi kata Māhéçãkyã, Bangsa Çãkyã/ Şàkyà/Schytia/Saka, Aryān yang Agung.
Kaum "Çaka" sudah ada lebih dahulu jauh dari 78 M dari saat menaklukan Raja "Salivahana" India. Angka tahun 78 M ini yang disalah tafsirkan untuk kiraan menghitung awal tahun Saka di Prasasti.
Berbagai praktik budaya baru seperti ritual pengorbanan yang semuanya membentuk dasar budaya "Hindu/Veda" awal, dasarnya adalah Ajaran leluhur kita "Dharmic" adalah Dharma/Dhamma/Dhamo terekam pada literasi kata "Kųsãlädhãrmãbæjănā" di figura dasar relief Borobudur.
... "Vhwănā Çhaķâ Phalā" kini terpublikasi bernama Borobudur ... Ada 160 panel pada relief dasar Borobudur yang kini tidak di expose bahasa dan ajaran yang mendasarinya asli ajaran leluhur kita ... bukan dari India. 
12 kata "Şvãrggã" bukan "Nirvana/ Nibana" dan kata yang lainnya adalah "Kųsãlädhãrmãbæjănā" dan "Mãhéçãkhya" ini membuktikan bahwa di tanah inilah ajaran "Dharma Original" berawal dan berasal kini tersimpan sempurna di Bali, di masa lalu dibawa leluhur kita kaum "Çaka/Saka/Çakyā/Aryā keluar dari Nusantara Indonesia.
Raffles menamakan bangunan megah ini dengan nama BOREBUDUR dengan anggapan di dekat situs ada desa "Bore". Faktanya tidak ada desa yang namanya Bore.
Budur : bahasa Jawa diartikan "Purba".
Budur/ : dalam bahasa Jawa Bidur itu artinya "Bisul".
Johannes Gijsbertus Casparis, Filolog Belanda menulis dalam disertasinya 1954 memperkirakan pembangunannya sekitar tahun 824 M ... ini "Perkiraan" bukan hasil kesimpulan berdasar penelitian ilmiah akademis atau hasil ilmiah teknologi "carbon dating".
Kitab-kitab yang katanya mendasari rekabentuk bangunan ini adalah "Shilpa Shastra" dan "Vastu Sastra" dari India ...
Faktanya, semua kitab-kitab itu baru hanya ada pada Abad Ke-5 M, sedangkan bangunan megah ini sudah ada sebelumnya.
Relief dasar nya yang "Tidak di expose" terpublikasi dengan penamaan "Karmawibhangga" ini menggunakan tafsir dari naskah "Mahakarma wibhangga" namun tidak sepenuhnya mengikuti naskah itu. [Bernet Kempers 1970 : 151 & 1976]
Borobudur, terpublikasi berdasar "Mahayana" India ... benarkah ...?
Ketika "Bhikkhu Ashin Jinarakkhita" mencetuskan ide mengadakan upacara "Tri Suci Waisak" secara nasional di Borobudur pada 22 Mei 1953 ... mulai saat inilah "Terpublikasi" Borobudur berdasar "Mahayana"...
Seorang Bhikuni juga akademisi Thailand menyimpulkan hanya 50% yang "Berkesesuaian" dengan biografi YM Sidharta Gautama dan selebihnya dia tidak faham ...
Di Nusantara pada Abad Ke-4 M sampai dengan Abad Ke-7 M, tidak tercatat misionaris India datang ke Nusantara ... "Peziarah Tiongkok"
yang datang ke Nusantara adalah untuk "Belajar" dan mencatat ajaran "Dharmic Original" yang telah ada lama di Nusantara, bukan membawa ajaran dari negrinya untuk di sebarkan ke Nusantara ... Palembang bukan pusat ajaran Buddhis.
Peziarah Tiongkok yang datang ke Nusantara untuk Belajar dan mencatat ajaran dari Nusantara, yang dibawa ke negrinya :
~ Fa-Huan 337 - 422 M Catatan perjalan di terjemahkan dan diberi catatan oleh Corean recension dari teks bahasa Mandarin oleh James Legge. Yang di lihat oleh
Fa-Huan bangunan dengan "Patung" di dalamnya di samping pohon besar adalah situs "Mendut".
~ Pada tahun 399-414 M Fa-Huan dalam perjalanan di Svarnadvipa mencatat ... mengikuti sungai Po-Nai (adalah sungai Pana'i, Kampar) ... di tempat di mana para pelajar pernah tinggal di situ dan melakukan gerakan ... "berjalan  berputar"... mengelilingi "Tope"/Stupa juga 4 guru duduk di 4 sudut, di tempat ini "Menara"...telah didirikan ... (Pradaksina/Prasawiya/Tawaf di  "Muara Takus").
~ Sung Yun 518-521 M mencatat adanya kekuasaan yang disebut nya "Śaka kṣatrapas" dari indentifikasi koin diduga telah ada sekitar tahun 225 M dengan  gambar "Tope" atau stupa Muara Takus.
~ Pada tahun 602-664 M, Hieun-Tsang, mencatat apa yang di lihat nya di Svarnadvipa ... di samping nya ada stupa yang dibangun oleh rāja, sekitar 200 kaki tingginya ...di dekat ini ada tanda di mana Tathāgata berjalan ke sana
kemari.
~ Hui Ning 664 M- 667 M melakukan perjalanannya selama 3 tahun di pulau Jawa untuk menterjemah kan sebuah sutra, tentang pemahaman "Kehidupan setelah
kematian" di Nusantara ini bernama "Svarggā".
Penterjemahan di bantu seorang pakar Jawa yang bernama Jñânabhadra ("Svarggā" bukan "Nirvana").
~ I -Tsing/Yi-Jing, tahun 671-695 M Pengelana Tiongkok yang datang ke Nusantara 3 kali berangkat dari Guangzhou berlayar 20 hari selama 10 tahun di Sriwijaya 685-695 M. Ia tinggal selama 6 bulan di Sriwijaya, 2 bulan di Malayu untuk belajar.
~ Di Svarnadvipa Nusantara pada masa yang lebih tua lagi ... jauh sebelum zaman Veda 6500 SM telah ada ajaran yang dianut yaitu "Dharma"... ajaran asli Nusantara kaum Saka nenek moyang kita, di sinilah sumber awal ajaran "Dharmic Original"... kemudian pada era setelahnya tercatat para tokoh pelopornya :
~ Sanjaya;
~ Sariputra;
~ Dharmadasa 700-620 SM;
~ Dharmapala 670-580 SM;
~ Svarnadvipa Dharmakirti 610 SM - 520 SM;
~ Kumarila Bhatta I 618-540 SM;
~ Adi Sankara 569-537 SM;
~ Çhri Janaýasã abad 6 Masehi.
Mereka itu Putra Nusantara pelopor "Dharmic Original" yang Landmark di "Muotakui" kini terpublikasi "Muara Takus" adalah pusat peradaban maju sebelum 78 Masehi yang membangun situs situs di Nusantara juga Nalanda di Bihar, India di kemudian hari bernama Srivijaya dengan tokohnya Syailendra.
Jadi, BENAR Hindu/Buddha berasal dari India dan TIDAK BENAR situs situs di Nusantara Indonesia berdasar Hindu/Buddha dari India ... "Ajaran" yang tersimpan sempurna pada Budaya Bali dan tergambar di situs situs itulah "Ajaran" yang mendasari lahirnya Hindu, Buddha dan Jaina yang dibawa oleh kaum "Çaka/
Saka/Çakyā/Aryā leluhur kita keluar dari Nusantara & Indonesia.
All the sites as well as the original teachings in the Nusantara are not based on one of the 2 Indian religions Hindu/Buddha, but what is still being depicted on the
Borobudur site is also recorded in Bali, is what underlies the growth of the 3 religions there ... The basic philosophy of "Dharmic Original" is the teachings of the ancestors of the ancient Indonesian Archipelago which colored India ...
Not the reverse.

INDONËSIARYĀ
By : Santo Saba
eBook pdf : WA +62813 2132 9787
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
CANDI BOROBUDUR :
(The Final Chapter)
~~~~~~~~~~~~~~
Link :
...
Copy and paste: 28 Oktober 2021 / 21 Rabiulawal 1443H: 4.59 am

Wednesday, 27 October 2021

Khazanah kita di bumi asing

OLEH: MOHD HAKIMI > FB KISAH SEJARAH MELAYU

Sumber : Hmetro Ahad dan Muhammad Saufi dan Nor ‘Asyikin Mat

SEBAHAGIAN manuskrip alam Melayu yang tersimpan rapi di luar negara.
Ribuan manuskrip alam Melayu dikatakan bernilai puluhan juta ringgit tersimpan di beberapa lokasi di seluruh dunia.Antaranya ialah di British Library, London, United Kingdom; Muzium Topkapi, Istanbul, Turki; Muzium Leiden, Belanda selain Portugal.
Manuskrip alam Melayu ini terdiri daripada pelbagai kategori, antaranya hikayat cerita Melayu, undang berkanun ketika era kegemilangan Melaka sehingga kepada surat rasmi raja-raja.
Menerusi arkib digital di British Library, wartawan menemui lebih 100 naskhah manuskrip pelbagai bidang termasuk kanun bertulis, Sejarah Melayu, Hikayat Hang Tuah serta surat daripada kesultanan Melayu kepada pembesar luar.
Arkib digital berkenaan kini boleh diakses secara percuma dengan memasukkan kata kunci 'Jawi' dan semua bahan manuskrip berkenaan ditulis dalam bahasa Jawi dan ada juga dalam bahasa Arab.
Felo Penyelidik Kanan, Institut Alam dan Tamadun Melayu (Atma) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Dr Mohd Syukri Yeoh Abdullah berkata, semua manuskrip berkenaan tersimpan di beberapa negara dan ia cukup terpelihara.
Menurutnya, tahap nilai sesebuah manuskrip itu diukur menerusi isi kandungannya, siapa pengarangnya dan usia manuskrip berkenaan.
Beliau berkata, setiap manuskrip itu akan memberi gambaran kepada kehidupan masyarakat, teknologi serta pengetahuan ketika ia ditulis."Kebanyakan manuskrip ini berusia antara 200 hingga 700 tahun termasuk manuskrip besar seperti Sejarah Melayu serta kitab-kitab awal berkaitan agama Islam.
"Kitab-kitab berkaitan hukum hakam agama ini kebanyakannya ditulis oleh ulama Nusantara sebelum manuskrip berkenaan dibawa ke negara luar untuk simpanan serta kajian.
"Saya kira, terdapat ribuan manuskrip alam Melayu masih berada di beberapa negara seperti United Kingdom dan Belanda ketika era kolonial dahulu," katanya kepada Metro Ahad.
Dr Mohd Syukri berkata, wujud juga simpanan manuskrip yang besar di Muzium Topkapi kerana alam Melayu mempunyai pertalian sejarah dengan kerajaan daulah Uthmaniyyah.
"Sebenarnya, terdapat ribuan lagi manuskrip Melayu yang masih tersimpan dan tidak keterlaluan jika saya menganggarkan puluhan ribu.
"Ada manuskrip yang masih belum dikatalogkan lagi oleh penyimpan seperti muzium di sesebuah negara.
Pengkaji tempatan memerlukan kaedah khusus untuk melaksanakan kajian terhadap khazanah kita.
"Jika ada rundingan di peringkat kerajaan kepada kerajaan (G2G), pastinya kita dapat membawa pulang sebahagian besar manuskrip ini namun kita tidak begitu agresif ke arah objektif berkenaan," katanya.
Gesa wujud Pusat Manuskrip Melayu
Pusat Manuskrip Melayu perlu diwujudkan bagi memartabatkan sejarah warisan bangsa sekali gus menyangkal dakwaan bahawa bangsa Melayu lemah dan ketinggalan.
Itu cadangan Pengerusi Majlis Penasihat Peradaban Melayu, Prof Tan Sri Dr Abdul Latiff Abu Bakar berhubung ribuan manuskrip alam Melayu yang bertebaran di seluruh dunia.
Abdul Latiff berkata, sudah sampai masanya kerajaan mewujudkan satu institusi khusus yang mengumpul, menyimpan serta melaksanakan kajian berhubung manuskrip lama.
"Saya sendiri pernah melihat beberapa manuskrip alam Melayu yang tersimpan di beberapa negara luar dan ia satu perasaan yang amat menggembirakan apabila melihat ketinggian warisan Melayu suatu ketika dulu.
"Wujud beberapa kaedah untuk kita bawa pulang manuskrip ini, antaranya jika tidak boleh kita ambil manuskrip asal, mungkin kita boleh buat salinan atau menerusi simpanan digital.
"Semua manuskrip ini perlulah diletakkan di suatu institusi khusus dan untuk itu saya berpandangan bahawa kewujudan Pusat Manuskrip Melayu adalah sangat penting," katanya.
Beliau berkata, pusat berkenaan perlu juga mendapat kerjasama daripada Perpustakaan Negara (PNM) dan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) yang memiliki kepakaran dalam pengkajian manuskrip.
Menurutnya, setiap manuskrip ini mempunyai nilai tersendiri termasuklah cerita rakyat yang turut tersimpan di negara luar kerana setiap ciri berkenaan memberi gambaran kehidupan masyarakat ketika itu.
"Saya juga amat yakin, banyak lagi manuskrip yang mungkin tidak dikatalogkan di beberapa muzium utama dunia seperti di Belanda, Itali dan United Kingdom.
"Kita bukan mahu menubuhkan pusat ini untuk berbangga dengan sejarah lalu, namun sejarah lalu memberi gambaran siapa kita pada hari ini.
"Malah, dengan kewujudan satu pangkalan data manuskrip Melayu itu, ia akan menguatkan nilai jati diri anak bangsa supaya tidak mudah diperlekeh kononnya kita ketinggalan sedangkan manuskrip berkenaan adalah bukti keupayaan kita suatu masa dulu," katanya.
Bawa pulang warisan negara
Usaha untuk membawa pulang manuskrip alam Melayu termasuk kaedah untuk menyimpan salinan berkenaan, perlu dilakukan kerana ia adalah khazanah penting negara.
Aktivis Kebudayaan dan Pengasas Pusaka, Eddin Khoo berkata, negara asing sangat berminat dengan manuskrip ini kerana mereka boleh mengetahui adat budaya Melayu termasuk latar belakang sejarah suatu ketika dulu.
Beliau yang juga anak kepada Tokoh Sejarah Negara, Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim berkata, khazanah negara ini perlu dibawa pulang untuk kajian mendalam berhubung pelbagai bidang.
"Kita sudah mempunyai kepakaran dalam aspek penyimpanan arkib lama malah kita juga boleh melaksanakan dokumentasi digital bahan ini.
"Bagaimanapun, kita seakan kurang agresif untuk membawa pulang manuskrip ini dan hanya menilai manuskrip itu hanya buku-buku lama sedangkan terdapat ilmu pengetahuan yang bernilai di dalamnya.
"Jika ia sekadar buku lama, pastinya negara barat tidak berminat untuk menyimpannya malah banyak naskhah manuskrip alam Melayu yang dikaji oleh sarjana barat," katanya.
Menurutnya, ia memberi gambaran bahawa manuskrip ini mempunyai nilai yang tersendiri dan pengkaji tempatan perlu diberikan ruang untuk mengkaji khazanah negara ini.
"Apa yang saya tahu, kebanyakan manuskrip ini disimpan di British Library hasil koleksi beberapa tokoh sarjana barat seperti Stanford Raffles dan beberapa orang lain," katanya.
"Jika ada ruang yang diberikan oleh kerajaan untuk berunding dengan pihak beberapa muzium, pasti kita dapat membawa pulang manuskrip ini atau mempunyai salinan digital yang boleh digunakan untuk kajian lanjut," katanya.
Copy and paste:
27 Oktober 2021 / 20 Rabiulawal 1443H: 9.45 am