RESOURCE : SUNGAI BATU 788 BC: THE GREAT KINGDOM OF KEDAH TUA
Artikel ini akan dimuatkan di dalam buku terbaru. Beberapa hari lepas saya telah hubungi penulis artikel dan menasihati saya untuk mendapatkan kebenaran dari pihak Scientific American. Jika OK, buku terbaru akan memuatkan terjemahan (seperti di bawah) dan artikel asal. Sepertimana aspirasi penulisan ini ialah 'memasyarakatkan ilmu' iaitu membawa kajian dan dapatan penyelidik terus ke masyarakat awam agar kita dapat memanfaatkan kajian mereka. Artikel yang diterjemah dibawah ialah berkaitan TAMADUN ASIA TENGGARA MENCIPTA NOMBOR KOSONG.
Sūnya, nulla, ṣifr, zevero, zip dan zilch adalah antara banyak nama konsep matematik ketiadaan. Ahli sejarah, wartawan dan lain-lain telah mengenal pasti tempat kelahiran simbol itu sebagai pergunungan Andes di Amerika Selatan, dataran banjir Sungai Tigris dan Euphrates, permukaan papan pengiraan dalam dinasti Tang China, tiang besi tuang dan inskripsi kuil di India, dan yang terbaru, inskripsi epigrafi batu yang ditemui di Kemboja.
Pengesanan warisan sifar adalah sukar difahami. Bagi negara yang boleh menuntut asal usul nombor itu akan memberikan rasa pemilikan dan menentukan sumber kebanggaan nasionalistik yang hebat.
Sepanjang abad ke-20, ‘hak cipta’ nombor kosong (sifar) adalah milik India kerana ditemui sebuah inskripsi yang tertera nombor ‘0’ yang merujuk kepada ukuran tanah di dalam sebuah kuil di bandar Gwalior, India tengah. Pada tahun 1883, Indologist dan filologi Jerman yang terkenal, Eugen Julius Theodor Hultzsch menyalin dan menterjemahkan inskripsi itu ke dalam bahasa Inggeris, membeti tarikh teks itu pada tahun 876 M. Maka ia telah diterima sebagai tarikh tertua yang diketahui untuk kemunculan sifar. Walau bagaimanapun, beberapa batu bersurat di kawasan yang kini dikenali sebagai Sumatera, menimbulkan keraguan ‘hak cipta’ India terhadap ‘kekosongan’ (sifar) dan beberapa penyelidik bersetuju bahawa rujukan pertama sifar berkemungkinan pada batu-batu bersurat yang ditemui di Sumatera.
Pada tahun 1891, sebuah pasukan arkeologi Perancis menemui sebuah prasasti (batu bersurat) berhampiran perkampungan Sambor di tebing Sungai Mekong, yang ketika itu dikenali sebagai Indochina Perancis, kemudian menjadi Kemboja/Kampuchea. Batu itu mengandungi inskripsi epigrafi Khmer yang termasuk tarikh untuk tahun Khmer 605, dikira dalam sistem Hindu Saka, kalendar sejarah berdasarkan pemerintahan maharaja India Shalivahana. Tahun rujukan kalendar (sifar) sepadan dengan tahun Julian 78. Oleh itu, tarikh yang tertulis ialah 685 M.
Pergolakan politik yang terjadi menghalang usaha penyelidikan ilmiah yang seterusnya mengenai batu bersurat ini, dan hanya pada abad ke-20 barulah seorang sarjana Barat mengambil tugas ini. Georges Cœdès, warga Perancis, dilantik menjadi pengarah Perpustakaan Negara Thailand pada tahun 1918 telah ²menemui apa yang dipanggil batu bersurat Sambor, dan direkodkan sebagai artefak K–127 oleh pasukan arkeologi yang menemuinya. Pada tahun 1931 Cœdès merumuskan bahawa sistem pembilangan yang digunakan dalam tarikh yang tertera, 605, adalah sifat perpuluhan dan konsep kedudukan dan bahawa glif tengah ialah kedudukan untuk tempat kosong, sifar. Penilaian ini bermakna 605, yang merujuk kepada tahun, merupakan sifar yang paling awal telah dikenalpasti dan didokumenkan. Jadi, penghormatan utama untuk menuntut sifar, sebagai entiti yang rumit dan penting secara matematik, terserah pada Kemboja.
Tuntutan itu mendapat sedikit perhatian pada masa itu; justeru India mengekalkan statusnya sebagai tempat kelahiran sifar. Sewaktu krkalutan Perang Dunia II, orang terlupa tentang batu Sambor itu dan telah pun hilang. Hampir satu abad kemudian, seorang penulis sains popular, Amir Aczel, cuba mencari batu yang hilang dan mengesahkan kewujudan dan kepentingannya. Dia menemuinya di gudang arkeologi, berhampiran runtuhan Khmer purba Angkor Wat.
Aczel mendokumentasikan pencarian dan pengembaraannya dalam sebuah buku, Finding Zero, yang diterbitkan pada tahun 2015. Keterangannya mengesahkan kewujudan sifar dan “menabalkan” warisan yang rumit ini kepada Kemboja. Aczel percaya bahawa dia telah menemui "sifar pertama" malah diraikan oleh di media. Tetapi mungkin euforia sedemikian adalah pramatang.
Sekitar tahun 1918, Cœdès telah mengandaikan kewujudan sebuah empayar Melayu Laman di Asia Tenggara yang dominan tetapi sebelum itu tidak diketahui, malah kewujudannya mendahului Khmer. Dinamakan Sriwijaya, ia diperintah oleh maharaja, yang berpusat di pulau Sumatera di tempat yang kini dikenali sebagai Indonesia, dan berkembang pesat dalam tempoh 650 M hingga 1377 M
Sriwijaya merupakan sebuah kuasa perdagangan dan maritim utama yang mengawal laluan laut dari Madagaskar, merentasi lautan Hindi, Selat Melaka, seluruh Laut China Selatan dan seterusnya ke pulau-pulau Filipina. Sriwijaya juga merupakan pusat awal ajaran Buddha dan penyebarannya.
Penerokaan arkeologi telah menemui banyak artifak dan rekod Sriwijayan. Pegawai kolonial Belanda menemui tiga batu bersurat bertarikh dengan angka sejarah 605, 606 dan 608, menandakan tahun yang dikira dari kalendar Hindu era Saka. Diterjemah ke dalam sistem kronologi tahun masihi, angka tersebut ialah: 683, 684 dan 686.
Batu-batu itu dinamakan sempena tempat penemuan mereka: Kedukan Bukit, Talang Tuwo dan Kota Kapur. Batu-batu ini telah dilicinkan dan ditulis dan mungkin dimaksudkan untuk digunakan dalam upacara upacara, mungkin penyucian, menunjukkan ia berasal dari abad ketujuh. Jika benar, bermskna kewujudan sifar dalam inskripsi batu itu telah mendahului penemuan yang didakwa oleh India Gwalior selama dua abad!
Penyelidik di Pusat Dialog Peradaban di Universiti Malaya di Kuala Lumpur telah menyiasat sejarah sistem angka awal Asia Tenggara. Penemuan mereka menguatkan lagi dakwaan yang merujuk penemuan di Sumatera, yang kami, penulis, bersetuju. Mengakui pengaruh ekonomi dan aktiviti perdagangan yang kuat di negeri ini, dan kewujudan tiga inskripsi batu glif bebas dalam wilayahnya yang mengandungi sifar, dakwaan ini pastinya mempunyai kredibiliti yang kuat. Artikel 1995 yang diterbitkan dalam Journal of the Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society juga mengusulkan andaian ini.
Pada tahun 1976, semasa dalam lawatan penyelidikan ke Sumatera untuk meneliti sistem penbilangan di rantau ini, salah seorang daripada kami (Swetz) kagum dengan kebolehan matematik orang Batak tradisional. Sekembalinya ke Malaysia, beliau menyampaikan tanggapannya kepada rakan sekerja Malaysia. Satu pasukan di Pusat Dialog Peradaban, yang diketuai oleh kami yang lain (Zain), kemudian menumpukan perhatian mereka ke Sumatera dan tiba pada kesimpulan bahawa sifar mempunyai kehadiran awal di rantau ini.
Walaupun isu ini memerlukan lebih banyak pertimbangan dan pemeriksaan sejarah, penemuan simbol ketiadaan yang mungkin ini menarik. Mungkinkah sifar telah difikirkan dan digunakan secara konsep dalam masyarakat Asia Tenggara kuno dan hampir tidak dikenali? Adakah sifar Khmer sebenarnya dipengaruhi oleh budaya Sriwijaya? Adakah penggunaan sifar merebak dari rantau ini ke arah barat ke India dan akhirnya ke Eropah? Adakah kredibiliti istilah "Hindu-Arab" angka di bawah ancaman serius? Soalan-soalan ini memerlukan siasatan lanjut, tetapi, seperti yang kita lihat, sejarah matematik menawarkan banyak misteri yang boleh membingungkan dan memukau murid-muridnya.
Ini ialah artikel pendapat dan analisis, dan pandangan yang dinyatakan oleh pengarang atau pengarang tidak semestinya pandangan Scientific American.
Terjemahan artikel diambil dari pautan di bawah.
No comments:
Post a Comment