Thursday, 27 November 2014

HIJRAH ARTIS BERSAMA PAS, APA YANG MASHITAH PERLU FAHAMI

Oleh: Dr Riduan Mohamad Nor
PAS kini telah berusia 63 tahun mempersadai perjuangan di medan dakwah, siasah dan tarbiah negara ini. Harakatul ummah ini dengan kepelbagaian ahli terus menabur bakti dimedan operasi masyarakat sehingga reputasinya dalam pelbagai sektor telah menjadi tarikan pesona untuk pelbagai pihak menyertai PAS termasuk para artis, selebriti, anak seni dan budayawan.
PAS sentiasa dicemburui terutama pesaingnya , UMNO, Perhimpunan Agong Tahunan mereka adalah medan untuk membelasah PAS yang sentiasa dipandang jelek. Kali ini tidak cukup meremehkan PAS, para selebriti yang berhijrah juga menjadi medan meluahkan kebencian oleh pemimpin UMNO. Dato Mashitah Ibrahim yang menyebut kewujudan ustaz dan ustazah ekspres , iaitu merujuk para artis, bahkan rockers yang menyertai PAS terus dijulang sebagai agamawan. Cukup meleset dan berniat jahat tuduhan itu kepada insan yang mencari jalan pulang berfitrah.
Saya merasa wajar Mashitah dan UMNO difahamkan mengapa para anak seni memilih PAS sebagai wadah mereka mencari jalan untuk hidup bertuhan setelah tersesat dalam belantara industri seni yang tidak patuh Syariah negara ini. Para anak seni ini dahagakan ilmu-ilmu agama, ingin mendalami pelbagai disiplin ilmu Islam, hidup dalam lingkungan sosial yang mesra syariah dan PAS menyediakan apa yang mereka dahagakan. Usrah anak seni yang berhijrah sering diadakan daripada masa ke semasa, antara yang pernah menjadi tenaga pengisi liqa'tarbawi mereka ialah Dr Harun Din, Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Ust Nasruddin Hasan, Ustaz Syed Qader al Jofree dan lain- lain pimpinan PAS.
Teringat saya pengkisahan anak seni yang berhijrah yang kini paling aktif berdakwah dan membuat kerja kebajikan, Zuar XPDC bekas pemajn bass terkenal kumpulan ala Metallica Malaysia. Dalam mencari jawaban beragama setelah tersedar dalam lamunan hidup, beliau hampir diajak menyertai ajaran Qadiani, ajaran sesat Ayah Pin, ajaran sesat syiah ,namun akibat berjinak melalui kuliah ilmu akhirnya beliau mengenali PAS melalui para asatizah. Zuar sentiasa menghadiri usrah dan majlis ilmu, mendekati pembelajaran di masjid-masjid serta mula berusaha menghafal al Quran. PAS pula memanfaatkan bakat dan kebolehan yang dipunyai oleh anak seni ini untuk menarik anak muda berjinak dengan cara hidup Islam. Beliau juga aktivis sebuah NGO kebajikan tersohor negara ini yang terlibat dalam banyak misi kebajikan dan dakwah.
Seorang anak seni yang bertekad meredah samudera perjuangan bersama PAS ialah Abby Abadi, pelakon dan juga penyanyi berkumpulan dekad 90an. Abby mengakui bahawa PAS telah menyekolahkan beliau untuk memahami tasawwur Islam, mengenal hukum hakam dan memberikan rasa bahagia bila hidup beragama. Anak seni ini sentiasa hadir dalam majlis ilmu disekitar Lembah Kelang dan juga sentiasa dihargai pengalaman hidup apabila hadir dipentas-pentas ceramah, forum,talkshow anjuran PAS. Tiada pula ahli PAS yang mengustazahkan beliau , kerana tema perkongsian program beliau seputar isu mengapa masyarakat perlu berhijrah dan PAS adalah wadah terbaik untuk pengislahan diri.
Bob Lokman atau Mohd Hakim bin Lokman bin Ahmad bin Yusuf al kenali pula paling nekad berhijrah bersama harakah Islam ini. Beliau paling teruk digodam media UMNO dan dibunuh karektor kerana nuansa perjuangannya bersama PAS. Beliau cicit tok kenali, namun perjalanan hidupnya berwarna warni seperti pelangi.
Bob Lokman terselit di tengah fenomena Rock pada dekad 1980an, menjadi pencipta lirik, akhirnya ditengah keriuhan anak seniman terus membina nama dipersada seni tanah air. Bob tersungkur ditengah kegemerlapan namanya, dia tersadung dengan kesakitan. Keperitan dan kejerihan hidup bertindan tindih menerpa, meluluhlantak jiwa seorang bapa dan suami. Ujian demi ujian yang akhirnya menyeruak dunia kegelapan kepada jalan hidup berfikir.
Bob Lokman disapa hidayah tuhan dan dia sanggup menjalani kehidupan yang sederhana, membuang pakaian kesombongan yang dipakainya dalam dunia seni dengan seribu sihir yang memukau. Bob telah merasai dunia ketawa dan tiba masanya untuk dunia menangis, bersama gerakan Islam untuk memanggil insan lain untuk sama-sama merengkuh kasih sayang Tuhan. PAS adalah pilihan Bob, beliau anak saudara almarhum Ustaz Mawardi Ahmad yang juga ADUN Lundang Kelantan. Latarbelakang keturunan dan latarbelakang pengajian Islam yang Bob miliki sangat membantu beliau aktif membantu PAS, terutama menarik anak muda bersama parti Islam tertua ini.
Terlalu ramai artis dan anak seni yang berhijrah dan akhirnya memilih PAS , namun ruang ini sangat terbatas untuk ditumpahkan segala pengalaman hidup mereka. Cukuplah, untuk Mashitah dan pimpinan UMNO memahami bahawa Harakatul ummah ini sentiasa membuka pintu dan ruang untuk pengislahan insan. Ribuan para asatizah dan penyokong ulama yang sentiasa menggerakkan majlis ilmu dan bersedia mendampingi insan yang ingin kembali mencari jalan hidup fitrah. UMNO bukan pilihan membaiki diri, apatah lagi dengan kebobrokan nilai yang sediada. Rakyat disajikan dengan bius hiburan popular dan kemaksiatan yang merencahi program menarik anak muda untuk menyokong parti Melayu dihujung kuasa itu.
( Penulis ialah AJK PAS Pusat dan Timbalan Pengerusi Lujnah Dakwah Pusat)

Sumber : Facebook - Sokong kepimpinan Ulama
27.11.2014

KNOWING ALLAH: THE FAMILY WHERE IT ALL BEGINS

By Dr Yamin Cheng
Home is where we learn our first lessons of life. We learn that we have a father who is the family caretaker. He oversees the well-being of each and every one of us in the family - that we have enough to eat, enough to clad, a place to live, and safe from everything. But most of all, a father is a leader who not only sees to it that we have enough of everything so that we can go on living but also we are moulded into the best type of human being – a good, virtuous, wise, loving, and beautiful creature of God, one who is the pride of his family and society. Fathers are thus the figure through which we learn about obedience, respect, dutifulness, and discipline of life.
For some of us, fathers are strict and firm in their attitude towards their children and we often find it hard to get things our way and, what do we do? We turn to mothers to get the things we want! And why would we do that? Because we know that after much insistence, they will relent and give in to our demands! A mother’s love sometimes makes her cave in to the persistence of their children because if she doesn’t, she would feel the pain of her children. And because of her compassion and sympathy for them, she would sometimes defend their antics and argue with their father over their demands!
Firm and yielding, compassionate yet strict, giving but limiting, instructing as well as guiding, these are complementary forces of parents acting together to provide a unity, balance, and harmony of a child’s growth and well-being so that the child can be a wholesome and holistic human being. These forces, if looked at closely, are actually one single force that is differentiated only by the degree of its intensity. Thus, firm, said in a different way, is less yielding and yielding is not that firm. In the same way, compassionate is to show love and kindness towards others but it has to have boundaries or otherwise it could lead to the other party taking advantage of our kind-hearted soul and supposedly soft-natured and lenient attitude towards things. Compassionate is therefore easing of strictness and strictness is compassion regulated. All these forces however derive from a single force and it is justice.
Justice presupposes that everything, from the things we have to the things we do, have their rightful place, whether in relation to themselves or in relation to others. A father is supposed to be the breadwinner of his family and although his wife or the mother is working and can help support the family, the father is responsible for the well-being of his entire family. If he shirks this responsibility, he is committing an injustice and this would have undesirable bearings on the morale and dignity of his own children who would be shamed by their father’s conduct and in consequence, lost a reference point of a person who would be their guide and model of conduct. And, if the father commits a shameful offence such as indulging in moral vices, then this would even have more compelling consequences upon the family members where the wife has to share the shame and guilt of the husband’s conduct while the children would lose all appetite to become proud children of their family. In the same way, the mother is supposed to play a supporting role of the family's well-being. If the father plays the role of laying the pillars and foundations of the home, the mother plays the role of furnishing the home with the contents of its well-being. The mother makes sure that the house is kept clean and orderly, that food is always on the table, that clothes are always washed and ironed and ready to be worn, but most of all, everyone in the family is happy that their belly is filled with mother’s cooking and the beds are warm and cozy ready to welcome a goodnight’s sleep all due to the mother’s concern that everyone will be able to rest good and gladly.
As such, there is a hierarchy of relationship in a family where the younger ones among the children listen and follow the advices and instructions of the older ones, and in turn, the older ones listen and follow the advices and instructions from their parents who, between them, the father plays the role of the leader providing the vision of the family’s direction while the mother undertakes the role of the manager by putting the vision in terms of how the home is conducted, maintained, and regulated.
The family is our beginnings of life, our first locus and sanctuary of knowing things, and our point of departure of contacts with other human beings as well as with other creatures and things and is therefore a very important and significant place to begin our inquiry into all the questions about who we are. But, above all, it is a pivotal signpost, called Ayah (plural = Ayat) that alludes and points to something more and beyond, that something we are so curious and fascinated to know, about how the family is something through which we can understand who Allah is.
When a person sees that his family is a praiseworthy family and he becomes a praiseworthy person because of that, he will be able to understand why a relationship based on a hierarchy of high and low is imminent for the development of his praiseworthy self and conduct because it is in knowing that what is smaller depends on what is larger that is necessary for the praiseworthy self to be actualized is what makes all the difference to a person’s growth, well-being, and becoming the ideal human being. For us humans, reliance and dependence on what is greater are instrumental in achieving the greatness of our existence and the meaningfulness of our being human.
The Tao-Te Ching, a 4th century BCE manual on the Chinese perception of world and life, has this to say:
Humans model upon earth
Earth models upon heaven
Heaven models upon the Way
The Way models upon eternity


In the same way, children model upon their parents, parents model upon the law of the land, the law of the land models upon heaven, heaven models upon eternity which is none other than Allah Himself, the eternal, the everlasting, the all-abiding. Therefore, through the family, we are brought into contact with Allah but only if we carry out the designated relationships properly and accordingly as these relationships will bring out those praiseworthy values from within the latent and hidden part of our psyche into the fore and outward part of our personality, values that link us with the divine attributes through which we allude to and connect with Allah.

Sumber: Facebook
27.11.2014


Wednesday, 26 November 2014

2014 - SHARP ELECTRONIC, SHAH ALAM

PROGRAM : YJM WORKPLACE 2014
VENUE: SHARP ELECTRONIC (M) SDN BHD, SHAH ALAM, SELANGOR
DATE: 26 NOVEMBER 2014










Saturday, 22 November 2014

Kisah hidayah Allah di Australia


Bismillahir rahmaanir rahiim..
Kisah nyata ini ramai diberitakan sejak tahun 2011, bagaimana seorang gadis belia berumur 17 tahun, Susan Carland asal Australia mencari kebenaran selain agama kristen yang dianutnya sejak kecil.
Semua agama ia pelajari, hingga agama Islamlah yang tersisa untuk dipelajari. Ia melakukan banyak diskusi chatting di internet dengan beberapa Muslimah. Kesan pertama dari para Muslimah yang dikenalnya adalah bahwa mereka adalah orang yang sangat mengagumkan dan luar biasa. “Mereka dengan sabar menjawab pertanyaan-pertanyaan saya” kata Susan. Ia juga merasakan kebebasan intelektual.
Ketika Susan ungkapkan kepada Ibunya bahwa ia melakukan sebuah resolusi agama pada dirinya, ibunda Susan mengatakan “menikahlah dengan siapa saja bahkan seorang bandar narkoba sekalipun, asal bukan seorang Muslim”.
Dua tahun kemudian pada usia 19 thn, Susan menyatakan diri beragama Islam. Suatu malam ibunda Susan membuat makan malam daging babi iris. Susan mengatakan bahwa ia tidak akan lagi memakannya, seketika itu juga ibunda Susan tahu bahwa Susan telah beragama Islam. Ibundanya menyebutnya ‘korban Islam’. “Ibu memeluk saya tapi ia menangis.” ungkap Susan.
Hari-hari berikutnya hubungan Ibunda Susan dengan Susan adalah masa-masa yang paling sulit hingga 8 tahun berjalan suasana antara keduanya sudah mulai membaik. Bahkan ibunda Susan sering membelikan jilbab untuk Susan dan hadiah kepada anak-anak Susan ketika Idul Fitri.
“Saya mencintai Islam dan Muslim, tanpa keraguan. Orang-orang yang paling mengagumkan dan paling inspiratif yang pernah saya temui adalah kaum Muslimin, dan hal itu membantu saya untuk tidak menarik diri sama sekali dari tengah masyarakat. Ketika saya membiarkan agama bicara untuk dirinya sendiri melalui tradisinya, melalui para ulama dan teks-teks suci, untuk melawan apa yang ditulis para wartawan di tabloid-tabloid dan perilaku muslim yang menggemparkan, saya menemukan bahwa Islam adalah agama yang penuh kedamaian, egalitarian, berkeadilan sosial dan keseimbangan yang indah antara spiritual dan intelektual.”
Susan menikah dengan seorang lelaki muslim pada Februari 2002. Ia menggelar pesta pernikahannya di kebun binatang Melbourne. Suaminya seorang pengacara bernama Waleed Aly, yang juga menjabat sebagai dewan eksekutif Islamic Council of Victoria. Aly, muslim keturunan Mesir yang lahir di Australia itu juga menjadi dosen di Universitas Monash dan bekerja di Global Terrorism Research Centre.
“Ketika saya masuk Islam, saya dan Waleed belum bertemu. Saya masih seorang diri. Kami memutuskan menikah beberapa tahun setelah saya menjadi seorang muslimah,” tukas Susan.
Sejak ia memeluk Islam, ia mendakwahkan Islam. Ia mendirikan Salam cafe yang ditayangkan secara nasional oleh televisi Australia. Ia sering diundang sebagai pembicara di kampus, masjid, organisasi bisnis, gereja, bahkan komunitas Yahudi. Ia juga pernah mendapatkan penghargaan sebagai tokoh muslim Australia 2004 dan mendapatkan hadiah 2000 dollar Australia. (muslimvillage/dp/dais )
Semoga bermanfa'at.
Like

Sumber: Facebook
22.11.2014

Friday, 21 November 2014

Ciri Orang Yang Mendapat Hidayah

Bismillahir rahmaanir rahiim..
Hidayah adalah petunjuk ALLAH dihati manusia menuju jalan kebenaran ....
1. Salman al Farisi terlahir sebagai seorang Majusi . Hatinya tidak mendapatkan ketenangan dan selalu berpindah dari satu rahib ke rahib yang lain untuk mendapatkan hidayah . Ia meninggalkan kampung halamannya berpindah dari satu kota ke kota yang lain untuk mendapatkan hidayah . Sampai pun ia rela statusnya menjadi budak dikarenakan keras hatinya untuk mencari hidayah itu . ALLAH pun lalu memberikan hidayah itu padanya setelah pencarian dan pengorbanan yang panjang lagi melelahkan .
2. Ikrimah bin Abu Jahal mewarisi kebencian ayahnya terhadap Rasulullah dan Islam . Ia selalu berpaling dan memalingkan hatinya dari hidayah . Ia berjuang sekuat tenaga untuk tidak meyakini hidayah itu . Sewaktu penaklukan Makkah ia termasuk salah seorang yang diumumkan Rasulullah untuk dibunuh dikarenakan perbuatannya memusihi Islam dan kaum Muslimin . Ikrimah tahu bila ia masuk Islam Rasulullah pasti akan memaafkan dan mencabut statement nya itu . Tapi ikrimah sungguh keras hatinya menolak hidayah . Ia melarikan diri dari Mekkah , lari dari hidayah itu . Namun justru dalam pelariannya dari hidayah itu ia mendapat hidayah dari ALLAH . Ketika perahunya terombang ambing dihantam badai di lautan, Ikrimah berikrar untuk mendekap hidayah itu bila ia selamat dari musibah tenggelam . ALLAH Maha Mendengar .. lalu ia pun diselamatkan ALLAH dan mengikrarkan keislamannya dihadapan rasulullah di Madinah .
3. Seorang rahib ahli ibadah , beroleh hidayah dari ALLAH sehingga hidupnya hanya untuk ibadah . Namun ALLAH berkehendak mengujinya dengan godaan-godaan syaithan ... sehingga ia berzina, membunuh dan musyrik . ALLAH mencabut secara perlahan hidayah dari diri si rahib .... perlahan sampai habis ke akar-akarnya ....
3 ( tiga ) kisah perjalanan hidup anak manusia diatas jelas menggambarkan pada kita bahwa hidayah itu mutlak hak prerogatif nya ALLAH . Tidak ada campur tangan manusia untuk memperolehnya . Allah memberikan hidayah NYA pada hamba NYA yang IA kehendaki ... baik meminta ... ataupun tidak meminta . Bila saat ini hidayah itu telah ada di dalam dada kita, syukurilah ... agar hidayah itu terus ditambah oleh NYA ... agar IA tidak mencabut NYA .... karena itu dalam tiap shalat kita selalu berdoa " ihdinas shirathal mustaqiim " Ya ALLAH tunjukilah ( beri kami hidayah ) kami ke jalan yang lurus "
Allah SWT. Berfirman:
"Maka Allah memberi petunjuk orang-orang yang beriman kepada kebenaran tentang hal yang mereka perselisihkan itu dengan kehendak-Nya. Dan Allah selalu memberikan petunjuk orang-orang yang dikehendaki-Nya kepada jalan yang lurus" 

(QS. Al-Baqarah: 213).

Berikut ini beberapa ciri orang yang mendapat hidayah:
1. Merasa mudah dalam beramal saleh.
Orang yang telah mendapatkan hidayah taufiq akan merasa mudah atau ringan dalam melakukan amal saleh, rajin dan tekun dalam beribadah, serta sangat takut berbuat kedurhakaan.
Sementara orang yang tidak mendapatkan hidayah-Nya, akan merasa malas dalam beramal saleh dan tidak merasa bersalah jika berbuat maksiat.
Allah SWT. Berfirman:

Barang siapa yang Allah kehendaki untuk mendapat petunjuk, Dia melapangkan dadanya untuk Islam. Dan barang siapa yang dikehendaki Allah kesesatannya, niscaya Allah menjadikan dadanya sesak lagi sempit, seolah-olah ia sedang mendaki langit. Begitulah Allah menimpakan siksa kepada orang-orang yang tidak beriman. (QS. Al An’am 6: 125)

Maksud ayat Dia melapangkan dadanya untuk Islam adalah orang yang mendapat hidayah akan merasa mudah melaksanakan ajaran-ajaran-Nya, dadanya lapang tanpa beban. Dan yang dimaksud niscaya Allah menjadikan dadanya sesak lagi sempit adalah orang yang tidak mendapat hidayah, akan merasa malas dalam beramal saleh karena dadanya merasa sesak saat melaksanakan aturan-aturan Allah SWT.
2. Konsisten.
Orang yang mendapat hidayah taufiq akan konsisten dalam menjalankan perintah-perintah-Nya. Akan merasa nikmat saat beribadah kepada-Nya. Hal ini dijelaskan dalam ayat berikut :
Allah SWT. Berfirman:

Bagaimanakah kamu menjadi kafir, padahal ayat-ayat Allah dibacakan kepada kamu, dan Rasul-Nya pun berada ditengah-tengah kamu? Barangsiapa yang berpegang teguh kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah diberi petunjuk kepada jalan yang lurus. 
(QS. Ali Imran 3: 101).

Maksud ayat Barangsiapa yang berpegang teguh kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah diberi petunjuk kepada jalan yang lurus ialah orang-orang yang mendapat petunjuk atau hidayah akan berpegang teguh atau konsisten pada ajaran-ajaran Allah SWT.
3. Bersemangat dalam mempelajari ajaran agama.
Orang yang mendapat hidayah taufiq akan memiliki semangat untuk selalu menelaah ajaran-ajaran Allah. Islam itu agama yang harus juga dipahami, bukan sekedar diyakini.
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, 

“Apabila Allah akan memberikan kebaikan pada seseorang, Dia faqihkan orang tersebut dalam agama”.

Yang dimaksud Dia faqihkan orang tersebut dalam agama adalah orang tersebut bersemangat untuk menelaah ajaran-ajaran Islam.
--------------------------------------***
Allah Subhanahu Wa-Ta'ala berfirman :
Ø¥ِÙ†َّÙƒَ Ù„َا تَÙ‡ْدِÙŠ Ù…َÙ†ْ Ø£َØ­ْبَبْتَ ÙˆَÙ„َٰÙƒِÙ†َّ اللَّÙ‡َ ÙŠَÙ‡ْدِÙŠ Ù…َÙ† ÙŠَØ´َاءُ ۚ ÙˆَÙ‡ُÙˆَ Ø£َعْÙ„َÙ…ُ بِالْÙ…ُÙ‡ْتَدِينَ Ù¨:٥٦
"Sesungguhnya engkau (Muhammad) tidak akan dapat memberi hidayah (petunjuk) kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi hidayah kepada orang yang Dia kehendaki, dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mau menerima petunjuk". 

(Al Qashash [28] : 56).

Semoga Kita Semua Selalu dalam Lindungan Allah Subhanahu Wa-Ta'ala serta senantiasa Mendapatkan Hidayah-Nya..
Aamiin Ya Rabbal'alamin.


Sumber: Facebook
21.11.2014

Sejarah Ulama yg di takuti Oleh Wahhabi di malaysia

Syaikh Muhammad Nuruddin Marbu Al-Banjari
(Pengasuh Pesantren Az-Zayn Al-Makki Al-’Ali Littafaqquh Fiddin)

Karena begitu banyaknya mahasiswa Al-Azhar yang belajar kepadanya, ia pun kemudian digelari Al-Azhar Ats-Tsani, “Al-Azhar Kedua”. Gelar itu merupakan ungkapan tulus dari para mahasiswa Universitas Al-Azhar sebagai penghormatan atas keluasan dan kedalaman ilmunya.

Saat menerangkan beberapa kata sapaan, Syaikh Ibrahim Al-Bajuri dalam kitab Hasyiyah-nya menjelaskan, “syaikh” sebagai kata bermakna orang tua yang berumur empat puluh tahun lebih. Namun demikian, jangan dulu heran bila orang banyak telah menyebut tokoh kita ini dengan sebutan “syaikh” sejak muda sekali, bahkan sebelum berusia empat puluh tahun.
Apa pasal? Yang dikatakan orang banyak itu selaras belaka dengan apa yang disebutkan dalam sebuah maqalah, al-‘alimu syaikhun wa in kana shaghiran, wal-jahilu shaghirun wa in kana syaikhan – seorang yang alim adalah seorang “syaikh” sekalipun masih kecil/muda usia, dan seorang yang bodoh tetap sebagai seorang yang kecil sekalipun ia seorang syaikh (tua usianya). Tak mengherankan, tatkala sebuah penerbit di Mesir hendak mencetak ulang dan menerbitkan kitab manaqib Imam Syafi’i yang terbilang sangat lengkap, karya Ath-Thabari, Syaikh Nuruddin-lah yang didaulat untuk menyampaikan pengantar dalam kitab tersebut. Padahal, saat itu usianya masih berkepala tiga.
Hijrah ke Kota Suci
Ulama yang pada tahun 2010 ini genap berusia setengah abad ini lahir di Banjar, Kalimantan Selatan, pada 1 September 1960. Ia anak ketiga dari tujuh bersaudara. Pada mulanya ia belajar Al-Quran kepada neneknya, bibinya, dan kakaknya yang sulung. Tahun 1974, ia sekeluarga hijrah ke Makkah. Di kota suci ini ia meneruskan pendidikannya di Madrasah Shaulatiyah. Saat lulus di tahun 1982, ia mendapatkan nilai yang sangat memuaskan. Di samping belajar secara formal, ia juga menyempatkan diri mengikuti majelis pengajian yang bersifat non-formal di Masjidil Haram dan di kediaman para guru, terutama Al-Faqih Ad-Darrakah Syaikh Ismail Utsman Az-Zayn Al-Yamani. Syaikh Ismail Az-Zayn adalah seorang ulama yang dikenal luas kefaqihannya. Sebagai seorang guru, Syaikh Ismail tak pernah jemu untuk bersama-sama berkumpul dengan sekian banyak anak muridnya.
Syaikh Nuruddin banyak menimba ilmu dari Syaikh Ismail. Ia amat akrab dengan gurunya yang satu ini, selalu melazimi majelis-majelisnya, dalam maupun luar kota Makkah, dan sering pula bersama-sama dengan gurunya itu pada banyak kesempatan, misalnya untuk menziarahi makam Rasulullah SAW di kota Madinah. Syaikh Nuruddin senantiasa berhubungan dengan gurunya ini hingga sang guru wafat, pada 20 Dzulhijjah 1414, selepas shalat Subuh di Masjidil Haram.
Saat berziarah bersama Syaikh Ismail Az-Zayn, yang disebut-sebut sebagai guru yang amat mewarnai corak pemikirannya itu, biasanya ia mulai berangkat dari Makkah setelah shalat Subuh berjama’ah di Masjidil Haram pada hari Kamis dan kembali pulang ke Makkah seusai shalat Jum’at keesokan harinya. Selain menghadiri majelis-majelis Syaikh Ismail, ia sering pula menemani gurunya itu pada berbagai kesempatan dakwah. Ia meluangkan banyak waktunya untuk berkhidmat kepada Syaikh Ismail. Karena kedekatan dan khidmatnya kepada sang guru, ia pun kemudian dapat mendekati para ulama lainnya dan menimba ilmu dari mereka semua. Di antara mereka, sebut saja, Syaikhul ‘Ulama Sayyid Hasan Masysyath, yang juga sering bersama-sama dengan Syaikh Ismail Az-Zayn, yang wafatnya tepat di Hari Raya ‘Idul Fithri 1399 H. Selain itu juga kepada Syaikhul Hadits wa Musniduddunya Syaikh Yasin Al-Fadani. Kepadanya, Syaikh Nurudiin mengambil banyak riwayat dan ijazah, terutama riwayat hadits musalsal (hadits yang periwayatannya terus bersambung dari yang mengijazahkan riwayat sampai Rasulullah SAW) dan juga sanad berbagai kitab, termasuk kitab-kitab sanad yang ditulis Syaikh Yasin sendiri. Syaikh Yasin wafat pada malam Jum’at 28 Dzulqa’dah 1410 H dan dimakamkan di Pemakaman Ma’la, Makkah.
Selain Sayyid Hasan Masysyath dan Syaikh Yasin Al-Fadani, banyak lagi ulama-ulama besar yang ia datangi untuk menimba ilmu, seperti Syaikh Abdullah Sa’id Al-Lahji, Syaikh Abdul Karim Banjar, Syaikh Suhaili Al Anfenani, Sayyid Muhammad bin Alwi Al-Maliki, Syaikh Sa’id Al-Bakistani, Syaikh Zakaria Bila. Semasa tinggal di kota Makkah itu, ia telah sering mengajar para pelajar asal Indonesia. Di antara kitab-kitab yang diajarkannya pada masa itu adalah Qatrunnada, Fathul Mu’in, ‘Umdatus Salik, Bidayatul Hidayah.
Al-Azhar Ats-Tsani
Tahun 1983, selepas dari Shaulatiyah, Makkah, Syaikh Nuruddin melanjutkan pelajarannya ke Universitas Al-Azhar, Kairo, dan masuk Fakultas Syari’ah sampai mendapat gelar sarjana muda. Kemudian, pada tahun 1990 ia meneruskan pendidikannya di Ma’had ‘Ali li Ad-Dirasat Al-Islamiyah di Zamalik, masih di Kairo, Mesir, hingga memperoleh gelar di tingkat dirasat ‘ulya, atau sarjana penuh perguruan tinggi. Sebagaimana sewaktu di Makkah, perburuan ilmunya kepada para ulama setempat terus berlanjut. Selama di Mesir, ia selalu memanfaatkan waktunya untuk menimba ilmu dari para ulama besar yang menetap di sana atau yang sempat berkunjung beberapa lama di Mesir. Di antara para ulama yang menjadi guru-gurunya saat ia tinggal di Mesir adalah Syaikh Hasanain Muhammad Makhluf (mantan mufti Mesir), Syaikh Muhammad Zakaria Al-Kandahlawi (pakar hadits), Syaikh Muntashir Al-Kattani Al-Maghribi (ulama besar asal Maroko), Syaikh Mutawalli Asy-Sya’rawi (ulama besar Mesir yang amat berpengaruh), Syaikh Ali Jadul Haq (mantan syaikhul Azhar), Syaikh Muhammad Al-Ghazali (dai, pemikir, ulama kontemporer, dan tokoh pergerakan di Mesir). Masih banyak lagi guru-gurunya yang lain, yang kesemuanya adalah tokoh-tokoh ulama puncak di negeri tempat mereka menetap.
Usai menamatkan pendidikan formalnya, ia semakin memfokuskan diri dalam mencurahkan ilmunya kepada ratusan pelajar Asia, khususnya Malaysia, Indonesia, Singapura, dan Thailand, yang tengah menimba ilmu di Universitas Al-Azhar. Majelis kajian yang ia asuh di sana sebenarnya telah berdiri sejak tahun 1987, namanya Majlis Al-Banjari Littafaqquh Fiddin. Majelis itu dibuka di asrama pelajar Johor, asrama pelajar Pulau Pinang, dewan rumah Kedah, dewan rumah Kelantan, serta di Masjid Jami’ Al-Fath di sebuah kawasan bernama Madinah Nashr. Saat itu, karena begitu banyaknya mahasiswa Al-Azhar yang belajar kepadanya, ia pun kemudian digelari Al-Azhar Ats-Tsani, “Al-Azhar Kedua”. Gelar itu merupakan ungkapan tulus dari para mahasiswa Universitas Al-Azhar sebagai penghormatan atas keluasan dan kedalaman ilmunya.
Di samping mengajar, saat itu ia sudah mulai aktif menulis buku-buku agama berbahasa Arab dan Melayu. Sebagian kitab karyanya yang berbahasa Arab, saat ini sudah tersebar luas di Timur Tengah dan di sebagian negara Asia.
Sanad yang Bersambung
Di antara keistimewaan Syaikh Nuruddin, ia mewarisi metodologi pengajian yang berdasarkan ketersambungan sanad atau mata rantai keilmuan. Misalnya, dalam mempelajari hadits, hadits yang ia pelajari sampai silsilah periwayatannya hingga kepada Rasulullah SAW. Demikian pula saat ia mempelajari kitab-kitabnya para ulama, riwayat pembacaan kitab-kitab tersebut sampai silsilahnya kepada pengarang asal kitab, seperti Imam Syafi’i, Imam Suyuthi, Imam Nawawi, dan lain-lain. Di sinilah tampak kemurnian dan keberkahan ilmu yang berpindah dari generasi ke generasi.
Untuk mencapai prestasi keilmuan seperti itu, tentu dibutuhkan kesabaran yang luar biasa. Wajar saja memang bagi orang yang bersungguh-sungguh dalam mencapainya, “Ini terkait dengan masalah tradisi para ulama salaf ketika hendak memberi syarah terhadap sebuah hadits. Kita harus tahu siapa orang yang mensyarah hadits, atau hasyiyah (catatan kaki). Sebab banyak orang bisa memahami (arti harfiah) sebuah hadits tapi tidak bisa mengungkapkan dan tidak tepat memaknainya.
Inilah min fawaidi at-talaqqi, sebagian manfaat ber-talaqqi (berada di bawah bimbingan langsung seorang syaikh), supaya kita memaknai hadits itu secara tepat. Walau tidak dijamin seratus persen, insya Allah, dengan bertalaqqi pemahaman kita tidak akan lepas dari maksud dan tujuan penulis. Jadi bisa kita katakan al-haqiqah ala ma’na shahih (pengertian sebenarnya dengan makna yang benar),” kata Syaikh Nuruddin sekali waktu saat mengomentari pentingnya masalah sanad dalam ilmu.
Mencetak Tunas Ulama
Tahun 1998 ia dipercaya mengajar di Ma’had Tarbiyah Islamiyah (MTI), Derang, Kedah, yang didirikan almarhum Ustadz Niamat bin Yusuf pada tahun 1980. Di Kedah, kehadirannya bagaikan hujan yang menyuburkan bumi yang telah lama kehausan akan siramannya. Ia pun kemudian menetap di MTI Derang hingga tahun 2002. Di sana ia menjadi tenaga pengajar utama dan tokoh ulama muda yang disegani. Selain mengajar di MTI, ia juga aktif mengadakan majelis-majelis ilmu dan ceramah bulanan atau mingguan di masjid-masjid, sekolah-sekolah, perayaan-perayaan keagamaan, bahkan dakwahnya telah bergema di hotel-hotel, lingkungan pejabat kerajaan (Kedah, Pulau Pinang, Perak, Kelantan, dan Terangganu).
Setiap kali majelisnya digelar, pesertanya terus bertambah. Mereka adalah para penimba ilmu yang berhasrat menimba ilmu atau menerima siraman ruhani darinya. Setelah empat tahun menabur bakti di bumi Kedah, ia pulang ke tempat asal kelahirannya, Kalimantan Selatan. Pada tahun 2004, ia pun mendirikan Pesantren Az-Zayn Al-Makki Al-’Ali Littafaqquh Fiddin di daerah Ciampea, Bogor, Jawa Barat. Kata “Az-Zayn Al-Makki” pada nama pesantrennya merupakan nisbah kepada gurunya, Syaikh Ismail Utsman Az-Zayn Al-Makki, guru besarnya sewaktu ia menetap di kota Makkah. Di sinilah kini ia menetap dan mencetak tunas-tunas muda penerus perjuangan para ulama pewaris Nabi.
Sungguh beruntung negeri ini memiliki seorang ulama seperti Syaikh Muhammad Nuruddin Marbu Al-Banjari ini. Ia adalah gambaran sosok ulama yang istiqamah pada setiap apa yang dikerjakannya. Semangatnya luar biasa, tegas dalam prinsip, berdisiplin tinggi, berwibawa, dan selalu bersemangat dalam menyampaikan ilmu. Keistimewaan pribadinya juga tergambar dari rona wajahnya yang selalu berbinar ceria. Tak tampak ada rasa letih di wajahnya, meski kini waktu demi waktu ia habiskan untuk mengajar di banyak tempat, baik di pesantrennya sendiri maupun majelis-majelis rutin yang ia bina lainnya. Melihat jadwal mengajarnya saja, dalam dan luar negeri, tak sanggup rasanya seseorang terus berada bersamanya.
Tindak-tanduknya menunjukkan pribadi yang terpelihara oleh nilai-nilai adab yang mulia. Murid-muridnya pun memandangnya bukan hanya sebagai guru yang mencurahkan ilmu kepada mereka, tapi juga menuntun mereka dalam kemuliaan adab saat belajar. Dalam hal ini, Syaikh Nuruddin berpesan kepada mereka, “Akhlaq juga harus besar sebagaimana besarnya kitab-kitab yang kita pelajari. Dan beramallah, jangan sampai belajar di kelas tafaqquh (paham syari’at agama) tapi tak berminat untuk beramal.”
Di samping mengajar, sampai sekarang ia juga terus aktif membuahkan karya, baik mengarang maupun men-tahqiq (menelaah) kitab. Karyanya telah mencapai lebih dari 100 buku. Beberapa karyanya kini banyak dijadikan rujukan di beberapa perguruan tinggi, termasuk kitabnya, Qawa’id Fiqhiyyah, yang kini digunakan sebagai salah satu rujukan di Fakultas Syariah, di beberapa universitas di Malaysia. Begitu pula kaset-kaset, CD-CD MP3, VCD ceramah-ceramah dari majelisnya, risalah-risalah singkatnya. Hebatnya lagi, semua keuntungan hasil penjualan tidak diambil olehnya, tapi untuk kemanfaatan anak-anak muridnya saja.
Sumber: Facebook
21.11.2014

Monday, 17 November 2014

TOP 11 MISCONCEPTIONSABOUT ISLAM


Today the mainstream media portrait Islam as the most intolerant religion. Haters will always hate Islam until they are informed the truth that Islam is the most acceptable religion and the perfect way of life. Following are the top 11 misconceptions about Islam: 


1. IT IS NOT CIVILIZED TO HAVE MORE THAN ONE WIFE AT A TIME. 
The only religious book that says: “… then marry only once” is the Quran, the holy book of the Muslims. This injunction is not found in the Christian Bible in the Hindu Geeta, or in the Jewish holy book etc. In the Bible there are so many references to various prophets and kings who had numerous wives. Abraham had three wives, while King Solomon had seven hundred wives, etc. In the Hindu literature the various gods have hundreds of wives. Krishna had one thousand women and concubines. Similarly, the Jews used to marry more than once, till as late as the 1950s. None of these faiths regulated the number of wives a man could have at a time. Only Islam limits the wives to four. 
The monogamy that the Christians, the Hindus, and Jews practice today, is not from their religion, but from their government. So the issue of monogamy has no religious significance; it is a man-made rule. 

Monogamy was the result of an act of parliament, not their faith. 
Example: 
The Indian Parliament in 1954 passed the Hindu Marriage Act prohibiting the Hindu male from taking up more than one wife. 
The Jewish Rabbis in the 10th Century AD made monogamy a rule, although it was not enforced till as late as the 1950s. 
Similarly, the European countries and the American government passed laws to make monogamy the rule in their lands some time ago. Mormons still marry more than once. 
In Surah Nissah God allows a Muslim to marry, one, two, three or four women as long as he can do justice between them. If the man can’t do justice, the exhortation for him is: “… then marry only once”. 
Marrying more than once is not compulsory, but only an option to tide over unique circumstances that societies face from time to time. You will find in many societies today that the ratio between females and males is not 50:50. There are more females than males in Europe, USA and elsewhere. On the other hand, in India, because of the rampant female fetus abortions, the number of females is dropping, and a crisis is in the making, as not enough number of females will 
be available for Hindu men to marry a few years from now. 
The option for women in countries with a bigger female ratio than male is to share a husband with another women, to remain single, or to become public property. “Become public property” is a decent phrase I’m using for what it really means. Ask any woman who cannot find an unmarried man to marry, if it is a better choice to share a husband with another woman, to remain single, or to become a mere mistress. As a lawfully wedded wife she will get the same right as the first wife, get legal status for herself and her children, get inheritance rights for herself and her children, and most importantly, get respect and dignity. 
Becoming a mistress is no choice. In the West becoming a mistress or a girlfriend is no problem, but becoming a second wife is totally unacceptable. The government will come after you, the society will come after you… 

2. THERE IS NO EQUALITY BETWEEN GENDERS IN ISLAM, AS ISLAM GIVES MEN THE RIGHT TO HAVE MORE THAN ONE WIFE, BUT DOES IT NOT GIVE THE SAME RIGHT TO WOMEN TO HAVE MORE THAN ONE HUSBAND. 

Islam does not approve of polyandry, i.e., a woman taking up more than one husband. It is the male whose children the women bear. If a woman had multiple husbands, it would not be easy to know who is the biological father of the child. When a child is conceived, God puts love and affection in the hearts of the parents so that they can bring up the child. Without this love, life cannot be sustained. But if there was dispute about who really has fathered the child, there would be no love in the heart of the fathers. 
Psychologists say that children who grow up without knowing who their father is, are lacking in stability and maturity. These days because of scientific progress in DNA testing, one can say who the father is; but these tests were not available for mankind till now. Islam has historically provided for peace and stability in the family, not discord. 

3. ISLAM SUBJUGATES WOMEN IN A VEIL. 

If you look at history, to ancient civilizations, you will find that women were the oppressed people. They had no individual merit. The Babylonians used to punish the woman for her husband’s mistakes. The ancient Egyptians did the same. Ancient Arabs buried their newly born daughters. 
It was Islam that uplifted the status of women. It gave women rights they never had before. Surah Nissah exhorts believing men to lower their gaze if a lady is passing by. Similarly, there are exhortations for women to lower their gaze if strange men are around. 
The Quran also speaks about the hijab for men and women to protect the modesty. The hijab for men is to cover their bodies minimally from their navel to the knees. The hijab for women is to cover their whole bodies except for their faces and hands below their wrists. There are descriptions for a female hijab, that it should cover the endowments including head, not be  tight, not be transparent, not be like the clothes of non-believers, and not be like the clothes of the other gender, etc. Women got the right to own, inherit property, and to dispose it of at will. 
Let me ask you a question: Suppose two identical twin sisters are walking down a street, and one of them is dressed in revealing clothing, while  the other one is wearing a hijab. Who will be boys in the street whistle at or tease: the one who is scantily dressed in a mini-skirt, or the one who is modestly attired? The answer is obvious. The hijab is designed to prevent women from being molested. It brings peace to society and prevents mischief. 

4. CAPITAL PUNISHMENT IS BARBARIC. 

Reply: There are crimes for which Islam prescribes capital punishment, e.g. for rape, murder etc. This is to protect society from criminals and anti-social elements. In USA there are 2713 rapes taking place every day. In Islam, the penalty is to award the death penalty so that the criminal is not around to repeat this crime, and to teach others a lesson. Americans say that this is a severe punishment. They say that the rapist must be put in jail for the first rape. If after his release he rapes again, then it is ok to put him to death. Friends, statistics in USA show that 95 percent of the rapists, after release from jail, rape again. Islam prevents this second rape. Following the Hijab dress code prevents the rapist from temptation to rape. 

5. ISLAM WAS SPREAD BY THE SWORD. 

Reply: Nothing is far from the truth. It was the Islamic traders who served as excellent role models in the spread of Islam. In the book: “Islam at crossroads”, the author, on page 8, says that this belief is a myth. Look at the number of Coptic Christians in Egypt. They number 14 million. Couldn’t the Arabs have wiped them out or forcefully converted them to Islam? 
Look at India. In the 1,0000 years that the Muslims ruled over this subcontinent, every one could have been forcefully converted to Islam. 
How can you explain that there are 800 million Hindus and others still in India? Which Muslim army went to Indonesia and Malaysia to convert them? These people converted by seeing the good behaviors of the Muslim/Arab traders. Readers’ Digest says that between 1944 and 1984, a period of 50 years, saw more conversion to Islam in Europe and USA than to any faith. I am asking you, who went with a sword to convert these people to Islam? It is the sword of theintellect that converts people. 

6. MUSLIMS ARE FUNDAMENTALISTS. 

Reply: What is the definition of the word fundamentalist? The dictionary says anyone who understands the basics of a discipline is a fundamentalist. Can you call yourself a mathematician if you can’t understand the fundamentals of mathematics? 
No! Similarly, to be called a scientist, you must understand the fundamentals of 
science. There can be a positive fundamentalist and a negative fundamentalist. A thief/robber who is an expert at the fundamentals of robbing is bad; but a doctor who knows the fundamentals of healing is good. I submit that no fundamentals of Islam are against humanity. How can you be a good Muslim if you do not understand the fundamentals of Islam? How can you practice Islam? 
According to the Webster’s dictionary, the word fundamentalist was first used on Christians; however, the new Oxford dictionary lists Muslims as fundamentalists. 
Every Muslim should understand the fundamentals of Islam, and should be a fundamentalist. I am proud to call myself a ‘Muslim Fundamentalist’. I submit that every Muslim should be a terrorist. Just as the policeman strikes terror in the heart of the thief, so should every Muslim strike terror in the heart of the thief, the rapist and other anti-social elements! 
The word fundamentalist is open to wide interpretation, just like the word freedom fighter. In olden days, the British would label those Indians fighting for India’s freedom as terrorists; while for the Indians, these were freedom fighters. 

7. MUSLIMS ARE RUTHLESS NON-VEGETARIAN PEOPLE. 

Reply: God has granted Muslims the choice to be vegetarians as well as non-vegetarians. He has ordained in the holy book that everything that he has created in this world is for the enjoyment/pleasure of man (with certain restrictions and limits). It is ok for a Muslim to be a vegetarian by choice; it is also ok for him to be a non- vegetarian by choice. 
Science tells us that animal flesh is a complete protein food. It is easier to digest than the vegetarian food. If you look at the teeth of carnivorous animals like a tiger or a lion they are sharp and pointed, designed to tear flesh. The tiger and lion can eat only flesh; they cannot digest leaves and grass. On the other hand, the teeth of herbivorous animals like the cow and camel are flat. Designed to chew grass and leaves. These herbivorous animals  can’t digest flesh. But if you examine the teeth of human beings, they are both canine i.e. sharp and pointed, as well as flat. Therefore human beings can chew both vegetarian foods as well as non-vegetarian foods. Humans can digest plant foods as well as flesh. 
This ability to enjoy and digest both vegetarian as well as non-vegetarian food is a gift of God to humans. 
Hindu scriptures permit the eating of flesh. In fact, their books are replete with incidents showing festivals and ceremonies where meat was served. 
When Jainism and Buddhism started to become popular with their philosophies of ahimsa, i.e., non- violence towards animals, and started to win converts from Hindus, the Hindus priests adapted the same philosophy of ahimsa to win back those who had left the Hindu fold. This is how Hinduism changed over to vegetarianism. 
If no one eats meat the number of cattle will be uncontrollable. It will be a big problem about how to dispose of them. 

8. MUSLIMS EAT ANIMALS AND BEHAVE LIKE ANIMALS. 

Reply: There is a saying that you are what you eat. Muslims eat only herbivorous animals (animals that eat only plants, grass, leaves etc). These animals are peaceful animals, like goat, lamb etc. Therefore, we are peaceful people. Muslims are prevented from eating carnivorous animals, i.e. animals that eat other animals. The holy prophet has prohibited us from eating snakes, lizards, cats, dogs, birds of prey etc. Some non-Muslims say that allowing slaughtered animals to bleed to death is torturing the animals. It is better to behead them in one quick shot on the neck. Some Muslims’ response to this is that the non-Muslims attach the animals from behind, like cowards; while Muslims confront the animal in a manly manner, face-to-face, from the front. Of course this is not a good reason; it is only a joke. 
Scientific tests have proven that when the animal’s throat is slit along with the windpipe and the vein (without damage to the spinal cord), the animal dies a painless death. The animal twitches its legs, it is not because of pain but because the heart has pumped out all the blood from the legs. It is this twitching of the lags, this thrashing about of the dying animal that leads the non-Muslim to believe that the animal is in pain. Blood carries toxins and impurities that are harmful for humans. Islam prohibits the eating/ drinking of blood. Meat without blood lasts longer than meat with blood in it. 

9. GOING AROUND THE KABAH IS IDOL WORSHIP. 

Reply: No religion is more vocal in condemning idol worship than Islam. The Muslims do not worship Kabah, only God, or Allah. While circumambulating the Kabah they chant: La Illa Ha Ill-lal-lah. (There is no object worthy of worship but Allah) . 
The Kabah is for unifying Muslims at prayer. It would be chaotic if Muslims prayed in any direction they chose. The Kabah provides a chance to unify in prayer as all Muslims face one spot, the Kabah. Throughout the globe people from various countries face North, South, East and West only to face the Kabah. When the Arabs drew the map of the globe, they put Makkah in the center; but when the Western people gained power, they put Greenwich in the center. But if you look at the map, Makkah continues to be in the center of the globe even today. Alhamdulillah! 
Some accuse Muslims to be idol worshippers because they kiss the black rock at Kabah. This they do only because they saw the prophet do it. The black stone has no power to benefit or harm you. In olden times, the call to prayer was given by standing on the top of Kabah. If Muslims were idol worshippers, would they stand on top of their ‘idol’ and call people to pray. Does a Hindu or a Christian stand on top of their idols and call others to join in the worship? 

10. MUSLIMS ARE WRONG IN PREVENTING NON-MUSLIMS FROM VISITING MAKKAH. 

Reply: Allah has prohibited this. Makkah is not a place of tourism, but a place of reverence and worship. A non-Muslim has no reverence for Makkah, and therefore should not be there as a mere spectator. 
Although I am an Indian, I can’t go to the cantonment area in Bombay where the military is based. I need a special permit. Similarly, all countries have their own rules to allow visitors in. 
Applicants must meet certain conditions insisted on by the host country. I had to meet the conditions of the US Government to visit USA. 
Similarly, there are conditions to visit Makkah. The condition is: You must recite from your heart “La illa-ha-ill- lal-lah, Mohammed-ur rasul Allah” (I bear witness that there is no object worthy of worship except Allah, and that Mohammed is the messenger of Allah). 

11. MUSLIMS WRONGLY DON’T EAT PORK 

Reply: God has prohibited pork. There are several references even in the Bible where swine meat is prohibited. Science has associated 70 diseases with swine meat, the most dangerous being tapeworm, for which there is no cure. It causes irreparable damage to the insides of human beings. Even if a pig has been raised on a farm and its flesh is cooked very well at high temperatures, certain germs never die. The pig is a filthy animal; it eats human excreta. It has to protective instinct for its female. It is a shameless animal. Therefore people who eat its flesh, have no shame if their females mate with other men. 

Resources: Facebook
17.11.2014

SOALAN BOCOR - USTAZ SYED NORHISYAM AL IDRUS

Ada kalanya, ketika musim peperiksaan UPSR, PMR, SPM dan lain-lain, kedengaran bisik-bisik berkenaan soalan bocor. Pelbagai respon daripada para pelajar dan ibubapa. Ada yang begitu bersungguh mendapatkannya dan membuat persiapan sebelum masuk ke dewan peperiksaan. Ada juga pelajar yang mendapat soalan-soalan tersebut, tetapi tidak mempedulikannya, bahkan ada yang langsung tidak berminat untuk mengambil tahu soalan-soalan tersebut. Ketika di dalam dewan peperiksaan, ada yang bergembira kerana telah bersiap sedia dengan jawapan dan ada yang menyesal kerana mengabaikan soalan-soalan bocor tersebut. Kolum hadis kali ini akan membicarakan berkenaan empat soalan di dalam kubur yang telah “dibocorkan” oleh Rasulullah s.a.w melalui ungkapan baginda yang bermaksud “Tidak akan berganjak kedua-dua kaki setiap hamba (ke syurga atau neraka) pada hari akhirat nanti sehinggalah ditanya tentang umurnya, ke mana dihabiskan. Ditanya tentang ilmunya, apakah yang diamalkan. Ditanya tentang hartanya, bagaimana cara memperolehi dan membelanjakannya. Dan ditanya tentang kesihatan tubuh badannya, apa yang telah dilakukan dalam kehidupan.” ( Tarmizi ; no 2417). Moga-moga kita mengambil perhatian dan mempersiapkan jawapan masing-masing dan berjaya lulus dengan cemerlang di akhirat nanti.

SOALAN BOCOR PERTAMA 

            Kehidupan di dunia adalah tempoh ujian daripada Allah swt. Apabila tiba waktunya, kematian menjelma tanpa diperlewatkan atau dipercepatkan walaupun sesaat. Persoalan berkenaan usia yang dianugerahkan olehNya akan ditanya kepada setiap insan lantas masing-masing menjawab dengan jawapan yang berbeza, berdasarkan cara tersendiri tentang bagaimana memenuhi tempoh tersebut. Ada yang pendek usianya, tetapi menjadi sangat bernilai kerana diisi dengan penuh ubudiyyah ( penghambaan) kepada Allah swt. Ada pula yang panjang umurnya, tetapi menjadi sebab penyesalan yang tidak berkesudahan kerana ia dipenuhi dengan penghambaan kepada hawa nafsu semata-mata. Golongan yang paling bergembira adalah di kalangan yang panjang usianya dan dihiasi dengan ketaatan yang tidak berbelah bagi kepada Yang Maha Esa. Moga kita mampu menjawab pada saat itu dengan jawapan yang tidak menghampakan.

SOALAN BOCOR KEDUA 

            Soalan kedua amat menggetarkan hati khususnya golongan yang berilmu. Apakah yang telah diamalkan daripada ilmu yang dimiliki ? Peringatan yang amat menggerunkan di dalam firman Allah “Amat besarlah kemurkaan Allah apabila kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu amalkan” ( surah Soff, ayat 3 ). Buah kepada ilmu dan tanda ia bermanfaat kepada seseorang ialah apabila diamalkan. Para orientalis mempunyai ilmu yang banyak tentang Islam, tetapi ia tidak akan menyelamatkan mereka di akhirat kerana ia tidak diamalkan. Begitu juga para ulama’ al-suu’ (ulama’ yang jahat) yang sentiasa menggunakan agama untuk mengejar dunia dengan memutarbelitkan hukum hakam agama demi mencari redha ‘tuhan-tuhan’ yang bukan Tuhan. Demikianlah iblis yang mempunyai ilmu paling hebat berkenaan syurga, kerana pernah menghuni dan merasai nikmat di dalamnya, tetapi tidak membawa kepada amal yang membuktikan ketaatan kepada Allah. Ada pula yang ingin mengambil jalan mudah dengan tidak berusaha menambah ilmu, agar tidak dibebankan dengan soalan ini, tetapi pada hakikatnya mendedahkan diri kepada bahaya yang lebih besar iaitu sesat dalam kegelapan jahiliah. Ya Allah, berilah kekuatan kepada kami agar sentiasa berusaha menambahkan ilmu agama  dan anugerahkan kami kemampuan untuk mengamalkannya dengan penuh ikhlas dan istiqamah.

SOALAN BOCOR KETIGA

            Soalan ketiga berkenaan harta. Ia mempunyai dua anak soalan, iaitu bagaimana cara memperolehi dan bagaimana cara membelanjakannya. Realiti dunia hari ini yang dikuasai kapitalis melahirkan segolongan manusia yang tidak mempedulikan halal dan haram di dalam mengumpul harta. Matlamatnya hanyalah wang, setiap tindak tanduk diputuskan berdasarkan keuntungan wang, segala pengorbanan adalah demi wang, bahkan hidup matinya seolah-olah menghambakan diri kepada wang. Golongan ini lupa untuk merealisasikan makna doa iftitah yang dibaca pada setiap rakaat pertama solatnya. Sepatutnya segala-segala yang dilakukan adalah demi Allah, Tuhan sekalian alam. Lantas suburlah budaya rasuah, pecah amanah, menipu dalam perniagaan, lari dari hutang, mencuri, merompak dan sebagainya. Alangkah ngerinya keadaan golongan ini apabila berada di dalam mahkamah Allah di akhirat kelak, apakah yang bakal dijawab oleh mereka? Soalan susulan seterusnya ialah cara membelanjakan harta yang dimiliki. Ada yang begitu cermat memastikan hartanya benar-benar dari sumber yang bersih dan halal, tetapi lalai ketika membelanjakannya. Tanpa disedari, ia membeli perkara-perkara yang menjadi senjata musuh untuk merosakkan zuriatnya sendiri lalu menempatkannya di dalam rumah yang mereka diami. Ada kalanya, menggunakan harta yang halal, tetapi membawa ahli keluarganya ke tempat yang melalaikan mereka dari mengingati Allah.  Semua ini bakal ditanya, persiapkanlah jawapannya !

SOALAN BOCOR KEEMPAT

            Soalan terakhir berdasarkan hadis ini adalah berkenaan tubuh badan dan kesihatan yang dianugerahkan oleh Allah. Ramai yang tidak menghargai kesihatan ketika mereka sihat bahkan jarang memuji Allah di atas nikmat ini. Tetapi apabila jatuh sakit, secara tiba-tiba mereka menjadi orang yang sentiasa menyebut Allah dan berazam untuk melalukan ketaatan setelah sembuh. Demikianlah sakit, satu anugerah yang sangat baik dari Allah, tanda kasihNya kepada hambaNya. Justeru, hargailah nikmat tubuh badan ini dengan menggunakannya semaksima mungkin untuk melakukan pelaburan yang profitnya akan digunakan untuk ‘shopping’ di akhirat nanti.

TANGAN DAN  KAKI BERCAKAP

            Di dalam surah Yaasin, Allah menceritakan suasana di akhirat nanti di dalam firmanNya yang bermaksud “Pada hari ini Kami tutup mulut-mulut mereka, dan tangan-tangan mereka akan bercakap (mengakui segala amalan yang dilakukan di dunia) serta kaki-kaki menjadi saksi di atas apa yang telah mereka lakukan” ( Yaasin,ayat 65 ). Ketika itu, mulut yang sangat petah berkata-kata tidak mampu memberi alasan dan melepaskan diri lagi sebagaimana di dunia dahulu.  Mulut terkunci rapat dan tugas menjawab dipindahkan kepada seluruh anggota badan lain lalu mengakui satu persatu amal baik dan buruk ketika di dunia dahulu tanpa tertinggal sedikitpun, sehingga akhirnya menempatkan mereka ke destinasi terakhir sama ada di syurga mahupun neraka.

Sumber: http://ustazsyed.blogspot.com/
17.11.2014
           

TIGA ELEMEN UTAMA DALAM PERJUANGAN AL-HABIB UMAR

ILMU, SULUK DAN DAKWAH

Antara tunjang ajaran Habib Umar bin Hafidz yang cukup ditekankan adalah tentang kepentingan ILMU, SULUK dan DAKWAH sehinggakan ianya menjadi 3 teras utama penubuhan institusi pengajian Darul Mustafa dan cawangan-cawangannya oleh beliau, ketiga-tiga teras tersebut telah di akademikkan selain menjadi tema dalam khidmat agama dan dakwah beliau. 

Pada 3 teras ini, iaitu yang pertamanya ILMU, yang dimaksudkan adalah ilmu-ilmu agama yang diperolehi daripada guru-guru yang berkelayakan, secara bersanad.

Teras yang kedua iaitu SULUK, yang dimaksudkan di sini adalah pentarbiyahan dalam penyucian jiwa nurani serta pembaikan akhlak dan keperibadian, sehingga penuntutnya mampu memperolehi faedah daripada ilmu-ilmu yang dipelajarinya, kemudian dapat pula memberi manfaat daripada ilmu-ilmu tersebut kepada orang-orang lain.

Dan teras yang ketiga, iaitu DAKWAH, yang dimaksudkan disini adalah menjadi tanggungjawab penuntut-penuntutnya untuk menyebarkan ilmu-ilmu agama demi mendekatkan manusia kepada Allah, selain ilmu-ilmu rohaniyyat yang telah diperolehi mereka , disampaikan dengan pelbagai uslub dan metod yang bijaksana dan hikmah. 

Inilah 3 prinsip atau teras penubuhan Institusi Darul Mustafa dan Darul Zahra’ yang diasaskan oleh Habib Umar bin Hafiz. Dan kemana saja beliau pergi, 3 prinsip ini akan dibawa bersama seiring dengan perjalanannya. 

Di bawah ini dihuraikan secara ringkas tentang konsep ILMU, SULUK dan DAKWAH yang tersebut itu.

ILMU:

Sesungguhnya perkara yang paling wajib di dalam perkara fardhu ialah ILMU dan perkara yang paling besar dosanya ialah JAHIL, dan jahil yang paling buruk sekali adalah jahil terhadap mengenal Allah SWT yang merupakan kekufuran terhadap orang tersebut.

Maka seesorang tidak dapat mengenal Allah, membuat amal ibadat, mengamalkan segala suruhanNya serta meninggalkan segala larangannya, mendekatkan diri kepadaNya kecuali dengan Ilmu, dan dengan perantara ilmu sahajalah perkara tersebut akan dapat dicapai. Ilmu adalah perkara yang paling asas dan tidak dapat tidak mestilah berilmu barulah manusia mengetahui perkara yang disuruh dan perkara yang dicegah.

Barangsiapa yang beribadah tanpa ada ilmu, maka kemudharatannya adalah lebih banyak dari menafaatnya, oleh itu tidak dapat tidak setiap orang muslimin dan muslimat hendaklah mempelajari dan memahami akan ilmu pengetahuan, tidak ada kelonggaran bagi mereka dari meninggalkan mempelajari akan ilmu.

Yang dimaksudkan akan ilmu pula adalah Ilmu yang mana tidak sah Islam dan Iman kecuali dengan ilmu tersebut. Di ambil ilmu tersebut dari yang ahlinya yang mempunyai sanad keilmuan. 

Ilmu yang wajib secara fardhu 'ain untuk dipelajari ada 3 iaitu ilmu tauhid/aqidah, ilmu fiqah dan ilmu tasauf/akhlak. 

Diantara ilmu lain yang juga penting untuk dipelajari adalah :Ilmu mengetahui akan tipu daya syaitan, ilmu tipudaya musuh Islam, ilmu menghapuskan nafsu ammarah bis-su’, fadhilat-fadhilat amal, mengetahui akan musibah jika kita tinggalkan beramal, serta semua ilmu-ilmu lain yang mempunyai sanadnya dalam Islam melalui ulama juga digalakkan mempelajarinya.

Adapun ilmu-ilmu yang lain yang berbentuk fardhu kifayah seperti ilmu perubatan, sains, teknologi, ekonomi dan banyak lagi sesetengahnya memang bermenafaat dan penting buat setiap orang, sedangkan yang lain pula hanya mendatangkan faedah kepada sebahagian orang dan tidak pula berfaedah kepada sebahagian yang lain, malahan ada pula ilmu yang boleh menarik ahlinya kepada kemurkaan Allah dan kebinasaan dirinya serta kehilangan akhiratnya.

Maka orang-orang yang berilmu pengetahuan dalam bidang-bidang keduniaan wajiblah menyambungkan ilmunya itu dengan ilmu-ilmu keagamaan, keakhiratan dan ketaqwaan, yang mengingatkannya tentang takut dan taqwa kepada Allah, suruhan dan laranganNya, yang halal, harus dan haramnya, yang menyebut tentang janji-janji Allah dan ancamanNya, supaya dapatlah ia menjadi pendorong untuknya bersikap zuhud, mengutamakan tuntutan akhirat, mensucikan ilmunya kepada asas Tauhid dan ciri-ciri peribadatan, serta berupaya menjaga kepentingan-kepentingan Islam dan umatnya.


SULUK / TAZKIYYAH :

Suluk atau tazkiyyah ini ialah proses penyucian hati dan jiwa serta berusaha memperolehi akhlak zahir dan batin . Supaya hatinya benar-benar IKHLAS kepada Allah dalam menyempurnakan tugasnya sebagai hamba Allah. Ketahuilah bahawa jalan pertama ahli suluk yang menuju kepada Allah SWT adalah dorongan kuat yang dicampakkan ke dalam hati, sehingga mampu mengejutkan, mencetuskan kebimbangan serta memotivasikan dirinya untuk mencari jalan menuju kepada Allah dan Hari Akhirat. Dorongan ini sebenarnya adalah sebahagian daripada tentera Allah yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar. Ianya merupakan kurniaan Allah dalem bentuk inayah sebagai tanda asasnya hidayah. Di kalangan hambaNya yang dibukakan jalan melalui pintu ini, tercetus rasa takut, rindu dan minat, sehinggakan merasai perasaan yang sama apabila melihat wajah orang-orang yang hampir kepada Allah ataupun menerima pandangan dari mereka.

Untuk menuju kepada Allah, ahli suluk perlu memperbetulkan taubat sebagai langkah mula. Nabi Adam AS memohon taubat kepada Allah dari segala macam noda dan dosa. Sekiranya ahli suluk mempunyai kesalahan terhadap orang lain, bersegeralah memohon kemaafannya dan minta dihalalkan apa sahaja darinya, kerana hal tersebut akan melepaskannya dari belenggu tergantung penerimaan rahmat Allah untuknya.

Syarat taubat yang hakiki adalah merasa kesal atas kesalahan atau dosa-dosa yang dilakukan serta berazam untuk tidak kembali ke lembah maksiat. Hal ini perlu dilakukan dengan tulus ikhlas, kerana barangsiapa yang cuba bertaubat sedangkan ia masih kekal dalam maksiat ataupun tetap berniat melakukannya maka tidak ada erti langsung taubatnya.

Ahli suluk juga perlu menunaikan segala perintah Allah dan menjauhi dari laranganNya. Sentiasa merasa bersalah dan mengakui kekurangannya terutama dalam hal melaksanakan kewajipan-kewajipan yang fardhu, kerana jiwa yang sentiasa merasa kerdil dan sedih terhadap dirinya yang sentiasa terlanjur berbuat dosa, maka ketika itu Allah berada di sisinya. Dan sentiasa berwaspada dari segala macam dosa samada yang kecil, apatah lagi yang besar sehingga melebihi waspadanya seseorang yang takut termakan racun yang boleh membunuh.

Ahli suluk juga mestilah berusaha bersungguh-sungguh memelihara hatinya dari berbagai jenis penyakit hati, was-was, angan-angan panjang dan lintasan-lintasan jahat ataupun yang meragukan, perlu dibina benteng kukuh bagi menghindari penyakit-penyakit dari menembusi masuk, kerana pada hati itulah TEMPAT PANDANGAN ALLAH SWT. Sesungguhnya punca utama segala penyakit hati itu adalah cinta kepada dunia sesuai dengan sebuah Hadis yang berbunyi : “ Punca segala kerosakan adalah cinta kepada dunia.” Maka cinta kepada Allah dan RasulNya SAW tidak akan menjadi sempurna kecuali hati kita dibersihkan dari segala macam penyakit antaranya sombong, takabbur, bangga diri, hasad dengki, riya’, ujub, khianat, buruk sangka dan sebagainya.

Sedang hati yang sama juga perlu dimasukkan sifat-sifat kenabian seperti redho, sabar, syukur, taqwa, tawakkal, tawadhu’, yakin, khauf, harap, hadir diri dalam amal ibadat, berbaik sangka sesama makhluk dan dengan Allah Ta’ala, dan banyak lagi, serta sentiasa dibasahi hati itu dengan zikir qalbi, nescaya sucilah hatinya sebagai persediaan menerima cahaya keTuhanan yang mampu mencapai makrifat. 

Ahli suluk juga mestilah menjaga tubuh badan dan pancaindera dari terjebak ke dalam lembah maksiat dan dosa, digunakan hanya untuk kepentingan akhirat. Contohnya lidah yang dipelihara dari perkataan-perkataan keji, mengumpat, adu domba dan sebagainya, sebaliknya digunakan untuk membaca al-Quran, berzikir, beristighfar, menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran. Seandainya perlu berbicara tentang urusan dunia, pastikan ia menjurus kepada kepentingan akhirat. Mata dan telinga yang merupakan pintu ke lubuk hati juga perlu dibentengi dari hal-hal maksiat kerana pandangan dan pendengaran mudah meresap masuk serta menetap di hati dan sukar untuk mengikisnya. 

Maka pandangilah dunia hanya dengan tujuan mendapatkan pengajaran darinya, iaitu memikirkan bahawa apa yang kita pandang akan musnah, kerana dunia bermula dengan tiada dan berapa ramai makhluk Allah yang dahulunya telah berjalan di atas mukabumi ini dengan gah, kehebatan dan kemegahan, namun akhirnya dunia ini ditinggalkannya begitu sahaja, sekadar menjadi warisan orang terkemudian, tiada apa yang dibawanya dari perhiasan dunia ke alam kubur dan alam akhirat nanti, melainkan amal perbuatan baik dan buruknya. Dunia dan perhiasannya juga dapat dipandang sebagai natijah penciptaan Sang Pencipta yang Maha Agung lagi Maha Bijaksana sehinggakan semua hati yang bercahaya mampu mendengar dari ciptaan alam membicarakan dengan keadaannya betapa tiada Tuhan selain Allah yang Maha Lembut lagi Maha Berdiri Sendiri.

Ringkasnya, ahli suluk adalah orang yang mempunyai matlamat hidup semata-mata untuk mencari keredhoan Allah. Daya usaha mereka adalah menjejaki Rasulullah SAW, mengambil segala bentuk hidup baginda dalam akhlak, perbuatan dan perbicaraannya. Mereka sentiasa menjejaki, mencontohi serta taat setia kepada segala perintah Allah, berusaha menjauhi azab sengsaraNya dan merindui janjiNya tentang ganjaran syurga serta dapat berhimpun bersama-sama jemaah Rasulullah SAW dan para kekasihNya di Hari Akhirat nanti.

DAKWAH

Seruan kepada Allah dan jalanNya, agamaNya dan ketaatan kepadaNya, adalah menjadi sifat para Nabi dan Rasul, yang mana mereka diutus ke dunia untuk tugas ini. Dan di atas tugas yang sama jugalah para ulama amilin dan auliya’ solihin dari kalangan hamba Allah yang mukminin telah menurut jejak langkah mereka pada setiap zaman dan masa.

Mereka menyeru manusia ke jalan Allah dan jalan ketaatanNya dengan kata dan kota, yakni dengan perkataan dan perbuatan, dengan penuh kesungguhan dan daya upaya, semata-mata kerana mencari keredhoan Allah dan atas belas kasihan terhadap hamba-hamba Allah, membawa manusia kepada cinta Rasulullah saw disamping mengharapkan pahala yang murni dari Allah serta menurut jejak langkah Rasulullah SAW.

Pada umumnya, orang-orang Islam membatasi seruan dakwah dan tabligh kepada para alim ulama semata-mata, padahal setiap Muslimin dan Muslimah adalah diperintah oleh Allah SWT supaya mencegah manusia daripada membuat maksiat. Walaupun usaha dakwah dan tabligh sememangnya kewajipan alim ulama, namun umat Islam yang umum juga tidak terlepas dari tanggungjawab tersebut. 

Nabi SAW bersabda :” Sampaikan dariku walau sepotong ayat” (HR Bukhari)

Oleh itu bukanlah semestinya seseorang itu bergelar alim terlebih dahulu baru boleh dia menyampaikan agama dan akhlak yang baik kepada manusia sedangkan apa sahaja yang salah dan terlarang di sisi agama yang dilakukan di hadapan orang-orang Islam, maka menjadi kewajiban mereka menegur orang yang melakukan kesalahan tersebut dengan cara yang tertib, berhikmah dan betul.

Ayat al-Quran yang memberikan penghormatan kepada umat Nabi SAW sebagai umat yang terbaik (surah Ali Imran: ayat 110), adalah dengan syarat umat ini meneruskan kerja menyebarkan risalah Rasulullah SAW yang agung, iaitu menyampai serta mendakwahkan ajaran-ajaran Islam, menyeru manusia ke jalan Allah dan mencegah manusia dari membuat maksiat.

Memang sudah termaklum bahawa tiada seorang manusia pun yang dilahirkan sebagai orang alim, dan wajib atas ahli-ahli ilmu agama menyampaikan ilmu-ilmu yang dketahuinya, dan semua orang yang belajar walaupun satu masalah sahaja sudah dikira dari ahli ilmu agama.

Maka berhak atas setiap Muslim untuk memulakan dakwah dengan memperbaiki dirinya terlebih dahulu, iaitu menjalankan perintah-perintah yang fardhu dan meninggalkan larangan-larangan yang haram. Kemudian mengajar ahli rumah tangganya, kemudian berdakwahlah kepada jiran tetangganya, kepada sekitaran kampungnya, seterusnya ke merata ceruk rantau negerinya sehinggalah ke negara-negara yang lain. Bila ada orang yang terdekat melakukan yang demikian, barulah gugur kewajipannya terhadap orang yang jauh. Jikalau tidak, nescaya semua orang yang berkuasa akan menanggungnya, baik yang terdekat mahupun yang terjauh. Dan dosa ini tidak akan gugur selama mana terdapat di atas mukabumi ini seorang yang jahil dari hal kefardhuan agamanya, sedangkan ada orang yang boleh berusaha datang kepadanya untuk mengajarnya tentang kefardhuan itu.

Seterusnya, seseorang yang menyuruh itu hendaklah ia memulakan dirinya sendiri terhadap apa yang disuruh, dan menjadi orang pertama menjauhi dari apa yang dilarang. Hal ini perlu supaya suruhan dan larangannya itu meninggalkan kesan di hati orang-orang yang diserunya, sebab terdapat ancaman yang keras dari Allah SWT terhadap sesiapa yang menyuruh berbuat baik walhal ia sendiri tiada mengerjakannya, dan ia melarang berbuat jahat padahal ia sendiri mengerjakannya.

Bagaimanapun tidaklah pula menyalahi bagi seseorang yang menyuruh dan melarang sedangkan ia sendiri tidak mampu berbuat demikian. Dalam hal ini, seorang alim yang tiada mengamalkan ilmunya dan tiada mengajarkan kepada orang lain adalah lebih rendah darjatnya dan lebih berat siksanya daripada orang alim yang mengajarkan ilmu tersebut kepada orang lain tetapi beliau sendiri tidak mengamalkannya.Kerana orang alim yang pertama tadi telah meninggalkan dua kefardhuan (mengajar dan beramal dengan ilmunya) berbanding orang alim kedua yang hanya meninggalkan satu kefardhuan (beramal dengan ilmunya), maka sudah tentu orang yang pertama tadi akan menerima ancaman dan balasan siksa yang lebih berat

Dan akhir sekali, menyeru orang berbuat baik dan melarang berbuat jahat dengan kaedah berlemah lembut, melahirkan belas kasihan, serta benar-benar tulus dalam mengambil berat terhadap bimbingan yang boleh menyelamatkan dan memimpin manusia masuk ke gerbang kebahagiaan dunia dan akhirat adalah cara yang amat berkesan sekali. Hendaklah selalu bersabar dan bertoleransi, berlapang dada, memaafkan, merendah diri dan memujuk dengan kata-kata yang baik dalam urusan dakwah dan pentarbiyahan.

Maka jikalau seorang Islam melihat saudaranya yang Muslim melakukan keburukan, hendaklah ia bersegera menutupnya, sambil menasihatinya secara rahsia dengan lemah lembut dan belas kasihan. Sedang jikalau ia tidak mampu mengubah dan melarangnya, maka wajib ia membenci dalam hati.

Begitu pula, hendaklah ia membenci perlakuan orang-orang yang berbuat maksiat secara berterus-terusan secara terbuka sedangkan ia sama-sama hadir menyaksikan kemaksiatan tersebut, maka ia perlu memisahkan dirinya dari tempat itu jikalau tidak mampu mencegahnya. 

Wallahu’alam