Saya kongsi dari Zamri Mohamad mengenai maksud hipotesis.
Oleh: Zamri Mohamad
Masyarakat bergaduh, orang sekeliling mempersendakan Melayu hanya kerana pendapat yang belum dibuktikan?
Selepas membaca perkongsian saudara Mohd Firdaus Md Hamsin, saya membuat kesimpulan, perpecahan pendirian dalam masyarakat terhadap perkongsian Prof. Dr. Solehah Yaacob melalui rekod ceramah jemputan umum yang divideokan hanya disebabkan ๐ฟ๐ฎ๐บ๐ฎ๐ถ ๐๐ถ๐ฑ๐ฎ๐ธ ๐บ๐ฒ๐บ๐ฎ๐ต๐ฎ๐บ๐ถ ๐บ๐ฎ๐ธ๐๐๐ฑ ๐ต๐ถ๐ฝ๐ผ๐๐ฒ๐๐ถ๐.
Lebih jauh lagi, orang awam menerima hipotesis sebagai tesis.
Ia bermaksud satu jangkaan atau anggapan yang belum dibuktikan (hipotesis) telah diperlakukan seolah-olah ia kebenaran mutlak (tesis).
Maka, jika kita tidak menerima, ia dibaca sebagai penolakan dan usaha merendahkan tamadun besar Melayu.
Prof. Dr. Solehah Yaacob menyebutnya sebagai hipotesis dalam kenyataan 9 November lalu. Ia disebut sebanyak 4 kali.
๐๐ฝ๐ฎ๐ธ๐ฎ๐ต ๐ถ๐๐ ๐ต๐ถ๐ฝ๐ผ๐๐ฒ๐๐ถ๐?
Kamus memberitahu, 'Hipotรฉsis adalah sesuatu pendapat yang dipercayai benar tetapi ๐ฏ๐ฒ๐น๐๐บ ๐ฑ๐ถ๐ฏ๐๐ธ๐๐ถ๐ธ๐ฎ๐ป ๐น๐ฎ๐ด๐ถ. Sumber, PRPM, Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia
Prof menyatakan dengan jelas, "๐๐บ ๐ฉ๐บ๐ฑ๐ฐ๐ต๐ฉ๐ฆ๐ด๐ช๐ด ๐ค๐ฐ๐ฏ๐ค๐ฆ๐ณ๐ฏ๐ช๐ฏ๐จ ๐ต๐ฉ๐ฆ ๐ข๐ค๐ฉ๐ช๐ฆ๐ท๐ฆ๐ฎ๐ฆ๐ฏ๐ต๐ด ๐ฐ๐ง ๐ต๐ฉ๐ฆ ๐๐ข๐ญ๐ข๐บ๐ด ๐ข๐ฏ๐ฅ ๐ต๐ฉ๐ฆ ๐ฃ๐ฐ๐ณ๐ณ๐ฐ๐ธ๐ช๐ฏ๐จ๐ด ๐ฐ๐ง ๐ต๐ฉ๐ฆ ๐๐ฐ๐ฎ๐ข๐ฏ๐ด ๐ฎ๐ข๐บ ๐ฃ๐ฆ ๐ณ๐ช๐จ๐ฉ๐ต ๐ฐ๐ณ ๐ธ๐ณ๐ฐ๐ฏ๐จ.”
Ini dapat dibaca melalui kenyataan beliau dalam, ๐ ๐๐ถ๐ฃ๐ญ๐ช๐ค ๐๐ฆ๐ด๐ฑ๐ฐ๐ฏ๐ด๐ฆ ๐ต๐ฐ ๐ต๐ฉ๐ฆ ๐๐ญ๐ญ๐ฆ๐จ๐ข๐ต๐ช๐ฐ๐ฏ๐ด ๐๐ฏ๐ท๐ฐ๐ญ๐ท๐ช๐ฏ๐จ ๐๐บ ๐๐ข๐ฎ๐ฆ ๐๐ฆ๐จ๐ข๐ณ๐ฅ๐ช๐ฏ๐จ ๐ต๐ฉ๐ฆ ๐๐ฐ๐ฎ๐ข๐ฏ๐ด ๐ข๐ฏ๐ฅ ๐ต๐ฉ๐ฆ ๐๐ข๐ญ๐ข๐บ๐ด
Pada masa akan datang, apabila penganjur program menjemput mana-mana ahli akademik perlu cakna kedudukan topik yang disampaikan.
Lihat sama ada topik itu terang seperti mentari atau suram seperti hari mendung.
Dalam keadaan ini, hadirin dan penonton rakaman mesti jelas, apa yang mereka dengar sebenarnya jangkaan awal, ramalan, atau jawapan sementara terhadap persoalan kajian yang belum diuji.
Sebagai rekod, tesis kedoktoran beliau bertajuk ๐๐ข๐ป๐ข๐ณ๐ช๐บ๐บ๐ข๐ฉ ๐ข๐ญ-‘๐๐ฎ๐ข๐ญ ๐ง๐ช ๐ข๐ญ-๐๐ข๐ฉ๐ธ ๐ข๐ญ-‘๐๐ณ๐ข๐ฃ๐ช: ๐๐ช๐ณ๐ข๐ด๐ข๐ฉ ๐๐ข๐ฉ๐ญ๐ช๐ญ๐ช๐บ๐บ๐ข๐ฉ ๐ธ๐ข ๐๐ข๐ฒ๐ฅ๐ช๐บ๐บ๐ข๐ฉ (2005) iaitu meneliti asas falsafah dan perkembangan sejarah tatabahasa Arab.
Perkongsian topik di luar kerangka tesis pula, disebut dalam laporan Free Malaysia Today bertajuk '๐๐๐๐ ๐ญ๐ฆ๐ค๐ต๐ถ๐ณ๐ฆ๐ณ ๐ฅ๐ฆ๐ง๐ฆ๐ฏ๐ฅ๐ด ๐ค๐ญ๐ข๐ช๐ฎ ๐๐ฐ๐ฎ๐ข๐ฏ๐ด ๐ญ๐ฆ๐ข๐ณ๐ฏ๐ฆ๐ฅ ๐ด๐ฉ๐ช๐ฑ๐ฃ๐ถ๐ช๐ญ๐ฅ๐ช๐ฏ๐จ ๐ง๐ณ๐ฐ๐ฎ ๐๐ข๐ญ๐ข๐บ๐ด', sebagai, "๐ธ๐ฆ๐ณ๐ฆ ๐ฎ๐ข๐ฅ๐ฆ ๐ฃ๐ข๐ด๐ฆ๐ฅ ๐ฐ๐ฏ ๐ข ๐ณ๐ฆ๐ด๐ฆ๐ข๐ณ๐ค๐ฉ ๐ฉ๐บ๐ฑ๐ฐ๐ต๐ฉ๐ฆ๐ด๐ช๐ด ๐ฅ๐ฆ๐ท๐ฆ๐ญ๐ฐ๐ฑ๐ฆ๐ฅ ๐ต๐ฉ๐ณ๐ฐ๐ถ๐จ๐ฉ “๐ฆ๐น๐ต๐ฆ๐ฏ๐ด๐ช๐ท๐ฆ ๐ด๐ต๐ถ๐ฅ๐บ'."
๐๐ฒ๐ฟ๐ต๐ฒ๐ป๐๐ถ ๐ฏ๐ฒ๐ฟ๐ด๐ฎ๐ฑ๐๐ต ๐๐ฒ๐ฟ๐ต๐ฎ๐ฑ๐ฎ๐ฝ ๐ฝ๐ฒ๐ฟ๐ธ๐ฎ๐ฟ๐ฎ ๐๐ฎ๐ป๐ด ๐ฏ๐ฒ๐น๐๐บ ๐ฑ๐ถ๐ฏ๐๐ธ๐๐ถ๐ธ๐ฎ๐ป.
C&P : 10/11/2025: 9.50 p.m
