Tuesday 15 July 2014

Jom belajar bahasa Arab

Hadis:
Rasulullah SAW bersabda ..
"Cintailah orang Arab kerana tiga perkara : Kerana aku adalah orang Arab , al-Quran itu berbahasa Arab dan ucapan penduduk syurga adalah Bahasa Arab”. [HR. Hakim, Thabarani dan Baihaqi]

Oh ye , Tajuk kita hari ini berkaitan Bahasa Arab . ada yang Kata Bahasa Arab ialah Bahasa Syurga . Tapi bila bertanyakan kepada yang lebih Arif dalam perkara sebegini , mereka mengatakan bahawa Bahasa Arab merupakan Bahasa Syurga adalah satu hadith yang dhaif (lemah) . Kerana tiada nas dari al-Quran mahupun Hadith Nabi SAW mengenai bahasa yang digunakan pada hari kiamat atau pun di syurga . Waallahu'alam .

Walau bagaimana pun , Bahasa Arab adalah Bahasa termulia kerana bahasa arab adalah Bahasa al-Quran . Jadi tidak salah untuk Kita mempelajarinya . Lagipun bila kita faham dengan bahasa Arab , maka kita akan lebih mudah memahami ayat-2 Allah didalam al-Quran .

Mari Belajar Bersama .

Salam Ukhwah Fillah - salam persahabatan kerana Allah
Ukhuwwah Fillah abadan abada - persaudaraan kerana Allah selama-lamanya
Ukhti - kakak / saudara perempuan
Akhi - abang / saudara lelaki
Zauj - suami
Zaujah - isteri
Assif jiiddan - i'm really sorry
Syukran / afwan - terima kasih / sama-sama
Fa'iza 'azamta fatawakkal'alal lah - setelah kamu berazam maka bertawakkal lah
Inni akhafullah - sesungguhnya aku takutkan Allah
Mafi qalbi ghairullah - tiada apa di dalam hati selain Allah
Lau samantha - excuse me
Naltaqi ghadan - kita jumpa lagi esok
Ilalliqa' - moga bertemu lagi
Syafakallah - semoga Allah menyembuhkan awak \buat Lelaki/
Syafakillah - semoga Allah menyembuhkan awak \buat Perempuan/
Taffadhol - silakan
La aadri - saya tak tahu
Ma fi musykilah - tiada masalah
Bitaufiq wannajah - semoga mencapai kejayaan
Bitaufiq wannajah Fil imtihan - semoga berjaya didalam peperiksaan
Jazakallahu khairan kathira - semoga Allah memberi/menambah kebaikkan yang bnyk kepadamu \buat Lelaki/
Jazakillahu khoiran kathira - Seperti diatas . \buat Perempuan/
Wanaa aydhan = Saya pun demikian

Anaa sa’iidun jiddan lima’rifatik = Senang sekali saya dapat berkenalan denganmu

wa ayna tadrus ? = Dan dimana kamu sekolah ?

Ana (nama anda) = Saya (Nama anda)
Ismii (nama anda), Waanta ? =Nama saya (nama anda), dan nama kamu ?
Masmuka ? = Siapa namamu ?
Bikhair Alhamdulillah = Alhamdulillah baik-baik saja
Kayfa haaluka/haluki ? = Apa Kabar ?
Atta`aaruf = Perkenalan
Saya rindukan awak = Ana musytaqun ilaik
Saya hendak belajar = Uridut ta'alum
Saya hendak pergi = Uriduz zahab
Saya sangat memerlukannya = Ahtaju ilaihi jidaan
Selepas= Ba'da
Sebelum = Qabla
Minggu hadapan = Usbu ‘ul qaadim
Minggu ini = Hazal usbu
Sebelum = Qabla
Cuba = Jarrib
Tolonglah kami = Saa'id na
Bersabarlah = ISbir

Ana ( أنا ) = saya
anta / anti ( أنت ) = awak lelaki / perempuan
huwa ( هو ) = dia
hum ( هم ) = mereka

haa za ( هذا ) = ini
tilka ( تلك ) = itu
contoh : haa za kitaabun هذا كتاب ( ini kitab )
tilka madrasatun تلك مدرسة ( itu sekolah )

ahlan wasahlan ( أهلا وسهلا ) = Selamat datang
ana masrurun jiddan ( أنا مسرور جدا ) = saya gembira sangat
ana uhibbuka / uhibbuki ( أنا احبك ) = saya sayang awak lelaki / perempuan
baa rakallahu fiik ( بارك الله فيك ) = Semoga Allah merahmati kamu
lau samahta ( لو سمحت ) = excuse me 
saa mihni / a'fwaani ( سامحني / عفواني ) = maafkan saya
uriidu ( أريد ) = saya mahu
la uriidu ( لا أريد ) = saya tidak mahu

kaifa ( كيف ) = bagaimana
limaa za ( لماذا ) = kenapa
aina ( أين ) = dimana
hal ( هل ) = adakah
man ( من ) = siapa
na'am ( نعم ) = ya
la ( لا ) = tidak

Allahu Akbar = Allah Maha Besar
Alhamdulillah = Segala puji bagi Allah
Subhanallah = Maha Suci Allah
Astaghfirullah = Aku memohon keampunan Allah
Nau'zubillah = Kami berlindung dengan Allah

tambahan :
sudah, ke belum? = khalas aw laysa ba`d
duduk-duduk = julus
jalan-jalan = tamasy-syi
xde buat ape = la syai`
tahniah = mubarak

kopi = qahwah
teh = shay
susu = halib
coklat = shokolatah
roti = khubz
nasi = ruzz
air = ma'

percakapan perkenalan
Ismee ….. = nama saya
Maa Ismuka? =Apa nama anda?(lelaki)
Maa Ismuki? =Apa nama anda?(Perempuan)
Min ayna anta = Anda dari mana?(lelaki)
Min ayna anti = Anda dari mana?(perempuan)
Anaa min …. = Saya dari ….
Kam omruka? = Berapa umur anda?(lelaki)
Kam omruki? = Berapa umur anda?(Perempuan)
Omree ..sana = Saya berumur … tahun
Ayna A’maluka =Dimana anda berkerja?(lelaki)
Ayna A’maluki =Dimana anda berkerja?(Perempuan)
Ma huwa a’maluka =Apa pekerjaan kamu?(lelaki)
Ma huwa a’maluki =Apa pekerjaan kamu?(Perempuan)
A’malee huwa… = Pekerjaan saya ialah …
hal tatakallamu allughoh alarobiyah/alinjliziiyah? = apakah kamu berbahasa Arab/Inggris?

La, laisa huwa = Tidak, dia bukanlah
bal = tetapi, sesungguhnya

Mari Belajar Bahasa Arab

Ismi = Nama saya.
Kaifa Haluki?(Perempuan) & kaifa haluka?(Lelaki) = Apa khabar?
Sobakhul khair = Selamat pagi.
Masaul khair = Selamat petang.
Min aina anta(lelaki)/anti(perempuan)? = Awak dari mana?
Hayya ila = Mari kita pergi.
Ana ju'un wa 'atsyun = Saya lapar dan dahaga
La haya' fi talabal 'ilmi = Jangan malu dalam menuntut ilmu.
Man jadda wajada waman zara'a hasoda = Sesiapa yang bersungguh dia akan dapat dan siapa yang bercucuk tanam dia akan dapat hasilnya.
Ma indi nuqud = Saya tiada duitlah.
Limaza ta akh-khar ti? = Kenapa kamu lambat?
La hayak-hayak qittun = Jangan malu-malu kucing.
Mashghul(lelaki)/mashghulah(perempuan) = Sibuk.
Qad intahal waqtu = Waktu dah tamat.
Hal anta tolibun? = Adakah kamu pelajar?
Uridu an uqabilak = Aku nak jumpa kamu.
Uridu an asalaka suaalan = Aku nak tanya kamu satu soalan.
Hiwar = Perbualan.
Askunu fil qariah = Saya tinggal di kampung.
Hiwayati qiraatal qisas hobi = Saya membaca buku cerita.
Walau kaana murran = Katakan yang benar walaupun ia pahit.
Ahabbunnasi ilayya = Orang2 yang ku sayangi.#
Khalas@qhalas = Habis.
Masmuk? = Apa nama kamu?
Kam 'umruk? = Berapa umur kamu?
Aina tadrusiin(perempuan) /tadrus(lelaki) = Di mana kamu belajar?
Aina taskuniin(perempuan) /taskun(lelaki) = Di mana kamu tinggal?
Sollaita? = Kau dah solat?
Uhibbu = Saya suka.
Askunu = Saya tinggal.
Uridu = Saya mahu.
Abi-Ayah.
Ummi = Emak.
Abna' = Anak2 lelaki.
Banatun = Anak2 perempuan.
Almaidah = Meja hidangan.
Allahmu = Daging.
Alkhadrawat = Sayuran.

*************
Akhi - Abang.
Ukhti - Kakak.
Jaddun - Datuk.
Jaddatun - Nenek.
Sanah helwah - Selamat hari jadi.
Innallahhama'assoobirin - Sesungguhnya ALLAH bersama org yg sabar.
Samawat - Langit tertinggi.
Al ardh - Bumi.
Qamar - Bulan.
Najmun - Bintang.
Syamsun - Matahari.
Yadun - Tangan.
Al-harth - Sawah/tanaman.
Wardah - Ros/mawar.
Kaifa halukum? - Apa khabar semua?
Ana - Saya.
Antum - Kamu.
Nahnu - Kita.
Hum - Mereka.
mukhlis sadiqi - Sahabatku yang ikhlas.
Syukran jazilan - Terima kasih banyak banyak.
Hal anta mutabun? - Adakah kamu letih?
Hal turidu an tastarih? - Adakah kamu mahu rehat?
Li maza? - Kenapa?
Mumtaz, al'an ariftu kaifa tamkinatu fi asra'u waqtu - Molek benar, sekarang saya tahu bagaimana awak isi masa lapang.
Madrasah - Sekolah.
Wahisytini awi - Saya sangat rindukan awak.
Uhibbuki fillah - Saya sayang kamu kerana ALLAH.
Kuwais awi - Bagus sangt.
Kuwais - Bagus.
Awi - Sangat.
Tabduu jamiilan - Anda kelihatan cantik.
Albaitu baituk - Anggaplah mcm rumah sndiri.
Man athyabuk - Anda sungguh baik
Rihlah sa'iid - Semoga selamat dalam perjalanan.
Allahu akrom - ALLAH Lebih Mulia.
Kullu sanah wa enta thoyyib - Semoga kamu sentiasa dalam keadaan baik.
Kulluna ya Rabb,wa enta thoyyib - Semoga kita semua,dan kamu juga begitu.
Khollik - tak apa.
Syukran - Terima kasih.
Rabbuna Yusahhi - Semoga tidak ada kesulitan.
Rabbuna Ma'ak - Semoga TUHAN bersama kamu.
Rabbuna Yukhollik - Semoga TUHAN menjagamu.
Bukrah - Esok.
Enhardah - Hari ini.
Embareh - Semalam.
Sawani - Tunggu.
Fi musykilah in dakum? - Kamu ada masalah?
A'la taakharkamsa? - Berapa lama dah?
Assa'ah - Satu jam
Alyaud - Satu tahun.
Al abad - Satu abad.
Hawali - Lebih kurang.
Ana muta'akhar - Saya lambat
Akalti? - Nak makan?
La'ah.ana syab'an - Tak nak.saya kenyang.
Tafaddal tisyrob - Jemput minum.
Bittaufi - Dengan petunjuk
Wannajah - Dan kejayaan.
Nauzubillahiminzalik - Kami memohon perlindungan Allah daripada perkara itu.
Uhibbu abawaini - Saya sayang ibu bapa saya.
Ahlan wasahlan - Selamat datang.
Ahlan biki/ bika hayya nabda' - Mari kita mulakan.
Ro'sun - Kepala.
Uzunun - Telinga.
Ainun - Mata.
Pnfun - Hidung.
Rijlun - Kaki.
Yaadun - Tangan.
Waraqah - Kertas.
Mirsamum - Pensel.
Qalamun - Pen.
Mimsahatun - Pemadam.
Mistorotun - Pembaris.
Kala mu kakod aro zoni - Kata2 awak membuat saya berang.
Ana musytaak ilaik - Saya rindukan kamu.
Ghariib - Pelik.
La tansanii - Jangan lupakan saya.
La taqlaqi - Jangan risaukan saya.
Sa ahki - Saya akan ceritakan.
Ijtahiduu fi duruusukum - Bersungguh-sungguhlah kamu dalam pelajaran.
Tanziimul auqoot mautluub fi hayaatina - Mengurus waktu itu dituntut dalam hidup kita.
Ghaflah - Lupa.
Baghtatan - Secara tiba-tiba.
Faroha - Gembira.
La baksa - Tidak mengapa.
Jazakallahukhairan kasiran - Semoga Allah membalas banyak kebaikan ke atas kamu.
Afwan - Sama-sama


Sumber: Facebook : Al Quran dan Hadis
15.7.2014

2 comments:

Kopi O Kaw said...

Mohon izin belajar dri penulisan tn..

zulheimymaamor.blogspot said...

Silakan...