Sunday 9 April 2023

Kedah Dalam Rekod Kitab Lama Arab dan Kepentingan Sejarahnya

OLEH: IBNU RUSYDI > SEJARAH KEDAH TUA : 10 MARCH 2021

1. Menurut seorang sarjana barat bernama G. R. Tibbetts (1979) yang banyak mengkaji teks-teks lama Arab, Kalah (Kedah) merupakan tempat di Asia Tenggara yang paling banyak disebut dalam kitab-kitab lama Arab selepas Zabaj.
2. Menurut beliau lagi, nama 'Qlh' berkemungkinan telah muncul seawal tahun 650 masihi dalam akaun Nestorian Christians.
3. Dalam banyak-banyak kitab lama Arab yang ada menyebut mengenai Kedah, antara yang menarik adalah kitab bernama Rihlatus Silafi. Antara maklumat menarik di dalam kitab berkenaan, disebut bahawa sebuah tempat dipanggil Kalah-Baar. Seluruh kerajaan dan pantai di situ semuanya dipanggil Kalah-Baar, yang mana ia itulah kerajaan Zabaj.
4. Zabaj ini merupakan sebutan Arab bagi Javaka, yang dipercayai merujuk kepada Srivijaya. Dan menariknya Maharaja Srivijaya memang pernah seketika berpusat di Kedah.
5. Berdasarkan sebuah lagi kitab lama Arab bernama Ajaib Al-Hind karya Buzurg Ibn Shahriyar yang dipercayai telah ditulis pada sekitar tahun 1000 Masihi, nama Raja Zabaj di dalam kitab berkenaan disebut sebagai 'Sri Nata Kalah'. Lihat penggunaan nama Kalah yang sinonim merujuk kepada Kedah.
6. Selain itu, satu bukti yang menunjukkan bahawa Kalah/Zabaj/Srivijaya adalah leluhur kepada bangsa Melayu adalah mengenai pengunaan perkataan 'Bersila' yang terdapat dalam kitab lama berkenaan.
7. Dinyatakan di dalam kitab Ajaib Al-Hind, "di antara adat Raja-raja Zabaj, bahawa tidak dibenarkan seorang pun, baik dia ini orang Muslim, orang asing atau rakyat tempatan, duduk dihadapan mereka melainkan dengan cara melipatkan kaki, iaitulah yang dinamakan oleh mereka sebagai 'Bersila'."
8. Nampaknya adat duduk bersila dan perkataan 'Bersila' ini masih kekal digunakan oleh kita pada hari ini yang diwarisi sejak zaman pra-Islam era Srivijaya.
9. Maka adakah kita masih ingin bersikap lewa dan mengabaikan tapak-tapak tinggalan arkeologi di Kedah yang berusia jauh lebih tua lagi dari era Srivijaya di Kedah?
Baca juga catatan lama :
Raja Ho-Lo-Tan bernama Shi-li P'i-jia-ya
Copy and paste: 9/4/2023 > 18 Ramadan 1444H: 2.02 pm