Sunday 30 September 2018

MELAYU - BANGSA TERKUAT DI DUNIA?

Kita selalu dimomokkan dengan kelemahan bangsa kita. Kononnya Melayu itu sendiri diambil daripada istilah ‘layu’, bangsa paling pemalas di dunia adalah bangsa Melayu, dan sebagainya yang menjurus kepada ke’layu’an bangsa Melayu itu sendiri.
Tetapi jika saya katakan bahawa bangsa Melayu adalah salah satu bangsa yang paling kuat di dunia, adakah anda percaya?
Nah, di sini saya selitkan sedikit fakta berkaitan kekuatan bangsa Melayu. Semoga kita tidak terus layu lagi.
Semua orag tahu bahawa Melaka dikuasa oleh pihak Portugis pada tahun 1511. Portugis ketika itu dikepalai oleh Alfonso de Albuquerque. Sultan Mahmud Shah, sultan terakhir Kesultanan Melaka, merupakan mangsa keadaan disebabkan Portugis pada awal abad ke-16 sedang meluaskan kuasanya ke luar negara bagi merealisasikan impiannya iaitu 3K (Keagamaan, Kekuasaan, Kekayaan). Persoalannya, adakah impian Portugis tercapai?
Ya, Portugis memang berjaya memperluaskan wilayahnya serta membolot kekayaan yang melimpah ruah hasil daripada penjajahan ke atas Melaka. Namun, Portugis sebenarnya gagal dalam satu misi mereka yang paling utama, iaitu keagamaan.
Mereka gagal dalam memurtadkan masyarakat Melayu yang ketika itu begitu kuat dengan agama Islamnya. Walaupun paderi-paderi agama dibawa khas ke Melaka serta pembinaan gereja-gereja yang begitu banyak (malah gereja-gereja itu masih berdiri utuh di muka bumi Melaka), namun itu tidak langsung menggoyangkan aqidah masyarakat Melayu yang tinggal di saku.
Pada tahun 1641, pihak Belanda menguasai Melaka dengan menewasan pihak Portugis melalui bantuan Sultan Johor. Belanda juga sama seperti Portugis, mahu memurtadkan masyarakat Islam di Melaka. Namun ternyata usaha mereka hanya sia-sia. Akhirnya pihak Belanda tidak berminat menjadikan Melaka sebagai sebuah pusat perdagangan di antara Timur dan Barat tetapi lebih mementingkan pembangunan Batavia (Jakarta) di Indonesia sebagai pusat pentadbiran mereka. Mereka menyerahkan Melaka kepada pihak British mengikut Perikatan British-Belanda pada tahun 1824.

Dari 1826 hingga 1867, Melaka diperintah oleh V.O.C. (British East India Company), dan kemudiannya menjadi sebuah tanah jajahan British. Kemudian, pada tahun 1946, ia menjadi salah satu Negeri Selat (Straits Settlement), bersama-sama dengan Singapura dan Pulau Pinang. Selepas pembubaran tanah jajahan, Melaka dan Pulau Pinang telah menjadi sebahagian daripada Malayan Union yang kemudiannya menjadi Malaysia pada tahun 1963.
Sama seperti penjajah-penjajah sebelum ini, British juga mempergiatkan usaha dalam menyebarkan ajaran Kristian kepada umat Islam di Tanah Melayu. Dibinanya sekolah-sekolah methodist dalam usaha untuk mencucuk pemikiran pelajar-pelajar Melayu supaya beralih kepada agama Kristian. Pihak gereja juga memberi bantuan yang besar dalam membantu masyarakat Melayu yang miskin, moga-moga mereka terbuka hati untuk menerima agama Kristian. British juga cuba mahu menukar bahasa Inggeris menjadi bahasa rasmi bagi Takuh Melayu.
Namun? Hasilnya tetap sama, bangsa Melayu yang hebat ini tetap berpegang teguh dengan aqidah mereka serta bahasa Melayu tetap menjadi tunjuang dan asas kepada kekuatan bangsa Melayu.
Sesudah Inggeris, Jepun pula menyusul. Penjajahan Jepun di Tanah Melayu merupakan satu turutan pertempuran yang singkat tetapi sengit dan merupakan satu detik perubahan antara pemerintahan daripada orang putih (British) kepada pemerintah Jepun. Ini merupakan konsep baru yang tidak pernah terlintas dalam pemikiran orang-orang Melayu umum — pemerintahan oleh bangsa lain selain daripada mereka yang berkulit putih — sebelum ini. Pertempuran ini membabitkan tentera negara-negara Komanwel, terdiri daripada British, India, Australia dan penduduk Melayu dari pasukan Negeri-negeri Melayu Bersekutu, dengan Tentera Empayar Jepun bermula dari 8 Disember 1941 sehingga 31 Januari 1942 semasa Perang Dunia II.
Jepun dengan tindakan rakus dan kasar mereka juga cuba untuk menjadikan bahasa Jepun sebagai bahasa rasmi. Usaha mereka itu nyata sia-sia. Tanah Melayu juga pernah dijajah oleh Komunis dalam tempoh yang singkat, iaitu selama dua minggu. Cubaan Komunis untuk menyebarkan fahaman komunisme dan atheis (tidak percaya pada tuhan) hanyalah umpama menuang air ke daun keladi, tidak berbekas langsung kepada masyarakat Melayu Islam.
Mungkin cerita di atas tidak dapat menggambarkan kekuatan bangsa Melayu secara total. Untuk memberikan keadilan dan timbang tara yang lebih sempurna, saya akan membandingkan pula bangsa Melayu yang dikatakan lemah dan layu ini dengan bangsa-bangsa yang lain yang wujud di muka bumi ini.
British seperti mana yang kita tahu, juga telah menjajah India serta Australia. Hasilnya? British berjaya menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi di kedu-dua negara tersebut. Agama Kristian juga telah menjadi agama rasmi di Australia sementara ramai masyarakat India telah memeluk agama Kristian. Negara-negara di benua Afrika juga terkena tempias yang sama hasil daripada penjajahan British di tanah air mereka.
Argentina dan Brazil juga menerima tamparan yang sama. Kedua-dua negara yang begitu gah dengan bola sepaknya sebenarnya juga lemah, malah tidak dapat menandingi Malaysia, atau yang lebih tepat, bangsa Melayu. Argentina yang dijajah oleh Sepanyol akhirnya menjadikan bahasa Sepanyol sebagai bahasa rasmi mereka. Kerana itu kita melihat ramai pemain-pemain bola daripada Argentina seperti Messi dapat bermain di Liga Sepanyol dengan mudah tanpa mengalami masalah bahasa.
Begitu juga Brazil yang dijajah oleh Portugal akhirnya tunduk kepada tekanan dan menjadikan bahasa Portugal sebagai bahasa rasmi bagi negara mereka.
Kita lihat pula negara China. Negara China yang kononnya gagah juga sebenarnya lemah pegangannya. Negara ini akhirnya tunduk dengan fahaman Komunisme selepas kemenangan Komunis di China yang ketika itu dimimpin oleh Mao Zedong.
Russia yang merupakan negara yang terbesar di dunia juga terkena tempiasnya. Negara kuasa besar dunia itu juga turut mengalah dan dikuasai oleh fahaman komunisme yang ketika itu tersebar dengan luasnya ke seluruh dunia.
Ketika itu, hampir separuh negara dunia menerima fahaman Komunis. Namun, antara negara yang mampu membendung fahaman ini daripada tular ialah Tanah Melayu. Harapannya moga fahaman Komunis ini terus terkubur di Malaysia baru.
Masih tidak dapat melihat dengan jelas akan kekuatan bangsa Melayu?
Baiklah, bangsa Melayu itu bukan sahaja terdiri daripada negara Malaysia, malah mencakupi Negara Indonesia, Thailand, sebahagian Kemboja serta utara Filipina.
Filipina dahulu merupakan negara Islam. Namun selepas sahaja Sepanyol menawan negara ini, habis punah aqidah Islam di sana. Agama Kristian menjadi agama rasmi. Namun, selatan Filipina masih utuh dengan keislamannya. Kenapa? Kerana mereka adalah bangsa Melayu.

Hal tersebut juga berlaku di Selatan Thailand. Walaupun mereka ditekan dengan hebatnya, namun aqidah dan tauhid mereka masih utuh di dalam sanubari. Kerana apa? Kerana mereka juga bangsa Melayu yang sama seperti kita. 

Begitu juga Indonesia yang begitu menjaga agama Islamnya walaupun dijajah dengan begitu lama oleh penjajah Belanda.
Hakikatnya, bangsa Melayu itu menjadi kuat kerana agama Islam. Bangsa lain juga tetap akan dipandang tinggi dan menjuadi kuat kerana Islam. Jika tidak kerana agama Islam, bangsa Melayu pasti tidak dimuliakan dan dipandang hina.
Moga dengan perkongsian ini, kita tidak terus bersikap lemah diri dan layu dek kerana kemeLAYUan yang ada pada diri kita. 
Ingatlah, bangsa Melayu adalah bangsa yang dipandang mulia di sisi Allah SWT hanya kerana agama Islam.
Hamid Addin,
Ghostwriter & Peminat Sejarah

Copy and paste: FB Bangun Ekonomi Umat DPEIN
30 September 2018 : 08.00 am