Wednesday 13 March 2024

FEDERATED MALAY STATE VOLUNTEER RESERVE FORCE (FMSVF)


SUMBER: MALAYSIA MILITARY POWER

KETIKA LEFTENAN ADNAN, bersama Kompeni B dan Kompeni C sedang bertempur dengan kemaraan Tentera Jepun di Pasir Panjang dibawah naungan Rejimen Askar Melayu Diraja, ada 5 orang anak Cina yang berasal dari Taiping juga turut bersama-sama dalam mengekang kemaraan Jepun ketika pertempuran di Singapura.
L/Sgt Khoo Heng Peng
Cpl Ong Kim Sai
Cpl Chan Kam Weng
Pte Tang Bee Choon
Pte Lim Poh Aun
Kelima-lima mereka adalah anak tempatan Taiping, menyertai pasukan simpanan Taiping Federated Malay States Volunteer Reserve Force (FMSVF) sehingga titisan darah terakhir di Singapura.
Salah seorang dari mereka, L/Sgt Khoo Heng Peng tewas akibat terkena serpihan peluru atau bom sewaktu bertugas di Changi.
Manakala empat yang lain, tewas di pos mesingan mereka di Geylang Serai pada 15 Februari 1942, hari dimana pada hari yang sama seluruh Malaya dan Singapura jatuh ke tangan Jepun dengan Jeneral Percival menyerah kalah tanpa syarat kepada Jeneral Yamashita.
Kesemua mereka adalah bekas pelajar sekolah King Edward VII di Taiping. Mereka secara sukarela menyertai FMSVF.
-dipetik dari "Nation Before Self" oleh mendiang Tan Sri Yuen Yuet Leng.
--------------------------------------------------------------------------------------
FMSVF salah satu cabang dari Malayan Volunteer Forces dan merupakan pasukan sukarelawan tentera yang di tubuhkan oleh pihak kolonial British untuk tujuan pertahanan jajahan takluk Negeri-Negeri Selat di bawah naungan British, yang kemudian berkembang ke Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu.
Asalnya keahlian hanyalah khusus untuk bangsa Eropah yang menetap atau lahir di Malaya dan Singapura tetapi keahlian mulai dibuka kepada kalangan orang Melayu, Cina, India, Punjabi dan Orang Asli sewaktu bibit perang Dunia Pertama mulai tercetus.
Kalangan anggota MVF adalah orang awam, ada yang terdiri dari pegawai kerajaan dan pekerja lombong serta estet, guru dan kalangan peniaga malah doktor juga.
Susun atur MVF adalah seperti berikut :
1.The Crown Colony of the Straits Settlements (S.S.)
The Straits Settlements were administered by a British Governor ((Sir Shenton Thomas) who was also High Commissioner for the eleven Malay States. The Straits Settlements consisted of Singapore, Penang and the Province Wellesley, and Malacca (and Labuan and Christmas Island). Volunteers were organised into 4 Battalions:-
Singapore - 1st and 2nd Battalion S.S.V.F [1250 men]
Penang & Province Wellesley - 3rd Battalion S.S.V.F. [916 men]
Malacca - 4th Battalion S.S.V.F.[675 men]
2.The Federated Malay States (F.M.S.)
These States were ruled by Sultans, but each had a British Resident to whom they were accountable. The Federated Malay States consisted of Perak, Selangor, Negri Sembilan and Pahang. Volunteers from these States were also organised into 4 Battalions:
Perak - 1st Battalion F.M.S.V.F.
Selangor - 2nd Battalion F.M.S.V.F.
Negri Sembilan - 3rd Battalion F.M.S.V.F.
Pahang - 4th Battalion F.M.S.V.F.
There was also an F.M.S.V.F. Signals Battalion, F.M.S.V.F.Light (Artillery) Battery, F.M.S.V.F. Reserve Motor Transport Company and F.M.S.V.F. Field Ambulance units.
F.M.S.V.F. = Federated Malay States Volunteer Force. Total number of men: 5,200.
Johore - J.V.E. (Johore Volunteer Engineers) - 258 men.
Kedah - K.V.F. (Kedah Volunteer Force) - 571 men.
Kelantan - K.V.F. (Kelantan Volunteer Force) - 136 men.
Trengganu & Perlis - no regular Defence Force or Corps.
As well as these Volunteer groupings, there were also Local Defence Corps formed in September 1940, similar to the Home Guard, throughout Malaya. There was also MAS, the Medical Auxilliary Service, and we would include as 'Volunteers' the full time, professional nurses of the Colonial Nursing Service.
Some Malayan Volunteers joined:
The Malayan Royal Navy Volunteer Reserve ( M.R.N.V.R.) - 1083 men.
The Malayan Volunteer Air Force (M.V.A.F.) - 350 men.
The Armoured Car Squadrons under S.S. & F.M.S. commands. In the final days the F.M.S.V.F Armoured Car units were amalgamated and given regimental status.
The Singapore Royal Artillery and Singapore Royal Engineers.
-------------------------------------------------------------------------------------------
kalangan anggota MVF ketika penaklukan Jepun keatas Malaya dan Singapura ditugaskan untuk mempertahankan pangkalan udara, persimpangan jalan dan jambatan-jambatan yang ada serta kritikal ketika kemaraan Jepun.
-ikansadinmknorang-

Copy and paste:
13 March 2024 - 2 Ramadan 1445H: 4.19 am

No comments: