Saturday 20 January 2024

BLOGGER HELEN ANG BERI JAWAPAN CUKUP BAIK..

Posted by:
Alang Pelikat : 14 September 2014

KEPADA CINA-CINA DAPig YANG KOMPLEN APASAL ORANG INDONESIA YANG MIGRASI KE MALAYSIA DITERIMA SEBAGAI MELAYU SELEPAS 2 GENERASI TAPI ORANG CINA YANG SUDAH 2 GENERASI TAK DITERIMA MELAYU?
=======
Kata Helen Ang: Jangankan di Malaysia. Di Filipina pun Jose Rizal diterima sebagai Melayu walau pun dia keturunan Cina kerna dia sudah asimilasi menjadi Melayu Filipina. Bahkan, Jose Rizal dijolok sebagai 'Kebanggaan Bangsa Melayu' (Pride of the Malay Race)..
Kata Helen Ang: Orang Indonesia (Bugis, Banjar, Jawa, Kerinci, Mandiling dan sebagainya) diterima sebagai Melayu kerana orang-orang di Kepulauan Melayu (Malay Archipelago) dan Semenanjung Melayu (Malay Peninsula) adalaj dari rumpun bangsa sama, Rumpun Bangsa Melayu. Mereka berkongsi budaya, bahasa dan agama yang sama..
Kata Helen Ang: Sebelum kedatangan penjajah Eropah (Portugis, Belanda, Inggeris), Kepulauan Melayu dan Semanjung Melayu adalah SATU wilayah HOMOGEN (SEKATA) dari segi bahasa, budaya dan agama dan secara konsep membentuk sebuah negara Melayu yang dipanggil NUSANTARA..
Kata Helen Ang: Semua orang Nusantara adalah RUMPUN MELAYU, adalah MELAYU samada di Malaysia, Filipina, Brunei, dan Indonesia.
Kata Helen Ang: Semua orang Melayu di NUSANTARA (DUNIA MELAYU) adalah PELAUT/PELAYAR hebat, mereka bergerak dalam dunia mereka sendiri dari Sumatera sampai New Guinea, dari Luzon sampai Jawa, dari Maluku sampai Madagascar. Mereka bukan pendatang dalam dunia mereka sendiri samada Jawa pergi ke Tanah Melayu, atau Patani pergi Jawa, atau Kelantan pergi ke Brunei..
Kata Helen Ang: Orang CINA DAPigs adalah orang luar dan pendatang dari luar Nusantara (Dunia Melayu), dari CHINA, mempunyai budaya, bahasa dan agama yang berbeza dari orang Melayu. Maka tak diterima oleh orang Melayu Malaysia sebagai Melayu..

Copy and paste:
20 January 2024 > 9 Rejab 1445H: 11.15 pm