Tuesday 13 March 2018

LONDON TUTUP 500 GEREJA, BUKA 423 MASJID BARU

By Qayeed Haris - March 11, 20186 0
London Tutup 500 Gereja, Buka 423 Masjid Baru | Salam.my – London kini menuju ke arah bandar Islam, dengan beratus-ratus mahkamah syariah rasmi yang telah mula beroperasi di ibu negara, dan terdapat masjid-masjid yang dibuka di tapak gereja-gereja terkenal yang telah wujud selama beratus-ratus tahun.
“London lebih Islam daripada banyak negara muslim yang disatukan,” kata Maulana Syed Raza Rizvi, salah seorang pendakwah Islam yang kini memimpin “Londonistan”, dilaporkan oleh wartawan Melanie Phillips.
Sebanyak 423 buah masjid-masjid baru dibina menggantikan gereja-gereja. Banyak gereja Kristian ikonik di London telah diubah menjadi masjid.
Institut Gatestone melaporkan: The Hyatt United Church telah dibeli oleh komuniti Mesir untuk ditukarkan ke masjid. Gereja St Peter telah diubah menjadi Masjid Madina. Masjid Brick Lane dibina di bekas gereja Methodist. Bukan sahaja bangunan diubah, tetapi juga orang. Bilangan kemasukan Islam telah meningkat dua kali ganda!
The Daily Mail menerbitkan gambar gereja dan masjid dengan jarak beberapa meter antara satu sama lain di tengah-tengah bandar London. Di Gereja San Giorgio, yang direka untuk menampung 1,230 jemaah, hanya 12 orang berkumpul untuk meraikan Misa. Di Gereja Santa Maria, hanya terdapat 20 orang.
Masjid Brune Street yang berhampiran pula mempunyai masalah yang berbeza: kesesakan. Bilik kecil dan boleh mengandungi hanya 100. Pada hari Jumaat, jemaah berkumpul dan bersolat sehingga di jalanan. Melihat keadaan semasa, Kristian di England bakal menjadi satu peninggalan, sementara Islam akan menjadi agama masa depan.
Menjelang 2020, anggaran bilangan umat Islam yang menghadiri solat akan mencecah sekurang-kurangnya 683,000, sementara bilangan orang Kristian yang menghadiri perjumpaan mingguan akan turun kepada 679,000. “Landskap budaya baru bandar-bandar Inggeris telah tiba; landskap Kristian agama homogenis berada dalam keadaan mundur, “kata Ceri Peachof Oxford University. Sementara hampir separuh daripada Muslim Inggeris berada di bawah usia 25 tahun, satu perempat daripada orang Kristian lebih dari 65 tahun. “Dalam 20 tahun lagi akan ada umat Islam yang lebih aktif daripada ada gereja,” kata Keith Porteous Wood, pengarah National Secular Persatuan.
Sejak tahun 2001, 500 gereja London semua denominasi telah berubah menjadi rumah persendirian. Dalam tempoh yang sama, masjid-masjid British semakin berkembang. Antara tahun 2012 dan 2014, bahagian Briton yang mengenal pasti diri mereka sebagai Anglicans jatuh dari 21% kepada 17%, penurunan sebanyak 1.7 juta orang, sementara menurut kaji selidik yang dijalankan oleh Institut Penyelidikan Sosial NatCen, bilangan umat Islam telah berkembang kepada hampir satu juta. Bilangan penganut Kristian yang pergi ke gereja merosot, di mana bilangan mereka akan tiga kali lebih rendah daripada orang Islam yang pergi secara rutin ke masjid pada hari Jumaat.
Secara demografi, Britain telah memperoleh wajah Islam yang semakin meningkat, di tempat-tempat seperti Birmingham, Bradford, Derby, Dewsbury, Leeds, Leicester, Liverpool, Luton, Manchester, Sheffield, Waltham Forest dan Tower Hamlets. Pada tahun 2015, analisa mendapati nama yang paling banyak diberikan di England ialah Mohammed, termasuk variasi ejaan seperti Muhammad dan Mohammad.
Bandar penting yang mempunyai penduduk Islam yang besar seperti berikut: Manchester (15.8%), Birmingham (21.8%) dan Bradford (24.7%). Di Birmingham, terdapat juga kebarangkalian yang lebih besar bahawa seorang kanak-kanak akan dilahirkan menjadi keluarga Islam daripada menjadi seorang Kristian. Di Bradford dan Leicester, separuh daripada kanak-kanak itu adalah Muslim. Perubahan sudah berlaku. “Londonistan” bukan mimpi buruk majoriti Muslim; ia adalah hibrid budaya, demografi dan agama di mana kekristenan menurun dan Islam pula maju.
Menurut Innes Bowen, yang menulis di The Spectator, hanya dua dari 1,700 masjid di Britain hari ini mengikuti tafsiran modernis Islam, berbanding dengan 56% di Amerika Syarikat. Orang Islam menguasai enam peratus masjid di UK, sementara Deobandi fundamentalis menguasai hingga 45%. Menurut satu kaji selidik dari Pusat Pengetahuan, sepertiga orang Muslim UK tidak merasakan “sebahagian budaya British.”
MAHKAMAH SYARIAH DI LONDON
London juga telah dipenuhi dengan mahkamah syariah. Jumlahnya secara rasmi ialah 100. Kemunculan sistem kehakiman selari ini telah diwujudkan oleh Akta Timbang Tara British dan sistem Penyelesaian Pertikaian Alternatif. Mahkamah-mahkamah baru ini adalah berdasarkan kepada penolakan hak-hak asasi manusia yang tidak tercemar: nilai-nilai kebebasan dan kesamaan yang menjadi asas Undang-undang Common English.
British terus membuka pintu untuk memperkenalkan syariah. Salah seorang hakim terkemuka Britain, Sir James Munby, mengatakan bahawa agama Kristian tidak lagi mempengaruhi mahkamah dan ini mestilah “multicultural” – yang bermaksud lebih Islam. Rowan Williams, bekas Ketua Biskop Canterbury, dan Ketua Hakim Lord Phillips juga mencadangkan supaya undang-undang British “menggabungkan” unsur-unsur undang-undang syariah. Penubuhan kebudayaan British dengan cepat menyerah kepada fundamentalis Islam dalam menerima tuntutan mereka.
Universiti-universiti British juga menerima undang-undang Islam. Garis panduan rasmi universiti, “Pembicara luar dalam institusi pengajian tinggi” yang diterbitkan oleh Universiti UK, menyatakan bahawa “kumpulan agama ortodoks” boleh memisahkan lelaki dan wanita. Di Queen Mary University of London, wanita terpaksa menggunakan pintu masuk yang berasingan dan dipaksa duduk di dalam bilik tanpa dapat bertanya atau menaikkan tangannya – seperti di Riyadh atau Teheran. Persatuan Islam di London School of Economics mengadakan gala, di mana wanita dan lelaki dipisahkan oleh panel tujuh meter.
Selepas serangan ke atas majalah satirikal Perancis, Charlie Hebdo, ketua MI6, Sir John Sawers, mengesyorkan penapisan diri dan “beberapa sekatan” dalam membincangkan Islam. Duta British di Arab Saudi, Simon Collis, memeluk Islam dan mengerjakan haji di Mekah. Dia kini memanggil dirinya Haji Collis.
sumber: Baxter Dmitry, Your News Wir

Copy and Paste: FB Kebangkitan Bani JAWI (Nusantara)
13.3.2018 : 2.58 pm

No comments: