Thursday, 6 February 2025

MISTERI BATU BERSURAT TERENGGANU

Posted by: Aryan Alarik
Sejarah Dunia Dan Nusantara
28 January 2025

By Srikandi
Kunci kepada misteri peralihan bahasa Melayu Kuno ke Bahasa Melayu Klasik: Batu Bersurat Terengganu.
Misteri bermula apabila ditemui bahawa bahasa Melayu pada batu bersurat ini berbeza sekali dengan artifak-artifak yang sezaman dengannya.
Penyelidik seperti Zurina dan Adi Yasran telah menyenaraikan tiga artifak yang berusia sekitar abad ke-14: Batu Bersurat Minye Tujuh (1380), Batu Bersurat Pagar Ruyung I (1357) dan Batu Bersurat Terengganu (1303). Mereka mendapati hanya Batu Bersurat Terengganu sahaja yang boleh dijadikan sebagai bahan bukti bermulanya zaman bahasa Melayu klasik disebabkan ciri-ciri dominan yang ada padanya iaitu:
1. Menggunakan aksara Jawi sahaja.
2. Mengandungi kosa kata klasik.
3. Mengandungi kosa kata Arab dan Parsi.
4. Mengandungi kata pangkal ayat seperti sebermula, alkisah, hatta, maka, dll.
5. Mengandungi ungkapan dalam bahasa Arab.
6. Mengandungi ayat yang panjang dan berulang-ulang.
7. Mengandungi ayat pasif dan songsang.
Walaupun Batu Bersurat Terengganu (BBT) lebih tua dari yang lain itu, bahasanya lebih 'advance' dari yang terdapat di Sumatera.
Ahli-ahli bahasa merasa pelik sebabnya ketika awal abad ke-14 di semenanjung sudah maju bahasa Melayunya, perkembangan bahasa Melayu di Sumatera rata-rata lembab dan kebanyakan artifak masih memakai bahasa Melayu Kuno dengan pengaruh perkataan Sanskrit dan memakai huruf yang diubahsuai dari skrip Brahmi. Apakah yang terjadi sebenarnya?
Fenomena aneh ini menyebabkan sebilangan sarjana berpandangan bahasa Melayu Klasik bukanlah diwariskan terus dari bahasa Melayu Kuno. Bahasa Melayu Kuno tetap memiliki hubungan dengan bahasa Melayu Klasik tetapi sebagai 'sepupu' bukannya 'anak'. Teeuw telah mencatatkan:
As long as there are no compelling indications that point in another direction it is better to consider morphological differences between Old Malay and Malay as an indication that seventeenth century Malay is not directly descended from seventh century Old Malay apparently. All sorts of complications are possible.
Classical Malay may date directly back to some other Malay dialect already in existence in the seventh century (geographically it is of importance that the inscriptions come from South Sumatra, whilst classical Malay seems to have a much more Northern cradle).Or there may have been continuity in the literary tradition of Malay, but far-reaching influences on the part of other spoken Malay dialects may yet have made themselves felt in the course of those ten centuries.
Manakala Sneddon mencatatkan:
There has been debate about the relationship of this language to modern Malay. Whether it was directly ancestral or not is uncertain; there have been many varieties of Malay, with divergence and convergence throughout its history, and it would be difficult to establish a direct ancestral link between a 7th-century variety and any variety of 1000 and more years later. Nevertheless, it is generally accepted that the Old Malay of the Srivijaya inscriptions is more closely linked to modern Malay than to any other language.
Bukan sahaja ciri bahasa Melayunya, malah isinya merangkumi pelbagai ilmu termasuk ilmu agama, pentadbiran, undang-undang malah ilmu falak. Para sarjana berpendapat bahasa yang dipakai dalam BBT menyamai bahasa yang digunakan dalam Sulalatus Salatin tetapi persoalannya, bagaimana BBT telah melampaui 3 abad ke depan? Hikayat Raja-raja Pasai yang turut memakai laras bahasa Melayu Klasik, diperkirakan ditulis pada awal abad ke-15, masih terkebelakang seratus tahun berbanding BBT.
Jiang Wu mencatatkan:
The introduction of Islam to the east coast of the peninsula therefore predated Malacca’s conversion to Islam, which probably took place during the reign of Sultan Megat Iskandar Shah around 1414. The Islamisation of Kelantan presumably happened around the same time or somewhat later in the mid-fifteenth century.
Wang syiling al-Julus Kelantan telah ditemui di bekas tapak Kota Istana Kubang Labu, Kelantan pada tahun 1914 Masehi, dimana di kepingan wang tersebut tercatat tarikh 577 Hijrah (1181 Masehi). Pada salah satu muka wang syiling berkenaan terukir perkataan ‘al-Julus Kelantan’ dan angka Arab ‘OVV’ yang bererti ‘menduduki takhta Kelantan 577′.
Semasa Kesultanan Melaka menakluk Kelantan, rajanya sudah pun bergelar sultan.
Jadi, misteri mengapa bahasa Melayu Klasik telah dibangunkan terlebih dahulu di pantai timur semenanjung mengatasi pantai barat semenanjung dan Sumatera, menepati dapatan terbaru oleh Jiang Wu tentang bahasa-bahasa Malayik Pantai Timur Semenanjung.
~Srikandi
Source FB: Srikandi

Copy and paste:
6/2/2025: 8.18 p.m

No comments: