1. Mukasyafah :
Makna
mukasyafah : Seseorang individu memeriksa dirinya dan berterus-terang dengan
dirinya. Kemudian dia menentukan ubat bagi penyakit yang dihadapi oleh
imannya, muamalatnya, dan akhlaknya. Individu tersebut juga akan memeriksa
setiap anggotanya secara khusus dan memastikan samada anggota-anggota tersebut
istiqomah dan baik ataupun terdapat keaiban yang memerlukannya untuk berhenti
seketika untuk membaikinya. Firman Allah s.w.t :“Bahkan
manusia itu, (anggotanya) menjadi saksi terhadap dirinya sendiri, Walaupun ia
memberikan alasan-alasannya (untuk membela diri).” (Surah Al-Qiamah : 14,15)
Manusia
yang berakal adalah mereka yang memeriksa dirinya seperti di dalam hadith yang
bermaksud : “Orang
yang cerdik – berakal – ialah orang yang memperhitungkan keadaan dirinyadan
suka beramal untuk mencari bekal sesudah matinya, sedangkan orang yang lemah
ialah orang yang dirinya selalu mengikuti hawa nafsunya dan mengharap-harapkan
kemurahan atas Allah – yakni mengharap-harapkan kebahagiaan dan pengampunan di
akhirat, tanpa beramal shalih.”
Allah
s.w.t telah meletakkan suatu timbangan fitrah di dalam diri manusia bagi
menjadi kayu pengukur ketika dalam keraguan.Dari Wabishah bin Ma’bad r.a.,
katanya: “Saya mendatangi Rasulullah s.a.w.,
lalu beliau bersabda: “Engkau datang ini hendak menanyakan perihal kebajikan?”
Saya menjawab:”Ya.” Beliau s.a.w. lalu bersabda lagi: “Mintalah fatwa –
keterangan atau pertimbangan – pada hatimu sendiri. Kebajikan itu ialah yang
jiwa itu menjadi tenang padanya – di waktu melakukan dan setelah selesainya,
juga yang hatipun tenang pula merasakannya,sedang dosa ialah apa-apa yang
engkau rasakan bimbang dalam jiwa serta bolak-balik -yakni ragu-ragu – dalam
dada – hati, sekalipun orang banyak telah memberikan fatwanya padamu; ya,
sekalipun orang banyak telah memberikan fatwanya padamu.”
Di
dalam sahih muslim : Kisah
Hanzhalah takut pada dirinya sendiri kalau sampai menjadi seorang munafik
kerana merasai perubahan mustawa (peringkat) keimanannya ketika bersama
dengan Rasulullah s.a.w dan merasakan mustawa keimanannya menjadi lemah apabila
bersama ahli keluarganya.
Setelah itu Rasulullah s.a.w. bersabda: “Demi Zat yang jiwaku ada didalam
genggaman kekuasaanNya, jikalau engkau semua tetap sebagaimana hal keadaanmu di
sisiku dan juga senantiasa berzikir – ingat kepada Allah, niscayalah
malaikat-malaikat itu menjabat tanganmu semua, baik ketika engkau ada di
hamparanmu – sedang tidur, juga ketika ada di jalananmu – sedang
berjalan-jalan. Tetapi, hai Hanzhalah, sesaat dan sesaat – maksudnya sesaat
untuk melakukan peribadatan kepada Allah dan sesaat lagi untuk mengurus segala
sesuatu yang diperlukan oleh manusia dalam kehidupannya”
2.
Muahadah :
Maksudnya
: Seseorang individu membuat perjanjian dengan Allah s.w.t bahawa dia tidak
akan melakukan dosa (besar atau kecil ) dan berjanji untuk memperbaiki keaiban
dan penyakit-penyakitnya sehingga dia menjadi seorang muslim yang terbaik dan
dicintai oleh Allah s.w.t dan rasulNya .
Firman Allah s.w.t yang bermaksud : “dan sempurnakanlah perjanjian (dengan
Allah dan dengan manusia), sesungguhnya perjanjian itu akan ditanya.” (Surah Al-Isra’ :34).Ketikamana muslim tersebut
berasa lemah ketika berhadapan dengan perkara-perkara yang dicintai jiwa dan
syahwat dia akan teringat kepada janjinya dan menjaga dirinya.
Apabila
seorang muslim itu mengkhianati janjinya dengan Allah s.w.t dan manusia, dia
akan berada dalam situasi yang bahaya kerana dia akan hidup di dalam
salah satu daripada tanda munafik seperti sabda Rasulullah s.a.w di dalam
hadith yang bermaksud : “
Tanda munafik itu ada tiga : apabila berkata-kata dia akan berdusta, apabila
berjanji dia tidak tepati dan apabila diberi amanah dia khianat”
Sesungguhnya
memperbaki diri adalah suatu usaha yang susah, ia seakan suatu usaha jihad yang
memerlukan kepada kesabaran. Tetapi apabila seorang insan berjaya memenangi
nafsunya dia akan merasai suatu kebahagiaan kerana dia telah berjaya menjadi
tuan dan bukannnya lagi hamba kepada nafsunya. Dia yang akan mengawal nafsunya
dan bukan sebaliknya. Firman Allah s.w.t “dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih
daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan
kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada
Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).”
3.Muraqabah :
Makna
muraqabah : Seseorang muslim itu akan merasai pengawasan Allah s.w.t dan
merasai bahawa Allah s.w.t memerhatikan segala urusan kehidupannya siang dan
malam, dan samada dalam keadaan rahsia atau terang-terangan, di depan atau di
belakang manusia.
Firman Allah s.w.t yang bermaksud :“sesungguhnya
Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu.”
(Surah An-Nisa’ : 1).
Sabda Rasulullah s.a.w yang
bermaksud : “Al-Ihsan
adalah apabila engkau beribadah kepada Allah seakan-akan engkau melihatNya,
sekalipun engkau tidak dapat melihatNya, maka sesungguhnya Ia melihatmu.”
Muraqabah
menghadirkan perasaan malu terhadap Allah s.w.t dan menghalang seorang hamba
itu membuat dosa dan maksiat. Ia juga akan menambahkan keimanan dengan merasai
kehadiran Allah s.w.t. Muraqabah juga akan memberikan ketenangan dan
kebahagiaan yang hakiki kerana seseorang hamba itu akan melakukan perkara yang
sama samada dengan kehadiran manusia atau tanpa kehadiran manusia.
Contoh
daripada kisah salafussoleh :
Suatu
hari ibnu Umar berjalan dan berjumpa dengan seorang hamba sedang mengembala
kambing, maka dia bertanya dengan tujuan untuk menguji “Jualkan
seekor kambing kepadaku” hamba tersebut menjawab “sesungguhnya
aku adalah seorang hamba” maka ibnu Umar berkata “beritahu
tuanmu bahawa serigala telah memakannya”.
Hamba tersebut menjawab :“maka bagaimana dengan
Allah s.w.t”.
Maka ibnu Umar membeli hamba
tersebut dan membebaskannya seraya berkata “Aku telah membebaskanmu kerana kalimah
ini di dunia dan aku berharap Allah s.w.t akan membebaskanmu dengannya di
akhirat kelak.”
Ketika
zaman khilafah Umar r.a ketika beliau sedang keluar melihat rakyatnya beliau
terdengar seorang ibu berkata kepada anak perempuannya : “pergilah kamu mencampurkan susu itu
dengan air.”
Maka
pemudi tersebut menjawab :“Sesungguhnya Amirul
Mukminin menegah daripada melakukannya.” Ibunya
berkata : “Sesungguhnya
Amirul Mukminin tidak melihat kita.”.
Pemudi tersebut menjawab : “Tetapi
Allah s.wt melihat kita”.Umar r.a berasa
kagum dengan pemudi tersebut dan telah mangahwinkannya dengan salah seorang
daripada anaknya dan daripada keturunannya lahir khalifah Umar bin Abdul
Aziz.
4.Mujahadah
:
Makna
mujahadah: menentang hawa nafsu pada syahawatnya; yang sukakan
kerehatan,ketenangan,kemalasan,tidur,makanan dan minuman yang enak,dan
keterikatan dengan dunia dan perhiasannya.
Mujahadah
dilakukan dengan memutuskan nafsu daripada adat-adat kebiasaan, dan
memberikannya keperluan-keperluan yang penting, serta memimpinnya kepada
suruhan dan ketaatan kepada Allah.Tanpa memberi peluang kepada nafsu untuk
menariknya ke belakang.
Firman Allah yang bermaksud: “Dan mereka yang berjihad di (jalan) Kami
pasti akan Kami tunjukkan jalan-jalan Kami dan sesungguhnya Allah bersama
orang-orang yang berlaku ihsan”, dan firman Allah yang
bermaksud: “Adapun orang yang takutkan
keadaan semasa ia berdiri di mahkamah Tuhannya, (untuk dihitung amalnya), serta
ia menahan dirinya dari menurut hawa nafsu, – Maka sesungguhnya Syurgalah
tempat kediamannya.”
(Surah An-Naaziat :40,41)
Diantara
contoh mujahadah :
Memanfaatkan
nikmat waktu lapang dan kesihatan : “Ada
dua macam kenikmatan yang keduanya itu disia-siakan oleh sebagian besar manusia
yaitu kesihatan dan kelapangan waktu.”
Menjadi
seorang mukmin yang kuat iman dan tubuh badan.Kekuatan menjadikan seseorang
mukmin mampu untuk mencapai matlamatnya di dalam kehidupan seperti dalam sabda
Rasulullah s.a.w yang bermaksud :
“Orang mu’min
yang kuat adalah lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah daripada orang mu’min
yang lemah. Namun keduanya itupun sama memperoleh kebaikan. Berlombalah untuk
memperoleh apa saja yang memberikan kemanfaatan padamu dan mohonlah pertolongan
kepada Allah dan janganlah merasa lemah.”
Mengawal
kehendak anggota : Tidak semua kehendak anggota manusia perlu ditunaikan agar
kita tidak menjadi hamba kepadanya. Manusia yang berakal adalah mereka yang
memeriksa dirinya seperti di dalam hadith yang bermaksud “Orang
yang cerdik – berakal – ialah orang yang memperhitungkan keadaan dirinya dan
suka beramal untuk mencari bekal sesudah matinya, sedangkan orang yang lemah
ialah orang yang dirinya selalu mengikuti hawanafsunya dan mengharap-harapkan
kemurahan atas Allah – yakni mengharap-harapkan kebahagiaan dan pengampunan di akhirat,
tanpa beramal shalih.”
Memperbanyakkan
sujud : Rabi’ah bin Ka’ab al-Aslami, khadam Rasulullah s.a.w. bersabda: “Memintalah padaku!” Saya berkata: “Saya
meminta kepada Tuan untuk menjadi kawan Tuan di dalam syurga.” Beliau s.a.w.
bersabda lagi: “Apakah tidak ada yang selain itu?” Saya menjawab: “Sudah, itu
sajalah.” Beliau lalu bersabda: “Kalau begitu tolonglah aku – untuk
melaksanakan permintaanmu itu – dengan memaksa dirimu sendiri untuk
memperbanyak bersujud – maksudnya engkaupun harus pula berusaha untuk
terlaksananya permtntaan tersebut dengan jalan memperbanyak menyembah Allah
s.w.t.”
5.Muhasabah
:
Makna
muhasabah: Seorang insan menghitung dirinya atas segala pergerakannya atau
diamnya supaya tidak sentiasa berada dalam kelalaian, atau berada lama dalam
suatu maksiat, atau tidak menjurus kepada kerasnya hati dan penyakit jiwa.
Kepentingan
muhasabah: kita kini berada pada penghujung tahun, dan muhasabah merupakan
salah satu cara tarbiyah Islam untuk memperbaiki diri,mendidiknya, dan
mengangkatnya.Dengan muhasabah,seorang insan menghitung kesalahan dan
maksiat-maksiatnya, dan mengetahui keadaan jiwanya sama ada sihat atau sakit,
maka dia akan membimbing jiwanya ke jalan kemenangan, dan menjauhkannya dari
jalan kecelakaan.
Umar
Al-Khattab r.a berkata : “
Hitunglah diri kamu sebelum kamu dihitung, dan timbanglah amalanmu sebelum
ditimbang untukmu.”
Sekiranya
seorang manusia melontarkan maksiat-maksiatnya ke dalam rumahnya necaya
rumahnya akan penuh dalam masa yang singkat. Tetapi manusia sering meremehkan
maksiatnya seperti di dalam firman Allah s.w.t yang bermaksud : “Allah telah menghitung
amal-amal mereka itu satu persatu, sedang mereka telah melupakannya.”
(Surah Al-Mujadilah : 6)
Wallahua’lam
Copied from internet
13.6.2015 : 2.29 am
No comments:
Post a Comment