Saturday 11 February 2012

2012 -KURSUS MOTIVASI PORT DICKSON

KURSUS MOTIVASI – PORT DICKSON
11-12 FEBRUARY 2012


Perjalanan dari Kuala Lumpur ke Port Dickson sejah 110 km

9 setaf Yayasan Jantung Malaysia telah menghadiri Kursus Motivasi di Casa Rachado Resort yang terletak di Port Dickson, N.Sembilan. Turut serta ialah 6 Ahli Lembaga Pengarah YJM. Kursus berjalan selama 2 hari. Kami menginap di Casa Rachado Beach resort.
Ceramah Motivasi disampaikan oleh Col (Rtd) Mohan. Selain dari kursus motivasi  setaf YJM juga terlibat dalam Latihan Team Building dan Jungle Trecking di Hutan Rekreasi Tg. Tuan.



Sebahagian Peserta Kursus Motivasi Yayasan Jantung Malaysia, 2012

TEAM BUILDING
Antara modul kursus termasuklah Team Building yang bertujuan mewujudkan semangat kerjasama antara pasukan. Dalam latihan ini para peserta kursus dikehendaki membina rakit dan dibahagikan kepada 2 kumpulan. Kumpulan yang pertama menyiapkan rakit dianggap mempunyai semangat kerjasama yang kuat. 










RUMAH API TANJUNG TUAN
Satu lagi aktiviti yang dijalankan ialah mendaki bukit ke Rumah Api Tanjung Tuan. Latihan ini agak mencabar memandangkan sebahagian setaf YJM sudah agak berumur... namun umur bukanlah penghalangnya... kami semua berjaya sampai ke puncaknya iaitu dimana terletaknya rumah api Tanjung Tuan. 













Pemandangan Matahari terbenam di Tanjung Tuan adalah suatu pemandangan yang cukup menakjubkan ...begitulah indahnya alam ciptaan Allah Yang Maha Esa...SUBHANALLAH

Rumah Api Tanjung Tuan yang terletak di kawasan daerah Alor GajahMelaka merupakan rumah api antara yang tertua di Malaysia. Selain itu, rumah api ini dilancarkan pada tahun 1958.
Rumah api ini dibina pada tahun 1819 oleh kerajaan British, khususnya semasa Stamford Raffles. Ia kemudian dibina semula pada tahun 1860 setelah menara yang asal termusnah, akibat perang. Dari puncak Tanjung Tuan akan kelihatan pusaran air yang ganas yang menenggelamkan sekurang-kurangnya empat buah kapal perang Belanda dan Portugis pada tahun 1605.
Rumah api ini berfungsi untuk membantu kelasi, kapal-kapal dagang dan nelayan untuk singgah ke pelabuhan. Ia dikawal dan diselenggarakan oleh Shahbandar Melaka. Sebuah radar untuk tujuan pengawalan laluan kapal-kapal besar di Selat Melaka baru saja dipasang di stesen rumah api ini pada awal tahun 1990.
Rumah api ini asalnya daripada bangunan kayu sahaja tetapi kini telah diganti dengan bangunan batu dan dilengkapi dengan sistem lampu yang memenuhi piawai antarabangsa. Kos pembinaannya lebih daripada sejuta ringgit. Di tepi rumah api ada lorong denai menuju ke Tok Keramat Lela dan medan tinjau Pulau Intan. Laluan denai daripada batu telah dibina oleh Jabatan Perhilitan Melaka. Disebabkan faktor-faktor keselamatan, rumah api ini tidak dibuka kepada orang ramai.
CASA RACHADO BEACH RESORT PD
Sepanjang berkursus kami menetap di Casa Rachado Beach Resort. 
Casa Rachado Beach Resort adalah sebuah resort Caribbean bertemakan latihan di Pantai Cermin, pantai betul-betul di belakang Blue Lagoon di batu 10 Port Dickson. Hotel bajet ini menawarkan penginapan di dalam bilik tunggal, bersama-sama dengan unit-unit pangsapuri bilik tidur double dan triple. Kebanyakan kemudahan berfungsi, tetapi kemuncak penginapan di sini adalah ketenangan persekitaran, subur semula jadi, yang terletak bersebelahan dengan Cape Rachado hutan simpan. Juga, terdapat banyak aktiviti rekreasi yang dianjurkan oleh resort termasuk memancing, berakit, terbang musang, berkanu, kursus halangan, meredah hutan dan banyak lagi. Ini menjadikan ia satu tempat yang popular untuk perjalanan pembinaan pasukan kasual untuk kumpulan besar tetamu.









Setelah penat dengan kursus di siang hari..malam kami bersantai sekejap dengan Karaoke

Kursus selama 2 hari ini berakhir pada 12 Feb 2012. Banyak manfaat yang diperolehi oleh peserta kursus dan diharap semoga kursus seperti akan dijadikan Kursus Tahunan demi untuk membina satu organisasi yang mantap dengan para pekerja yang mempunyai semangat motivasi dan semangat kerjasama yang tinggi. 

Zulheimy Maamor
13.10. 2013



No comments: