Tuesday 23 June 2020

UTUSAN-UTUSAN DAKWAH RASULULLAH S.A.W


Sebelum Fathu Makkah dan setelah Hudaibiyah, Rasulullah SAW mengirimkan beberapa utusan kepada para raja untuk mengajak mereka kepada Islam. Ada yang menerima dan ada yang menolak.
1. Nabi mengutus Dihyah bin Khalifah al-Kalbi kepada Kaisar Byzantium bernama Hiraqla (Heraclius).
2. Baginda mengutus Abdullah bin Hudzafah as-Sahmi kepada Kisra Abarwiz bin Hurmuz, Raja Persia.
3. Baginda mengutus Amru bin Umayyah adh-Dhamri kepada Najasyi, Raja Habasyah.
4. Baginda mengutus Hathib bin Abu Balta’ah al-Lakhmi kepada al-Muqauqis, penguasa Iskandariyah dan Mesir.
5. Baginda mengutus Amru bin al-Ash kepada Jaifar al-Azdi dan Iyadz al-Azdi, dua putra al-Julundi, dua orang Raja Oman.
6. Baginda mengutus Salith bin Amr, salah seorang warga Bani Amir bin Lu’ay, kepada Haudzah bin Ali al-Hanafi, Raja Yamamah, dan kepada Tsumamah bin Utsal al-Hanafi.
7. Baginda mengutus al-Ala’ bin al-Hadhrami kepada al-Mundzir bin Sawa al-Abdi, Raja Bahrain.
8. Baginda mengutus Syuja’ bin Wahab al-Asadi, dari kabilah Asad Khuzaimah, kepada al-Harits bin Abu Syamir al-Ghassani dan sepupunya, Jabalah bin al-Aiham, dua orang Raja al-Balqa’, Saiah satu wilayah bawah Damsyik.
9. Baginda mengutus al-Muhajir bin Abu Umayyah al-Makhzumi, kepada al-Harits bin Abdul Malik al-Himyari, salah satu penguasa daerah Yaman.
10. Baginda mengutus Mu’adz bin Jabal ke seluruh Yaman untuk mengajak masuk Islam. Maka, masuk Islamlah seluruh raja-rajanya, seperti Dzu al-Kala’, Dzu Dhulaim, Dzu Zarud, Dzu Marran, dan lainnya.

Apa kaitan kisah ini dengan kita. Nabi mengutuskan utusan dakwah kepada wilayah sekitarnya demi untuk meletakkan seluruh manusia di bawah naungan Islam.
Sudahkah kita melaksanakan amanah Nabi ini dengan menjadi pendakwah kepada rakan sekitar kita. Termasuk yang belum Islam.
Ini karena itulah tujuan Asal Islam. Mesti disampaikan, dikembangkan, disebarkan kepada seluruh manusia. Jika tidak berbuat demikian tak ada gunalah kita menjadi Islam.
▫️Moga kita jangan lupa tanggung jawab asal itu.
💡JAWAMI AS-SIRAH AN-NABAWIYAH (IBNU HAZM)

MAYBANK 564388553039 MAAHD AL QURAN ASY SYAFIE
Copy and paste
23 June 2020 / 2 Zulkaedah 1441H : 11.33 pm

No comments: