Saturday 13 June 2020

Shajarat al-Durr

Shajarat al-Durr, wanita pertama yang duduk di atas takhta Mesir sejak Cleopatra hampir 1300 tahunnya.
Kredit : #Cikwin 🥀🌷🌹💐
 2:28 PM

📆 5 June 2020



Tidak banyak yang diketahui mengenai asal usulnya, termasuk nama dan tahun kelahirannya pada awal abad ke 13. Nama yang dikenali sebagai dirinya ialah

"Shajarat al-Durr" yang bermaksud ( Pohon Mutiara ) dikatakan terinspirasi oleh kesukaannya terhadap permata laut.

Legenda mengatakan bahawa dia berasal dari bangsawan kerajaan Arab, tetapi sejarawan bersetuju bahawa dia kemungkinan besar dilahirkan di Armenia yang sekarang ini dari keluarga orang Kopchak di nomad, yang dikenali oleh penulis sejarah abad pertengahan Barat sebagai "orang berambut perang" dan di antaranya wanita yang sering memiliki status tinggi di negara itu kerana sesuatu hal yang luar biasa, iaitu rasa hormat yang dipegang oleh wanita.
Sekitar masa kelahiran Shajarat al-Durr, orang Mongol menyapu ke barat Asia, menyerang beberapa suku dan penempatan Kipchak sambil menyebarkan yang lain. Sebilangannya ditawan dan dijual kepada orang lain termasuk Ayyubid Mesir yang berkuasa. Suami pertama Shajarat al-Durr, Sultan Al-Malik al-Salih, sebenarnya, adalah yang pertama membawa sejumlah besar Kipchaks ke Kaherah. Orang-orang itu telah menjadi pegawai tentera, yang dikenali sebagai Mamluk,sementara Shajarat al-Durr, seperti wanita lain, memasuki harem.
Dalam sejarahnya mengenai kesultanan Mamluk Mesir, Al-Makrisi kelahiran Kaherah, seorang penulis biografi, sejarawan dan penyair abad ke-14 dan ke-15, menulis bahawa sultan sangat mencintainya sehingga dia membawanya ke medan perang, dan tidak pernah melepaskannya…
Pada tahun 1239, dia melahirkan seorang putera bernama khalil, tetapi anak mereka mati sejak kecil, dan dia tidak melahirkan anak lagi sesudah itu.
Akan tetapi, Al-Salih sudah memiliki seorang putra di Turki tenggara iaitu Turan Shah , anak oleh isteri pertamanya.
————————————————————-
Kipchak membantu sultan Ayyubid dalam menggerakkan pasukan Mamluk untuk bertugas , pertama dalam mempertahankan wilayahnya yang dekat, Mesir, dan kemudian memperluas kekuasaan ke Syria.
Ketajamannya menjadi semakin jelas pada musim bunga tahun 1249. Sultan al-Salih, yang berkempen di Syria, mengetahui bahawa tentera Salib Ketujuh, yang dipimpin oleh Louis IX dari Perancis, sedang berlayar ke Mesir, dengan tujuan untuk mendaratkan 1.800 kapal dan 50.000 orang di bandar Damietta Delta Nil. Shajarat al-Durr, yang bertindak sebagai bupati di Kaherah, mengirim komandan tertinggi , Fakhr al-Din, ke Damietta sementara dia memimpin Mamluk dalam pengawal Kaherah.
*Perang Salib Ketujuh berakhir dengan diplomasi dua ratu - seorang Muslim dan seorang Kristian
Kemudian datang berita yang lebih buruk: Sultan telah cedera dalam pertempuran. Dia dalam perjalanan pulang ke Mesir dengan menggunakan tandu
Dengan kewalahan, pasukan Muslim yang banyak meninggalkan kota itu, lapor sejarawan abad ke 13 Ibnu Wasil. Mereka berkumpul di tebing timur Sungai Nil, kira-kira 100 kilometer di timur laut Kaherah, di al-Mansoura. Di sana, al-Salih yang sakit tiba, dan dia dibaringkan di sisi tempat tidurnya oleh Shajarat al-Durr. Menjelang akhir bulan Ogos, kesihatan al-Salih mulai merosot setiap hari. Ibn Wasil menggambarkan keadaan itu sebagai "bencana” ada kesedihan dan kekaguman, dan keputusasaan menimpa seluruh Mesir."
Pada bulan November, Sultan Al-Malik al-Salih meninggal dunia. Bertekad untuk memastikan kesinambungan dinasti suaminya dan menghindari mengungkapkan kelemahan kepada Tentara Salib, Shajarat al-Durr teringat akan Turan Shah dari Turki dan perihal kedatangannya, lalu dia mengatur untuk menyembunyikan kematian sultan.
Dia memanggil Fakhr al-Din dan ketua Kasim al-Salih, Jamal al-Din, yang bertanggung jawab atas Mamluk, untuk memberitahu mereka tentang kematian sultan, dan meminta bantuan mereka dalam mendukung berat pemerintahan pada saat itu.
Antara mereka memerlukan konspirasi yang terperinci. Semua perintah dari sultan sebenarnya ditandatangani oleh Jamal al-Din, yang memalsukan tandatangan tuannya ( Sumber-sumber lain mengatakan bahawa Shajarat al-Durr banyak menyimpan tandanganan al-Salih dengan dokumen yang kosong sebelum dia meninggal.) Seorang doktor juga diberitahu mengenai rahsia itu, dan dia dilihat mengunjungi kamar sultan setiap hari.
Setibanya Turah shah, Makanan dibawa ke pintu, penyanyi dan pemuzik tampil di luar bilik & membuat persembahana sebagai hiburan. Sementara itu, Shajarat al-Durr merancang sesuatu dan menyamar dengan jubah hitam, dia menemani jenazah suaminya di bawah penutup malam hingga Sungai Nil ke Pulau Roda di selatan Kaherah, di mana pasukan Mamluk ditempatkan. Di sana, dia menyembunyikan mayat dan mengeluarkan perintah dengan bantuan ketua komandan suaminya dengan persiapan untuk berperang.
Dengan cara ini, selama hampir tiga bulan, Shajarat al-Durr secara diam-diam mengambil peranan suaminya dalam pemerintahan negara.
Walaupun Fakhr al-Din jatuh dalam pertempuran, pasukannya mulai mengalahkan Tentara Salib, dan Turan Shah tiba tepat pada waktunya untuk kekalahan dan penangkapan Louis.
Namun sebagai pengganti ayahnya, Turan Shah dengan cepat mulai membuat kesalahan langkah. Dia tidak memiliki kepercayaan diri melainkan sejumlah favorit, yang dia bawa bersamanya dari Syria yang membantunya dalam peperangan tersebut.
Turan shah telah menuntut agar Shajarat al-Durr menyerahkan harta ayahnya dan perhiasannya sendiri dan mutiara tanda dagangannya. Sultanah dalam keadaan khawatir dan telah meminta perlindungan Mamluk. Mereka terlalu senang untuk menolongnya, kerana mengingati layanan yang dia lakukan di negara itu pada masa-masa yang sangat sulit dan oleh kerana umum pada waktu itu bahawa Turan Shah adalah seorang pangeran yang dibenci secara universal, lalu pembunuhannya telah di rancang dan Turan Shah dibunuh pada 2 Mei 1250.
Mamluk memutuskan bahawa fungsi Sultan dan penguasa Mesir harus dipikul oleh Shajarat al-Durr. Ibn Wasil mencatat dan menambahkan bahawa "keputusan akan dikeluarkan atas perintahnya dan mulai pada waktu itu dia menjadi titular ketua seluruh negeri, cap kerajaan dikeluarkan dalam namanya dengan formula “ ibu Khalil “dan khutbah diucapkan dalam namanya sebagai Sultana dari Kaherah dan seluruh Mesir.
Dia berkerja keras untuk membuktikan kemampuannya, dengan kecerdasan hebat dan kemampuan untuk urusan kerajaan. kata Khayr al-Din al-Zirikli, seorang penulis biografi moden dan penyair dari Syria.
Salah satu tindakan pertamanya sebagai sultanah adalah membuat perjanjian dengan Tentara Salib yang mengembalikan Damietta dan menebus Louis IX. Syarat-syarat ini dia telah berunding dengan rakannya dari Perancis, Ratu Margaret dari Provence. Oleh itu, Perang Salib Ketujuh berakhir dengan diplomasi dua permaisuri - seorang Muslim dan seorang Kristian.
Tidak semua menyokongnya tindakannya . Penolakan paling keras datang dari Baghdad, di mana Khalifah al-Musta'sim dikatakan telah menyatakan: Kami telah mendengar bahawa kamu diperintah oleh seorang wanita sekarang. Sekiranya anda kehabisan lelaki di Mesir, beritahu kami agar kami dapat menghantar anda seorang lelaki untuk memerintah anda. " Berhati-hati dengan pengaruh pengaruh Abbasiyah yang jauh, sultanah dan ahli dewannya tahu mereka perlu bersabar jika hendak kekal bertahan.
Hingga hari ini dia tetap menjadi salah satu tokoh sejarah Mesir yang paling popular.
Untuk info lebih lanjut
Rujukan
1. M. W. Daly, Carl F. Petry, Sejarah Cambridge Mesir. Cambridge: Cambridge University Press, 1998, jilid. 2
2. Urbain Vermeulen, Egypt and Syria in the Fatimid, Ayyubid and Mamluk Eras. Leuven: Peeters Publishers, 2001
3. Glenn E. Perry, Sejarah Mesir. London: Greenwood Press, 2004
4. Beth Baron, Kebangkitan Wanita di Mesir: Budaya, Masyarakat, dan Akhbar. New Haven: Yale University Press, 1994
5. Amalia Levanoni. "Shajar Al-Durr: Kes Kesultanan Wanita dalam Islam Abad Pertengahan." Sejarah Dunia Bersambung 7, No. 1 (Februari 2010). Diakses pada 5 Ogos 2016.


Copy and paste: Winda A
13/6/2020 @ 21 Syawal 1441H : 7.11 am

No comments: