Saturday 13 June 2020

KALIGRAFI ISLAM

Kredit : #Cikwin🥀🌷🌹💐

Bahasa Arab tergolong dalam kumpulan bahasa Semitic dan skrip abjad. Huruf yang paling awal diketahui oleh manusia adalah Semitik Utara, yang berkembang sekitar tahun 1700 SM. di Palestin dan Syria. Terdiri daripada 22 huruf konsonan. Huruf Arab, Ibrani, dan Fenisia berdasarkan model ini. Kemudian, sekitar tahun 1000 SM, abjad Phoenician itu sendiri digunakan sebagai model oleh orang Yunani, yang menambahkan huruf untuk vokal. Bahasa Yunani pada gilirannya menjadi model untuk Etruscan (sekitar 800 SM), dari mana datangnya huruf-huruf abjad Rom kuno, dan akhirnya semua huruf Barat.
Tulisan Arab Utara, yang akhirnya berlaku dan menjadi tulisan Arab Al-Quran, berhubungan paling banyak dan langsung dengan tulisan Nabatian, yang berasal dari tulisan Aram. Bahasa Aram kuno, bahasa Yesus dan para Rasul, berasal dari milenium ke-2 SM, dan beberapa dialeknya masih dituturkan oleh kumpulan kecil di Timur Tengah.
Tulisan Arab masih berkongsi dengan bahasa Arab nama-nama huruf abjad (Alef, Jeem, Dal, Zai, Sheen, dll.) perwakilan grafik yang serupa untuk huruf yang serupa secara fonetik (Sedih dan Ayah, Ta dan Tha, dll.) penyambungan huruf dengan kata yang sama dan beberapa bentuk setiap huruf bergantung pada lokasinya dalam kata tersebut, kecuali huruf yang tidak dapat dihubungkan dengan huruf yang muncul setelahnya (Alef, Dal / Dthal, Raa / Zai, Waw). Huruf Arab mengandungi 18 bentuk huruf, dengan menambahkan satu, dua, atau tiga titik pada huruf dengan ciri fonetik yang serupa, sebanyak 28 huruf diperoleh. Ini mengandungi tiga vokal panjang, sementara diakritik dapat ditambahkan untuk menunjukkan vokal pendek.
Dari contoh awalnya yang sederhana dan primitif pada abad ke-5 dan ke-6 M., abjad Arab berkembang pesat setelah kebangkitan Islam pada abad ke-7 menjadi bentuk seni yang indah. Dua keluarga utama gaya kaligrafi adalah gaya kering, umumnya disebut Kufik, dan gaya kursif lembut, yang meliputi Naskhi, Thuluth, Nastaliq dan banyak lagi.
Tulisan Kufik
Kota Kufah didirikan di Iraq pada tahun 641 Masehi. Ia berkembang dalam waktu yang singkat dari kem tentera yang menjadi pusat bandar dengan kegiatan budaya yang penting. Di antara aktiviti ini adalah penyempurnaan tulisan Arab menjadi tulisan yang elegan dan agak seragam, yang kemudian dikenali sebagai Kufic atau Kufi. Ia mempunyai gabungan garis persegi dan sudut di satu sisi, dan bentuk bulat tebal padat di sisi lain. Pukulan menegak pendek, sementara pukulan mendatar panjang dan memanjang. Ketika Kufic mencapai kesempurnaan pada paruh kedua abad ke-8, ia menggantikan usaha-usaha lain untuk memperbaiki kaligrafi Arab, dan menjadi satu-satunya naskah yang digunakan untuk menyalin Al-Quran selama tiga ratus tahun ke depan.
Ketika gaya kursif menjadi popular dan diperhalusi pada abad ke-10, Kufic bertindak balas dengan menekankan banyak kualiti skrip kursif dalam gaya geometri yang disebut 'Kufic Timur', di mana goresan menegak langsing dan garis miring menghidupkan Kufic awal yang lebih kaku. Gaya ini terutama kaligrafi buku dan bukan gaya kaligrafi seni bina, tetapi sangat popular pada keramik.
Pada monumen seni bina, serif ditambahkan pada Kufic awal yang sederhana sejak abad ke-8, dan hiasan seperti daun daun muncul seawal 866 pada akhir pukulan menegak. Hiasan ini kemudiannya ditambahkan pada pukulan bulat, dan Foliate Kufic menjadi gaya yang paling popular untuk prasasti seni bina sejak abad ke-10.
Pada abad ke-11, huruf-huruf itu sendiri mulai dimodifikasi dan dijadikan hiasan, dan unsur-unsur geometri baru mulai muncul dalam bentuk anyaman, simpulan, dan jalinan2. Penggunaan perhiasan sedemikian secara berlebihan membuat komposisi yang rumit, yang kadang-kadang sukar untuk diuraikan.
Selama abad ke-13 dan ke-14, Square Kufic berkembang daripada penggunaan kaligrafi di bangunan. Bentuknya yang sederhana berbeza dengan trend untuk mengembangkan komposisi kaligrafi yang lebih kompleks. Itu adalah satu-satunya gaya kaligrafi yang digunakan untuk menutup seluruh bangunan, latihan yang unik untuk seni bina Islam.
Gaya kursif
Skrip kursif bermula sekurang-kurangnya pada dekad pertama era Muslim. Contoh-contoh awal, bagaimanapun, tidak memiliki keanggunan dan disiplin dan digunakan terutamanya untuk tujuan sekular dan praktikal, bukannya estetika. Dalam proses yang perlahan tetapi berterusan, gaya yang lebih lama disempurnakan, sementara gaya baru diciptakan untuk memenuhi tuntutan berbagai kesempatan.
Naskh, yang bermaksud "menyalin", dikembangkan pada abad ke-10, dan diperbaiki menjadi bentuk seni rupa di Turki pada abad ke-16. Sejak itu diterima umum untuk menulis Al-Quran. Naskh mudah dibaca dan jelas dan disesuaikan sebagai gaya pilihan untuk menaip dan mencetak. Ini adalah skrip kecil yang garisnya tipis dan bentuk huruf bulat.

Thuluth adalah gaya kaligrafi yang lebih mengagumkan yang sering digunakan untuk tajuk atau epigram daripada teks yang panjang. Bentuknya berkembang selama berabad-abad, dan banyak variasi terdapat pada monumen seni bina, juga pada kaca, logam, tekstil, dan kayu. Mamluk Thuluth abad ke-14 berat dan besar, sementara Uthmaniyyah lebih suka versi yang lebih sederhana dan halus yang masih diamalkan hingga kini.
Klasifikasi tradisional gaya utama termasuk sebagai tambahan kepada Muhaqqaq di atas yang kurang bulat daripada Thuluth; Rayhani yang mirip dengan Muhaqqaq kecil Tawqi yang mempunyai banyak ligatur, dan versi miniaturnya disebut Riqa digunakan kebanyakan untuk acara peribadi dan tidak rasmi. Semua gaya ini kini sudah usang dan jarang digunakan.
Nastaliq berkembang di Iran pada abad ke-14 dan ke-15. Ini adalah skrip yang paling lancar dan ekspresif di sini, dan digunakan secara meluas dalam menyalin epik romantis dan mistik dalam bahasa Parsi. Nastaliq mempunyai menegak yang sangat pendek tanpa "serif", dan cakera melengkung yang dalam. Ia condong ke kanan berbeza dengan gaya lain yang condong ke kiri.
Riq'a, gaya penulisan seharian yang lebih sederhana sangat menjimatkan dan senang ditulis. Ia menggantikan Riqa yang disebutkan di atas, dan popular untuk menulis bahasa Turki dan Arab. Masih banyak gaya lain yang digunakan di tempat dan masa yang berlainan yang tidak dapat disebutkan dalam ruang terhad ini, tetapi ia digabungkan untuk membentuk kekayaan kreativiti seni yang hebat dan semangat yang baru.


Copy and paste : FB Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara) 
13 June 2020 / 21 Syawal 1441H : 7.06 am

No comments: