Sunday 14 April 2024

ISLAM RAHMATAN LIL ALAMIN

By Nizam Ali
PERISTIWA N' SEJARAH

Bagaimana Islam mengubah sebuah tempat yang paling berbahaya di Chicago menjadi tempat yang aman.
O Block adalah gelaran yang dipanggil pada sebuah penempatan di jalan Dr Martin Luther King Junior, Chicago. Sejarah hitam asal usul nama O Block adalah daripada sebuah kejadian pembunuhan Seorang remaja yang bernama Oder Perry.
Oder dibunuh pada malam 2011 dikawasan dimana O Block berdiri sekarang. Seluruh kawasan O Block dipenuhi dengan kamera litar tertutup (cctv) bagi memantau pergerakan semua geng yang mendiami kawasan tersebut.
O Block terkenal dengan sejarah pergaduhan geng yang tinggi dengan 19 kes pergaduhan ngeri melibatkan senjata api, sehingga di gelar tempat yang berbahaya di Chicago.
Tapi itu semua sudah menjadi sejarah.
Ketika Sheikh Uthman menjalankan misi dakwah ke tempat tersebut, beliau bertekad ingin mengubah tempat tersebut menjadi tempat yang damai. Sheikh Uthman berjaya mengislamkan hampir keseluruhan blok apartmen di O Block, hingga menjadikan ahli geng yang tinggal disana berjaya berubah dan meninggalkan kumpulan mereka.
Perubahan ketara apabila majoriti penduduk O Block melakukan sembahyang berjemaah di kawasan terbuka di tengah kawasan apartmen berkenaan. Mereka menunjukkan yang mereka cinta akan kedamaian Dan ingin menghapuskan gelaran kawasan berbahaya di Chicago menjadi sebuah tempat yang aman di Chicago. Ini menunjukkan kepada Kita, Islam boleh membawa perubahan kepada seluruh umat manusia.
Pada 2022 polis Chicago memberikan kejutan apabila mengistiharkan O Block menghampiri sifar jenayah berbanding tahun-tahun sebelum mereka memeluk Islam di kawasan berkenaan.
Islam membawa perubahan kepada semua yang tinggal di O Block dimana mereka mendapat perasaan aman, kebersamaan dan saling hormat menghormati di antara kejiranan lain. Dan ini menjadikan mereka sebuah keluarga yang besar.
Ramai yang mula membuka bisnes di kawasan tersebut kerana penduduk tidak takut lagi dengan rompakan atau jenayah lainnya. Islam datang dengan harapan dan penduduk O Block membuktikannya.....
ByLoccosite

Copy and paste:
14 April 2024 > 6 Syawal 1445H: 10.34 p.m

No comments: