Monday 31 August 2020

Apa itu Agama Druze

Kredit to: Winda A
FB Share Ilmu Akhir Zaman
Agama Dzure wujud lebih 1000 Tahun lalu iaitu selepas kemangkatan Saidina Ali bin Abi Talib. Pengasas Agama ini ialah Muhammad bin Ismail Nashtakin ad-Dazari berasal dari Parsi . Mulanya beliau beragama Syiah ,kemudian beliau keluar dari agama itu dan mengumpul pengikut beliau sendiri untuk membentuk mazhab baru .
Agama ini terlalu memuja Khalifah al-Hakim dari Bani Fatimah, Khalifah al-hakim di anggap oleh pengikut-pengikut druze sebagai jelmaan Tuhan. bagi Agama ini Tuhan itu berbentuk manusia , mereka mempercayai manusia terbatas kepada pemikirannya dalam memahami keAgungan Tuhan. Oleh itu untuk membuatkan manusia memahami hakikat Tuhan dengan sempurna makanya mereka percaya Tuhan telah menjelmakan diri sebagai manusia , kepercayaan ini sama dengan kepercayaan Ahli kitab , yesus telah menjelmakan diri kepada rupa bentuk manusia .

Aqidah Agama Druze !
Agama Dzure mempunyai persamaan dengan Agama baha’i iaitu mereka mengabungkan elemen dari semua agama di dunia iaitu Islam , kristian , judais , sikh hindu dan buddha , kesimpulannya mereka menyembah semua Tuhan
Jika dalam islam mempunyai 6 rukun iman , dalam agama druze memiliki 7 rukun iman iaitu :
1 . bercakap benar sesama druze , di bolehkan menipu kepada penganut lain sebagai cara melindungi diri
2 . Mempertahankan sesama agama
3 . Menolak semua agama termasuk islam kecuali umat druze.
4 . Memisahkan diri dari orang yang bukan penganut druze
5 . Menganggap Khalifah-al-Hakim sebagai Tuhan yang Tersembunyi
6 . Redha dengan segala yang Tuhan lakukan
7 . Taat sepenuhnya serta berserah diri kepada Tuhan atau wakil Tuhan sehingga di bangkitkan semula .
Cara sembahyang Agama druze
Mereka tidak sembahyang seperti orang islam , mereka hanya membaca doa berdasarkan kitab-kitab mereka , tetapi solat jenazah mereka sangat mirip dengan islam sunni , mereka bertakbir 4 kali , memberi salam dan ketika imam bertakbir , bilal juga melaungkan takbir dengan kuat dengan menyebut “ Laailaha illah muhammadurrasulullah
Penganut agama ini tidak mengamalkan amalan berpuasa tetapi mereka menyambut Alidilfitri dan juga Aidil Adha .
Populasi pengikut druze .
Lubnan - 220,000
Syria - 800,000
israel - 140,000
Jordan - 32,000
Venezuela - 125,000
Amerika Syarikat - 43,000
Kanada - 23,000
Autralia - 19,000
Masyarakat ini bukanlah terpinggir dalam sesebuah negara , kerna ramai di antara penganut ini menjadi Ahli politik dan menjawat jawatan penting dalam negara , salah satunya di Israel .
Apa yang membimbangkan kepada Agama ini, masyarakat dunia tersalah faham dan menganggap agama druze adalah agama Islam yang sebenar kerana nama mereka sama dengan islam mereka mengunakan nama Muhammad , Abdullah dan sebagainya , pemimpin-pemimpin mereka juga mengunakan nama Sheikh , mereka mempunyai masjid-masjid yang besar, salah satunya di kaherah , penganut agama ini mempunyai kebolehan menghafal ayat-ayat suci Al-Quran , bayangkan orang bukan islam yang hendak mengenal Islam & mendalami islam , kemudian memasuki Agama islam , Adakah islam yang mereka Anuti itu Islam yang sebenar ??
Saya nak Tegaskan jangan mudah menilai keislaman seseorang berdasarkan nama & cara pemakaiannya , jika wanita islam sunni berhijab , wanita christian orthodok juga memakai hijab.
Copy and paste: 31 Ogos 2020 / 12 Muharram 1442H : 7.22 am

1 comment:

Fiez Hamzah Ali said...

Yup... Kita umat Islam perlu bergantung dan berserah diri pada Allah..