Sunday 30 August 2020

Tok Guru Peramu Pahlawan Pahang

Kredit to: Tengku Daeng Mawelle
Sumber : FB Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara)



Pada penghujung abad 18 , British pernah meminta bantuan Siam untuk menangkap Dato Bahaman , Bukan senang nak tangkap Dato Bahaman ni , Walaupun British bergabung dengan Orang Sikh , Orang Siam dan Orang Melayu dan membuat pencarian besar-besaran melibatkan seribu orang semata untuk menangkap Dato Bahaman , Mereka tetap gagal dan gagal. Walau dah jumpa atau nampak kelibat pun tetap tak dapat nak tangkap.
Maka mereka menggunakan salah satu cara yang licik dengan menahan keluarga Dato Bahaman , ketika keluarga Dato Bahaman berlindung di rumah Tengku Deraman di Kampung Kok Kiok di Bukit Bakau Machang Kelantan , Para Askar Siam telah menahan mereka dan mengepung rumah itu. Lalu berita ini sampai kepada Dato Bahaman , Mengetahui hal itu Dato Bahaman kemudiannya terus pergi ke Machang untuk menyelamatkan keluarganya yang sedang dikepung.
Dato Bahaman membawa lembing yang bernama “Beringin” (lembing berupa daun sireh), Apabila beliau tiba di sana, lembing tersebut terus dipacakkan ke tanah di hadapan tangga rumah yang dikepong. Akibatnya semua askar Siam yang sedang berada di situ dipukau dan tidak menyedari apa yang berlaku. Lantas Dato Bahaman menyuruh seluruh keluarganya turun dan melarikan diri ke Hulu Terengganu (Kuala Berang). Manakala Dato Bahaman pula pergi ke Narathiwat seorang diri.
Lebih kurang sepuluh hari selepas kemunculan pahlawan Mat Kilau pada 29 Januari 1969 timbul pula kisah seorang tua penuh misteri dipanggil ‘ Tok Guru Peramu’ di Kampung Peramu dipinggir Sungai Kuantan. Mengemparkan pencipta sejarah tanah air. Berbagai cerita timbul dan beranggapan orang tua itu iaitu ‘Tok Guru Peramu’ mungkin ulama besar, guru agama, orang tak siuman dan mungkin salah seorang pengikut setia Datuk Bhaman yang rapat dan setia atau mungkin beliau sendiri Datuk Bahaman Orang Kaya Setia Semantan, Pahang. Pernah rombongan dengan tiga buah kereta dari Negeri Sembilan datang hendak membawa Tok Guru Peramu balik ke Negeri Sembilan dan hampir mencetuskan pergaduhan kerana penduduk tidak membenarkannya. Kerana Tok Guru Peramu dianggap lelaki tua keramat yang melindungi kampung itu dan menolong ramai orang yang sakit. Status Tok Guru Peramu masih menjadi pertanyaan orang-orang ketika itu. Siapakah orang tua ini.

Tok Guru Peramu makin menarik minat orang ramai dan peminat sejarah setelah pahlawan Mat Kilau memberitahu bahawa ketuanya Dato Bahaman Orang Kaya Semanatan Pahang masih hidup dan tinggal berhampiran 8km Jalan Gambang. Makin ramailah orang datang menziarahi Tok Guru Peramu dengan membawa berbagai makanan seperti nasi kunyit (pulut kuning) dan lain-lain. Mereka yang pernah melihat Tok Guru Peramu akan merasa yakin beliau ialah Datuk Bahaman seperti dibayangkan oleh Mat Kilau walaupun berusia lebih 150 tahun kulit tubuhnya masih kental seperti orang muda Cuma giginya sahaja yang tiada.

Pernah ada seorang Imam yang tinggal di Kg Peramu bercerita mengenai Tok guru Peramu. Ketika Jepun mendarat di Kuantan, semua orang Kg padang lalang lari ke seberang ke Tanjung Lumpur dan Peramu. Ketika itu orang-orang kampung tengah sibuk nak lari ke seberang dan salah seorang orang kampung memandang Tok Guru Peramu dan berkata :

"Aki mohlah naik perahu kita lari ke seberang,"
Tok Guru Peramu menjawab. " Mohlah deme dulu, aki ikut kemudian,"
Apabila rombongan yang menaiki perahu tadi tu sampai ke seberang , Alangkah mereka terkejut kerana Tok Guru Peramu sedang berdiri ditebing sungai.
Ketika Tok Guru Peramu sudah berpindah dari Kg Padang Lalang ke Kg Peramu , Beliau membina tempat tinggalnya sendiri , Pondok Tok Guru Peramu dibina berhampiran anak Sungai Kuantan di Kampung Peramu beratapkan daun nipah yang usang tetapi apa yang pelik walaupun hujan lebat , Air tidak menembusi atap pondoknya itu.

Malah Tok Guru Peramu itu juga dikatakan mengambil air perigi hanya mengunakan raga sahaja seperti orang biasa menggunakan timba. Beliau memasak air hingga mendidih hanya menggunakan sedikit kertas dan habuk kayu sahaja dengan meletakkan dibawah tungku tanpa kayu api.
Ketika zaman jepun dan british saling berperang di tanah melayu , Ramai penduduk kampung datang berpindah berhampiran pondok tempat tinggal Tok Guru Peramu untuk berlindung daripada terkena tempias perang jepun dengan british, Tok Guru Peramu hanya memasang bendera merah diempat penjuru tanah kawasan pondok-pondok seluas kira-kira 2 ekar itu dan askar Jepun malah british tidak pernah menganggu penduduk disitu sepanjang lima tahun tersebut. Peluru dan bom tidak pernah jatuh disitu. Tok Guru Peramu juga tahu dengan jelas apa yang dibawa turun atau dibawa oleh kapal terbang inggeris di Pangkalan Tentera Km 16 Jalan Gambang setelah perang tamat walaupun beliau berada di pondoknya.

Sepanjang Tok Guru Peramu tinggal di pondok itu berbagai-bagai orang datang untuk meminta air jampi, datang berubat dan macam-macam lagi. Tapi yang datang dengan hajat tak baik ni memang Tok Guru Peramu tak layan sebabnya Tok Guru Peramu ni orang belum masuk melangkah pondoknya dia dah dapat tahu apa hajat orang.
Dalam tahun 1971 ada seorang sahabat Tok Guru Peramu semasa perang dan orang dua murid ‘Tok Guru Peramu mengesahkan ‘Tok Guru Peramu’ ialah Dato Bahaman Orang Kaya Semantan Pahang yang sebenar. Sahabat Tok Guru Peramu semasa perang ialah Radin DamaBulan atau nama sebenarnya Haji Osman bin Haji Abdullah , tahun berasal dari Gunung Merapi Tanah Jawa yang sama-sama berganding bahu bermati-matian menentang Inggeris di Pahang.

Raden darmabulan juga adalah sahabat baik Mat Kilau. Senang cerita Radin Darmabulan bersama Tok Guru Peramu, Iman Perang Rasu Tok Gajah, Mat Kilau, Mat Lela, Mat Kelubi, Pawang Nong mereka ini semua memiliki hubungan akrab yang kesetiaan mereka tidak dapat dijual beli oleh british sehingga mereka meninggal dunia kerana sakit tua. Masing-masing meninggal ketika usia dah 100 tahun lebih. Dato Bahaman @ Tok Guru Peramu meninggal pada usia 153 tahun , 23 Julai 1977.
Bissirril Al-Fatihah
Semoga Allah Merahmati Ruh Mereka Semua Para Pejuang Tanah Melayu.

Copy and paste: 30 Ogos 2020 / 11 Muharram 1442H : 3.25 pm

No comments: