Wednesday 29 July 2020

KENAPA MASJIDIL HARAM DINAMAKAN HARAM? Assalamualaikum w.b.t

Sumber: Kembara Sahabat Haramain Mekah & Madinah

Assalamualaikum w.b.t
Semoga sahabat sekalian sentiasa berada dalam keredhaan Allah S.W.T…

Kenapa masjidil haram dinamakan haram? Masjidil Haram merupakan sebuah masjid terbesar dimana terdapat kaabah di Kota Mekah yang merupakan tujuan utama dalam ibadah haji.
Masjid ini dibangun mengelilingi kaabah yang menjadi arah kiblat bagi umat Islam dalam mengerjakan ibadah solat.Allah sw.t menjadikan hukum Tanah Haram sama dengan Makkah sebagai memuliakannya.Tanah Haram ini telah diharamkan oleh Allah s.w.t semenjak dijadikan bumi sehingga hari kiamat.

Antara sebab masjid haram dinamakan haram kerana:
1. Haram dimasuki orang kafir.
Allah Ta’ala berfirman dalam surah:
“Hai orang-orang yang beriman, Sesungguhnya orang-orang yang musyrik itu najis, maka janganlah mereka mendekati Masjidil haram sesudah tahun ini (iaitu tahun penaklukan kota Mekkah)” (At-Taubah :28)
At-Thabari rahimahullah menafsirkan,
“Janganlah kalian biarkan mereka (orang kafir) mendekati masjidil haram dengan masuk ke kota Mekkah. Maka perhatikanlah larangan kepada mereka memasuki kota Mekkah kerana jika mereka masuk, mereka akan mendekati Masjidil Haram.” (Tafsir At-Thabari 19/141, Muassasah Ar-Risalah, Syamilah)

2. Batas tanah haram
Batas tanah haram yang berlaku semua ketentuan tentang tanah haram itu adalah batas miqat makani sebagaimana yang berlaku buat Jemaah haji. Maka para batas miqat itulah seorang non-muslim tidak boleh masuk lagi ke dalamnya.
3. Ketentuan terkait dengan Wilayah Al-Haram
Selain tidak boleh dimasukki oleh non-muslim, tanah haram di Makkah juga memiliki ketentuan-ketentuan lainnya. Antara lain adalah:
Solat Pahalanya 100 000 kali ganda.
Dari Jabir Radhilallahu’anhu sesungguhnya Rasulullah S.A.W bersabda :“Solat di masjidku lebih utama beribu kali (dibandingkan) dengan solat selainnya kecuali di Masjidil Haram. Solat di Masjidilharam lebih utama seratus ribu dibandingkan solat di dalamnya. (HR Ahmad dan Ibnu Majah). Tidak ada larangan untuk melakukan solat pada waktu-waktu tertentu.

Dari Jubair bin Muth’im bahawasanya Rasulullah S.A.W bersabda:“Wahai Bani Abdi Manaf, janganlah kalian melarang seorangpun yang akan tawaf mengelilingi tujuh kali sekitar kaabah dan seorang yang akan menunaikan solat pada waktu malam atau siang”(HR Abu Daud dan Nasa’I, dan Tirmidzi dan Ibu Majah dan di shahihkan Al-Albani)
4. Haram membawa senjata
Di Tanah Haram Makkah, haram hukumnya membawa senjata. Sebagaimana Sabda Rasulullah S.A.W.Dari Jabir bin Abdillah radhiualluanhu, ia berkata: Saya mendengar Rasulullah S.A.W bersabda :” Tidak diperbolehkan bagi kalian membawa senjata di Makkah”, (HR Muslim)
5. Haram menumpahkan darah (pembunuhan) dan mematahkan tumbuhan.
“….maka sejak itu (negeri Makkah) haram dengan keharaman hingga hari kiamat, duri-durinya tidak boleh dipatahkan, binatang buruannya tidak boleh diusir atau diganggu, barang yang jatuh di Makkah tidak boleh diambil kecuali intuk mencari (pemiliknya), tumbuh-tumbuhannya tidak boleh diteban…”
(HR Bukhari dan Muslim)

Kesimpulannya, tanah yang dimuliakan Allah s.w.t. menjadi satu asbab mengapa rukun haji itu wujud dan di wajibkan ke atas kita.Maka rugi bagi yang tidak dapat hadir ke Tanah Haram padahal dia mampu.Moga kefahaman ini memberi dorongan kepada kita berazam untuk kesana.
Copy and paste: 29 July 2020 / 7 Zulhijjah 1441H: 7.15 am

No comments: