Saturday 25 July 2020

Anda Menyatakan Islam Politik ??

Kredit to: Winda A

Ramai pendakwah hari ini mencampurkan politik dengan Islam, mereka berusaha untuk mendorong orang lain ke arah politik tertentu yang telah wujud dengan nama Islamisme. Orang Islam hari ini mendakwa bahawa mereka ingin menerapkan Syariat Islam melalui saluran politik yang sah hari ini. Mari kita kembali ke awal, membincangkan perkara itu dengan wajar, dan cuba menilai ideologi kumpulan ini mengikut apa yang diajarkan oleh Islam.
Ulama terkenal Abu-Al-Wafa Ibn-Uqail mengatakan “Politik adalah setiap keputusan yang diambil untuk memperbaiki kehidupan orang-orang dan memerangi rasuah, walaupun itu adalah keputusan yang dibuat oleh nabi Muhammad , tetapi tidak pernah diambil dan tidak pernah ada perintah dalam Al-Quran yang merujuk kepadanya. Sesiapa yang mengatakan “ Tidak ada politik kecuali untuk perkara-perkara yang telah ditangani oleh Syariah ??? Ia pasti disalah anggap dan mendakwa bahawa para sahabat itu adalah inovator.
Nabi Muhammad bukanlah seorang ahli politik, ahli kongres, duta besar atau menteri. Nabi tidak pernah memegang jawatan itu. Dia tidak pernah mencari mereka di antara suku Quraisy walaupun mereka semua ada dalam beberapa zaman pada zamannya. Dia tidak pernah memberikan pidato politik mewah sepanjang hidupnya, dan juga tidak pernah mengaku sebagai ahli politik. Ketika dia ditawari oleh orang-orang musyrikin Makkah untuk diisytiharkan sebagai raja mereka sebagai balasan untuk mengetepikan dakwah Islam, dia menolak dan berkata, “Sekiranya mereka meletakkan matahari di telapak tangan kananku dan bulan di sebelah kiriku, aku tidak akan sesekali berhenti memberitakan Islam sehingga aku melihatnya berlaku atau mati ketika mencuba, dan dia berkeras untuk menyebarkan pesanannya dalam menghadapi penganiayaan, penghinaan, boikot sosial, kemiskinan, kelaparan, serangan fizikal yang kejam, dan menjadi sasaran pembunuhan oleh kebanyakan orang Arab. Atas sebab inilah , dia menjadi pendakwah terbaik yang pernah ada.
Setelah 13 tahun berdakwah, nabi berhijrah ke Madinah. Pada masa itu, majoriti masyarakat di sana sudah memeluk Islam. Mereka mempercayainya sebagai utusan dari Maha Pencipta , jadi mereka mematuhinya lebih banyak daripada yang mereka lakukan dengan raja mana pun. Akibatnya, setiap masalah atau keluhan kehidupan duniawi secara automatik diajukan kepada nabi Muhammad Saw. Inilah sebabnya mengapa pada tahap ini kenabiannya mengambil bentuk kedudukan politik. Pada masa itu juga , jumlah orang di Madinah sangat sedikit dan begitu juga dengan keperluan dan masalah mereka. Melalui keikhlasan dan sikap kesopanannya, dia berhasil menangani masalah politik dengan cara demokratik yang mengagumkan pada saat bumi belum mengetahui makna demokrasi, tetapi hanya tahu monarki.
Ketika sahabat Odai Ibn Hatem menceritakan kisah imannya, dia menggambarkan nabi itu dan berkata: Saya melakukan perjalanan untuk menemui nabi di Madinah. Semasa saya tiba, saya dapati dia sedang solat di masjid. Saya masuk dan menyambutnya lalu dia memandang saya dan berkata: Siapa pengembara itu?? Saya menjawab: Odai Ibn Hatem, Lalu Dia bangun menyambut saya dan memegang tangan saya dan mengajak saya terus ke rumahnya. Dalam perjalanan ke sana, seorang wanita lemah yang sangat tua memanggilnya dengan namanya. Dia berhenti dan terus mendengar permintaan wanita itu untuk waktu yang sangat lama. Saya berkata kepada diri sendiri, Saya boleh bersumpah bahawa ini bukan raja. Setelah dia selesai, kami terus berjalan , Ketika kami memasuki rumahnya, dia mengambil bantal yang terbuat dari kulit yang diisi dengan arum, dan menyerahkannya kepada saya dengan berkata : Duduklah di sini , memerhatikan itu satu-satunya bantal yang ada di dalam bilik, maka saya berkata : Tidak, anda duduklah , tetapi dia mengatakan: Tidak, tetapi kamulah yang harus duduk di atasnya, dan nabi duduk di lantai. Melihat ini, saya berkata kepada diri sendiri, Saya bersumpah bahawa dia bukanlah seorang raja. Direkod oleh Ibn Ishaq, Ibn Hisham dan lain-lain
Oleh itu, nabi tidak datang untuk mengajar salah satu ilmu politik yang kita ketahui hari ini, tetapi dia diutus untuk mendidik setiap manusia, sama ada raja, ahli politik, jurutera, doktor, jururawat, saintis, seorang suami, seorang hamba, seorang petani, dan lain-lain, mengenai Pencipta alam semesta ini, dan bagaimana menjadi hamba yang tulus kepadanya, sama ada anda seorang presiden atau petani.
Apa yang sungguh mengagumkan ialah sebilangan orang bukan Islam memahami perkara ini dengan mudah ketika mereka membaca mengenai Islam, sementara sebilangan orang Islam tidak.......
Pemerintahan bukanlah kedudukan yang di inginkan dalam ajaran Nabi
Copy and paste: 25/7/2020 : 3 Zulhijjah 1441H : 4.09 am

No comments: