Friday 24 July 2020

KEJURUTERAAN MUSLIM

Kredit : Winda A (FB Share Ilmu Akhir Zaman)

Peradaban Muslim berkembang pada masa sejarah manusia ketika banyak empayar wilayah besar telah terbentuk di berbagai bahagian Afroeurasia. Seperti Perdagangan jarak jauh, penyebaran agama, dan pencatatan pengetahuan dalam bidang penulisan yang telah mengekalkan warisan idea manusia
Tamadun utama mempunyai disiplin ilmu maju seperti astronomi dan matematik, dan sistem pemikiran falsafah dan etika telah mula meneroka teori pengetahuan. Hasil ciptaan ini manusia telah menyelesaikan banyak cabaran seperti cara mengairi tanah kering dan menyimpan air, bekerja dengan logam, bekerja dengan serat dan bahan semula jadi yang lain, dan juga untuk mengawet makanan.
Perluasan wilayah di bawah pemerintahan Muslim, pengembangan perdagangan dan pertumbuhan ekonomi secara umum, membuatkan banyak orang saling berhubungan. Sejarawan mengatakan bahawa dari abad ke-8 hingga ke-15, rangkaian pertukaran manusia berkembang dan semakin dipergiat...
Untuk meningkatkan perdagangan dan mengembangkan ekonomi, produksi banyak barang dan sumber daya alam harus ditingkatkan. Pembinaan bandar seperti jalan raya, pelabuhan, empangan, dan jambatan memerlukan perancangan dan kejuruteraan.
Jurutera Muslim dapat memanfaatkan idea yang telah dibangunkan oleh usaha masyarakat terdahulu. Mereka menggabungkan idea-idea ini dengan pengetahuan dan alat matematik baru untuk membuat mesin, instrumen dan teknik pembinaan yang meningkatkan kemahiran dan pengetahuan manusia. Dari China, Asia Tengah ,India di timur, hinggalah Andalus dan Afrika Utara di barat jauh, idea dan pengetahuan teknologi dapat beredar dengan begitu cepat sekali. Perpustakaan dibina untuk menempatkan buku-buku mengenai mata pelajaran ini, Orang orang tertentu ditugaskan untuk melakukan perjalanan di mana kemahiran mereka diperlukan dan berita mengenai idea-idea baru terus tersebar.
Banu Musa bin Shakir (sekitar 850 M) adalah penemu dan jurutera dari negeri-negeri Muslim timur. Mereka menerjemahkan dan menulis lebih daripada 20 buku mengenai kejuruteraan. Mereka menerangkan tentang seratus alat mekanikal yang berguna di Kitab al-Hiyal (The Book of Ingenious Devices). Karya mereka mencerminkan pengetahuan mengenai tradisi mekanik Helenistik Alexandrian, kerana mereka menerjemahkan karya penting Pahlawan, dan Philo abad ke-3, ke dalam bahasa Arab. Sebilangan peranti Banu Musa bin Shakir serupa dengan teknologi sebelumnya, tetapi yang lain melampaui peranti tersebut.
Dalam bidang kejuruteraan, terdapat komponen mekanikal tertentu, atau bahagian mesin, yang mempunyai banyak kegunaan. Contoh komponen ini adalah alat yang mengawal aliran cecair dengan membuka dan menutup dalam satu kitaran, poros engkol dan roda gigi yang memindahkan tenaga atau mengatur kelajuan dan pergerakan mesin, ratchet yang menghentikan pergerakan roda gigi ke arah tertentu , dan bahagian yang menggandakan kekuatan mesin. Beberapa tonggak penting dalam bidang kejuruteraan yang terdapat di Kitab al-Hiyal ditunjukkan untuk pertama kalinya dalam sejarah teknologi. Sebahagian daripadanya tidak dapat dilihat dalam karya kejuruteraan sehingga 500-1000 tahun kemudian dalam industri moden.
Al-Muradi dari Andalusia adalah seorang saintis abad ke-11 CE yang menulis The Book of Secrets about the Result of Thinks, yang mengandungi keterangan terawal dalam bahasa Arab mengenai jam air dan alat mekanik lain yang disebut automata. Buku ini mengandungi 31 model yang dikendalikan oleh roda air yang mengatur intensiti air yang mengalir. Sembilan belas peranti adalah jam. Mereka menggunakan komponen yang disebut clepsydras, dan angka-angka (sering manusia atau binatang) dijalankan dengan menggunakan sistem gear yang rumit, dilumasi oleh merkuri. Inovasi ini tidak dapat dilihat lagi di mana-mana masyarakat hingga abad ke-13 Masehi, ketika digunakan di jam Eropah. Di istana Alfonso Castile pada sekitar tahun 1277 CE, sebuah buku Sepanyol, Libros del Saber, memuat terjemahan dan ringkasan dari sumber-sumber Arab. Al-Zarqali mempunyai akses ke pengetahuan ini ketika dia membina dua jam air besar di Toledo pada abad ke-11 Masihi. Komponen lain yang digunakan dalam jam air adalah sifon (tabung kecil yang mengalir dengan graviti), dan alat injap apungan, serupa dengan injap di tandas rumah.
Karya al-Jazari abad ke-13, yang diterbitkan dengan gambar yang boleh digunakan jurutera hari ini untuk membuat semula mesin ini, membantu menyelesaikan masalah mekanikal dengan membuat komponen yang kemudiannya digunakan dalam mesin wap dan petrol. Escapements, satu lagi mekanisme penting yang dikembangkan oleh al-Jazari dan digunakan di Sepanyol, penting untuk menentukan masa pergerakan mesin. Mereka digunakan dalam automata (mesin bergerak sendiri) yang ditampilkan sebagai rasa ingin tahu di istana penguasa Muslim Abad Pertengahan, tetapi yang penting untuk pengembangan alat mekanik yang serius mereka menunjukkan kemampuan teknikal masyarakat.
Satu lagi bentuk kejuruteraan dilihat pada kerja dan bangunan awam. Membina struktur batu atau kayu berat yang berfungsi dan bertahan lama memerlukan pengetahuan kejuruteraan dari urutan pertama. Pengetahuan mengenai seni bina yang terkumpul melibatkan mengetahui bagaimana mengagihkan berat bahagian bangunan seperti bumbung, dinding, dan menara supaya ia tidak runtuh. Lengkungan yang membuka bangunan mesti membawa berat badannya ke bawah, dan menara mesti mempunyai asas dan ketahanan angin yang telah dikira dengan teliti agar tidak tenggelam ke bumi, condong, atau jatuh. Empangan yang menahan aliran air sungai dibina lurus atau melengkung mengikut perkadaran matematik yang tepat, dan mereka memerlukan pintu yang mengawal aliran air.
Di Sepanyol, pembinaan saluran air Rom dikendalikan di bawah pemerintahan Muslim, dan sistem pengairan, air minum, dan kawalan banjir yang kompleks dibangun di banyak sungai di Sepanyol. Empangan tertua yang dibina oleh umat Islam adalah di Cordoba, sebuah dinding berbentuk zig-zag yang panjang kira-kira 8 kaki di atas tanda air tinggi dan setebal lapan kaki. Untuk mengetahui tempat meletakkan empangan, perlu dilakukan tinjauan dengan instrumen seperti astrolab dan pengiraan menggunakan matematik lanjutan seperti geometri dan trigonometri.
Bendungan dibuat dari batu dan simen dengan mencampurkan pasir dan air dengan abu dan kapur bakar agar lebih sukar daripada batu daripada retak. Seorang penulis menyatakan bahawa "bendungan ini tidak memerlukan perbaikan dalam seribu tahun." Reka bentuknya harus disesuaikan dengan tetesan sungai menegak, tenaga alirannya, dan kelembutan atau kekerasan dasar sungai. Masing-masing dirancang dengan cara yang berbeza. Sebagai tambahan, empangan diletakkan agar daya air dapat digunakan untuk menjalankan roda air yang dihubungkan dengan mesin untuk mengisar biji-bijian, menumbuk pulpa dan kertas, menaikkan air, dan pekerjaan berat lainnya.
Copy and paste: 24 July 2020 / 2 Zulhijjah 1441H : 9.50 am

No comments: