Tuesday 24 September 2019

WAHAI UMAT! DENGARLAH BICARA NABI MU

PERSAUDARAAN MUSLIM IBARAT SATU BANGUNAN
Daripada Abu Musa al-syari r.a, Rasulullah s.a.w bersabda :
"Seorang Mukmin terhadap Mukmin yang lain adalah seperti bangunan, sebahagiannya mengikut bahagian yang lain."
Baginda bersabda sambil menjalinkan jari-jarinya. 
(Riwayat Bukhari)

KASIH SAYANG BERMULA DALAM RUMAHTANGGA.
Daripada Abu Hurairah r.a., Nabi s.a.w mencium cucundanya Hassan bin Ali dan pada saat itu disisi Baginda seorang lelaki bernama al-Aqra' bin Habis. Al'Aqra berkata, " Aku mempunyai sepuluh orang anak tetapi aku tidak pernah mencium seorang pun diantara mereka."
Rasulullah s.a.w. memerhati lelaki itu sambil bersabda, "Barangsiapa tidak menyayangi , dia tidak disayangi. "
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

KASIH SAYANG ALLAH TERLETAK PADA SEJAUH MENYAYANGI
Daripada Jabir bin Abdillah r.a , Rasulullah s.a.w bersabda, "Barang siapa yang tidak menyayangi manusi Allah tidak menyayanginya."
(Riwayat Bukhari dan Muslim).

PERSAUDARAAN MUSLIM IBARAT SATU JASAD
Daripada Nu'man bin Basyir r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda, "Perumpamaan kaum Muslimin dalam hal saling menyayangi, saling mengasihi dan saling bertolong bantu adalah seperti satu jasad. Jika satu anggotanya berasa sakit maka anggota lain turut merasakannya dengan tidak boleh tidur dan merasa deman. " 
(Riwayat Bukhari dan Muslim). 

SUMBER KASIH SAYANG ADALAH DARI ALLAH S.W.T.
Daripada Sayidatina Aisyah r.a. 
"Ada beberapa orang Badwi berjumpa dengan Rasulullah, lalu mereka berkata, " Apakah engkau suka mencium anak-anak?"
Baginda menjawab, "Ya". 
Mereka berkata, " Tetapi demi Allah ! kami tidak pernah mencium anak-anak."
Rasulullah s.a.w bersabda, " Apa yang boleh aku lakukan ketika Allah  telah mencabut telah mencabut sifat belas kasihan daripada hati-hati kalian."
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

KEHORMATAN SEORANG MUSLIM
Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w bersabda, "Seorang Muslim adalah saudara Muslim yang lain. Dia tidak boleh mengkhianatinya, berbohong kepadanya dan meninggalkannya tanpa ditolong. Seorang Muslim terhadap Muslim yang lain itu haram kehormatan, harta dan darahnya. Takwa itu disini.Cukuplah seorang itu dianggap jahat sekiranya dia menghina saudara Muslimnya."
(Riwayat at-Tirmizi)

SENTIASA MEMIKIRKAN ORANG LAIN
Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w bersabda, "Jika salah seorang daripada kamu menjadi Imam solat, maka ringankanlah solat kerana ada diantara Makmum itu lemah, sakit atau tua (dalam riwayat lain, mempunyai hajat). Tetapi jika sola bersendirian panjangkanlah solat sesuka hati kamu. "
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

PERSAUDARAAN SEBAGAI PETUNJUK KEPADA KESEMPURNAAN IMAN
Daripada Anas r.a., Rasulullah s.a.w bersabda, "Tidak sempurna iman seseorang kamu sehingga dia menyayangi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri."
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

ORANG ISLAM BERSAUDARA
Daripada Ibn Umar r.a, Rasulullah s.a.w bersabda, "Seorang Muslim adalah saudara bagi Muslim yang lain. Dia tidak menzalimi dan menyerahkannya kepada musuh. Barang siapa memenuhi keperluan saudaranya, maka Allah akan menunaikan hajatnya. Sesiapa membantu menyelesaikan kesusahan Muslim lain, Allah melapangkan orang itu daripada masalah Hari Kiamat. Sesiapa menutup keaiban saudara Muslimnya, Allah menutup keaibannya pada Hari Kiamat."
(Riwayat Bukhari dan Muslim). 

HAK-HAK TERHADAP SAUDARA MUSLIM
Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w bersabda, "Hak seorang Muslim terhadap Muslim yang lain ada lima, menjawab salam, menziarahi sakit, mengiringi jenazah, memenuhi undangannya dan tasymit (mendoakan apabila dia bersin)."
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

LARANGAN DALAM PERHUBUNGAN
Darpada Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w bersabda, "Janganlah kalian saling dengki-mendengki, saling menipu, benci-membenci, berpaling muka dan janganlah membeli sesuatu yang telahpun dibeli oleh saudara kalian. Jadilah hamba Allah yang bersaudara. Seorang Muslim merupakan saudara kepada Muslim yang lain. Tidak menzalimi, menghina dan enggan memberikan pertolongan. Takwa itu disini."
(Rasulullah menunjukkan arah dadanya sebanyak 3 kali.)
(Riwayat Muslim)

TUNTUTAN AGAMA AGAR MENOLONG SAUDARA MUSLIM
Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w bersabda, "Allah akan menolong seorang hamba selama mana dia menolong saudara Muslimnya."
(Riwayat Muslim)

(Majalah Q&A 10/2012)
24/9/2019: 1.19 pm

No comments: